Roken tijdens de zwangerschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosmoov

Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:29

hoi hoi , ik ben nu zelf bijna 11 weken zwanger heb 7 jaar gerookt en toen ik erachter kwam dat ik zwanger ben , ben ik meteen gestopt ....nu is een meid hier aan de overkant ook zwanger ongeveer net zo lang als ik , we hebben best goed contact met haar , en ze blijft dus gewoon stug doorroken , en af en toe een wijntje drinkt ze ook ...als ik erover begin dat het slecht is krijg ik een berg commentaar over me heen dat het echt niet slecht is ...haar moeder rookte ook gewoon....nou ja ....
ze rookt nu dus minder volgens eigen zeggen maar dat maakt toch niks uit je krijgt die stoffen toch binnen ?!
het erge is dat ze zegt dat ze het wel kan maar gewoon niet wil en onzin vind

ik vind het gewoon zo raar...hoe kun je nou een peuk opsteken en weten dat er zoveel risico's aanzitten...je voelt je toch eeuwig schuldig als er daardoor wat fout gaat ?
het is gewoon bewezen dat het niet goed is , hoe kan ik haar enigzins overtuigen dat het echt slecht is om te drinken en te roken ?
en wat is jullie mening hierover ?

ik wil haar graag helpen want zou het enorm klote vinden als er wat misgaat,...maarja als mensen niet willen luisteren is het erg moeilijk...maar wie weet krijg ik haar toch zo ver

bedankt alvast

Kristie

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:32

Ik snap 'dat soort' mensen ook niet, jij kunt kiezen om wel of niet te roken, je (ongeboren) kindje kan dit niet. En idd als er wat fout gaat je eeuwig schuldig voelen en altijd maar denken 'had ik maar', maar dan is het gewoon te laat ;).

Ik zou het er verder niet meer over hebben/haar op andere gedachtten proberen te brengen; ze weet heus wel dat het niet goed is voor het kindje.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:33

Ik kan me wel voorstellen dat als je erg verslaafd bent, en helemaal stoppen zoveel stress zal geven, dat je met 1 a 2 sig pd beter af bent. Stress is overigens ook niet goed voor de baby.
Maar gewoon flink doorblijven roken. Vind ik onverstandig.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:34

Ah bah, dat vind ik dus echt niet kunnen, roken tijdens de zwangerschap.
Misschien kun je wat informatie op internet voor haar zoeken en laten lezen, maar ik vraag me af of je haar kunt overtuigen. Ik vrees dat ze er zo zeker van is dat het voor haar niet uitmaakt, dat geen enkel argument zal helpen. (zo klinkt het tenminste)
Maar wellicht praat ze ook alleen maar zo, terwijl ze wel beter weet. Ik vind dat je je eigen pleziertjes niet boven die van een ongeboren kind kunt stellen, maar daar denkt niet iedereen hetzelfde over helaas.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:34

het schijnt volgens onderzoek weinig uit te maken of je stopt als je net zwanger bent, dit komt doordat het spul al in je bloed en lichaam is opgenomen en het lang de tijd nodig heeft voordat het helemaal uit je lichaam is. Je kind krijgt dus zowiezo te maken hiermee. Het is natuurlijk wel beter om te stoppen...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:36

Kristie schreef:
En idd als er wat fout gaat je eeuwig schuldig voelen en altijd maar denken 'had ik maar', maar dan is het gewoon te laat ;).

Volgens mij voelt dat soort mensen zich daar niet schuldig over :o

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:36

ik heb wel eens gehoord dat kinderen van ouders die doorroken tijdens de zwangerschap zelf later ook sneller gaan roken?

dat lijkt me nou ook niet echt een fijn vooruitzicht.. :=

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:38

Dat zijn mensen die tegen zichzelf liegen.
Erg jammer. Het gaat hier namelijk wel om het kindje dat in je buik zit.

benangelique

Re: Roken tijdens de zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:40

het risico is vooral een laag geboortegewicht en alle gevolgen van dien.
wanneer iemand niet wil luisteren moet je dat lekker laten. richt je op je eigen kindje, dit is alleen maar verspilde energie.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:41

ben nu 18 wkn zwanger en ook erg verslaafd aan roken :o
rookte altijd 1-1,5 pakje per dag,ben ook vanaf t moment
dat ik t wist gestopt met roken,maar was continu gestrest. -:(-
dus rook nu 2-3 siga pw.(krijg nu vast heel bokt over me heen :7 ) dit geeft erg veel rust en in overleg
met de verlos die uiteindelijk ook zei dat dit een betere optie was
(aangezien dat stressen ook veel complicatie's kan veroorzaken)

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:43

Mensen kunnen soms beter doorroken dan de stress die het stoppen met zich mee brengt.
Dit betekend niet dat ik het goed praat, maar als jou buurvrouw zich er fijner bij voelt en niet wilt stoppen, waarom zou jij je alle stress op de hals halen om haar over te halen om te stoppen?

Ik zou zeggen geniet van je eigen zwangerschap en laat haar lekker. Wat er later gebeurd, misschien heel hard, maar dat is hun probleem niet de jouwe. Je hebt haar gewaarschuwd.
Als zij daar niets mee wil doen, jammer dan.
Klinkt hard, maar denk dat als je er over door gaat dat je dan meer ellende hebt dan dat je haar gewoon haar gang laat gaan.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:44

Het vervelende is dat de consequenties van roken en vooral drinken tijdens de zwangerschap vaak in eerste instantie niet zichtbaar zijn. Alcohol is hoe je het ook went of keert ontzettend slecht voor de foetus. Eenmalig drinken tijdens de zwangerschap kan al enorme verstoringen in de ontwikkeling van het brein teweegbrengen waardoor een kind op latere leeftijd dus een ontwikkelingsachterstand op kan lopen en erger nog het FAS syndroom (foetaal alcohol syndroom)..FAS is zowel uiterlijk herkenbaar (zeer kenmerkende afwijkingen in het gelaat) als qua intelligentie (achterblijvend IQ) en sociale interacties en leervermogen.
Veel mensen denk dat het risico van drinken (en roken) alleen in de zwangerschap zit (bijv. laag geboorte gewicht) en vinden dit dan niet zo'n probleem (er zijn echt mensen die dan denken: dat scheelt dstraks weer met de bevallig, Doh!! _-:( ) Zij denken niet aan de prevalentie van vroeggeboortes en laag geboorte gewicht. Er zijn talloze onderzoeken die laten zien dat ontwikkelingsproblemen en daaruit voortvloeiend probeelmgedrag (ja zelfs delequent gedrag!!) vele malen vaker voorkomen bij kinderen die te vroeg geboren zijn of een te laag geboortegewicht hebben.
De relatie met roken is zodoende ook gemaakt..ook daar liggen in de zwangerschap zelf risicos (mbt doorbloeding van de placenta etc) maar roken zorgt dus ook voor verhoogde kans op achterblijvende groei en dus later ontwikkelingsstoornissen.

Ik snap persoonlijk niet dat rokers (ik ben er een van) en drinkers willens en wetens deze risicos aangaan en hun eigen ongebroen kind zo te grabbel gooien. Ik vind dit absoluut niet getuigen van goed ouderschap en maakt het mijns inziens tot een risico-groep. Als je voor je kind niet eens negen maanden van de alcohol af kan en wil blijven en stug doorrookt ben je bij voorbaat al een redelijk ongeschikte ouder!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:46

Mijn schoonzusje rookt ook stug door.
kindje wordt volgende week gehaald en als ze geboren is, is dat een maand te vroeg.
Ik vind het egoïstisch om te roken tijdens de zwangerschap, maar houd na enig aandringen en hopen op een reactie, wijselijk mn mond. :x Roken is voor jezelf al slecht, laat staan voor je ongeboren kindje! Iedereen weet dat het risico´s met zich meebrengt.

Goed van je dat jij niet meer rookt TS! :j

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:55

Dit is een discussie welke nooit zal ophouden ...
Laat elkaar in de waarde en hou op met oordelen zou ik zeggen
Daarbij zou ik het niet leuk vinden dat ik besproken word op i net als ik hetzelf niet wist

Stel ik was zwanger en ik rookte dan was het eigen keus en als dan iemand aankwam met allerlei info van i net (ongeacht of het goedbedoeld is of niet ) kan je bij mij meteen vertrekken
Daarbij weet je niet wat de verloskundige voor advies heeft gegeven
Ik wil niet zeggen dat ik je punt niet snap maar als zij wil roken moet ze dat zelf weten

En daarbij zoiets bepaald een moeder zelf hoe cru ook , ieder heeft zijn eigen verantwoordelijk hierin
Hou de eer aan jezelf en doe wat jij denkt dat goed is voor je kind
Wat een ander doet is zijn / haar verantwoording
En zal zelf wel kunnen inschatten wat kan en niet en als ze dat niet kan maak het niet jouw probleem

Als we eens minder met elkaar gingen bemoeien .........

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:56

Iessie schreef:
Mijn schoonzusje rookt ook stug door.
kindje wordt volgende week gehaald en als ze geboren is, is dat een maand te vroeg.
Ik vind het egoïstisch om te roken tijdens de zwangerschap, maar houd na enig aandringen en hopen op een reactie, wijselijk mn mond. :x Roken is voor jezelf al slecht, laat staan voor je ongeboren kindje! Iedereen weet dat het risico´s met zich meebrengt.

Goed van je dat jij niet meer rookt TS! :j

Thanx ....ben gewoon van de ene op de andere dag gestopt...tsja ik voelde me zo schuldig als ik het nog zou doen ...en toen ik de echo had gezien ...nee zou het echt niet meer kunnen ...wil niet zeggen dat ik er geen zin meer in heb want ik snak af en toe ook echt naar een peukie , maarja...denk dat het een heel groot deel wilskracht is .

ik heb het ook enigzins opgegeven om het uit te leggen dat het slecht is , morgen heeft ze haar eerste echo ik hoop dat ze dan misschien tot inkeer komt .....

ik wil niet zeggen dat ik me heel erg met haar bemoei maar ik kan haar wel op de slechte dingen wijzen en proberen haar te overtuigen denk niet echt dat het bemoeien met iemand zn leven is maar gewoon een kwestie dat ik haar wil helpen
als ze dat niet wil okee....haar keuze

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:59

malita04 schreef:
ben nu 18 wkn zwanger en ook erg verslaafd aan roken :o
rookte altijd 1-1,5 pakje per dag,ben ook vanaf t moment
dat ik t wist gestopt met roken,maar was continu gestrest. -:(-
dus rook nu 2-3 siga pw.(krijg nu vast heel bokt over me heen :7 ) dit geeft erg veel rust en in overleg
met de verlos die uiteindelijk ook zei dat dit een betere optie was
(aangezien dat stressen ook veel complicatie's kan veroorzaken)

Ik ben 10 weken zwanger en rook ook nog steeds.

Mensen moeten zich eens bezig houden met hun eigen leven :D

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:59

idd zydeco:
ik heb het uitterraad gedaan na overleg met de verlos.
daarbij rookte ik zoals gezegdt per dag 1-1,5 pak siga.
nu rook ik 2-3 siga per week,omdat ik gewoon finaal om het kleinste dingetje over de rooie ging...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:00

zydeco schreef:
Dit is een discussie welke nooit zal ophouden ...
Laat elkaar in de waarde en hou op met oordelen zou ik zeggen
Daarbij zou ik het niet leuk vinden dat ik besproken word op i net als ik hetzelf niet wist

Stel ik was zwanger en ik rookte dan was het eigen keus en als dan iemand aankwam met allerlei info van i net (ongeacht of het goedbedoeld is of niet ) kan je bij mij meteen vertrekken
Daarbij weet je niet wat de verloskundige voor advies heeft gegeven
Ik wil niet zeggen dat ik je punt niet snap maar als zij wil roken moet ze dat zelf weten

En daarbij zoiets bepaald een moeder zelf hoe cru ook , ieder heeft zijn eigen verantwoordelijk hierin
Hou de eer aan jezelf en doe wat jij denkt dat goed is voor je kind
Wat een ander doet is zijn / haar verantwoording
En zal zelf wel kunnen inschatten wat kan en niet en als ze dat niet kan maak het niet jouw probleem

Als we eens minder met elkaar gingen bemoeien .........

Ik snap je punt wel hoor, maar als het kind wel degelijk gehandicapt ter wereld is gekomen is het wel opeens ene probleem van ons allemaal...Lees het kind heeft veel extra dure zorg nodig, het kind in kwestie slaat jouw kindje met grof geweld uit de zandbak, het kind wordt delequent en benadeelt daar anderen mee..En dan opeens op hart van nederland dat niemand begrip voor de moeder heeft en dat ze het zelf ook allemaal zo erg vind.

Kinderen opvoeden doe je nooit alleen en is de verantwoordelijkheid van de hele gemeenschap! Waarom dan niet al ingrijpen op een punt dat je er daadwerkelijk nog iets aan kan veranderen ipv achteraf?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:01

ik vind roken tijdens de zwangerschap echt not done!!
ik ben zelf ook gelijk gestopt !

maar ik hield me kwa alles netjes aan het boekje (wat ik nooit doe voor mijzelf) maar voor mijn kinderen wel!!

het is al een wonder wat mag groeien, waarom het risico lopen om het te vergooien?

ik vind het zwak en een gebrek aan wilskracht als je het niet eens voor je eigen vlees en bloed kan opbrengen....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:02

vanitymay schreef:
Ik snap je punt wel hoor, maar als het kind wel degelijk gehandicapt ter wereld is gekomen is het wel opeens ene probleem van ons allemaal...Lees het kind heeft veel extra dure zorg nodig, het kind in kwestie slaat jouw kindje met grof geweld uit de zandbak, het kind wordt delequent en benadeelt daar anderen mee..En dan opeens op hart van nederland dat niemand begrip voor de moeder heeft en dat ze het zelf ook allemaal zo erg vind.

Kinderen opvoeden doe je nooit alleen en is de verantwoordelijkheid van de hele gemeenschap! Waarom dan niet al ingrijpen op een punt dat je er daadwerkelijk nog iets aan kan veranderen ipv achteraf?

Sla je nu niet een béétje door? :D

Een laag geboortegewicht is aangetoond als gevolg van roken tijdens de zwangerschap. Een huilbaby ook, ivm het afkicken. Voor de rest zijn nog steeds geen wetenschappelijke feiten op tafel. Het is te makkelijk om al het 'onverklaarbare' op roken te gooien.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:05

Citaat:
Sla je nu niet een béétje door? :D

Een laag geboortegewicht is aangetoond als gevolg van roken tijdens de zwangerschap. Een huilbaby ook, ivm het afkicken. Voor de rest zijn nog steeds geen wetenschappelijke feiten op tafel. Het is te makkelijk om al het 'onverklaarbare' op roken te gooien.

Ik kan je verzekeren dat er heel veel onderzoeken liggen die allemaal eenduidig zijn in de samenhang tussen gedrags en ontwikkelingsproblemen en laag geboortegewicht!! hoef je niet heel lang naar te zoeken ;)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:05

@ quellian:
vindt ik ook hoor, vaak weten mensen niet wat er van te voren is besproken met de verlos. waardoor ze bevooroordeeld zijn .
niet wetende dat een stressende moeder(in spe) vaak meer complicatie's zal brengen dan die 2-3 siga

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:06

vanitymay schreef:
Ik kan je verzekeren dat er heel veel onderzoeken liggen die allemaal eenduidig zijn in de samenhang tussen gedrags en ontwikkelingsproblemen en laag geboortegewicht!! hoef je niet heel lang naar te zoeken ;)

Laat me die uitslagen maar eens lezen, dan kan ik het overwegen. Ook zo sneu voor het kind als het een moordenaar wordt en het allemaal mijn schuld is omdat ik gerookt heb he :)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:08

:+

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:09

Quellian schreef:
vanitymay schreef:

Laat me die uitslagen maar eens lezen, dan kan ik het overwegen. Ook zo sneu voor het kind als het een moordenaar wordt en het allemaal mijn schuld is omdat ik gerookt heb he :)

Persbureau Reuters rapporteert over een onderzoek waaruit blijkt dat baby’s met zwaar ondergewicht die overleven tot in hun volwassenheid veel problemen blijven ondervinden.

Wetenschappers volgden 242 baby’s die minder dan 3 pond wogen bij de geboorte totdat ze volwassen waren. Ze bleken over het algemeen op te groeien met een lager IQ, haalden slechtere schoolcijfers en waren vaker blind of doof dan zwaardere baby’s.

Het goede nieuws is dat 51% van deze mensen een IQ had die binnen de grenzen van het gemiddelde ligt, 74% voltooide de opleiding aan het Voortgezet Onderwijs en 25% ging daarna naar een 4-jarige beroepsopleiding.

Verder laat het onderzoek zien dat mensen die met zwaar ondergewicht geboren worden minder vaak overgegaan tot risicovol gedrag, zoals gebruik van drugs en alcoholverslaving.

(Bron: New England’s Journal of Medicine)

Als je er nog meer wilt lezen (ook over invloed op gezondheid van kinderen, leerprestaties, sociale interacties en alle andere ontwikkelingsgebieden: zoek op google met laag geboorte gewicht baby en je kan je hart ophalen...
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 14-07-09 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt