Obesitas vs. Anorexia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:31

Het valt me op dat bij anorexia de mensen altijd veel begrip krijgen, het is erg dat die meiden niks kunnen eten, en het is een ziekte die zich iedere dag weer in je hoofd afspeelt, wel eten en de controle verliezen, of niet eten... Maar over boulimia denkt iedereen heel anders, die mensen eten gewoon teveel en te vet en niemand ziet het als een ziekte, als je dik bent krijg je hele andere dingen om je oren geslingerd, en dat terwijl het net zo erg is als anorexia. Mensen die je straat nakijken en aanstaren als je een frietje op straat eet, mensen die in je winkelmandje kijken of je wel de 'goede' etenswaren koopt, iedereen denkt dat het je eigen schuld is.

Als een meisje te dun is, dan heeft ze waarschijnlijk anorexia en kan ze er niks aan doen, maar als een meisje te dik is, dan eet ze teveel en is het haar eigen schuld, ieder pondje gaat immers door het mondje...

Maar ik denk dat mensen met boulimia er even weinig aan kunnen doen als mensen die anorexia hebben. En toch is het taboe van anorexia kleiner dan die van boulimia, of zit dat slechts in mijn hoofd?

edit; boulimia veranderd in Obesitas

Roselie

Re: Boulimia vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:33

Woensdag op nederland 3 een doc. over anorexia. 20.30u

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:34

Klopt, daarom schreef ik het topic ook een beetje :)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:35

sorry volgens mij is dit slects in je hoofd. Ik heb dit idee namelijk echt niet! Of het komt omdat ik dit niet zo zie, dat kan ook nog, haha

Roselie

Ik denk dat mensen gewoon snel hun oordeel klaar hebben. Moet eerlijk toegeven dat ik dat zelf ook wel eens heb, maar als ik dan beter nadenk...denk ik nee je moet niet zo denken.
Niet iedereen kan er wat aan doen hoe zij of hij er uit ziet.

Anoniem

Ach, meisjes met anorexia moeten toch ook 'gewoon eten'?
Voor beide is er veel teveel onbegrip. Niemand die het zelf niet heeft gehad zal het ooit écht begrijpen, maar sommigen denken er wel zo makkelijk over.. :n

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:37

upperlady schreef:
sorry volgens mij is dit slects in je hoofd. Ik heb dit idee namelijk echt niet! Of het komt omdat ik dit niet zo zie, dat kan ook nog, haha

Dus als jij een te dikke dame ziet lopen met een ijsje, denk jij 'die mevrouw zou wel eens boulimia kunnen hebben waar ze niks aan kan doen', in plaats van, 'wat een dom persoon, laat dat ijsje nu liggen, je bent al te flink'?

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:41

Binnen en sec heb je iemand beoordeeld op uiterlijk. En dat doet idereen automatisch. En ik geef je idd gelijk storm! er wordt veel tesnel gehoordeeld over een wat dikker/steviger iemand dan iemand die broodmager is.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:41

Boulimia nervosa, ook bekend als boulimie, is een psychologische toestand waarin een persoon terugkerende eetbuien heeft gevolgd door een of meer van de volgende, opzettelijke handelingen die de opname van het voedsel compenseren en gewichtstoename verhinderen:

* braken
* ongepast gebruik van laxeermiddelen of andere medicijnen
* bovenmatige lichamelijke oefening
* vasten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boulimie

Dus ik begrijp je punt over dikke mensen niet.. In prinipe is boulimia te vergelijken met anorexia.. Bij beide ziekten vermager je (of blijf je dun)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:42

MoonChloe schreef:
Boulimia nervosa, ook bekend als boulimie, is een psychologische toestand waarin een persoon terugkerende eetbuien heeft gevolgd door een of meer van de volgende, opzettelijke handelingen die de opname van het voedsel compenseren en gewichtstoename verhinderen:

* braken
* ongepast gebruik van laxeermiddelen of andere medicijnen
* bovenmatige lichamelijke oefening
* vasten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boulimie

Dus ik begrijp je punt over dikke mensen niet.. In prinipe is boulimia te vergelijken met anorexia.. Bij beide ziekten vermager je (of blijf je dun)

Nee hoor.. Boulimia patienten zitten eerder bóven het gezonde gewicht dan eronder [gemiddeld gezien].

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:45

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:46

OK, ik ben niet helemaal duidelijk geweest.
Ik bedoel dan Obesitas

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:46

Bij Boulimia komen net weinig echt dikke mensen voor.. Mollig wel ja. Ze doen er net alles aan om op gewicht te blijven zodat hun vreetbuien niet opvallen. Dàt is het grote verschil tussen anorexia en boulimia: Bij anorexia wil je vermageren en bij boulimia wil je op gewicht blijven. Het is net een foute gedachte dat mensen met boulimia dik zouden zijn, dat wordt zo aangebracht door de media..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:47

Veel mensen met boulimia eten 'normaal', plus dat ze herhaaldelijk eetbuien hebben die ze compenseren (overgeven, lax, etc.). Nu is het zo dat je door het compenseren nooit alle kcal uit je lichaam haalt, en dus altijd een bepaald deel gewoon wordt opgenomen. Aangezien een eetbui zo 3000 kcal kan bevatten, wordt dus nog aardig wat opgenomen.
Vandaar dat boulimiapatienten algemeen gezien wel wát zwaarder kunnen zijn.

@ Storm, jij bedoelt dan BED, Binge Eating Disorder? Mensen met eetbuien, die het niet compenseren.

Storm

Re: Obesitas vs. Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:48

Ja Nueve, ik denk het wel, Obesitas word het toch ook wel genoemd?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:49

Over echt dik zijn heb ik wel eens gesproken met vrienden...
Ik zelf ben niet de lichtste absoluut niet maar als ik extreem dikke mensen zie denk ik meestal toch wel; tja dat heb je toch wel zelf gedaan eigenlijk. Je hebt dan ook keus om een psycholoog te gaan zoeken o.i.d voor je eetverslaving. Of naar dokter als je opeens extreem aankomt..
(ik ken wel wat mensen die dik zijn geworden door medicatie.. maar dan ga je echt niet opeens 200 kg wegen)

Want ik weet dat als ik mezelf gewoon laat gaan dat ik over 3 jaar 200 kg ga wegen.. Dan is het toch wel mijn eigen schuld dikke bult..
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 13-07-09 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:49

Storm76 schreef:

Obesitas is 'gewoon' overgewicht. Kan door verschillende oorzaken.
BED is een eetstoornis, wat overgewicht ten gevolge heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:50

Ik denk bij boulimia ook niet direct aan obesitas :)

Maar ik snap je stelling wel..

Betrap mezelf er ook wel eens op als ik hier in het dorp een heel dik gezin, alle leden zijn behoorlijk gevuld, weer in de friettent zie zitten :o , dat ik dan niet denk goh ze eten een keer friet, wat lekker. Maar dat ik dus ook denk.. alweer??

Maar goed, ik denk dat de maatschappij zo is, alles wat afwijkend is, word afgekeurd.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:50

Storm76 schreef:

Obesitas is eigenlijk gewoon overgewicht..
Naast Binge Eating disorder heb je ook nog Compulsive Overeating, maar dat is gewoon véél eten gespreid over de dag, terwijl binge eating echt gaat om vreetbuien.

Edit: ik zie net dat iemand obesitas al had uitgelegd.. :o

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:51

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:52

tja Chloe, en dat vraag ik me dus af. Zit er net zoiets in jouw hersenen als meisjes die anorexia hebben. (snap je mijn punt?)
Jij kan het dan wel tegenhouden, maar mensen die het niet kunnen tegenhouden, zijn die gewoon 'slap' of missen die een bepaald stopsignaal in hun hersenen.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:53

Storm76 schreef:

Obesitas is zwaarlijvigheid. Daar hoeft dus geen eetstoornis (anorexia, boulimia, binge eating disorder) aan te pas te komen.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:56

Storm76 schreef:
tja Chloe, en dat vraag ik me dus af. Zit er net zoiets in jouw hersenen als meisjes die anorexia hebben. (snap je mijn punt?)
Jij kan het dan wel tegenhouden, maar mensen die het niet kunnen tegenhouden, zijn die gewoon 'slap' of missen die een bepaald stopsignaal in hun hersenen.

Het is meer dat er verslavende stoffen worden vrijgemaakt in het lichaam, bij een vreetbui (endorfines??).
En dat maakt het net zo moeilijk te controleren als elke andere verslaving, helaas.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:57

Ik vind het ene probleem niet minder erg dan het andere... Ik kan me bij beide gevallen wel iets voorstellen, maar me er niet volledig in verplaatsen. In beide gevallen ben je de controle kwijt over je eetgedrag.
Kan me wel heel goed voorstellen dat je denkt bij een dik iemand die patat eet 'jeetje waarom kan je je niet beheersen?'. Maar hetzelfde kan je denken over dunne mensen, maar dan eerder in de trant van 'je bent al zo dun, ben je zo obsessief bezig dat je een cola light moet nemen ipv een gewone cola?'
Vind dit soort discussies wel altijd interessant. :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:59

Storm76 schreef:

Ik wil dus niet zeggen dat ze slap zijn maar dat ze eerder moeten ingrijpen.
Bijvoorbeeld, ik voel me al heel lang niet goed.. wat doe ik? ik kan kiezen, laat maar.. Of ik ga naar dokter..
Misschien wel een hele scheve vergelijking maargoed.

Dat ze dat stopsignaal missen zou heel goed kunnen omdat ze al jaren zo'n eetpatroon hebben waarschijnlijk en dat bepaalde dingen hun 'grenzen' verliezen. (baby's weten namelijk heel goed wanneer ze genoeg hebben.. waarom lukt dat de meeste van ons nu niet meer.. omdat wij altijd meer moeten eten van onze ouders *je kent het vast wel, je hoeft niks meer en je ouders zeggen, nee je bord leeg eten of nog 5 hapjes o.i.d. Of jij denkt, oehh dat is zoo lekker, nog een hapje en nog een hapje* en zo verliezen we onze vermogen om te kunnen zeggen stop.. )

Maar het is toch wel denk aan jezelf om te zeggen, nu heb ik er genoeg van en ga ik er hulp voor zoeken.

Maar zo denk ik ook over dunne mensen :) Het is wel zo knullig om te zeggen van mensen die meestal een psychische stoornis hebben. Ik vraag me dan absoluut af; hoe kun je het zo ver hebben laten komen??
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 13-07-09 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt