Hypocriet?? Dieren uit hun lijden verlossen, mensen niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Hypocriet?? Dieren uit hun lijden verlossen, mensen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:34

Ik kwam ergens een topic tegen over het af laten maken van een dier.. in geval van lijden..
Alleen begin ik, naar aanleiding van onderstaand citaat, eens na te denken over dieren v.s. mensen..

Citaat:
Wat als het dier erg veel pijn heeft en niet uit zichzelf dood gaat?

Waarom worden dieren wel afgemaakt/uit hun lijden verlost, maar moeten wij mensen door ploeteren tot het bittere eind??
Ik bedoel dan mensen die eigenlijk ook echt geen leven meer hebben, en geen kans op verbetering/ genezing??

Zijn wij mensen dan echt zo hypocriet????

My_Lady

Re: Hypocriet?? Dieren uit hun lijden verlossen, mensen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:36

Daar denk ik ook vaak aan.

Denk dan weet je wel niet hoeveel mensen een spuitje willen hebben omdat ze veel pijn hebben en eigenlijk aan het wachten zijn tot ze gaan en die mogen niet. Vind het heel raar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:36

Ik kan dat ook niet begrijpen hoor........... zelfs als je zelf echtn iet meer verder wil........ dan word dat bijna onmogelijk gemaakt......

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:38

maar het is toch wel zo dat als je het in je testament ofzo neer zet het wel mag of klopt die info niet?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:39

Leuk om mijn eigen citaat weer terug te zien.
Ik denk dat het een ontzettend moeilijke beslissing zou worden voor iemand anders dan diegene die wil dood gaan.
Wanneer bepaal je voor een ander dat die niet meer kan leven? Hoe bepaal je dat en wie bepaald dat voor een ander?
Ik denk dat het heel erg moeilijk is om dat te bepalen voor een ander. Zelf zou ik de keuze willen hebben mocht ik in een coma raken of moeten leven als een 'kasplant' of ik zo blijf leven of dat ik liever dood wil en dat er dan ook naar me 'geluisterd' word.
Even tussen aanhalingstekens omdat als je in een coma ligt oid je vaak niet meer kan laten weten wat je wilt.

C_arola

My_Lady schreef:
maar het is toch wel zo dat als je het in je testament ofzo neer zet het wel mag of klopt die info niet?

Zelfs dan gaan ze het vaak niet doen vanuit de ziekenhuis of verzorgingshuis.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-07-09 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Hier denk ik ook vaak aan. Waarom we bij mensen vaak wel door gaan tot het einde...

Annouk

Daar heb ik een keer een goede documentaire over gezien,
die arme meneer moest helemaal naar Zwitserland om zich te laten euthaniseren,
in Amerika deden ze het namelijk niet.
Het standpunt van zijn doktoren was dat God bepaalt wanneer jij gaat,
jijzelf niet. Dat stond voor hun namelijk gelijk aan zelfmoord,
en dat is volgens de Bijbel natuurlijk niet toegestaan.
Kwam die man zelf met het commentaar: 'Dus ze mogen mij wel aan de beademing leggen,
omdat ik anders dood ga? God bepaalt toch wanneer ik ga? Waarom leggen ze mij dan aan de beademing om mijn leven te rekken?'

Tsja. Het is lastig. Ik vind ook dat je na evaluatie van een psychiater moet kunnen beslissen dat je niet meer wilt.

Betteke

Dit topic begrijp ik niet helemaal. Als mensen uitzichtloos en ondraaglijk lijden kan daar op eigen verzoek een eind aan worden gemaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:40

My_Lady schreef:

Nee, het mag alleen als je een indicatie hebt, een artsenverklaring, én het zelf uit kunt spreken, dus niet opschrijven, gebaren e.d.

@ Betteke: het is als mens ongelooflijk moeilijk een euthanasie te krijgen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:41

Annouk schreef:
Tsja. Het is lastig. Ik vind ook dat je na evaluatie van een psychiater moet kunnen beslissen dat je niet meer wilt.

Maar als die psychiater nou ook zijn persoonlijke mening erin geeft, bv ook gelovig is en vind dat je zelfmoord pleegt als je een eind aan je leven wilt maken omdat het geen leven meer is, dan is het ook niet mogelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:42

maar wat is ondraaglijk lijden Bettke? Voor de ene is dat veel pijn en voor de andere niks meer kunnend in een stoel zitten de hele dag... minuten tellen tot je weer naar bed mag.....
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 13-07-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:42

In theorie Betteke, in de praktijk valt dat vaak tegen.
Ik vind het ook hypocriet, al denk ik wel dat het nodig is dat er zulke scherpe regels zijn.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:43

KiWiKo schreef:
Ik kan dat ook niet begrijpen hoor........... zelfs als je zelf echtn iet meer verder wil........ dan word dat bijna onmogelijk gemaakt......

Pff, ik weet precies wat je bedoelt, mijn oma is onlangs overleden. Zij had al jaren alzheimer en kon op het laatst helemaal niets meer. Maar omdat je met alzheimer geen euthanasiecontract kan tekenen omdat je niet toerekeningsvatbaar bent ( :roll: ) hebben de doktoren en mijn ouders moeten besluiten om haar heel veel morfine te geven en te wachten tot ze doodging (zonder eten en drinken dus), dit heeft uiteindelijk nog een week geduurd en was zeker niet prettig voor mijn oma. Belachelijk toch, uiteindelijk is ze gestorven aan uitdroging terwijl er middelen zijn die een mens op een hele nette manier in een half uur uit hun lijden verlossen.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:43

verootjoo schreef:
My_Lady schreef:

Nee, het mag alleen als je een indicatie hebt, een artsenverklaring, én het zelf uit kunt spreken, dus niet opschrijven, gebaren e.d.

@ Betteke: het is als mens ongelooflijk moeilijk een euthanasie te krijgen.

Ow oke dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Heb een keer iets op tv gezien die vrouw had een ziekte en wist dat ze een langzame en pijnlijke dood tegemoet ging.
Ze heeft toen om euthanasie gevraagd maar die kreeg ze niet. Volgens mij is ze 3 maanden later overleden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:43

Betteke schreef:
Dit topic begrijp ik niet helemaal. Als mensen uitzichtloos en ondraaglijk lijden kan daar op eigen verzoek een eind aan worden gemaakt.

Maar niet iedereen is in staat om dit zelf aan te vragen..
ook dieren kunnen dat zelf niet aanvragen, maar waarom mogen wij als mens daar dan wel over beslissen?? En mogen we niet beslissen over andere mensen.. er zijn zat mensen die niet meer 'bij' zijn..

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:44

C_arola schreef:
Annouk schreef:

Maar als die psychiater nou ook zijn persoonlijke mening erin geeft, bv ook gelovig is en vind dat je zelfmoord pleegt als je een eind aan je leven wilt maken omdat het geen leven meer is, dan is het ook niet mogelijk.

Dan zou ik om een niet gelovige psychiater vragen die het objectief kan bekijken.
Het enige wat de psychiater hoeft te doen is mij geestelijk gezond te verklaren,
dat hij weet dat ik vierkant achter mijn beslissing sta en om een goede reden niet meer verder wil.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:45

Vaak krijg je dacht ik een psychiater toegewezen, weet dit niet zeker.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:46

Dat is volgens mij wel zo ja,
maar als het niet klikt of als jij een probleem met de aangewezen psychiater hebt,
mag je om een andere vragen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:47

Ok, nadeel is dan wel dat de bezwaar met de mogelijke rechtzaak wel erg lang kan duren.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:48

Tja ik heb daar dan andere ervaringen mee. Vanuit mijn directe omgeving weet ik dat het helemaal niet zo moeilijk is om een waardig einde te krijgen.
Psychiaters zijn er niet aan te pas gekomen, alleen een verplichte procedure met twee andere artsen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:49

Annouk schreef:
Dat is volgens mij wel zo ja,
maar als het niet klikt of als jij een probleem met de aangewezen psychiater hebt,
mag je om een andere vragen.

Sja... maar mensen die in dit cirkeltje zitten zijn enórm ziek. Hoeveel zin heb je dan in al die romslomp om alsjeblieft een euthanasie te krijgen :\ Dat trek je niet als je doodziek bent...
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-07-09 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:49

Maar dat bedoel ik dus..
Een mens kan wel zomaar even beslissen over een dier, maar over mensen die echt lijden wordt moeilijk gedaan...

Annouk

C_arola schreef:
Ok, nadeel is dan wel dat de bezwaar met de mogelijke rechtzaak wel erg lang kan duren.

Dat is zo, helaas.

C_arola

Bij een tante van mij is het weer ontzettend moeilijk gegaan. Zo heb je van alles beide kanten.