Verbrand in het gezicht, kokend heet water. Welke zalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Verbrand in het gezicht, kokend heet water. Welke zalf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:55

Vanavond wou ik een kleinere pan kokend water overgieten naar een grote pan, helaas kwam ik er achter dat de handvatten erg heet waren en liet ik uit schik de pan uit mijn handen vallen.
Gevolg.. Water in mijn gezicht, over mijn benen en de rest gelukkig op de grond.
Ik greep gelijk naar een handoek om mij af te drogen en had nog niet echt in de gaten wat er gebeurt was. Maar omdat mijn oudste schreeuwde wat er aan de hand was en gelijk naar zijn bed ging en begon te huilen van de schik heb ik eerst met handoek en al de kamer in gelopen van de jongens om te zeggen dat het goed ging.
Vervolgens haalde ik de handoek eraf en voelde dat er iets niet goed was in mijn gezicht...

De vellen hingen eraan op mijn wang.
Op naar de badkamer om te spoelen en vriend mijn schoonvader laten bellen aangezien deze prof ehboér is.
Blijven spoelen tot hij er was en het ziekenhuis gebelt om te vragen of we eraan konden komen.
Heatbuster (iets wat ze in het brandwondencentrem ook schijnen te gebruiken) er op gesmeerd om te definfecteren en te coolen.

Bij het ziekenhuis konden ze weinig doen aangezien het om een gezicht gaat, dit schijnen ze niet snel in te tapen.
Mijn gezicht is voor een groot gedeelte 1 ste graads verbrand en op mijn wang 2de en licht 3de graads (zit weinig gevoel)
Ondertussen verrekte ik al van de pijn en wou alleen nog maar naar huis pijnstillers slikken.

Thuis heb ik er rescue remedie zalf opgesmeerd wat enigzins verlichting gaf.
Maar de schik zit er nog goed in.

Wie heeft hier ervaring mee en weet wat er nog meer op kan om het te verzachten en de genezing te versnellen?

Anoniem

Re: Verbrand in het gezicht, kokend heet water. Welke zalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:56

gaven ze je geen adviezen of zalf mee vanuit het ziekenhuis?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:56

Jeutje Annebe, wat schrikken... ik hoop dat het een beetje gaat met je en beterschap!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:58

Jeetje wat erg! Maar ik zou als ik jou was echt even langs de huisartsenpost gaan!

Ik vind het niet echt fijn dat het ziekenhuis niets heeft willen doen!
Mijn broertje is toen hij jonger was en hete thee over zijn onderlijf kreeg meteen opgenomen in het ziekenhuis...(was wel in Frankrijk toen en is toen ook zelfs geopereerd).

Dus ga even naar de huisartsenpost want ik zou niet zelf gaan dokteren.

Sterkte!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:00

Hebben ze je helemaal niks voorgeschreven in het ziekenhuis?
Ik zou er niet zomaar iets opsmeren. Kun je niet even bellen om te vragen wat het beste is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:00

laetitia schreef:
Jeetje wat erg! Maar ik zou als ik jou was echt even langs de huisartsenpost gaan!

Ik vind het niet echt fijn dat het ziekenhuis niets heeft willen doen!
Mijn broertje is toen hij jonger was en hete thee over zijn onderlijf kreeg meteen opgenomen in het ziekenhuis...(was wel in Frankrijk toen en is toen ook zelfs geopereerd).

Dus ga even naar de huisartsenpost want ik zou niet zelf gaan dokteren.

Sterkte!

en zeker niet in je gezicht!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:01

God zij dank geen ervaring mee! IK leef met je mee in elk geval!
Nestosiel( weet niet of ik dit juist schrijf) is een zalf die verzacht, maar ik vind het wel een beetje vreemd dat ze je in het ziekenhuis niets mee hebben gegeven tegen de pijn!!
Koelen met koud water geeft ook verlichting.
Anders gewoon nog je huisarts bellen hoor!!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:01

jee wat vervelend zeg, heel veel sterkte!

ik heb wel eens van flamazine gehoord, dat dat goed zou werken...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 22:01

Ziekenhuis gaf aan om het zo vettig mogelijk te houden.
De huid rondom mijn ogen word nu steeds donkerder, net alsof ik een minuutje op de bbq gelegen heb.
Dat zal wel gaan vervellen straks.

Huisartsenpost is het zelfde bij ons al de spoedhulp.
Een arts en een assistent chirurg hebben er na gekeken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 22:02

Ik ben mij suf aan het koelen met een nat koud washandje met iets van tea three om geen ontsteking op te lopen.
Koelen verzacht gelukkig goed en de pijnstillers doen hun werk.

ps. bedankt voor de flamazine en nestosiel!
Ik ga kijken wat voor spul dat is.
Laatst bijgewerkt door annebe op 10-07-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:03

Flamazine kan ik je aanraden, mijn zoon had chemische brandwond ook 2e en 3e graads. Hij heeft nooit een kik gegeven bij het opbrengen en het verkoelt ook nog enigszins. We hebben het van het brandwondencentrum Groningen gekregen. Dat de spoedhulp je niet heeft doorgestuurd. Ik zou toch
nog even contact opnemen.
Laatst bijgewerkt door melkbus op 10-07-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:03

Maar je hebt niets tegen de pijn gekregen of zalf in het ziekenhuis??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:06

flamazine schreef de huisarts ook voor bij brandwonden toen ik daar werkte.

is heel fijn en ogoed spul!

ik zou idd ook nog eens even bellen. het gaat hier wel om je gezicht en daar zou ik erg zuinig op zijn!!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:07

gatsie.. ik zou idd zeggen niet zelf gaan dokteren maar als ze je niets geven..
ik heb op de reclame zon coolingspray gezien voor brandwonden. misschien dat dat iets is?
maar rond je ogen weet ik het neit..

zou er nog een telefoontje aan wagen!

beterschap!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 22:09

nope... moest het vettig houden en of ik genoeg pijnstillers had.
en voorlopig uit de zon blijven was het advies

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:15

??
Ik zou toch een second opinion aanvragen hoor bij een andere huisartsenpost (als die er in de buurt is).
Het gaat wel om je gezicht!! En vellen hingen erbij!

daarbij heb je ook 3e graads verbrandingen opgelopen en dat moet echt goed behandeld worden.

Zorg goed voor jezelf hoor...

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:18

Flamazine is prima, dat wordt vaak voorgeschreven bij brandwonden. Ik weet niet of het zonder recept ook te krijgen is. Bij de drogist is kan je natuurlijk gewone brandzalf kopen, dat werkt ook goed.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:20

Heel bokt is geloof ik tegenwoordig van zilverwater, maar ik begreep dat ze dat ook gebruiken in Beverwijk?
Dat verlicht de pijn misschien niet, maar het geneest wel ontzettend goed. Misschien dat je dat eens kan navragen? Paintlinger had dat toen aan die pony met die enorme halswonden door die hengst gegeven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 22:21

Is er ook iemand bekend met calandula?
Morgen ga ik maar even op pad om wat goeds te kopen, het gaat idd wel om mijn gezicht en het laatste wat ik wil is dat ik er littekens aan over hou.

Colloïdaal Zilver had ik altijd in huis, maar het is op...
Ik ga even google'en.

Meiden.. in ieder geval bedankt voor jullie medeleven en adviezen! Fijn om te lezen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:41

Ik zou even naar een apotheek gaan die op zaterdag open is.

Daar weten ze wel wat het beste voor je is!

Ik hoop dat je wel lekker zult slapen vannacht. Neem maar lekker wat pijnstillers in en vet je gezicht en de rest van de verbrande delen heel goed in vannacht.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:45

Bepanthen is ook verkoelend en verzachtend.
Toen een paard langs m'n been had geschaafd met z'n hoef (op m'n been gestaan en er weer afgegleden), had ik een vreselijke schaafwond (+ kapotte spieren) wat ook heel erg branderig gevoel gaf.
M'n moeder (=wondverpleegkundige) heeft er toen die bepanthan op gesmeerd en dat verkoelde heerlijk

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:45

De meeste middelen die genoemd worden zijn inderdaad voor oppervlakkige (1e graads) brandwonden (Bepanthen, Nestosyl, Calendulan). Maar zoals hierboven al gezegd wordt zou ik als ik jou was toch even langs de huisarts/apotheek gaan voor een goed advies.

Nog een goede tip om altijd in huis te hebben voor brandwonden is Burnshield overigens.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:47

Ik heb ook 2e graads verbrandingen in mijn gezicht gehad en hierbij heb ik Flammazine gebruikt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:51

ik wou eerst zeggen erop plassen maar dit is om blaren te verkomen als ze er al zijn en open is lijkt me dit niet verstandig.... aardappelpulp verkoelt heeel erg (veel raspen dus en erop leggen even later eraf halen (is vaak lauw warm dan)en nieuwe koele erop doen!! dat verkoelt iig en verzacht een beetje ;) helpt ook bij zon verbranding btw!!

Nestosyl krijg je bij de apotheek kopen (je hebt altijd eentje die voor nood in de nacht open heeft) morge kan dat bij het kruidvat alleen dit mag niet in de buurt van je ogen komen... tis gewoon een wondzalf en verlicht meestal goed althans mijn ervaring.maar of het met dit helpt (de 2de 3de graads weet ik ook niet echt!)

beste is misschien nog calladryl (als je het zo schrijft) krijg je alleen bij de apotheek... teminste dat was altijd alleen daar verkrijgbaar... dat is geen oliebasis en word een soort velletje over je huid als het opdroogt...

Succes/sterkte ermee!!!

ps idd night care/huisarts/apotheek vragen voor goed advies of ze iets hebben!
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 10-07-09 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:53

jeetje wat erg, zeker je gezicht!! Brandwonden zijn zooo pijnlijk. Valt me erg tegen dat het ziekenhuis niet beter voor je gezorgd heeft. Heb je pijnstilling meegekregen of ingenomen?
Flammazine is erg fijn spul en Bepanthen ook. Die schrijven we beiden veel voor bij patienten die brandwonden krijgen van het bestralen, de meeste mensen zijn erg tevreden over. (maar die hebben geen 3e graadsbrandwonden)