Gaatjes boren pijnlijk en ook daarna ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

citroen

Gaatjes boren pijnlijk en ook daarna ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:13

Heeeeii :)

Ik had vandaag een afspraak bij de tandarts voor 3gaatjes. Ik had het
al 2x verzet. (omdat k het heel eng vind! ) Maar besloot vandaag tog maar te gaan
dus ik kom daar met muziek op. ( gehoord dat het hielp. ) Maar ik wouw het zonder verdoving!
Want dat vind k nog 10000x zo eng! Maar het deed dus onwijs veel pijn! ( moest gewoon echt huilen! En dat doe k niet snel! )
Maar die nieuwe assistente vond dat k me niet zo aan moest stellen enzo.. :( Ik mag haar nu al niet..
Maar die vorige was juist onwijs aardig en wist je gewoon op je gemak te stellen als je het heel eng vond dat was zo'n leuk mens! :)

Maar nu heb k gewoon nog steeds last van mn kiezen ( waar die gaatjes werden geboord. )
Is dit normaal? Het doet vooral erg veel pijn met eten enzo. En hoe gaat dit over??
Want k durf en wil echt niet meer terug als angst dat het weer zo veel pijn doet! :( :(

Ik hoop dat jullie het een beetje snappen!

zonnebloem18

Re: Gaatjes boren pijnlijk en ook daarna ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:14

Na het vullen kan het nog wel een dag wat pijnlijk blijven en daarna gevoelig bij warm of koud eten of drinken.
Ik zou volgende keer toch voor een verdoving gaan daar voel je veel minder van dan van het boren zelf.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:15

Die pijn duurt soms een paar dagen en kan soms even vervelend zijn bij eten/drinken.
Trekt van zelf weer weg hoor ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:15

Ik had nergens last van, alleen van een verdoofde mond :') verder nee niks

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:17

Na de verdoving kan je zelfs nog even pijn voelen :D Ik zou volgende keer ook maar gewoon een verdoving laten spuiten hoor, tis een klein prikje je voelt er bijna niks van ;)

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:19

Tja als je zonder verdoving gaat boren dan voel je dat wel :=

Gister heb ik 2 gedeeltelijke wortelkanaalbehandelingen gehad, moest ook geboort worden maar echt niet zonder verdoving.

Ja verdoving is niet prettig, vooral niet in de onderkaak, maar liever 1 gemeen prikje dan dat geboor zonder verdoving.

bij 1 kies voelde ik het boren zelfs nog door de verdoving heen en kreeg dus nog meer :+

Gister zijn ze wel wat gevoelig geweest maar verder eigelijk geen last.
Eten is anders dat wel, moet er even aan wennen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:20

Bij onze tandarts word alleen maar geboort onder verdoving. En dat stelt niks voor, je voelt een klein prikje maar het begint ook al meteen te verdoven. Ik heb na het boren alleen een beetje een stijf gevoel maar nooit pijn. Ook niet met eten of koud/warm. Als ik jouw verhaal zo hoor dan zou ik op zoek gaan na een andere tandarts. Met assistenten die je gerust stellen en zich niet op deze manier gedragen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:21

Kan heel goed nog hoor. Ik had laatst 3 dagen last van de kies waar geboort was (was dan ook wel een diep gat), voelt een beetje gekneust aan.
maar gaat vanzelf weer over. :j

Volgende keer toch laten verdoven hoor! Dat prikje voel je bijna niets van, en dan ben je overal vanaf.
Ik ben ook vreselijk bang van de tandarts, maar laat nu maar meteen verdoven zodat ik helemaal níets meer voel. :j

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:24

ik heb toevallig gisteren een gaatje laten vullen, waar ook bij geboort is. En dat was zonder verdoving. Ik vond het echt reuze meevallen.. Prettig is het zeker niet en ik zal het de volgende keer weer met tegenzin laten doen. Maar heel veel pijn deed het niet. Het voelde een beetje alsof je in een ijsje beet, nadat je thee had gedronken.

Ik heb enkel in de middag nog was last gehad, vandaag was het alweer helemaal over :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:26

Die wortelkanaalbehandelingen geven pas echt een rotgevoel idd marielle231. Dan voel je het vijlen en boren nog door de verdoving heen omdat ze zo diep moeten gaan

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:28

okee dankje wel voor jullie reacties ! :)

Maar is die naald echt minder pijnlijk? ( word namelijk al helemaal hysterisch van een prik in mn arm! (a) )
Maar heel veel mensen zeggen dat t ook mee valt als je je bijvoorbeeld op een poster concentreerd
en die hing dus aan t plafon maar na een minuut poppetjes tellen kon k me er al niet meer op concentreren
door de pijn! :(

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:32

Je treft niet de beste als het over spuitjes gaat.. Heb er namelijk ZO'n hekel aan!
Ook bij de tandarts.. Kan dagen lang vantevoren er al tegen op zien. Maar eenmaal aangekomen.. na 15 minuten gesust te worden door de tandarts.. moet die naald tog in mn wang.
Ik heb een trucje hoe je de pijn niet echt voelt: Als de tandarts je verdooft moet je je rechter been optillen. en dan de linker.
Dan concentreer je je ergens anders op en voel je de pijn bijna niet. En heb je daarna ook geen last meer! Succes,

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:35

Ik heb ook altijd een tijdje last van nieuwe vullingen. Denk ook elke keer weer hoe het komt dat ik het hele gaatje nooit gevoeld heb, en na de tandarts ineens wel :(
Schijnt trouwens dat witte vullingen gevoeliger zijn nadehand als de zilveren.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:37

Je kan ook een andeer verdoving vragen. Dit is een verdoving die alleen je kies die behandeld moet worden verdoofd.
Deze naald word niet eens in je tandvlees gezet maar het vloeistof word tussen je kies en tandvlees gezet.
Hier voel je bijna tot niks van.
Ook ik ben absoluut bang en panisch voor naalden maar ik moest een keer naar een weekendtandarts en die moest er een vulling uit halen. Dit deed hij nooit zonder verdoving en zo ben ik op deze 'kleine' verdoving gekomen.
Echt sinds ik die heb ontdekt ga ik (bijna) fluitend naar de tandarts. Echt dit is het proberen waard. Na die tijd heb ik dan ook wel eens een pijnlijk gevoel na die tijd maar dat is eigenlijk de dag daarna over

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:39

Okee :)
dat ga k onthouden ! :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:42

ik ben gister geweest :) 2 gaatjes...
1 boven en 1 onder ;)

onder heb k zonder verdoving gedaan, boven met.
en ooo onder deed veel meer zeer dan boven zeg!

ook na de verdoving geen pijn boven gehad, maar onder duurde echt tot vanmiddag...
steeds voelde k het weer...

ik ben echt van de verdoving :)
sterkte

*edit*
er is ook een zalfje die voor verdoofd ;) hierdoor voel je de prik ook niet! :D
reuze handig!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:46

Ik heb 2 gaatjes gehad allebei zonder verdoving, het hele idee van die prik word ik nog gekker van dan die boor die even in een paar minuten door je mond gaat :+
Paar weken geleden nog, gelukkig doet onze tandarts het heel snel, was binnen 3 minuten alweer klaar!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:53

Wendel schreef:
Je kan ook een andeer verdoving vragen. Dit is een verdoving die alleen je kies die behandeld moet worden verdoofd.
Deze naald word niet eens in je tandvlees gezet maar het vloeistof word tussen je kies en tandvlees gezet.
Hier voel je bijna tot niks van.
Ook ik ben absoluut bang en panisch voor naalden maar ik moest een keer naar een weekendtandarts en die moest er een vulling uit halen. Dit deed hij nooit zonder verdoving en zo ben ik op deze 'kleine' verdoving gekomen.
Echt sinds ik die heb ontdekt ga ik (bijna) fluitend naar de tandarts. Echt dit is het proberen waard. Na die tijd heb ik dan ook wel eens een pijnlijk gevoel na die tijd maar dat is eigenlijk de dag daarna over

Die vind ik dus pijnlijker als een normale verdoving!

Je kunt ook vragen of ze eerst voor verdoven met zo'n pasta. Die smeren ze op je tandvlees waardoor het al een beetje verdoofd is, dat scheelt ook al een hoop. :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:38

Wietsje92 schreef:
Die wortelkanaalbehandelingen geven pas echt een rotgevoel idd marielle231. Dan voel je het vijlen en boren nog door de verdoving heen omdat ze zo diep moeten gaan

Hoooooo wat je nu doet is mensen onterecht bang maken. Meeste mensen voelen namelijk helemaal niets tijdens een wortelkanaalbehandeling!!!

Het kan inderdaad voorkomen dat je een aantal dagen gevoelige kiezen houdt. Niets om je zorgen over te maken. Als het blijft kan je het beste contact opnemen met je tandarts.

Verdoving is vaak nauwelijks pijnlijk,

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:41

Ik snap niet dat mensen een prik voor het vullen van een gaatje zo erg vinden.. Ik voel hem nooit.. :+

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:24

Als je de verdoving eng vindt, kan je zelfs eerst de huid laten verdoven (met vloeistof) voor je de verdoving laat prikken.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:34

sjanien schreef:
Bij onze tandarts word alleen maar geboort onder verdoving. En dat stelt niks voor, je voelt een klein prikje maar het begint ook al meteen te verdoven. Ik heb na het boren alleen een beetje een stijf gevoel maar nooit pijn. Ook niet met eten of koud/warm. Als ik jouw verhaal zo hoor dan zou ik op zoek gaan na een andere tandarts. Met assistenten die je gerust stellen en zich niet op deze manier gedragen.

Vind het een beetje vreemd dat je tandarts niet wil boren zonder verdoving. Dat blijft gewoon de keuze van de patiënt vind ik.

@TS: Ik laat altijd boren zonder verdoving en nee, het is geen fijn gevoel. Maar ik heb één keer een verdoving gehad (dit keer op aanraden van de tandarts om het toch maar wel te doen, hij kent me namelijk en weet dat ik het nooit wil) maar vond die prikken erg pijnlijk.
Nu hoorde ik laatst dat ze tegenwoordig andere naalden gebruiken waarbij je er dus bijna niets meer van voelt (het zetten van de verdoving dus), dus ik zou zeggen: gewoon proberen. (ik kies ook nog eens voor geen verdoving als het niet moet vanwege de kosten, de tandarts is al niet goedkoop.. Dan bijt ik spreekwoordelijk wel even op m'n tanden)

Over dat pijnlijk nadien, daar heb ik nog nooit last van gehad. Wel dat je tand raar voelt als je met je tong er over gaat, maar dat is ook niet meer dan normaal gezien het spul wat ze er in proppen :) Maar zo te lezen hebben meerdere mensen wel last van napijn, dus daar zou ik me ook niet zo druk om maken.

Zou me wel meer zorgen maken over de tandarts die je in je mond port. Vind het juist bij tandartsen echt belangrijk dat ze je op je gemak kunnen stellen, want dat gefriemel en gepruts in je mond is nooit leuk, en kan er idd voor zorgen dat je er nog meer tegenop gaat zien. Dus misschien is het idd een optie om naar een andere tandarts uit te kijken? Succes!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 06:34

Klopt Polivy, die nieuwe spuiten hebben een heel groot deel van mijn angst weggehaald.
Maar mijn ervaring is dat nog niet elke tandarts ze gebruikt. Toen ik opzoek was naar een nieuwe tandarts, had ik er eentje gevonden, maar die trok zo'n ouderwetse spuit uit de la, en ik ben meteen van de stoel gesprongen en naar huis gegaan. :o
Maar bij mijn huidige tandarts voel je echt amper wat.
Door mijn angst werken verdovingen niet zo makkelijk in waardoor ik er vaak heel veel nodig heb, maar ik vind het absoluut geen probleem meer, ik vind het nu juist een super uitkomst. Na de verdovingen lig ik helemaal rustig op de stoel. Vroeger bleef ik niet eens op de stoel liggen of ik deed mijn mond niet open. :o

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 07:58

Echt superbedankt voor jullie reacties! :D
Als k ooit nog een gaatje heb neem ik hem denk wel met verdoving! ( alleen dan wel een vriendin mee (A) )
Andere tandarts durf k niet tegen mn ouders te zeggen want, die weten nieteens dat ik 't zo eng vind omdat k thuis gewoon zeg dat er niks pijndeed enzo.
Ook zijn mijn ouders ( helaas ) wel tevreden over deze tandarts. Die vent is nog wel
aardig ! Maar die assistente! ( Die vind mijn moeder dus wel een raar mens ) Ik merk nu pas hoe veel k dat andere mens mis omdat ze altijd heel rustig was! :(

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:00

Gewoon een verdoving doen, je voelt even een kleine prik, net of je gestoken wordt door een daas.... meer niet.