Mensen die niet met mijn rugklachten om kunnen gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Mensen die niet met mijn rugklachten om kunnen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:06

Ik heb in 2002 een mriscan gehad en hierop was te zien dat ik slijtage in mijn onderrug heb, daarbij heb ik fibromyalgie en scoliose.
Ik weet van mezelf dat ik slecht tegen vocht en kou kan.
Geregeld heb ik heel veel last van mijn onderrug ik ben hierdoor gestopt met paardrijden en ook werk ik maar 20 uur per week.
Wat nog af en toe best zwaar is.
Maar het aller ergste vind ik nog wel dat er mensen zijn die hier lacherig over doen onder het motto: stel je niet aan.
In het begin was ik daar snel klaar mee en kon ik het goed van me af zetten, maar ik begin me dit steeds meer aan te trekken.
Zo dus gister naar een concert geweest open-air, prachtig het was 30 graden toen we thuis weg reden.
Ik had een 3/4 broek aan met een zomerschoentje.
Eenmaal aangekomen begon het daar vreselijk te regenen, we waren dus al flink nat en het hield maar niet op.
Ik zag het al helemaal niet zitten om daar nog drijfnat te gaan zitten, maar ik wil ook niet meteen opgeven.
Mijn man had zijn kaart gekregen voor zijn verjaardag van zijn familie en ik had de mijne zelf gekocht.
Gelukkig klaarde het op en bleef het droog maar mijn voeten waren drijfnat waardoor ze dus heel koud werden.
Toen we daar dus al een paar uur hadden zitten kijken naar het concert kreeg ik het steeds kouder en overal pijn.
Ik heb het volgehouden tot de pauze en ben toen gaan lopen, maar kreeg het echt niet meer warm.
Het was 23.30 en het duurde nog minimaal tot 1.00.
Dat hield ik niet meer vol en vond het erg vervelend maar ik wilde naar huis.
Ik had eerst nog gekeken of ik ergens een plek kon vinden waar het warm was zodat ik daar op hun kon wachten.
Dit ging niet en ik ben met mijn man naar huis gegaan en heb er nu nog steeds de naweeen van.
Je merkte gewoon dat de rest me een zeikerd vond, maar het ging echt niet meer.
Ik had ook meer dan 40 euro betaald voor mijn kaart.
Wel vond ik het banketstaaf dat ik mijn man mee moest nemen, want hij had die kaart cadeau.
Dit is even een voorbeeld maar er zijn zo vaak dingen die ik niet mee kan doen.
Ik vind dit zelf ook erg, maar het ergste is dat mensen me niet geloven ze doen net alsof ik het leuk vind.
Ze zien niks aan me en ik heb ook vaak goede periodes (gelukkig maar)
Ik ben niet zielig maar ik voel me wel vaak heel alleen en zo'n zeur.
Maar ik klaag niet eens zoveel over pijn, maar gisteren was voor mij niet meer uit te houden.
Wie kent dit?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:09

ik heb geen rugklachten, maar wel spastische darmen en een maag die gewoon veel te veel maagzuur aanmaakt. Ik heb altijd buikpijn en kan ook veel dingen niet eten. Als we uiteten gaan of tijdens de lunch op kantoor zie je altijd mensen raar kijken (zo'n heb je haar weer blik) als ik weer uitleg dat ik heel veel dingen niet mag hebben of als ik inderdaad ook eerder naar huis wil omdat ik echt heel erg buikpijn heb zie je mensen ook denken heb je haar weer.

Ik trek me er niets meer van aan. Ik en mijn familie en beste vrienden weten hoe het zit en de rest zoekt het maar uit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:13

Erg is dat vind ik als je jezelf zo moet verantwoorden en bewijzen.
Mijn man zegt trek het je niet aan, maar dat wordt vaak zo moeilijk.

Bo_Y

Re: Mensen die niet met mijn rugklachten om kunnen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:16

dat is inderdaad wel het ergste. Het lijkt wel of mensen gewoon weer vergeten dat je iets hebt.

Ik moet bijvoorbeeld iedere dag (vijf dagen in de week al ruim een jaar lang) uitleggen aan een collega dat hij niet al het wit brood moet eten, want ik mag geen bruin brood. Iedere keer weer is het , oh waarom niet? Gek wordt ik er van. Ik wil ook niet te koop lopen met mijn kwaal en om de haverklpa roepen waar ik last van heb.

Je moet het je inderdaad niet te veel aantrekken, als je familie, je man en beste vrienden het maar begrijpen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:18

Tja, ik begrijp dat de mensen die jou een zeikerd vinden zelf zijn gebleven? Snap niet dat ze dan vinden het recht te hebben om te zeuren....

Ik heb zelf ook fibro en het is idd vervelend. Mijn vriend is er ook regelmatig de dupe van helaas. Wij gaan erg vaak met de hond naar het strand ofzo, maar ik kan gewoon niet zo lang doorlopen als hij. Ik moet echt regelmatig even gaan zitten op mindere dagen en in mijn eigen tempo lopen anders is het helemaal zo voorbij voor me.
Gelukkig is hij eraan gewend en is hij tegenwoordig juist degene die zegt; zullen we even gaan zitten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:21

De fibro heb ik het minste last van naar mijn idee, maar zoals gisteren met mijn natte pak steekt het wel degelijk de kop op.
Als het niet ver was geweest was ik alleen naar huis gegaan en had de rest kunnen blijven, nu moest helaas ook mijn man mee.
De rest is gewoon kunnen blijven.
Ik zou niet weten wat voor belang ik erbij zou hebben om anders eerder naar huis te gaan buiten mijn pijn.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:18

Ik vind jou onderschrift ook wel passend. Dieren oordelen niet. Mensen helaas wel (te) vaak.
Het is makkelijk om te zeggen: trek het je niet aan, sch*t aan die mensen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig heb je een man die wel begripvol is. En mensen die wat minder begripvol zijn, zijn het misschien ook niet zo waard om daar nog langer tijd aan te besteden. Aan de andere kant: je zou ze het ook gewoon uit kunnen leggen. Misschien zien ze het dan anders en denken ze er anders over, als ze er meer over weten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:32

ik heb ook niet zo'n hele goede rug, niet zo ernstig als jij miss maar ik heb net een hernia achter de rug en heb ook al een paar keer spit gehad.
en ik heb vaak het idee dat mensen het niet willen snappen, vooral toen ik spit had, ik vond dat de spit meer pijn deed dan de hernia maar juist met de spit kreeg ik best vaak blikken van stel je niet aan, tewijl ik echt gewoon niet meer kon lopen van de pijn, hernia is bekender dus ik denk dat mensen dan vaak denken dat dat dus meer pijn doet of zo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:41

Barbar, hernia is idd ook niet niks en spit zegt mij idd heel weinig.
Heb er wel eens van gehoord maar weet niet wat het is.
Moretje, uitleggen probeer je wel maar ik ben iemand die niet teveel nadruk wil leggen op mijn kwalen, ik wil gewoon normaal mijn ding kunnen doen.
En ik ben het uitleggen en verantwoorden best wel zat.

Ik ben in ieder geval blij om het eens even van me af te schrijven.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:55

Ja dat kan ik me voorstellen, dat je dat uitleggen en verantwoorden zat bent. Het is trouwens al te gek voor woorden dat je je moet verantwoorden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:13

in het ziekenhuis vertelden ze dat er wat verkrampt zat in mijn rug en dat dat erg pijn deed maar door de pijn verkrampte het nog meer, een ficieus (hoe schijf je dat?) circeltje dus waar ik niet meer uit kwam zonder hulp en heb daarvoor valium (ja valium :+ ) gehad om het te doorbreken.
nu heb je spit in een heleboel gradaties, van gewoon rugpijn die een paar dagen duurt tot niet meer kunnen bewegen dat een aantal weken duurt en ik had dus wel een van de ergere vormen zeg maar want ik heb me al de drie keren echt tot een maand niet kunnen bewegen, miss denken mensen als je het over spit hebt aan de gewone rugpijn of zo.
bij de heria kon ik ook niet goed lopen maar had eigenlijk vooral pijn in mijn been.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:32

...De fibro zit er voor meer tussen dan je denkt hoor...Koud voelen we ook kouder en warm, warmer ;)

Ik heb ook fibro en cvs en woon alleen met mijn beestjes :D ...Zou de fibro al 15 jaar hebben (dat verklaart veel ;) )

Je zal moeten leren aanvaarden dat velen je niet begrijpen...en nooit zullen begrijpen... that s the way it is....

Ik wil je wel feliciteren dat je de moed had om mee te gaan...Ik weet dat ik dat niet aankan...en dan zwaar over mijn grenzen zou gaan....alzo... :+

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:37

Ik snap hoe je je voelt hoor, heb zelf cvs en waarschijnlijk fibro, en helaas maar al te vaak meegemaakt hoe verkeerd mensen kunnen reageren. Ik had er juist in het begin veel meer moeite mee dan nu, al kan dat ook zijn omdat ik toen 16 was en natuurlijk net zo wou zijn als de rest, terwijl ik niet meer uitkon, kon werken, of naar school kon gaan.

Moet eerlijk zeggen dat het me tegenwoordig weinig boeit, er zijn een paar mensen van wie het nog steeds pijn doet als er weer es een reactie komt "ik ben ook wel es moe en heb soms ook spierpijn, maar ik werk gewoon volledig" (ze moesten es weten hoe graag ik wil werken en hoe erg ik me daarvoor een paar jaar terug in de vernieling heb geholpen) maar bij de meeste mensen zeg ik er nu wat van of ga ik er maar vanuit dat ze niet beter weten.. (en eerlijk gezegd, de meeste mensen die niet in zo'n situatie hebben gezeten kunnen zich daar echt niet in inleven ;( )

Wel top van je dat je gewoon naar dat concert bent gegaan en het nog zo lang vol heb gehouden ook al was het vanaf het begin al niet echt lekker, en heel fijn dat je man je in ieder geval wel begrijpt :(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 06:53

Het gaat vandaag weer ietsje beter maar ik slik alweer tramadol en zelfs dat helpt soms weinig meer.
Woensdag moet ik naar de (ortho manuele) therapie hopenlijk dat die me weer kan helpen.
Ik zie er alleen vreselijk tegenop, want dat doet vreselijke pijn.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:12

Ik herken het ook heel erg! Ik heb me/cvs wat ook niet te zien is aan de buitenkant. Mensen snapten niet dat ik zovaak moe was, dan ging ik toch maar wat vroeger naar bed? Helaas is het niet zo simpel ;) Ook ik kan veel dingen niet vol houden of moet afzeggen. Heb er ook heel veel onbegrip door gehad. Ondertussen weet ik wie mijn echte vrienden zijn die het begrijpen en gelijk met mij mee naar huis gaan als ik moe word en probeer me niets meer van die andere mensen aan te trekken. Ik ben ook volledig afgekeurd om te werken, veel mensen snappen dat niet, want ik ben toch maar een 'beetje moe'?
Succes woensdag!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:42

Afgekeurd ben ik niet, dat vind ik ook niet erg.
Ik had toen gevraagd om goede begeleiding voor een passende baan, maar ik werd gekeurd en goedgekeurd.
Ik kon nog brugwachter worden en krantenbezorger en seccetaresse.
Dit sloeg allemaal nergens op, we hebben hier geen bruggen met brugwachters, krantenbezorger is zwaar door weer en wind en secetaresse moet je een opleiding voor hebben.
Ik ben zelf op zoek gegaan en inmiddels werk ik alweer 4 jaar in een winkel in het outlet en zij weten wat ik heb.
Zo gaat het prima al zijn hele dagen vaak wat zwaar.
Maar je wordt op vandaag echt niet zomaar afgekeurd en waarom denken mensen toch altijd daarover te moeten oordelen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:52

Wat ben ik toch een bofkont :D

Mijn vriend sommeert mij juist in dit soort gevallen als TS om aan te geven, gaat het niet, gaan we.
Verder is hij ook de persoon die eerst gaat kijken naar een geschikte plek, hij vraagt ook heel vaak of het nog wel gaat e.d.

Ondanks dat het wellicht hard zal klinken, mensen in je omgeving worden ieders gezeur over rugklachten echt zat. Heb dit zelf aan de lijfe ondervonden, klaag tegen jezelf in stilte, schreeuw tegen je spiegelbeeld en probeer zoveel mogelijk positieve dingen te benadrukken, dus dingen die je nog wel kunt en geniet daar voor 1000 % van!!! Mij hoor je zelden tot nooit tegen wie dan ook iets over mijn rug los laten...... niet dat ik geen pijn heb, sterker nog ik sta ermee op en ik ga ermee naar bed op dit moment maar ik probeer zoveel mogelijk positieve dingen te ervaren en te benadrukken in het leven. En weet je wat dan zo grappig is, soms stellen mensen mij de vraag, jeeeh meid gaat dit allemaal wel met je rug!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 14:38

Ik klaag zelf ook nooit over mijn rug maar zoals laatst dat het niet ging, vragen mensen zich toch af waarom.
Ik zeur er nooit over ik ben er nooit ziek voor thuis van mijn werk en doe zoveel mogelijk dingen zelf.
Maar soms valt het niet te verdoezelen, als ik weer eens niet goed op kom uit een stoel na lang zitten.
Het is voor mij ook niet leuk als ik dan als een oud vrouwtje uit de stoel moet stappen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:43

jesito schreef:
Erg is dat vind ik als je jezelf zo moet verantwoorden en bewijzen.
Mijn man zegt trek het je niet aan, maar dat wordt vaak zo moeilijk.

Ik heb zelf ook iets wat best moeilijk te begrijpen is. Ik zou me steeds niet gaan verantwoorden hoor, na een keer uitleg hebben ze het best begrepen en je kan hun vragen beantwoorden maar daarmee is het gezegd. Je hoeft je niet te verantwoorden voor een ander behalve voor de politie :P , als jij maar voor jezelf eerlijk naar geweten naar huis ben gegaan omdat het niet meer ging.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:51

Daarom rij ik dus rond met een halve kleerkast en een handtas vol lapmiddeltjes want ik weiger eraan toe te geven dat ik stuk ben :D (winter en zomer heb ik bvb handenwarmertjes mee ... gewoon in je sok gooien als je voeten te koud worden ...)
Ik probeer quasi alles gewoon normaal mee te doen, alleen als er echt uitgegaan wordt ga ik vaak iets vroeger naar huis maar voor de rest proberen we het altijd wel op een akkoordje te gooien. Vind het alleen erg jammer dat ik niet meer mee kan survivallen dat vond ik vroeger altijd leuk, klimmen kruipen ... Maar daar zijn helaas geen hulpmiddeltjes voor.

Ik heb trouwens een kapot zenuwstelsel (waardoor ik continu overal pijn heb), 4 hernia's, artrose, scoliose en hypermobiliteit. Maar de meeste van mijn vriendjes en vriendinnetjes weten gewoon dat ik moeilijk een hele avond kan staan, als je het echt over het ziek zijn an sich hebt zijn de reacties vaak minder dan wanneer je gewoon zegt dat iets niet kan of niet gaat. Dus niet teveel focussen erop en oplossingen verzinnen :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 06:47

Belsje schreef:
Dus niet teveel focussen erop en oplossingen verzinnen :)

_/-\o_ _/-\o_ hoe makkelijk gezegd, hoe moeilijk ook te doen maar dit is wel het sleutelwoord!!!
En juist dubbel genieten van de dingen die je wel hebt kunnen doen en dat is de pijn vaak ook nog wel waard :Y)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 07:19

Pijn kun je niet uitleggen. Ik ben daar ook heel lang terug al mee gestopt en merk ook, dat de omgeving erg gemakkelijk opmerkingen kan maken over iemand die iets "mankeert".
Net wat hier al gezegd is: probeer voor jezelf balans te vinden in je leven. Keuzes zoals minder werken en dingen die echt niet meer kunnen, proberen te accepteren. Gewoon voor jezelf hoor! Niet voor je omgeving. Mijn man is juist ook iemand die precies doorheeft, wanneer ik 'kapot" ben en ik baal ook (zelfs nu na al 18 jaar rugpatiènt te zijn) dat ik veel dingen heb moeten opgeven en niet meer kan, maar probeer toch voor jezelf balans te vinden en trek je niets aan van die buitenwereld. Mensen zijn nu eenmaal hard en als je die last ook nog met je meedraagt.... Kun je volgens mij missen als kiespijn. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 20:30

Ik ben van de week weer bij de therapie geweest en wat ik al verwachte, alles zit weer fout.
Hij wil nog 1 keer proberen het in ongeveer 5/6 behandelingen goed te krijgen anders wist hij het ook niet meer.
In het begin was ik veel sterker en ik was er heilig van overtuigd dat niks me ging stoppen ook mijn rug niet.
Maar langzaam merk ik dat ik steeds een stukje in moet leveren en dat is juist wat ik niet wou.
Ook mag ik absoluut niet zwaar tillen en ik heb een hekel aan hulp vragen.
Ik moet toegeven dat ik het er de laatste tijd best moeilijk mee heb om het te accepteren, dat komt mede omdat er geen vooruitgang in zit.
Daarbij klaag ik niet eens naar de buitenwereld maar diep in me knaagt het.
Ook wordt ik chagerijnig door de pijn, ik heb het er gewoon heel erg mee gehad.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:05

En als je het niet accepteert, wordt je bang en gefrustreerd want je weet niet waar het stopt waardoor je nog meer pijn ervaart en je dus nog banger en nog meer frustratie gaat voelen ....
:)
Je moet wat afgeven ja, maar de dingen die je wel kan die moet je leuk gaan vinden anders blijf je vastzitten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 06:48

Belsje schreef:
En als je het niet accepteert, wordt je bang en gefrustreerd want je weet niet waar het stopt waardoor je nog meer pijn ervaart en je dus nog banger en nog meer frustratie gaat voelen ....
:)
Je moet wat afgeven ja, maar de dingen die je wel kan die moet je leuk gaan vinden anders blijf je vastzitten

Ik denk wel dat ik een beetje in die fase zit, dat gefrustreerde en dan is de cirkel idd rond.
Zeker omdat het de laatste tijd wel heel erg slecht gaat ondanks therapie.
Ik heb idd zoiets dat ik me juist beter had moeten voelen ipv slechter.
We zullen wel weer zien waar het schip strand.