Aan de mensen met lenzen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Aan de mensen met lenzen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 13:36

Ik heb al zo'n zo'n 15 jaar een bril en heb ooit lenzen gehad, maar dat beviel toen niet. Omdat lenzen me toch wel erg handig lijken wil ik het weer eens proberen. Maar ik wil er dan niet direct tig euro aan uitgeven, maar dag of maandlezen van de drogist proberen. Nu vraag ik me alleen af hoe dit precies met de sterkte zit. Ik vind het l*llig dit aan mijn opticien te vragen en dan bij een ander lenzen te halen, dus vandaar hier de vraag ;)

Ik heb dus qua sterkte totaal links -4.50, en rechts -5.75
Nu staat er verder op mijn formulier dat de sfer. rechts -4.00 is en links -4.50, en dat de cyllinders -0.50 en -1.25 zijn
Wat moet ik nu dan als sterkte van de lens aanhouden/ -4.5 en -.5.75 of enkel de sterkte van de sfer., dus -4.00 en -4.50?

Janiniie

Re: Aan de mensen met lenzen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:37

Nja..
je kan ze van de kruidvat proberen.. :O
4.50 en 5.75 en kijken of dat bevalt..:O

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:40

nou bij mijn opticien hoefde ik de eerste probeerset niet eens te betalen, pas toen ik besloot om ze te houden en dus ook een paar maandsetten kreeg moest ik betalen. Je weet dan in ieder geval dat je de lenzen hebt die speciaal voor jou zijn.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:41

Voor zover ik weet moet je sferisch en cylindrisch niet bij elkaar optellen. De extra correctie bij een cilindrische afwijking is alleen nodig in een bepaalde as, vaak staat er ook nog (bijv 180) graden achter. Als je wel zou optellen zou je in andere assen overcorrectie hebben, ik weet niet hoe storend dat in de praktijk is. Ik vraag me ook af of je standaard lenzen met een cylinder kan krijgen, ik denk het eigenlijk niet.

Overigens draag ik zelf geen lenzen, maar heb net co-schap Oogheelkunde gelopen, dus ik weet niet hoe betrouwbaar mijn antwoord is.

R_obin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:43

Ik denk omdat je ook lenzen met een cilinder moet hebben, je deze niet gewoon bij de drogist kunt kopen.
Zoals Rockwitch al zei, krijg je meestal wel eerst een tijd om de lenzen te proberen zonder te betalen. Als ik jouw was zou ik dat doen. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:43

Neem aub eerst lenzen van een goeie opticien kijk of het bevalt daarna zou je via internet lenzen kunnen bestellen.
Ik bestel mijn lenzen bij http://www.toplenzen.nl gewoon het zelfde soort lenzen als ik bij de opticien zou krijgen en zelfde sterkte enz.
Dat scheelt me 160 euro per jaar, ik zou wel aanraden 1 keer per jaar of 1 keer in de 2 jaar wel een controle te laten doen.

Bij voorkeur niet bij een drogist lenzen halen echt een heel slecht idee en hans anders is ook niet echt briljant met lenzen als is het de laatste jaren wel iets beter geworden.

De sterkte die je aangeeft is dat de sterkte van je bril of van je lenzen daar zit namelijk een groot verschil in.
Met bril heb ik -10 en -9 maar met lenzen -8.50 en -7.50.

Edit: Typo's

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 13:50

Patos, ik dacht dat het bij elkaar opgeteld moest worden omdat het totaal (toevallig?) cyllinders en sfer. was. Staat idd ook een as bij, 180.
De sterktes die ik noemde was trouwens voor mijn bril.
Ik ga zo wel even bij de brillenzaak kijken dan :)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:57

Ik zou inderdaad ook gewoon even naar de opticien gaan en vooral wanneer je een cilinder in je bril hebt. Dat probleem heb ik namelijk ook en bij een opticien kun je daar lenzen voor krijgen en bij de drogisterij niet.. Verder heb ik ook mijn eerste setje lenzen gratis gekregen om te proberen. Nu betaal ik €160,- per half jaar. Maar ik ben geloof ik wel bij een hele dure opticien... :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:01

`de meeste opticiens hebben wel een actie dat je ze een maand uitproberen kan :)
ik betaal 14 euro per maand voor mijn lenzen , dat zijn maandlenzen.

RodeoRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:20

Bij de hans anders kan je het lens totaal plan nemen. Betaal je 9 euro per maand voor maandlenzen.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:21

Volgens mij alleen sfer hoor, ik zit bij hans anders, volgens mij 60 euro voor halfjaar maandlenzen.

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:24

Ik betaal bij de opticien nog €146,- per halfjaar.
Moet ook maar dringend overstappen op internetlenzen :+

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:26

Ik zou het als ik jou was de lenzen bij een goede opticiën halen.
Zij kunnen je helpen bij het juiste gebruik van je lenzen (want oa met lenzen is de kans op ontstekingen in je ogen groter)
Daarnaast kan je voor zover ik weet geen cylinder lenzen bij de drogist halen...
Lijkt mij btw ook verstandiger om ze aan te laten meten door iemand die er verstand van heeft, dan om zelf wat uit te gaan testen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:29

Ik koop ze gewoon bij een oogarts, heb er ook andere dan gewone omdat mijn ogen normale lenzen niet verdragen. Onze apotheker verkoopt ze ook.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:40

Ik heb zuurstofdoorlatende harde lenzen ongeveer -3, met bril zou ik een cylinder erin moeten hebben, met deze lenzen niet omdat ze vormvast zijn. Kostten me €300 euro maar ik doe jaaaaren met een set (vorige paar maar liefst 11 jaar! dat is pas zuinig). Zachte lenzen kan ik niet hebben juist vanwege die cylinder.
Maar wees zuinig op je ogen en ga naar een goede opticien of oogarts, vraag ook even na bij je zorgverzekeraar waar je eventueel voordelig terecht kan en wat je kan declareren.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 16:33

bij mij komen ze elke maand binnen via de post van pearl erg fijn. en kan zo stoppen mocht het niet bevallen , krijg er dan standaard zn potje waar je ze in doe en lenzenvloeistof bij en betaal zn 22-23 euro per maand! zeker een aanrader als je lenzen wilt proberen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:15

Als je je ogen naar de kl*te wil helpen, moet je vooral lenzen van de drogist nemen! :j

Het is zó belangrijk dat je goede lenzen hebt!! Ik word nog steeds elk half jaar gecontroleerd.
Heb eerst bij Hans Anders gezeten, na een jaar rode ogen en steeds pijn, ben ik overgestapt
naar Nico Brillen (zit alleen in Noorden van land hier met 3 vestigingen in de buurt)
Zij hebben mijn ogen goed nagekeken en zeiden dat het maar goed was dat ik nu bij hen was.
Als ik had doorgelopen met mijn lenzen van H.A. hadden mijn ogen blijvend schade opgelopen.
Nu is het gelukkig weer hersteld en worden ze goed in de gaten gehouden.

Ga dus asjeblieft zelf niet aanmodderen. In het ene oog heb ik trouwens wel cilinder, andere niet.
Enne, vaak hoef je niet eens het eerste setje probeerlenzen te betalen hoor!
Gewoon vragen dus! :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:26

Was ook niet van plan om vast lenzen van de drogisterij te nemen, maar meer om te kijken hoe het bevalt, omdat ik eerder na 2 weken gestopt was met mn lenzen, vond het irritant dat ik altijd aan dat lenzenspul en dergelijke moest denken. Nu ben ik wat ouder (en wijzer, kuch :P) en wil ik het opnieuw proberen. Maar heb geen zin om tientallen euro's voor proberen neer te leggen :)

Anyway, vandaag bij de opticien geweest, en moet nu een afsprakenlijn bellen oid om een afspraak te maken om mijn ogen te meten voor lenzen :)

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:29

half jaar lenzen niet nemen is mijn ervaring. Ik heb nu dus maandlenzen veel fijner, Want ik raak ze best vaak kwijt of maak ze kapot.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:43

Het kan ook nog zijn dat de echt goedkope lenzen minder fijn zijn afgewerkt en daardoor ook minder prettig dragen.
Dan weet je nog niet of je het wel echt fijn vindt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:01

Ik zou ook zo graag lenzen willen hebben, maar ik kan er gewoon niet goed tegen. De enige optie zou voor mij daglenzen zijn, maar die moeten zo goed op maat gemaakt zijn dat ik per half jaar meer dan 400 euro kwijt ben. Dus nu heb ik maar een bril genomen met verwisselbare pootjes en transition glazen.
Zelf vind ik lenzen dragen heel erg fijn, alleen dat gezeur 's avonds met lens uit doen en dan weer in zo'n potje. De maand en 14 dagen lenzen waren bij mij op de 3e dag al zo vies dat mijn oog meteen geirriteerd was zodra ik de lenzen in deed. Het werkte voor mij helemaal niet.
Mijn nichtje gaat 1 keer in het half jaar/ jaar naar de opticien en laat daar haar ogen opmeten. En besteld dan via internet de lenzen die de opticien haar heeft aangeraden de eerste keer. Dit scheelt echt onwijs veel geld. Ik heb er ook weleens naar gekeken, maar de juiste cilinder of as staan er vaak niet tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:06

Je brilsterkte is overigens niet altijd hetzelfde als je lens-sterkte.

Daarnaast zou ik je om eerlijk te zijn ook afraden om met die goedkope dingen te werken, het kan handig zijn als tijdelijke noodoplossing als je ergens zonder zit, en niks bij je hebt of nieuwe kan ophalen maar meer niet.

Ik heb zelf vrij dure maandlenzen (wel zachte trouwens). Maar heb dat ook echt nodig, heb 1x een goedkoper pakket geprobeerd, maar het bleef irriteren, en omdat je toch wel heel zuinig op je ogen moet zijn betaal ik liever wat meer wat goed zit en waar ik goed mee kan kijken dan niet :)

Ik betaal overigens 130 of 140 euro voor een pakket maandlenzen van een half jaar. Daarna wordt het weer gecontroleerd en aangepast indien nodig. Ik zit bij Eyewish.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 01:07

klopt wat maya zegt.. mijn lens sterkte is anders dan mijn bril..

ik denk dat je toch wat bij de duurdere uitkomt.. vooral omdat je een cylinder hebt.. ik kon bij de hans anders geen goedkope lenzen krijgen omdat ze maar een cylinder hebben tot een bepaalde sterkte.. hele lage sterkten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 10:20

Flosje446 schreef:
alleen dat gezeur 's avonds met lens uit doen en dan weer in zo'n potje.

Dit ja, is waarom ik er de vorige keer mee gestopt ben :P Maar ik vind het toch wel erg mooi, zo zonder lenzen :) Ik ben een enorme chaoot, ben ook bang dat ik ze kwijt ga raken :o Dus dan zijn maandlenzen weer handiger? Wat is het verschil tussen maandlenzen en halfjaarlenzen, behalve dat ze langer mee gaan?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:58

Half jaar lenzen moet je beter onderhouden ( Lees : Elke dag masseren , nieuw vloeistoef, elke maand nieuw houdertje ) En dus niet kwijt raken anders kun je weer betalen voor een nieuwe. Als je een maandlens verliest kan je wel even 2 maanden met 1 paar doen. Doe ik ook vaak maar 2 x met half jaar lenzen is niet te doen.