verstandkiezen, wat vonden jullie ervan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatjee

verstandkiezen, wat vonden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 22:08

jaja, verstandskiezen.... ik ben nu afgelopen week naar de tandarts geweest.. (ben 16)
en ze hebben me verstandkiezen gevonden.. nu moet ik naar een kaakchirurg en ze
laten trekken.. maar ben er echt zooooo bang voor..

hoorde dat ze je een roesje (wat het eigenlijk precies inhoud weet ik niet, maar wel
dat je onder narcose bent toch???).... doen ze dat snel?

bij wie deed dit zeer en hoe ging t bij jullie (het trekken)?
ben erg benieuwd?

_Orlando_

Re: verstandkiezen, wat vonden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:11

ik moet maandag.. :) ben er ook heel bang voor
ben wel benieuwd naar andere ervaringen..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:17

hmm..
ik word na de zomer 21, maar nog geen verstandskiezen te bekennen bij mij.
rechts boven is ie wel al een heeel klein beetje doorgekomen en kan ik de rest onder mn tandvlees voelen, voor de rest nog niets te merken en ook nog nergens last van gehad.. dus even afkloppen!

verhaal van mn broertje toen zijn kiezen deruit werden gehaald ga ik maar niet vertellen, daar word je niet blij van... :P

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:22

Ik heb ze alle vier laten trekken, geen centje pijn gehad. Ik was prima verdoofd en kreeg goede pijnstillers mee. Ik had alleen een beetje last van de hechtingen, maar die worden alleen beneden aangebracht.

graafstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:23

ik ben ze allemaal kwijt. :-) (heb nu geen verstand meer) :D moest ook naar de kaakchirurg me tandvlees werd verdoofd en toen zijn ze getrokken en heb daarna een hechting er in gehad die uit zich zelf is opgelost *D . bang hoef je echt niet bang := te zijn in het ergste geval moetten ze ze er uit snijden maar dat gebeurd alleen als ze niet getrokken kunnen worden. dat is mijn ervaring er mee. +:)+

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:45

Heb vandaag kiezen laten trekken en 3 weken geleden, alle vier, ik kan je garanderen dat de injecties het ergste zijn en op zich zijn die ook niet eens zo erg zolang je een chirurg hebt die het een beetje rustig aan doet (ik had de pech om tot 2x een chirurg te treffen die niet zo vriendelijk voor me was) kijk even op de site van het ziekenhuis welke artsen er zijn en vraag dan rond welke het vriendelijkst is en sta er dan gewoon op dat die je behandelt, op zich, de naalden van de injecties stellen weinig voor, het trekken nog minder, je voelt alleen wat druk, je hoort wat geluiden maar je voelt écht niks!!! En je kan altijd bij laten spuiten, (verdoving) dus maak je daar vooral geen zorgen over! Wat daarna komt, ja, je krijgt pijnstillers mee, maar ik moet zeggen, ik gebruik ze voor het gemak, maar echt nodig heb ik ze niet, de hechtingen zijn wat vervelend, maar zolang je er vanaf blijft is er niks aan de hand, ik denk dat het ergste waar je last van zal hebben in het begin is was kramp, 'verminderde mondopening' noemen ze dat, je kan je mond gewoon niet goed helemaal open doen zonder een soort kramp te voelen, maar ook dat is nog te overzien hoor!

Als ik je wat tips mag geven:
- Let niet op de geluiden! Geluiden doen geen pijn!
- Bedenk dat de injecties echt het ergste zijn en dat ook die meevallen.
- Adem rustig in- en uit, tis makkelijk om jezelf te verliezen als je daar niet op let, dus let op je ademhaling, tel desnoods terwijl je aan wat leuks denkt (je vriend of je paard of vakantie misschien) het komt allemaal wel goed, ze zijn zo klaar, bij mij hebben ze moeten boren maar ook daar voel je absoluut niets van, maakt wat herrie, maar dan opnieuw, geluid doet geen pijn!

Over dat roesje, ik denk dat het gewoon een relaxend iets is, zodat je wat minder snel gestresst raakt, als je dat wilt zal ik er gewoon om vragen als ik jou was, je bent niet volledig verdooft maar je bent er ook niet echt helemaal bij, eigenlijk iets tussen slapen en waken in.

Nou, heel veel sterkte, hou ons op de hoogte en maak je niet teveel zorgen!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:45

Ik heb er drie laten uitsnijden door de kaakchirurg. Was onder narcose (heel lichtjes) en het was op een kwartiertje gebeurd.
Ik heb er totaal niets van geweten, geen last van de narcose (voelde alsof ik heerlijk had geslapen) en achteraf ook erg
weinig pijn gehad.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:58

Hoe je reageert op het laten trekken of uitsnijden (daar zit verschil tussen!) van je verstandskiezen is héél persoonlijk.

De een heeft nergens last van, de ander heeft een week pijn en kan niet fatsoenlijk eten.

Als je zoekt op mijn naam + verstandskiezen vind je ook het een en ander aan berichten. Ik ben iig blij dat ik het op die manier heb kunnen laten doen. :j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:04

Mijn verstandskiezen hebben voldoende ruimte, ik hoef ze dus in principe niet te laten verwijderen!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:20

oh je hebt geluk dan adil :) ik kon die van mij (bovenste) niet eens fatsoenlijk poetsen met het gevolg dat het verschrikkelijk begon te rotten en stukken afbraken (heb de kiezen hier liggen, dr zitten bij 2 van mijn kiezen bruine pitten in ter grootte van een pinda).

En ja, het is waar wat karin zegt, hoeveel pijn het doet na de behandeling ligt volledig aan de persoon zelf, de eerste keer had ik er wel goed last van, vandaag eet ik gewoon met beide kanten, kan gewoon praten etc etc, dus kan ook met de behandeling zelf te maken hebben, maarja, ik denk dat ik misschien een wat andere denkwijze heb als anderen, de pijn die na de behandeling komt is iets wat ik zelf onder controle heb, het is er, dus ja, naja, weinig aan te doen, dus ik denk het gewoon weg en het is ook weg (soms met een pijnstillertje) ik zorg gewoon dat ik het onder controle heb dus maak ik me er geen zorgen over, ik maakte me meer zorgen over die leuke naalden van die leuke chirurg die ik had, omdat ik dat niet zelf onder controle had.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:55

Tsja mijn verstandskiezen waren al door, dus dat scheeld misschien iets, maar ik heb er echt geen centje pijn aan gehad, het ergste vond ik het jodiumwatje dat ze er tijdelijk in naaide nog, dat smaakte zo vies.
Maar buiten dat niet eens de pijnstillers gebruikt want het deed echt geen pijn.
Kwartiertje na het trekken een lekker pistoletje kaas gehaald en soldaat gemaakt want was zo nerveus dat ik van te voren niet kon eten :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:26

jodiumwatje erin genaaid??? :S ik heb beide keren zowel boven als beneden hechtingen gehad (beide keren werden beide kiezen eruit getrokken, boven en beneden) werd wel een watje tussen gepropt maar jodium? nee, vasthechten? nee :S.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:40

Bij mijn zin ze er alle 4 eruit gehaald. Beneden is door de kaakchirurg gedaan. Heb er niks van gevoeld. Maar ben de dagen erna flink beroerd van geweest. De eerste keer was is vlak na de "operatie" bijna flauw gevallen, dus heb toen een uur in een ander kamertje gelegen om bij te komen. Daarna alleen maar op bed gelegen, na een dag of 4 kon ik weer wat gaan doen. 2e Keer was wel beter en was ik snelle op de been, maar kreeg toen een lichte onsteking. Dus dat was wel vervelend.

De bovenste zijn er door mijn eigen tandarts eruit gehaald en darna had ik 2 gaten. Niet gehecht. Daar ben ik maar 1 dag last gehad, maar alles was wel een paar dagen heel gevoelig en kon amper voorover bukken, heel vreemd eigenlijk, maar dat had ik ook de keren dat ik bij de chirurg ben geweest.

Bij mij moesten ze eruit ivm niet goed erbij kunnen met poesten, dus ook een soort plpaats gebrek. En toen ik een beugel moest zijn er ook al 4 kiezen eruit gehaald ivm plaatsgebrek.

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:48

Hier ook zo'n mieperd! Ik heb er al 1 uit en eigenlijk moet nummer 3 ook ook. Heb de verwijsbrief naar kaakchirurg al een
jaar liggen.

Ik was het meest panisch voor de verdoving... Ben een ontzettende zemel en dat begon al in de wachtruimte en werd helemaal erg in de stoel zelf. Voordat ik wilde zeggen dat ik heel erg bang ben voor naalden ben zag ik zijn hand met naald al in mijn mond gaan! HELPP! Ik vind het een vreselijk gevoel maar menigeen vind dit niets voorstellen...

De kies eruit trekken/snijden is echt in 1 tel gepiept (bij mij althans) en ik heb er ook echt niets van gemerkt gevoeld. Ook geen gekraak of iets in die richting.

Natijd in de auto voelde ik me echt een debiel. Constant in de achteruitkijkspiegel zitten kijken hoe scheef mijn mond wel niet hing! Dat vond ik het vervelends van alles.... die verdoving natijd en als die gaat uitwerken...

maar eigenlijk, al met al, viel het me nogal mee... maar goed vond het vervelend genoeg om no 2 uit te stellen ! :+

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:25

Ik heb er 3 laten trekken bij de kaakchirug, bij 1 hebben ze moeten snijden, maar door de verdoving heb ik eigenlijk niks gevoeld. Alleen de uren erna zijn wel superirritant :P

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:48

Heeft jouw kaakchirurg gezegd dat je ene roesje krijgt of heb je dta viavia van anderen gehoord?
Wanr in principe gebeurd het wegsnijden/trekken bij de kaakchirurg alleen onder plaatselijke verdoving.
Op speciaal verzoek(vaak in combi met extreme angst en verwijzing via angst-tandarts) kunnen ze het onder narcose doen.
Doe je er 4 tegelijk dan gebeurd dat ook onder narcose, omdat je bij 2 kanten mond verdoven je tong anders in kan slikken.

maar in principe doen ze eerst 2 links en een tijdje later de 2 aan de rechterkant, en dat gebeurd dan onder plaatselijke verdoving.

Ik heb het in 4 keer laten doen, mijn vorige tandarts was nml zo stom om te zeggen ach laat die boven maar zitten, alleen onder moet eruit gesneden worden omdat die dwars liggen en daarom niet door kunnen komen.
Dus eerst naar kaakchirurg voor linksonder, verdoofd, meegenomen naar volgende kamertje, snijden, kies doormidden boren, in stukjes breken en eruit en ff hechtingen erin en klaar!

4 weken later rechtsonder, ging er vol goede moed heen omdat links zo makkelijk wa sgegaan en zonder napijn enz, maar dat viel ff tegen!!
Het breken van de kies gaf enorme zenuwpijn, verdoving zat niet diep genoeg :(
toen in 1000 stukjes eruit gepeuterd, wond was groter dan bij de andere kant, gehecht en naar huis.
vanaf t moment dat de verdoving uit was gewerkt extreme pijn gehad, heel mn wang was dik, had gruwelijke oorpijn die 3 dagen aan heeft gehouden en nabloeden gebeurde ook 48 uur...
Toen alles goed en wel dicht was, kwam er 3 mnd later ineens een bobbeltje op die plek...kwam er een vergeten mini stukje kies uit!!

3 jaar later, verstandkiezen boven zijn tóch te groot volgens mn nieuwe tandarts en hij vraagt zich af waarom die niet tegelijk met onder eruit zijn gehaald, dna ben je tóch al verdoofd en heb je toch al ff last dus kan het net zo goed boven&onder tegelijk(wat bij mn zus wel is gebeurd en die had er niet meer last van dan ik met 1 kies tegelijk)
Boven waren de kiezen helemaal door en tandarts dacht, die trek ik er wel ff uit, hoeft geen kaakchirurg aan te pas te komen.
Dus woensdag rechtsboven, hij had wat lopen wrikken(akelig geluid en gevoel!! geen pijn want heb 3x om extra verdoving gevraagd ivm de angst dat het weer niet goed verdoofd zou zijn zoals de 2e keer bij kaakchirurg) en toen had ie hem er in 1 geheel uit!
Niet gehecht en amper nagebloed en geen napijn:)

vrijdags terug voor linksboven, mn kaak was wat stijf dus kreeg mn mond niet zo ver open haha maargoed links hetzelfde, erg goed verdoofd en hij begon te wrikken, kreeg ik ineens kei pijn naast mn neus en onder mn oog tot aan mn ooghoek!!
gaan wrikken en doen maar kies wilde er niet uit, assistente mee helpen met kracht zetten maar nee hoor geen beweging erin en ik kreeg steeds meer pijn bij mn oog, had ook heel erg traanoog.
Zo is het een kwartier doorgegaan en toen in stukken geboord en eruit gehaald.
Bleek dat de wortel doorliep tot mn neusholte :oo en dus de zenuwen ook, dat verklaarde de druk in mn hoofd en het traanoog enz
Heb van die kies 2 dagen koorts gehad en een week een grieperig gevoel gehad, wrsch in combi met het 2 dagen eerder laten trekken van de andere kies en achteraf bleek ik op dat moment ook nog eens pfeiffer te hebben, dan mag je eigenlijk al niet je kiezen laten trekken ;)

Maargoed, normaal gesproken verdoofd de kaakchirurg plaatselijk en doet links onder+boven en de 2e keer rechts onder+boven

Bij angst kan je idd ene roesje krijge in combi met plaatselijk verdoven, dan ben je zelf 'lekker rustig en relaxed'
of onder volledige narcose, dat gebeurd ook bij alle 4 tegelijk.

Maar je krijgt dus niet standaard een roesje, vraag dat dus ff goed na als je dat wil ;)

maargoed ik heb dus ervaring met trekken&snijden en beide gevallen ging er 1 probleemloos en 1 dramatisch dus ja er valt niet veel van te zeggen...

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:55

ik heb mijn 2 bovenste verstandskiezen al vanaf mijn 16e ong. en de 2 onderste zijn rond mijn eind 17e doorgekomen, toen hebben ze er foto's van gemaakt en mijn 2 onderste groeide in plaats van naar boven naar mijn voortanden toe, dus dwars. Ze konden ze niet trekken dus hebben ze ze allebei eruit gesneden. Ik hoop niet dat je dat hoeft want dat hoop ik nooit meer mee te maken.

Je moet gewoon zeggen dat je het heel spannend vind en dat krijg je veel verdoving (ik kreeg 15 spuiten :o ).. Trekken moet je niet te zwaar aan tillen, ze wiebelen hem een beetje los en dan is het in no time gebeurd, succes +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:44

Ik heb ze allemaal nog en ze blijven lekker zitten waar ze zitten!! Moet er niet aan denken ze te laten trekken. Heb tegen de tandarts gezegd dat ik wel echt gruwelijke pijn eraan moet krijgen wil ik ze eruit laten halen. Anders niet.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:51

Ik moet ook over 2 weken brrrrrrrrrrr
Ik dacht ook altijd heb er geen last van zit mij best, vond mijn toenmalige tandarts ook.
Tot ik een nieuwe tandarts kreeg...en mijn verstandkies moet er dus ook uit. Ik ben gewoon al bang voor de tandarts..dus zie hier al als een berg tegenop....
De verstandkies is niet helemaal door en kan hem dus niet genoeg schoonhouden en mn kies ernaast dus ook niet....mogelijk dat de kies ernaast al aangetast is...dus daar moet ook naar gekeken worden....
Heb pas verdoving gehad met boren, van die prik voelde ik niks, dus hoop dat dat met deze prik ook zo is....

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:04

Mijn verstandskiezen zijn er dit jaar ook allemaal uitgehaald. Het is mij echt 200% meegevallen. Heb er geen pijn aan gehad. Scheelde bij mij wel dat mijn verstandskiezen mooi recht stonden en de tandarts het dus zelf kon doen, ze hoefden er niet uitgesneden te worden ofzo.

Dus het is niet altijd pijnlijk!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:07

Mijne zijn er alle 4 uit en wordt weer ziek als ik eraan terug denk.
Wat een drama. Ik ben er echt goed ziek van geweest. Dagen in bed gelegen met koorts, veeeeel bloedverlies, ongelofelijk misselijk (kon blijkbaar ook niet tegen die stof waar ze mee verdoven), heel veel pijn en kon niks eten, echt niks, na 5 dagen ofzo alleen iets vloeibaars. Kreeg in eerste instantie mn mond ook niet open door de zwelling.
Ook was die kies extreem groot en hebben ze hem in stukken moeten boren, had gevraagd of ik ze mee mocht nemen ( :Y) ) en jeetje, sommige stukken waren net zo groot als een van mijn normale kiezen zelf :wow:, laat staan dus die kies in zijn geheel.

Paar weken erna moest ik terug voor de 2 kiezen aan de andere kant dus werd echt gillend gek bij t idee dat ik dat allemaal weer moest doorstaan! Ging helemaal zwetend en bibberend naar t ziekenhuis en was het liefst gewoon omgedraaid en weggerend.
Moest echt huilen toen de verdoving erin ging, was zooo bang dat het weer pijn ging doen (ik heb echt een hoge pijngrens maar dit vond ik echt vreselijk). De "operatie" ging heel vlotjes en de keizen waren er dit keer zo uit, waar ik natuurlijk ene beetje wantrouwig van werd want dacht: Die pijn zal wel komen als de verdoving uitgewerkt is ;(
Maar vreemd genoeg zat k de dag erna een colaatje te drinken op stal en heb er bijna helemaal geen last meer van gehad. (Op een flinke zwelling na).
Wel bleef mijn gezicht vrij lang dik, sowieso de 1e x leek het alsof ik een tennisbal in mn wang had, en de 2e x was het ook flink gezwollen, toen zag ik er uit als een hamster omdat de zwelling van de 1e x nog niet geslonken was }:0

Maar het is echt heel persoonlijk want vrienden/familie/stalgenoten vertellen allemaal iets anders, en je hoort vaak dat een kant meer pijn doet dan de andere kant.
Heel veel succes en sterkte ermee iig ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:08

Van alle dingen die ik ooit in mijn leven heb 'gemankeerd' vond ik het trekken van mijn verstandkiezen het allerergste! Bij mij is het in 2x gegaan, eerst links, toen rechts. Ik vond het echt een drama! Wekenlang kon ik bijna niet eten, niet slapen van de pijn. Zat echt aan de top van alle mogelijke pijnstillers.

Ik had dit echt niet verwacht, want ik ben normaal niet zo'n pieperd. Heb wel eens met een gebroken voet een buitenrit uitgereden. Maar die verstandskiezen vielen me echt heel erg tegen.

Wil je verder niet bang maken ofzo...

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:20

ik heb op me 18/19 jaar 3 verstandskiezen gekregen, allemaal geen probleem, zit goed en geen pijn. ben nu 23, en vorig jaar is de laatste kies begonnen door te komen, ik ging kapot !!
Hij groeide scheef tegen de kies ernaast en probeerde die ernaast opzij te douwen. je zag hem nog neit zitten, dus ik dacht dat er wat onstoken was, ben naar de tandarst geweest en foto's gemaakt,
en blijkt dus dat me verstandskies debiel aan het doen was om omhoog te komen, heb dus ook een verwijs kaart gekregen voor de kaak chirurg om hem eruit te laten snijden.
Nu ben ik dus geen held, en heb besloten om niet te gaan en gewoon met de pijn door te blijven lopen (had echt moment dat ik dacht dat me kaak in 2e zou scheuren van de pijn.)
En nu bijna een jaar later is hij er helemaal doorheen en heb ik nergens meer last van, dus al met al, lekker dom geweest om het er neit uit te laten halen, maar nu is het allemaal goed :D

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:27

Volgens mij is het niet zo goed dit topic...durf ik straks helemaal niet meer naar de kaakchirurg :=