Ik kan niet ontspannen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Ik kan niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:51

Tjsa het klink een beetje vreemd, maar als k 's avonds in bed lig blijf ik maar denken aan:

- wat moet k morgen allemaal doen
- dingen die me dwars zitten
- dingen waar k me aan irriteer
- dingen die k graag wil doen of hebben enz. enz, waardoor ik gewoon niet ontspannen in slaap kan vallen.
Vriendje slaapt binnen 5 min, maar ik lig echt zeker een kwartier/half uur wakker (wat me 's ochtends ook opbreekt en dus moe wakker wordt).

Hoe kan k er voor zorgen dat k gewoon even lekker aan niks hoef/kan denken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:52

Als je malende gedachtes hebt dan kan je Bach bloesem nemen die werken daar goed voor.Of een edelsteen om je nek hangen dat werkt ook.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:53

Heb je ook snel hoofdpijn, een drukkend gevoel in je hoofd?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:53

een kwartier/half uur kan toch weinig uitmaken over hoe je je smorgens voelt ....
Ik kan ook moeilijk ontspannen, maar lig dan echt wel 3 tot 4 u wakker totdat ik zo moe wordt dat ik niet meer kan denken.
Over een kwartier tot een halfuur zou ik me geen zorgen maken er zijn wel meer mensen die dit hebben
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 22-06-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:56

Als je gaat liggen piekeren kun je daar een aantal dingen aan doen. Je zou bv overdag al voor jezelf op kunnen schrijven wat je de volgende dag moet doen, hoef je daar 's avonds al niet meer over na te denken ;) Sowieso als er dingen in je hoofd zitten die erin blijven hangen: schrijf het op. Vaak helpt dat echt.
Wat je ook nog kan doen is bij jezelf nadenken van: kan ik er nu iets aan doen/veranderen? Als dat niet zo is, waarom zou je er dan nog energie in steken? Kun je die energie beter bewaren voor een moment waarop je die dingen die je irriteren of die je dwars zitten wel kunt oplossen.
Voor de dingen die je graag gedaan wil hebben zou je ook weer een lijstje kunnen maken 's morgens bv. Dat je opschrijft wat je die dag gedaan wil hebben. Dan heb je daar aan 't einde van de dag geen last meer van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:57

Meditatie kan ook helpen je hoofd leeg te maken.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:57

ik heb net hetzelfde, ik pieker de héle dag door. ik ga slapen en ben smorgens nog evenmoe als savonds.. bah.
En met paardrijden stress ik ook zo snel..
dat weerhoud me ook om te starten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:59

Meditatie zou je ook nog kunnen proberen ja. Is vast wel veel over te vinden op internet. Je zou ook je vriend kunnen vragen om heel je lijf op te noemen als het ware. Dus je vingers, pols, onderarm, elleboog enz. Heel rustig en dan dat jij omstebeurt al die onderdelen voelt. Klinkt zo misschien een beetje maf maar daar ontspan je echt heel goed van :j

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:59

oowh ik volg dit even mee
ik heb dit nl ook heel erg soms slaap ik pas om 3 uur en dan ben ik mezelf zo zat!
ben er soms ook echt kwaad om dat ik maar overal het negatieve van inzie of dat ik al voor uit denk van wat als dit of dat ?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:00

Ik heb dit ook best vaak.
Bij mij lost het al een deel op als ik gewoon voor mezelf even kort bespreek wat ik die dag heb gedaan. Vreemd, maar voor mij werkt het echt. :j

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:02

marleen_usar schreef:
Heb je ook snel hoofdpijn, een drukkend gevoel in je hoofd?

Wel vaak hoofdpijn, maar niet snel. Maar dat komt denk k omdat soms niet genoeg drink.

@Tara dat is misschien wel een goede ja.
K ben sowieso heel erg van de lijstjes (beetje controlefreak), dus dat zou wel een oplossing kunnen zijn.
Vooral dat loslaten van dingen kan ik gewoon niet, t blijft terug komen.

_Tara_

Re: Ik kan niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:04

Loslaten is wel een van de moeilijkste dingen. Voor mij ook hoor. Zeker als 't echt dingen zijn die ik 't liefst gewoon op dat moment op zou willen lossen terwijl 't niet kan. Ben in sommige opzichten ook wel een controlefreak en maak ook veel lijstjes :D
Dat ontspannen dingetje van heel je lijf werkt echt heel goed :j Bij BodyBalance doen ze dat ook altijd aan 't einde. M'n vriend deed 't ook een keer bij mij en toen viel ik zowat accuut in slaap :')

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:05

Welkom bij de club :+

Ik lees even mee hoor,
tot nu toe helaas ook nog niks op gevonden..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:06

eef_w schreef:
of dat ik al voor uit denk van wat als dit of dat ?

Precies ja! en dan gebeurt er dit of dat enz.
Vriend heeft dan zoiets van waarom denk je daar allemaal over na!? Hij is veel relaxter wat dat betreft.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:06

Kun je niet voordat jullie gaan slapen even lekker met je vriend gaan liggen kletsen over de dingen die je dwars zitten, die je nog wilt doen etc.? Ik doe dat ook altijd en sindsdien slaap ik prima! :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:07

Ja doe ik ook, we praten juist heel veel en echt over van alles en niks maar zodra we dan gaan slapen slaapt hij binnen 5 min. en ik blijf wakker liggen piekeren.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:22

wiseguy15 schreef:
Kun je niet voordat jullie gaan slapen even lekker met je vriend gaan liggen kletsen over de dingen die je dwars zitten, die je nog wilt doen etc.? Ik doe dat ook altijd en sindsdien slaap ik prima! :D

Dit doen wij ook vaak onder de douche, vlak voor het slapen gaan. Werkt idd heel goed :)

Wat ook al genoemd is: dingen opschrijven die je moet doen, maar ook misschien opschrijven wat je graag wil hebben...

Probeer ook eens gedurende de dag (na het eten ofzo) een half uurtje voor je zelf te nemen. Even rustig op je kamer zitten en even alle dingen door je hoofd heen laten gaan tot het leeg is. (soort van meditatie) Je kan op internet heel veel dingen hierover vinden, misschien zit er iets tussen wat voor jou goed werkt.

Ik heb er zelf trouwens ook last van hoor, ben nu aan het kijken voor yoga klassen. Schijnt ook goed voor je innerlijke balans te zijn... (ben alleen niet zo'n zweverig typje, dus ik heb met dit soort dingen al snel zoiets van 'hoeft niet voor mij' :D )

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:24

Het klinkt heel zweverig en nep maar ik heb ooit gelezen dat je net alsof moet doen dat je je gedachten op een wolkje moet zetten en het wolkje 'zien' wegdrijven. Ik ben ook zo'n piekermuts en de eerst volgende keer nadat ik dit las probeerde ik het, en idd, het hielp best wel. Je moet dan ook echt denken dat het met het wolkje weg is en niet gelijk weer nieuwe dingen bedenken. Anders hup weer op het wolkje.
Wie weet werkt t ook voor jou ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:25

Een half uur is misschien wel lang voor het begin... Tenminste ik kan me zelf voorstellen als ik nu een half uur m'n hoofd leeg zou moeten houden dat ik daar best moeite mee zou hebben. Kun je denk ik beter beginnen met een kortere tijd en dan als je daar behoefte aan hebt steeds langer.

@ Enomis: Dat wolkjes gedoe doen we bij BodyBalance ook wel ja :j Of bv visualiseren dat je in een hele grote zak vol watjes glijdt/ligt ofzo. Helpt allemaal om te ontspannen.

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:29

@ willemyntje haha ja heb ik ook met mijn vriend dan zegt die
waarom doe je zo moeilijk baal er zelf ook van dat ik zo doe maar het gaat gewoon vanzelf denk nogal ver voor uit en ik wil altijd weten wat er kan gaan gebeuren en wat ik kan verwachten.
ben ook enigzins een beetje perfectionistisch bang om het fout te doen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:31

Een kwartier/ half uur later in slaap vallen zal niet dé oorzaak zijn dat je moe weer wakker wordt. Dat zou je namelijk prima met een half uur eerder je bed in gaan kunnen compenseren :)

Als het veelal dezelfde dingen zijn waar je over piekert, probeer daar dan eerder op de avond even aan te denken. Dan ben je evt. irritaties/ frustraties al kwijt voordat je je bed induikt. Neem je die ook niet mee. En als je een lijstje hebt gemaakt van wat je nog moet doen, hoef je daar ook niet meer over te piekeren. Kun je voro het slapen beter even terugkijken op de leuke momenten die je deze dag hebt beleeft :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:33

opschrijven helpt ook vaak erg goed bij mensen.

Ik zelf heb er vaak last van tijdens erg drukke dagen, zo als afgelopen weekend. Dan slaap ik slechter.
Maar als ik nou de grootste punten op schrijf, evt. met commentaar van mezelf, dan gaat er een last van je af.

*zo heb ik in mijn dagboek ook vol commentaar van mezelf staan. leest erg gek, maar het voelt zo goed.*

succes

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:43

Bij mij werkt het vaak goed om een boek te lezen in bed, dan wordt ik vanzelf moe en kan ik het boek wegleggen en lekker in slaap vallen. Muziek luisten tot je in slaap valt is ook erg fijn, maar dan moet je vriend het niet vervelend vinden, of met oordopjes in.

Dat je vermoeid wakker wordt dan ook komen omdat je piekerend in slaap valt en daardoor ook onrustig slaapt en dus in je slaap ook niet tot rust kunt komen.

Hopelijk vind je snel een oplossing en kun je weer lekker slapen!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:50

eef_w schreef:
ben ook enigzins een beetje perfectionistisch bang om het fout te doen.

Misschien moet je het dan gewoon een paar keer fout laten gaan, om zo te kunnen werken aan je zelfbeeld (niemand is perfect, jij ook niet en fouten mogen gemaakt worden daar ben je mens voor) misschien dat je dan makkelijker dingen accepteerd en minder wakker ligt?
Het is maar een idee hoor ;)

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:54

@ malibu ja dat is ok wel zo
maaaj net zoals sollictitatie gesprekken is bij mij nog nooit eigenlijk fout gegaan ben altijd aangenomen geweest en toch ooh ik lig echt al nachten wakker voor dat gesprek terwijl ik weet dat het gewoon tussen mijn oren zit want ik heb helemaal nets te verliezen :o

en daarna denk ik altijd waarvoor heb ik nou zo gestresst want het ging eigenlijk nergens over en ik heb het echt met heel veel dingne maarja is moeilijk af te leren denk ik :Y) maar ik zie hier wel een aantal goede tips staan om het voor mezelf wat meer op orde te brengen af en toe.