Uitslag/psoriasis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Uitslag/psoriasis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 15:33

Ik heb sinds twee weken een uitslag aan de onderkant van m'n linkerborst. Heel vervelend en het breidt zich ook redelijk snel uit.
Ben vanochtende voor de 2de keer naar de huisarts geweest, 1ste keer kreeg ik een zalf mee maar dat helpt voor geen meter.

Mijn huisarts heeft geen idee wat het is en me doorverwezen naar de dermatoloog en een nieuwe zalf meegegeven.

Vanochtend probeerde ik dus een afspraak te maken, maar wat een drama is dat.... :n

Eerste plek vrij was 22 juli!!! Lekker met een uitbreidende uitslag :( tegen de tijd dat ik langs kan komen zit ik compleet onder....

Toen ik de huisarts assistent belde om te vragen of die me niet op een eerdere datum kon krijgen kreeg ik leuk de melding dat ik maar andere ziekenhuizen moest proberen of m'n verzekering bellen.
Dus ik andere ziekenhuizen bellen, allemaal 3 maanden wachttijd :( Echt waardeloos.
Ik me verzekering gebeld voor zorgbemiddeling, die bellen pas over 5 dagen terug en dan gaan ze een keer wat regelen :(

En ik zit nog steeds met een heel vervelende rode jeukende uitslag en daar betaal je dan 140 euro per maand voor -:(-

Ik heb zelf net even gegoogled, en het lijkt wel heel erg op een vorm van psoriassis, ik ga het dan ook maar ook als dat behandelen zoals aangegeven en dan kijk ik wel of dat helpt...

Iemand anders ervaring hiermee?

Coot

Re: Uitslag/psoriasis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:49

Psoriasis is en beetje kaarsvetachtig, en goed te behandelen.
Wat vervelend dat je zo lang moet wachten!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:50

Ik heb psoriasis en wat jij omschrijft klinkt voor mij bepaald niet hetzelfde... De ha zou dat ook hebben herkend. Dus ik zou het ook niet zo behandelen. Heb je een nieuw soort wasmiddel of zo in gebruik genomen? Dan zou ik even teruggaan op je oude wasmiddel. KLinkt mij veel logischer in de oren. Beterschap ermee!

@Coot: goed te behandelen? Mwah... als je mazzel hebt.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:34

Is dat zo? Bij mij op de opleiding werd altijd verteld dat het goed te behandelen was. Maar als jij het hebt het zul jij het beter weten :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:44

Laten we zeggen dat alle zalfjes en cremetjes wel helpen. Even. Na een paar maanden is de psoriasis 'immuun' en komt het weer terug. Je komt er feitelijk nooit meer vanaf.
Maar ik denk (en hoop) niet dat TS dit heeft.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:15

Volgens mij is de plek in ieder geval niet kenmerkend voor psoriasis. Meestal begint het op je knieën, ellebogen, haren of wenkbrauwen. Is het alleen uitslag, of komen er ook kaarsvet-achtige schilfers af als je eraan krabt? Jeukt het (dat zie je niet vaak bij psoriasis)?

En idd, zo simpel is psoriasis niet te behandelen hooor!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:38

Eczeem dan, denk ik. Wel supervervelend. Heb er zelf last van als ik stress heb. Zit in me zei de dermatoloog... ja duh daar was ik zelf ook wel al achter.

Mijn buuf heeft ook psoriasis... sjee zeg das wel echt fliiiiink balen!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 10:35

Bedankt voor de reacties! :)

Het zou iig al geweldig zijn als het inderdaad geen psoriasis is... Er komen namelijk geen kaarsvet achtige schilfers af ofzo.
Blue eyes: ik heb ff gegoogled over psoriases, maar dat is inderdaad niet leuk :n

Ik hou het dan maar even op exceem, maar het breidt zich steeds verder uit... Daar wordt ik wel gek van %) en het jeukt vooral 's ochtends verschrikkelijk.

De apotheker gaf gister trouwens wel een advies dat je ook prive-dermatologen heb met een eigen praktijk waar je veel sneller terecht kan. Wordt niet vergoed, maar dat maakt voor mij niet uit, heb toch een eigen risico van 500 euro :+

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:43

Ik heb ook psoriasis, en ik hoop voor je dat het dat niet is.

Ik zou even goed nadenken of je iets verandert heb. denk dan aan wasmiddel, wasverzachter, andere doucheschuim body lotion zoiets.

Daar kun je ook flink jeuk van krijgen.
wanneer het erg jeukt helpt het meestal wel om de plekken goed vet te houden, vaak smeren dus

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:49

Heeft jou huisarts ook gekeken naar ringworm. Mijn vader had een vreemde plek op zijn buik. Jeukte ook verschrikkelijk en ging er mee naar de huisarts. Kreeg een zalfje mee, maar het hielp niet veel.
Is afgelopen vrijdag weer geweest en heeft een ander zalfje mee gekregen en nu is de jeuk weg, dus die helpt wel.
Hoe ziet je plek er uit. Die van mijn pa was overduidelijk.
Een rode kring die uitbreide met een schilferige rand er om heen. In het midden was het weer gewone huis zeg maar

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 10:50

Ik heb net examen gedaan ivm personeelsmanagement opleiding, en stress lijkt ook een grote boosdoener.
Ben trouwens inderdaad aan een nieuw soort wasmiddel (poeder ipv vloeibaar) omdat de vloeibare uitverkocht was...

Misschien een combinatie van?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 10:53

Wendel schreef:
Heeft jou huisarts ook gekeken naar ringworm. Mijn vader had een vreemde plek op zijn buik. Jeukte ook verschrikkelijk en ging er mee naar de huisarts. Kreeg een zalfje mee, maar het hielp niet veel.
Is afgelopen vrijdag weer geweest en heeft een ander zalfje mee gekregen en nu is de jeuk weg, dus die helpt wel.
Hoe ziet je plek er uit. Die van mijn pa was overduidelijk.
Een rode kring die uitbreide met een schilferige rand er om heen. In het midden was het weer gewone huis zeg maar

Ai, dat klinkt niet lekker. Wel fijn dat hij nu een zalf heeft wat helpt :)
Het lijkt er niet op, maar de dokter vroeg wel of ik gebeten was door een teek of iets dergelijks. Maar dat is niet het geval zover ik weet...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:00

..en anders een homeopaath? Even je verzekering bellen en betreffende homeopaath, die kan je wel vertellen of je het vergoed krijgt..geeft vaak goede resultaten.
Voor eczeem is crap apple heel goed, kan je ook zelf bij de reformwinkel halen ;)
En voor mensen met psoriasis kan paardenmelk(capsules) erg goed werken..ken aantal mensen waar het weg is in zn geheel, maar net als bij paarden, bij de één werkt het wel en bij de ander niet.
Succes..gaar he dat wachten, terwijl je wel van die hoge premie's betaald.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:07

Malibu schreef:
Ik heb net examen gedaan ivm personeelsmanagement opleiding, en stress lijkt ook een grote boosdoener.
Ben trouwens inderdaad aan een nieuw soort wasmiddel (poeder ipv vloeibaar) omdat de vloeibare uitverkocht was...

Misschien een combinatie van?

Ik weet niet of stress bij eczeem ook een boosdoener is. Ga er eigenlijk vanuit van wel (iig wel bij mijn eczeempony :D )
Maar bij psoriasis speelt stress een hele grote rol. Ik heb alleen last als ik heel veel stress heb, en anders helemaal niet.

Dus waarschijnlijk is het dan een combinatie van stress, een verminderde weerstand en misschien ook een nieuw wasmiddel. en dat alles bij elkaar dan zorgt voor jeuk. Goed voor jezelf zorgen dus!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:31

Psoriasis kan ook op andere plekken komen. Ik heb er zelf ook last van. Maar dan voornamelijk op mijn hoofdhuid. Nou dat ik het wat drukker heb en meer stress, heb ik last van een plek bij mijn sleutelbeen. Dit jeukt ook behoorlijk :j
Gelukkig is het bijna over, ik gebruik de zeep van Jarmilla Secrets en heb van Sisley de creme repratrice gebruikt. Het plekje is bijna verdwenen. De roodheid en schilfers zijn gelukkig helemaal weggetrokken..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:09

Ik heb het ook weleens op andere plekken, ook weleens op mijn borst en inderdaad vooral op mijn hoofdhuid en onderbenen. Maar de manier waarop het zich uitbreidt bij TS doet me niet direct aan psoriasis denken. Plus dat de huisarts dat toch wel zou hebben moeten herkennen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:10

Ik heb ook psoriasis, ook op mijn hoofdhuid.
Ik heb bijna alles gebruikt wat de dokter kan bedenken, maar niets werkt :n
@Steffie: waar kun je dit halen? Dit heb ik nog niet geprobeerd namelijk :+
Heb veel lotions gehad, de 1 agressiever dan de ander, het prikte alleen gigantisch en mn hoofdhuid raakte nog meer geïrriteerd :( Uierzalf werkt ook redelijk goed. Even ...

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:19

Is het geen smetplek??

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:57

Aardbeitje, ik haal het allemaal bij Parfumeriezaak Douglas :j

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:02

Het zou van alles kunnen zijn denk ik. Zaak is iig je huid soepel houden, niet krabben gezond eten en drinken en vooral ook ontspannen! Ik heb trouwens zelf Psoriasis en daar heb je sowieso verschillende vormen van. Ik heb het namelijk op mijn voeten en handen en had het op mijn hoofdhuid. Mijn dokter herkende het overigens niet.. :+ ( Dermatoloog zag het meteen) De dokter die dacht eerst aan een allergie van nikkel o.i.d. Ik heb het zelf op moeten zoeken en toen ik het zei toen dacht ze idd dat het dat was. Al die zalfjes zijn imo niets waard. Je kunt het wel onderdrukken maar dat helpt niet. Gezond leven en de tips die ik aan het begin gaf hebben mij al opgeleverd dat het op mijn hoofdhuid helemaal verdwenen is. Ook zijn mijn handen bijna helemaal schoon. Ik geloof zeker wel dat het te genezen is, maar dan moet je wel aan jezelf werken. Hopelijk voor jou is het gewoon van de stress en eenmalig :(:)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:35

Bedankt voor de reacties!

Ik krijg nu ook een plek op m'n rechterborst aan de onderkant :(
Heb vanochtend en vanmiddag sudocreme opgesmeerd en dat lijkt goed te helpen tegen de bultjes en roodheid, maar niet tegen de jeuk :n . Uierzalf heb ik ook liggen, misschien dat ik dat nog ff kan proberen...

Vandaag een lekker ontspannen dagje gehad :) dus hopelijk helpt dat ook mee.

Steffie89 schreef:
Psoriasis kan ook op andere plekken komen. Ik heb er zelf ook last van. Maar dan voornamelijk op mijn hoofdhuid. Nou dat ik het wat drukker heb en meer stress, heb ik last van een plek bij mijn sleutelbeen. Dit jeukt ook behoorlijk :j
Gelukkig is het bijna over, ik gebruik de zeep van Jarmilla Secrets en heb van Sisley de creme repratrice gebruikt. Het plekje is bijna verdwenen. De roodheid en schilfers zijn gelukkig helemaal weggetrokken..

Ik heb dus ook last van de roodheid en schilfers, maar als ik google lijkt het toch het meest op exceem of een allergische reactie...

woofie schreef:
Is het geen smetplek??

Geen idee, wat houdt dat precies in?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:47

Bultjes? Hm... dan lijkt het me toch meer op een overgevoeligheidsreactie.... iig heb je bij pso geen bultjes. Even een heel heftige foto hoor, er zijn gelukkig maar weinig mensen die het zo erg hebben - maar dit is hoe psoriasis er meestal ongeveer uitziet: http://naturalremediesforpsoriasis.com/ ... iasis_.jpg

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:50

een smetplek ontstaat op die plaatsen waar huid op huid contact plaatsvind...bijv. onder je borsten.
dat komt vooral veel in de zomer voor en is het gevolg van zweten

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:47

Is het niet een schimmel?

Huidschimmel is een infectie van de huid die wordt veroorzaakt door een schimmel of gist. Er zijn meerdere vormen van huidschimmel, de meest bekende vorm is de zogeheten ringworm. De ringworm ziet eruit als een schilferende rode kring op de huid die steeds groter wordt. Maar ook blaasjes, jeuk, en schilferigheid kunnen duiden op een schimmelinfectie

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:24

Blue_Eyes schreef:
Bultjes? Hm... dan lijkt het me toch meer op een overgevoeligheidsreactie.... iig heb je bij pso geen bultjes. Even een heel heftige foto hoor, er zijn gelukkig maar weinig mensen die het zo erg hebben - maar dit is hoe psoriasis er meestal ongeveer uitziet: http://naturalremediesforpsoriasis.com/ ... iasis_.jpg

Ai, dat is inderdaad erg heftig. Maar ik heb ook gelezen dat je verschillende soorten heb, zoals uitwendige en inwendige psoriasis?

Nou, ik denk dat ik er achter ben, het lijkt inderdaad een overgevoeligheidsreactie...

Gister deed ik een witte trainingsbroek aan en kreeg binnen een half uur weer jeuk en bultjes. Het lijkt dus echt om de nieuwe waspoeder voor witte was te gaan... Het nadeel hiervan is dat ik bijna alleen maar witte bh's en topjes heb, en de lakens en dekbedden zijn ook met dat spul gewassen :+

Heb nog een zwarte bh ergens vandaan weten te toveren, maar die is syntetisch dus ook niet echt lekker als je al jeuk heb...