Schaafwonden, hoe zorgen dat het snel heelt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

brennie85

Schaafwonden, hoe zorgen dat het snel heelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:57

Ik ben vorige week met mijn paard op straat uitgegleden. Nu heb ik door de snelheid en het asfalt een grote schaafwond achter op mijn heup. Het ziet eruit alsof er iemand met een kaasschaaf overheen is gegaan. Het is best een grote plek en daardoor kan ik mijn broeken niet fijn aan. Het heeft heel lang geduurt voordat al het vocht eruit was en er een korstje op kwam. Nu zit er een dikke korst op maar als ik kleren aandoe dan wordt het weer nat en plakkerig. Weet iemand wat ik kan doen om het genezingsproces te versnellen zodat ik snel weer gewoon fijn kleren aan kan en weer kan rijden straks?

Nickeltje

Re: Schaafwonden, hoe zorgen dat het snel heelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:01

Lastig. Wonden genezen het beste in de open lucht, maar das op deze plek niet altijd mogelijk.

Wat je kan doen is er een stuk gaas overheen plakken met goed tape als je een broek aan moet (zorg wel dat dat gaas wat vettig is van betadine zalf of nestosyl ofzo, anders plakt het in de wond vast) en zodra je thuis bent en een wijde broek aan kan doen, of een nachthemd waardoor de wond bloot kan, het gaas er af en gewoon droog laten worden.
Sterkte!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:05

met schaafwonden heb ik net de ervaring dat je ze beter nat houdt zodat er geen korst op komt, want die scheurt open en dan kan het genezingsproces weer helemaal opnieuw beginnen.
(ik heb 3 kleine kinderen dus schaafwonden komen hier behoorlijk vaak langs ;) )
wat in mijn ervaring het beste werkt is veel flammazine erop (is tegen brandwonden maar werkt ook geweldig bij schaafwonden) en gaas er overheen.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:06

Dank je wel voor je tip Nickeltje. Ik had er steeds al gaas overheen maar dat plakt iid vast, ik heb ook betadine dus dan ga ik dat maar eens proberen. Misschien heeft iemand nog tips waardoor het nog sneller kan gaan?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:07

Maar je krijgt met vochtig houden van een wond, wel een iets grotere kans op infectie en meestal een lelijker litteken dan wanneer het op kan drogen, en tja dan kan inderdaad de korst wel eens openbreken.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:07

Maar is het daar nu niet te laat voor fojoe? omdat het al een dikke korst is?
Ik heb al eerder een brandwond gehad en die moest ik van iemand ook nathouden en daar heb ik ook wel een flink litteken van overgehouden inderdaad.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:09

Ik doe er altijd sudocreme op, dan is het zo dicht!

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:12

wat is dat voor creme Nikki_L? Mijn moeder heeft calendulan meegenomen om te smeren op de plekken waar de korst er al af is. Dit tegen littekens, iemand hier ervaring mee? Of is dat zoiets als jij bedoeld Nikki_L?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:13

Nickeltje, flammazine werkt licht ontstekingsremmend dus de kans op infectie valt wel mee.
ik heb net de ervaring dat er met vochtig houden minder littekens blijven.

brennie, mijn 2e zoontje heeft de onderkant van zijn hele arm eens afgeschaafd, ongelukje met een touw.
de dokter had eerst aangeraden om speciale anti-bacteriële gaasjes te gebruiken.
maar toen kwam er wel telkens een korst, die telkens weer pijnlijk losgescheurd werd bij het verversen van de gaasjes.
(niet leuk hoor, bij een ukkie van 2,5 jaar, ik mocht na een paar dagen zijn arm niet eens meer aanraken)
toen was ik het zat en heb de flammazine er bij gehaald, en was de wonde na een paar dagen genezen.
als je dit doet als er al een korst op zit, zal de korst er eerst af 'weken'.
dat ziet er vies uit maar is niet erg ;)

sudocreme is bedoeld voor babybilletjes :D

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:14

Wat is dat voor spul dan dat flammazine? En waar koop je het?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:15

Dat kan je gewoon bij de drogist halen dacht ik...
Hoeft niet op recept ofzo.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:16

ik heb goede ervaringen met calendula

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:17

wat heel mooi werkt is oogzalf(halen bij de apotheek)
kun je fijn dun opsmeren, irriteert niet en wordt snel opgenomen
vooral nu rond de randjes van de korst smeren zodat die zacht wordt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:18

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:20

Dank je wel fojoe, ik had net al dezelfde site gevonden! Ik zal het eens uit gaan proberen, hoop dat ze het hier in de buurt ergens hebben.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:22

fojoe schreef:

Ik gebruik het om de mokplekjes van mijn bijrijpaard mee in te smeren. Het versnelt het genezingsproces en zorgt dat de korstjes niet open scheuren maar deze creme is vrij dik en lijkt mij niet prettig uitsmeren op een grote schaafwond.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:27

Dat is creme die kan je gewoon bij de etos of kruidvat kopen, dat staat vaak bij de baby spulletjes. Je kunt ze in verschillende maten krijgen.

Ik heb verschillende curcussen gehad toen ik bij Douglas en DA Beaute werkte.

Je kunt het beste er of niks, of sudocreme op smeren, en er niks op of overheen plakken. Zodra het dicht is en goed genezen, en je houd een litteken over.

Scrub je lichaam twee keer in de week, dus ook het litteken.
Littekenweefsel is altijd dikker, en bestaat ook uit een dikke laag dodehuidcellen die je meerendeels verwijderd met scrubben.

Na het scrubben (dus douchen) De litteken creme erop smeren het liefst sochtends en savonds. Goed in masseren. En dat een tijd volhouden.

Ik vind zelf de producten van Louis Widmer erg fijn, en zijn ook niet echt super duur. Deze kan je vaak ook bij een apotheek krijgen, maar je kunt ook even googlen voor het dichtsbijzijnde verkooppunt bij jou in de buurt.

Dit kan ook eventueel voor littekens op je gezicht maar dan wel met speciale scrubcreme voor je gezicht!!

En ook erg belangrijk, NIET aan de korstjes krabben hihi.
Dit mag echt alleen als je wond volledig genezen is!

Mocht je nog meer info willen kan je me Pben
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 04-06-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:29

Hahaatje schreef:
fojoe schreef:

Ik gebruik het om de mokplekjes van mijn bijrijpaard mee in te smeren. Het versnelt het genezingsproces en zorgt dat de korstjes niet open scheuren maar deze creme is vrij dik en lijkt mij niet prettig uitsmeren op een grote schaafwond.

Dit valt reuze mee hoor! Ik gebruik het veel bij mijn vriend, die voetbalt en traint 2a3 keer in de week en ligt dan wel eens van enkel tot knie open door het kunstgras of zijn ellebogen, en dan smeer ik het erop, het trekt er ook zo in. En hij is echt een pieperd als die auwwie heeft maar dan piept die niet, dus dat valt wel mee ;)

En ik smeer het erop en dan zit er vaak de volgende dag al een korstje op
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 04-06-09 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:30

Wondpoeder of gewone huishoudbloem werken ook heel goed!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:34

Hahaatje schreef:
fojoe schreef:

ja, dat lijkt mij ook.
op een vochtige ondergrond blijft de creme ook niet goed hangen.
ik gebruik sudocreme voor de babybilletjes, maar als de huid echt open ligt (gebeurt wel eens bv na een paar dagen diarree) helpt dit toch echt niet genoeg.
scrubben heb ik nog nooit gedaan, maar de gevitamineerde creme van louis widmer helpt ook prima om littekens minder te laten worden.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:38

Wondpoeder werkt ook perfect bij kapotte billetjes!! Is echt zo dicht.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:40

Wat een tips allemaal! Dank je wel! Heb genoeg te smeren nu :P hoop dat het snel overgaat zodat ik weer naar school kan en kan rijden.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:41

Ik scrub mijn lichaam altijd 2 x per week, en mijn litteken extra goed, en daarna de littekencreme van louise widmer erop en ik zie er nu bijna niks meer van. Terwijl ik er op het begin ook gewoon toen het nog open was sudocreme op smeerde. En het was zo dicht.

Het scrubben zorgt er toch voor dat je litteken minder dik blijft. Dus ook minder ziet. Toen ik nog in de winkel werkte heb ik vaak tevreden klanten teruggehad in de winkel :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:46

Ik gebruik altijd calendula op wondjes en plekken.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:54

Ik ook. Ik vind calendula briljant. Wondjes ontsteken bij mij vaak, en dan kan ik daar van alles aan doen, maar dat helpt zo gauw niet. Calendula werkt eigenlijk altijd...