Veel uren slaap nodig, meer mensen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veel uren slaap nodig, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:22

Ik ben in maart gestopt met mijn opleiding en kan nu iedere dag behalve zaterdag wel slapen tot ik wakker wordt. Maar ik merk nu dat ik meestal van 23:30 tot 09:30 slaap, dat is dus 10 uur. En nu heb ik genoeg energie om 'de dag door te komen'. Als ik een keer eerder opsta ben ik meteen onwijs moe, toen ik nog naar school ging was ik dus ook áltijd heel erg moe. Maarja, nou ga ik in september weer beginnen met een nieuwe opleiding waar natuurlijk ook het nodige vroege opstaan bij hoort. :Y) En nou zat ik eens te rekenen.. ik kan op z'n vroegst om 23:00 naar bed 's avonds, en meestal dan om 07:30 eruit. Dat is maar 8,5 uur slaap.. Zijn er meer mensen die ook meerdere uren slaap nodig hebben dan ze kunnen slapen en hoe gaan jullie daarmee om? Wat helpt?

Happinez

Re: Veel uren slaap nodig, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:26

ik ken het, erg vervelend maar weinig aan te doen denk ik ..
ik heb de oplossing nog niet gevonden.
Ja vroeger naar bed gaan , maar ik personlijk word savonds pas wakker.
Avondmens, zie dan maar eens vroeg je bed in te komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:27

10 uur slaap nodig hebben is wel erg veel hoor :=

Slaap heb je nodig om je dag te verwerken. Heb je op de dag zelf wel genoeg rustpuntjes ingebouwd waarin je dingen verwerkt? Uurtjes waarin je even helemaal niks hoeft te doen. Eventjes op de bank gaat zitten om uit te rusten.

Ook is het een soort van gewenning en regelmaat. Als je elke dag om dezelfde tijd gaat slapen en opstaan, went je lichaam daaraan en kun je ook prima toe met een uur of 7 a 8 slaap :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:29

Nee ik zit nooit ff rustig veroo, daar zal het ook wel aan liggen.. :) Ik kan ook nooit vroeger naar bed, dan lig ik te hyperen in m'n bed.. maar 's ochtends ben ik dan onwijs moe.. Ik ben altijd druk, altijd bezig.. stil zitten is niet echt aan me besteed, ik kan dat gewoon écht niet. :=

Toen ik nog naar school ging had ik ook wel regelmaat, maar bleef moe..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:30

Ik ken het, lijk nooit genoeg slaap te krijgen en zit ook rustig om de 10 uur om goed uit te slapen. In het verleden wou dat nog wel eens 12 tot 14 uur zijn in de weekenden. Nu volg ik een intensieve vorm van psygotherapie dus dan is het niet zo vreemd zo moe te zijn. Wat verootje zegt is zeker iets om over na te denken, genoeg rust? veel aan je hoofd? kun je goed gebeurtenissen verwerken of pot je alles op?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:34

Volgens mij hoorde ik hier van de week iets over op televisie.
Jonge mensen hebben eigenlijk nog veel slaap nodig, maar kunnen pas laat slapen waardoor ze sochtends moeilijk uit bed kunnen komen.
Dat komt omdat je in een soort tussenperiode zit, een kind heeft veel slaap nodig maar een volwassene veel minder.

Ofzoiets, maar het was wel iets in die richting.

Ik heb hier gelukkig geen last van, ik zou willen dat ik kon uitslapen. Om 7 uur wakker worden, geeft mij al het gevoel dat ik een halve dag ben verloren dus ga ik er ook maar snel uit :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:34

Juul schreef:
Nee ik zit nooit ff rustig veroo, daar zal het ook wel aan liggen.. :) Ik kan ook nooit vroeger naar bed, dan lig ik te hyperen in m'n bed.. maar 's ochtends ben ik dan onwijs moe.. Ik ben altijd druk, altijd bezig.. stil zitten is niet echt aan me besteed, ik kan dat gewoon écht niet. :=

Dan klinkt het een beetje alsof je geen rust in je lijf hebt om uberhaupt uit te rusten in je slaap. Probeer eens wat ontspannings/meditatieoefeningetjes :) Dit kan gewoon af en toe even tussendoor in een kwartiertje, en zorgt ervoor dat je al je spanning uit je lijf laat vertrekken en weer nieuwe 'schone' energie je lijf in laat stromen. Hierdoor voel je je vaak al een stuk uitgeruster, en kun je gewoon toe met 8 uurtjes slaap ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:37

ik heb het ook, ik moet elke dag 6 uur mijn bed uit. Slaap ik niet voor 10 uur dan ben ik niets meer waard aan het einde van de week. Ik moet in het weekend dan echt bij slapen, op zijn minst 10 uur per nacht.

Deze week had ik er heel erg last van vanwege mijn verjaardag enz. Gister was ik zooo moe dat ik toen ik op wilde staan zo duizelig en misselijk was dat ik terug in mijn bed viel. Heb daarvan de hele morge nog last gehad.

Ik vind het persoonlijk wel vervelend dat ik zoveel slaap nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:38

verootjoo schreef:
[naam] schreef:

Dan klinkt het een beetje alsof je geen rust in je lijf hebt om uberhaupt uit te rusten in je slaap. Probeer eens wat ontspannings/meditatieoefeningetjes :) Dit kan gewoon af en toe even tussendoor in een kwartiertje, en zorgt ervoor dat je al je spanning uit je lijf laat vertrekken en weer nieuwe 'schone' energie je lijf in laat stromen. Hierdoor voel je je vaak al een stuk uitgeruster, en kun je gewoon toe met 8 uurtjes slaap ;)

Ja ik loop ook al bij de fysio ervoor. :P Maar tot nu toe heeft dat niet echt heel veel geholpen.. wel voor m'n spieren maar verder niet voor ontspanning echt. Ik denk er ook over om in september te beginnen met hiphop lessen zodat ik m'n ovetollige energie een beetje kwijt kan. :P Misschien ben ik dan ook rustiger als ik moet slapen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:39

Heb wel veel slaap nodig maar 10 uur nee dat niet mits ik bij moet komen van een kamp waar ik amper geslapen heb of na een operatie om het laatste restje narcose uit mijn lichaam te verwijderen. Wel merk ik dat als ik een keer laat naar bed ben gegaan ik het dat weekend erna wel weer bij moet slapen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:40

Ik bedoel geen ontspanning in je spieren, maar ontspanning in je hoofd ;)
Volgens mij ben jij zo druk in je hoofd, en is je hoofd zo vol, dat je in je slaap niet goed kan verwerken. En daar kunnen meditatieoefeningen bij helpen :)
Overtollige energie heb je niet echt, anders zou je geen 10 uur slaap nodig hebben ;) Dat je dat zo voelt wijst er ook op dat je hoofd te vol is. Wel kan hiphopdansles je goed helpen om je hoofd leeg te maken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:42

verootjoo schreef:
Ik bedoel geen ontspanning in je spieren, maar ontspanning in je hoofd ;)
Volgens mij ben jij zo druk in je hoofd, en is je hoofd zo vol, dat je in je slaap niet goed kan verwerken. En daar kunnen meditatieoefeningen bij helpen :)
Overtollige energie heb je niet echt, anders zou je geen 10 uur slaap nodig hebben ;) Dat je dat zo voelt wijst er ook op dat je hoofd te vol is. Wel kan hiphopdansles je goed helpen om je hoofd leeg te maken :j

Hmm interessant.. Maar ik heb juist het idee dat ik de laatste tijd wel rust in m'n hoofd heb. Heb dat een tijd niet gehad met angsten etc. erbij, maar dat is nu veeel minder. Heb nu ook rust in m'n hoofd om na te denken etc. Maarja, misschien nog steeds niet genoeg, dat zou natuurlijk kunnen..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:50

Ik heb ook veel slaap nodig, met name in de wintermaanden.
Het helpt om een ritme te hebben, dat maakt het makkelijker om op te staan.
Zelf zorg ik nu dat ik 1 dag in de week uit kan slapen.

Als je eerder naar bed wilt, zorg dan dat je ook eerder klaar bent met drukke bezigheden. Eet voor je gaat slapen niet meer, en begin niet meer aan drukke of inspannende bezigheden, ook mentaal.

Je zegt dat je overdag geen tijd hebt voor rust, best kans dat als je jezelf leert om ook dan rustiger aan of even lekker niks te doen/aan je hoofd te hebben je je energie beter kan verdelen over dag/nacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:52

Dat probeer ik al heel lang Kelly, even zitten etc.maar ik ben gewoon te graag bezig.. het lukt me echt niet om even te zitten en niks te doen..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:57

Maar wel als je in je bed ligt ;)

Vaak helpt het om iets aan je ritme te veranderen of je energie anders te verdelen. Maar het kost vaak wel wat moeite om een functionelere levensstijl te creëren waarin je energie en je behoefte aan rust passen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:58

Ik heb ook heel veel slaap nodig. Ik probeer door de weeks minimaal 7.5 uur te slapen, maar eigenlijk is dat te weinig.

Ik moet welke ochtend om kwart over 5 mijn bed uit, niet dat ik daar heel moe van word. Maar het speelt wel mee.

En ik ben iemand die zichzelf geen rust gunt in het hoofd. Mijn hoofd zit dan ook bom en bom vol. En dat is denk ik de hoofdoorzaak dat ik zo moe ben.

Ik zou eigenlijk niet weten wat je er aan kunt doen.. Heb je dit altijd al gehad? Bij mij is het pas sinds een jaar of 2.. Daar voor redde ik het makkelijk met 5 uurtjes slaap.. Misschien wel een soort van fase waar je in zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:08

Kelly_ann schreef:
Maar wel als je in je bed ligt ;)

Vaak helpt het om iets aan je ritme te veranderen of je energie anders te verdelen. Maar het kost vaak wel wat moeite om een functionelere levensstijl te creëren waarin je energie en je behoefte aan rust passen.

Neehoor als ik in bed lig blijf ik woelen en draaien tot ik slaap (val meestal wel snel in slaap)..

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:10

Als ik geen wekker zet slaap ik gerust 12 a 14 uur. (Ookal ga je dan optijd naar bed) Maar heb sowieso wel 9 a 10 uur slaap nodig per nacht, anders ben ik kapot..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:16

hier nog iemand die veel slaap nodig heeft. Tegen de 9u per nacht, minder wordt ik moe van en meer wordt ik lui van.
ik zou proberen toch een vast ritme te houden qua gaan slapen en opstaan, hou 1 dag in de week om uit te slapen.
tijdens de dag proberen goed te verdelen in beweging en denkwerk, en als je dan moe wordt kan een hazeslaapje wonderen doen.
balans vinden in het mentale en fysieke is belangrijk.

ik zorg ook dat ik genoeg vitaminen binnenkrijg en dat helpt toch ook al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:20

Ik heb CVS (chronisch vermoeidheids Syndroom) en heb daarom veel slaap nodig. Ik slaap elke nacht minstens 12 uur, maar als ik écht moe ben kan het ook zomaar 15 uur of meer worden.

Wat bij mij wel helpt is ritme houden. Elke avond om dezelfde tijd in bed en om dezelfde tijd opstaan. Dan "went" je lichaam aan het aantal uren slaap, en ook aan het opstaan om een bepaalde tijd. Het is dan makkelijker om je bed uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:37

Ik kan nu ik vrij ben natuurlijk wel proberen om eerder op te staan en dan te kijken hoe dat gaat. 11 uur naar bed en 8 uur opstaan oid. Dan slaap ik 9 uur. Is al 1 uurtje minder, dan is de overgang naar half 8 ook niet zo groot meer.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:46

Ik ken het probleem ook, heb eigenlijk wel 9 uur nodig om goed te functioneren. Dat had ik als kind eigenlijk ook al. Nu ben ik een enorme stress-kip, ook in mijn slaap ben ik erg onrustig, snel wakker en doe ik aan knarssetanden. Of te wel, ik slaap erg oppervlakkig waardoor je ook meer uren slaap nodig hebt. Misschien kun je proberen om vlak voor het slapen wat rustgevends te gaan doen, even muziek luisteren bijvoorbeeld. Ik gebruik nu sinds kort melatonine-tabletjes (natuurlijk slaap hormoon), is gewoon bij de drogist te krijgen. Ik hoop dat ik daar dieper van ga slapen, maar voorlopig merk ik nog niets ;) Best lastig als je stage loopt en elke dag rond half 6 je bed uit moet, dan zou ik eigenlijk om half 9 al naar bed moeten...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:59

ik heb minimaal 8 uur slaap nodig, maar liever nog 9 uur.

ik moet er altijd om half 7 uit en ga dan meestal om half 10/ 10 uur naar bed. soms wil het wel eens later worden, maar dan moet ik de avond erop er echt om half 10 in liggen :j

patos: melatonine ga je niet dieper van slapen, het helpt je alleen om in slaap te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:22

patos schreef:
Ik ken het probleem ook, heb eigenlijk wel 9 uur nodig om goed te functioneren. Dat had ik als kind eigenlijk ook al. Nu ben ik een enorme stress-kip, ook in mijn slaap ben ik erg onrustig, snel wakker en doe ik aan knarssetanden. Of te wel, ik slaap erg oppervlakkig waardoor je ook meer uren slaap nodig hebt. Misschien kun je proberen om vlak voor het slapen wat rustgevends te gaan doen, even muziek luisteren bijvoorbeeld. Ik gebruik nu sinds kort melatonine-tabletjes (natuurlijk slaap hormoon), is gewoon bij de drogist te krijgen. Ik hoop dat ik daar dieper van ga slapen, maar voorlopig merk ik nog niets ;) Best lastig als je stage loopt en elke dag rond half 6 je bed uit moet, dan zou ik eigenlijk om half 9 al naar bed moeten...

Melatonine tabletjes van de drogist helpen nauwelijks, daar zit echt heel weinig in. Ik krijg op doktersvoorschrift melatoninetabletten omdat de opbouw van melatonine bij mij niet goed gaat, waardoor ik zonder tabletten geen diepe slaap krijg. (is gebleken uit een ziekenhuistest) Ik krijg nu dus tabletten, maar dat zijn 5mg tabletten. Even ter vergelijking, als ik dat uit tabletten van de drogist moet halen komt het er op neer dat ik elke avond een hele pot zou moeten innemen ;)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:25

brigitta1987 schreef:
patos schreef:

Melatonine tabletjes van de drogist helpen nauwelijks, daar zit echt heel weinig in. Ik krijg op doktersvoorschrift melatoninetabletten omdat de opbouw van melatonine bij mij niet goed gaat, waardoor ik zonder tabletten geen diepe slaap krijg. (is gebleken uit een ziekenhuistest) Ik krijg nu dus tabletten, maar dat zijn 5mg tabletten. Even ter vergelijking, als ik dat uit tabletten van de drogist moet halen komt het er op neer dat ik elke avond een hele pot zou moeten innemen ;)

Yeah, I know ;) Maar ik dacht, begin eerst eens met een lage dosering, kan ik daarna altijd nog bij de huisarts langs. Had je zulke ernstige klachten dan, dat je er speciaal voor getest bent?