Poll: Zou jij je eicellen willen invriezen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een eicel in laten vriezen?

A. Ja, want ik wil eerst nog carriere maken
3 (2%)
B. Ja, want in mijn familie wordt men vroegtijdig onvruchtbaar
1 (0%)
C. Ja, want ik wil eerst carriere maken maar de kans bestaat ook dat ik vroegtijdig onvruchtbaar kan worden.
5 (4%)
D. Nee, ik heb toch geen kinderwens
23 (18%)
E. Nee, het kost waarschijnlijk teveel geld.
13 (10%)
F. Nee, ik wil op een natuurlijke manier zwanger worden (of dat nou lukt of niet)
61 (49%)
G. Nee, ben al zwanger
5 (4%)
G. Ik weet het niet
13 (10%)

Totaal aantal stemmen: 124

BounceBabe

Poll: Zou jij je eicellen willen invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:27

Onlangs stond er een artikel in NRC Next over het inviezen van eicellen. Kan de link niet zo 1, 2, 3 terugvinden maar ik heb het artikel bij de hand.

Het artikel luidt:
Meid, wees slim en vries je eicellen in
Eicellen op jonge leeftijd laten invriezen en gebruiken op het moment dat je daaraan toe bent.

Veel vrouwen volgen een lange opleiding en beginnen daarna met het opbouwen van hun carriere. Dit gebeurt precies in de tijd dat zij ook het meest vruchtbaar zijn (biologisch gesproken het beste kinderen kunnen krijgen). Ook moet er maar net een partner zijn op dat moment om de missie te volbrengen.Tegen de tijd dat zij een kind wensen, kan het zijn dat de eicelvoorraad uitgeput is en dus de kans op een zwangerschap klein is. Vooral halverwege rond de 40-45 jaar is de kans groot dat je niet zwanger kunt worden omdat je eicelvoorraad flink geslonken is.

Het invriezen van eicellen lukte eerst niet goed omdat de kwaliteit van de eicellen met invriezen en ontdooien niet gelijk bleef. Maar inmiddels is er een nieuw experiment dat aantoont dat de kwaliteit wel degelijk kan worden behouden.

Invriezen van eicellen kunnen nuttig zijn voor vrouwen die een medische behandeling moeten ondergaan waar vruchtbaarheid verloren kan gaan.
Invriezen van eicellen moet ook mogelijk kunnen zijn voor vrouwen die geen medische behandeling moeten ondergaan maar daar zouden ze dan wel zelf voor moeten betalen. (in het buitenland is dat al mogelijk).

Verschillende websites bieden dit aan (Amerikaanse sites)
Invriezen en oogsten eicel liggen rond de 17.000 dollar
Opslag per bevroren eicel per jaar kan 500 dollar kosten
De bevruchting en terugplaatsen in de baarmoeder kan gemakkelijk nog eens 5.000 dollar kosten.

Duizenden vrouwen waren je voor wereldwijd die niet om een medische reden hun eicellen hadden laten invriezen.

Voorbeeld: vrouw van 38 jaar, aantal eitjes geslonken tot ongeveer 25.000. Maandelijkse kans op zwangerschap is dan nog maar 5 procent.

Alvorens dit echt in Nederland toegepast zal worden, wordt het eerste getest op vrouwen die medische operaties moeten ondergaan. Als dit goed gaat is er een kans dat gewone vrouwen daar ook voor in aanmerking kunnen komen.

Wat zouden jullie doen. Noem de voor- en nadelen en vergeet vooral niet even te stemmen! Waarom wel en waarom niet?

Anoniem

Re: Poll: Zou jij je eicellen willen invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:31

Ik weet het echt niet.
Ik weet hoeveel pijn het kan doen als je onvruchtbaar wordt, dus wat dat betreft kan ik het me voorstellen. Helemaal als het in je familie zit.
Aan de andere kant lijkt het me persoonlijk niks, ik neem aan dat je dan via IVF zwanger wordt en daar zitten ook allemaal risico's aan.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:32

Best veel geld voor een student :\

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:33

Voor vrouwen die een medische operatie moeten ondergaan vind ik het een goede oplossing.
Voor vrouwen die eerst "vanalles en nogwat" willen doen voordat ze kinderen nemen vind ik het eerlijk gezegd onzin. Het is voor kinderen echt niet leuk om zo'n oude moeder te hebben. De ouders van een vriendin van me zijn halverwege de 60 en dat is toch heel anders dan wanneer je ouders 20 jaar jonger zijn. Als je zo graag kinderen wilt dan houd je er maar rekening mee. Kinderen neem je niet, kinderen krijg je. -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:35

Ik vind het altijd zo apart dat mensen zeggen dat je kinderen krijgt. Ik bedoel, van wie dan? :+
Je neemt zelf de beslissing dat je kinderen wil en je onderneemt zelf actie, daar is geen krijgen bij volgensmij.

(niet rot bedoeld hoor, maar ik snap het echt niet)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:37

Neen, mijn genen zijn niet zo fantastisch dat er echt een nakomeling van mij moet rondlopen. Als ik het niet meer kan dan adopteer ik.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:40

Pff... lastige vraag. Als er onvruchtbaarheid in het spel zou zijn, zou ik kostte wat kost alle mogelijkheden aangrijpen om toch zwanger te worden.

Op basis van mijn kennis/situatie: nee.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:43

ik heb gekozen voor de natuurlijke weg en anders niet

en zo vind ik het ook......of het is je lot of het is het niet
en daar moet je niet mee gaan stoeien ,anders neem je risico's

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:48

toen ik wist dat ik tijdenlijk of definitief onvruchtbaar zou kunnen worden
wilde ik ze graag laten invriezen maar dat kon niet
volgens de arts ..

paar jaar later zijn mijn eierstokken verwijderd

naderhand gezien had nog een kind geen wijsheid geweest
maar had toen het er nog beter uitzag graag die keuze gehad !

voor het zelfde geld was ik al 5 jaar gezond geweest
en had dan graag 5 jr terug de mogelijkheid gehad om die keuze
van evt nog een kind willen kunnen maken
(of het dan lukt is een 2e .. idd kind krijg je die neem je niet)

nu op zijn vroegst (even alle andere zaken vergetend ) zou het over 3 jr op zijn vroegst
gekund hebben , dan ben ik 40 .. vind ik te oud voor nog een kind
(buiten nog tig redenen waarom het niet wijs zou zijn maar okee)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:53

Mijn vriend kan geen kinderen meer krijgen op de natuurlijke weg door kanker. wat ben ik blij dat er dan dingen bestaan zoals IVF. aangezien er van hem nog wel zwemmertjes zijn. Mijn eigen keuze zou zijn om jonge moeder te zijn/worden. wat nou als je carriere maakt en dan kinderen? en dan? vraag ik me wel eens af

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:57

Op medische gronden vind ik het prima. Iemand die onvruchtbaar geworden is, prima.

Maar als je gewoon 'te laat' bent, is het jammer. De natuur zorgt er niets voor niets voor dat het op een gegeven moment afgelopen is.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:16

Ik zou het wel willen doen. In onze familie wordt je vroegtijdig onvruchtbaar. Ik pas dus wel op en als het een mogelijkheid zou zijn, om zo rond mijn 35 een kind te krijgen, dan zou ik dat doen. Ik ben nu bezig met een lange studie, daarna wil ik nog carriere opbouwen en dan pas aan kinderen beginnen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:34

vind 35 al vrij oud voor een kind krijgen :o

je kind 15 robbertje voetbal jij 50 ..

om het over alle andere risico's maar niet te hebben

ieder zijn eigen keuze

maar persoonlijk heb ik dan zoiets van tja je kan niet alles willen

rond die leeftijd zitten OOK voor het kind er veel meer gezondheids risico's aan

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:42

Ik heb gestemd: F. Nee, ik wil op een natuurlijke manier zwanger worden (of dat nou lukt of niet)

Als ik later in de bevoorrechte positie ben om kind(eren) te krijgen lijkt me dat heel mooi maar anders kan je je leven ook mooi inrichten denk ik.

@brigitta1987: Kinderen kríjg je omdat het geen vanzelfsprekendheid is dat ze ontstaan. je kan je best wel doen maar dat is geen garantie. Als je ze zou kunnen nemen dan had ik nu een paar broertjes/zusjes gehad maar die heb ik niet. En van wie je ze krijgt? Van moeder natuur :)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:47

Ik heb voor de natuurlijke manier gekozen.
Voor medische gevallen kan ik mij er goed in vinden.
Maar mensen die eerst carrière etc willen maken vind ik het onzin, dan is je kinderwens dus blijkbaar ook niet groot genoeg... Bedoel je kan nooit zeggen dat het nu de geschikte tijd is voor kinderen. Lijkt me als kind zijnde ook helemaal niet leuk om "oude" ouders te hebben.
De tante van mijn vriend kreeg haar eerst ook toen ze 42 was en 1,5 jaar later de 2e. Maar kan aan hun merken dat ze het nu al op sommige vlakken niet meer kunnen bij benen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:51

:= mis in de pol overigens "om medische redenen "

ben overigens ook van mening dat je geen kind krijgt
om deze om 7 uur bij de creche te brengen en om 1900 weer op te halen
(en dan hebben we het niet eens over de echte cariere beroepen .. dan maak je langere dagen)

heb zelf hbo opleiding en werkte van 7 tot in de avond
weekenden = lezen en leren

dat gaat niet samen met kind
ben toen ook gaan partimen (wat in dat beroep niet kon en dus ander beroep
genomen ..partimen hield overigens nog 35 upwk in .. doch zo gepland
dat kind max 2 uur bij de opvang zat .. dan maar minder verdienen )
Laatst bijgewerkt door nickyu op 19-05-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:54

Nee, ik zou ze niet in laten vriezen. Ik heb al een gezonde zoon en ik ga er heel naief van uit dat eventueel een tweede geen enkel probleem moet zijn.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:56

nickyu schreef:

ieder zijn eigen keuze

rond die leeftijd zitten OOK voor het kind er veel meer gezondheids risico's aan

Daar kan ik me wel in vinden :j Als je een verhoogd risico loopt om jong onvruchtbaar te worden kan ik het me voorstellen dat je graag wat eicellen laat invriezen, maar om eicellen in te vriezen omdat het je later wat beter uitkomt :n Als je weet dat je een sterke kinderwens hebt moet je gewoon niet tot je 35e wachten met alle risico's van dien. Voor alles in je leven is een tijd: een tijd om in je luier te poepen, tijd om in de zandbak te spelen, tijd om te studeren, tijd om de kinderen het huis uit te schoppen, tijd om opa en oma te worden en vervolgens weer een tijd om in je luier te poepen :+
Het is niet voor niets dat de natuur heeft bedacht dat het lastiger moet zijn om zwanger te worden na je 35e.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:58

Ik heb gekozen voor nee, ik he toch geen kinderwens. altands NOG niet. Ik ben nu 28 jaar. misschien verandert dat nog echter invriezen van eicellen zou voor mij een stap tever zijn. Ik kan het mij echter wel voorstellen dat mensen dat willen stel je wordt ziek waardoor je onvruchtbaar zou kunnen worden of door bestraling geen eitjes meer kan produceren, dan is dit een hele mooie oplossing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:01

Mijn stem staat er niet tussen dus kan niet stemmen :D :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:08

Hm nee in mijn situatie zou ik het niet doen, daarnaast kost het gewoon nog heel erg veel geld. Daar laat ik liever wat anders voor doen. :D

Maar goed, in bepaalde gevallen vind ik het een goede ontwikkeling. Maar dan echt om medische redenen. Niet omdat het nu niet uitkomt en je op je 40ste nog een kind wil.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:10

Hmm, kost een beetje veel geld := . Daarnaast eerst nu maar eens op een natuurlijke weg proberen ;) . Niet alle vrouwen willen trouwens carrière maken :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:11

Ik wil toch voor mijn 30ste kinderen. :) Vind gezonde kindjes en een warm gezinnetje veel belangrijker dan een super goede carriere en veel geld. En ik vind het heel onnatuurlijk om eicellen te gaan lopen invriezen. Het moet wel leuk blijven. Denk dat het voor een kind ook niet zo fijn is om te horen dat je niet helemaal op de normale wijze verwekt bent, iig, ik zou het niet leuk vinden. :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:12

nickyu schreef:

ieder zijn eigen keuze

Misschien is 35 wel oud om een kindje te krijgen, ik zal het niet ontkennen. Ik ben nu 34 en heb een kinderwens. Soms loopt het leven welleens wat anders dan dat je graag zou willen en was er eerder de gelegenheid niet. Misschien is het mij nog gegund, echter ik zou niet alles op alles zetten om dit te realiseren, dus we zien wel wat de natuur in petto heeft!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:14

moet gelijk hier aan denken ...

hai mamma
ik het lekker patatjes gegeten
de oppas vertelde net dat ik ingevroren ben geweest
klopt dat ?

ja jij komt uit een ingevroren eitje
mamma wilde eerst studeren en had geen tijd voor kindjes
daardoor heeft ze nu geld voor jouw oppas
nu ssst en slapen mamma moet morgen om 8,30 weer werken
en jij dus om 7,30 naar de oppas betekend dat we om 6,30 moeten opstaan