Cochleaire Implantatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Cochleaire Implantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:20

Hallo,

Zijn er hier mensen met een Cochleaire Implantatie?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:22

Ik heb hem niet, maar ik denk ook dat hij verkeerd staat en dat hij beter bij Mens en Welzijn hoort :)

mirjamalvaro

Re: Cochleaire Implantatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:25

oh oke dan zal ik even ene mod vragen te verplaatsen :P

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:26

Frouk schreef:
Ik heb hem niet, maar ik denk ook dat hij verkeerd staat en dat hij beter bij Mens en Welzijn hoort :)

Ik denk dat je je topic ook verkeerd staat, maar er is wel een topic voor slechthorenden en doven. Hier heb je een link: [HK] Doven & slechthorenden.

Trouwens, ben je zelf doof of zwaar slechthorend?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:27

Ik ben doof en ze zijn nu aan het testen of ik een Cochleaire Implantatie mag.
Maar ik zit te twijfelen of ik het wel wil.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:28

En waarom twijfel je dan als ik vragen mag?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:31

Nou we hadden gisteren ene gesprek in het ziekenhuis en daar hadden ze het over eventuele evenwichtsproblemen na de operatie. Dus dan zou ik opnieuw moeten leren paardrijden als dat al lukt.
Bovendien vraag ik mij af ik ik dan nog wel kan lessen, werkt het implantaat als je een cap op hebt.

Ze zeiden ook dat ik straks mijn rechteroor, waar ik nu alles mee doe (maar ook officieel doof ben) niet meer kan gebruiken omdat de geluiden zo anders zouden zijn.

Paardrijden is heel belangrijk voor mij dus het moet als ene paal boven water staan dat ik gewoon kan blijven rijden :=

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:33

mmm ja dat is inderdaad een lastige keuze. En ze hadden daar ook verder geen ervaring mee in het ziekenhuis?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:35

Niet dat ik weet, ze deden er heel makkelijk over in ieder geval. Zo van dat is toch niet belangrijk :=
Dus nu zoek ik mensen die er ervaring mee hebben en mij gerust kunnen stellen :))

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:37

mirjamalvaro schreef:
Nou we hadden gisteren ene gesprek in het ziekenhuis en daar hadden ze het over eventuele evenwichtsproblemen na de operatie. Dus dan zou ik opnieuw moeten leren paardrijden als dat al lukt.
Bovendien vraag ik mij af ik ik dan nog wel kan lessen, werkt het implantaat als je een cap op hebt.

Ze zeiden ook dat ik straks mijn rechteroor, waar ik nu alles mee doe (maar ook officieel doof ben) niet meer kan gebruiken omdat de geluiden zo anders zouden zijn.

Paardrijden is heel belangrijk voor mij dus het moet als ene paal boven water staan dat ik gewoon kan blijven rijden :=

Tja, dat is wel een lastige kwestie. Goed horen of minder goed kunnen rijden.

Ik heb wel een andere link voor je. Die heb ik een keer gekregen van een bokker die ook sh of doof is. Hier is een link voor sh en doven: http://cochlearimplants.yourbb.nl/index.php
Op die site heb je een aparte rubriek voor CI en daar kun je gaan praten met lotgenoten. ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:04

Dank je :)

Na de operatie hoor je trouwens niet definitief goed. Je moet nog steeds een kastje etc dragen, zonder het kastje ben je nog steeds doof.
De CI heeft een garantie van 10 jaar, maar kan ook na bv 3 maanden al kapot gaan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:02

Jaaajaaa :D Ik ben een CI drager :D
Ik krijg wellicht volgend jaar een 2e CI.
Wat wil je weten? Ik heb hem al 5jaar.
Even op je vragen antwoorden:

Ik heb wel last van evenwichtsverlies sinds mijn operatie maar of hét algemeen bekend is weet ik niet, wel dat ik niet de enige ben. Voor mijn CI kon ik prima op dunne balken lopen etc. Nu heb ik hoogtevrees, durf niet meer op een stoel te staan, balken helemaal niet en fietsen met iemand naast me is ook moeilijk.

Wél kan ik paardrijden, dat is geen probleem :) Wellicht is dat ook omdat je zit. De CI past bij mij perfect onder mijn cap.

Van je rechteroor snap ik niet, aan welk oor word je geopereerd? Ik wil je wel waarschuwen: mensen klinken in het begin als robotten/metaalstem. Dat is normaal en daar moet je aan wennen. Ook kan je barstende hoofdpijn krijgen van al de geluiden die opeens op je af komen, wil niet teveel en doe het rustig aan :)

Welke CI ga je trouwens nemen? Er zijn verschillende merken, ik heb de Nucleus 3G maar ga overschakelen op de Freedom(ook van Nucleus), deze is beter + je kan werken met oplaadbare batterijen.

Ik kan(België) mijn externe implantaat na 5jaar al laten vervangen door een nieuwe. Is wel van hetzelfde merk ;)

Over dat definitief niet goed horen. Ik ben dus ook doof geworden na deze operatie(links) maar ze zijn nu bezig met een implantaat waardoor je het restgehoor(vooral de lage tonen) nog hebt :) Maar dat staat nog in zijn kinderschoenen ;)

Vergis je ook niet he in de aankoop van batterijen(tenzij je een kastje doet maar dat lijkt me onhandig) want een CI is na 3-4dagen al leeg! En bij mij zitten er 3batterijen in.

Weet je al of je gehoorzenuw nog goed werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:13

Ben je volledig doof aan beide kanten? MAW : hoor je met gehoorapparaat ook niks? Of ben je (zwaar) slechthorend?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 08:12

he bedankt :D

Maya officieel ben ik volledig doof, maar omdat ik eerst wel goed kon horen heb ik nog net voldoende restgehoor rechts om nog wat te verstaan.
Aan mijn linkerkant heb ik geen hoorapparaat en aan de rechterkant een hele nieuwe die op zijn sterkst staat.

Armaris ik wordt dan geopereerd aan de linkerkant. Ze hebben nu alleen nog de gehoortest gedaan, dus MRI, CT-scan en die evenwichtstest moeten nog.
Welke CI? Geen idee :)) Ze lieten me er 2 zien, eentje met een kastje en eentje met zo'n stukje om achter je oor te doen. De 2e lijkt mij handiger, ook met paardrijden.
Over batterijen hebben we niets te horen gekregen dus als je tips hebt, graag :))

Les je ook met de CI, of doe je hem dan af. Ik wil dan namelijk graag met de CI lessen (met paardrijden).

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:59

Momenteel les ik niet maar dat heb ik wel gedaan :D Heb er totaal geen problemen mee :)

De 2e is idd handiger, ook denk ik voor jezelf. Weet niet of je het er moeilijk mee zou hebben mocht het direct opvallen je een CI draagt? Bij het 2e zien ze het niet direct :)

Batterijen zijn er duur, weet niet of het in NL wordt terugbetaald. Ik word er nu - na 5jaar- helemaal irritant van als ik ze weer moet vervangen.

Ik zou gaan(ga ik zelf ook doen) voor herlaadbare batterijen, die gaan 8u mee maar dan hoef je gewoon een ander setje mee te doen en dan te vervangen, erop klikken en klaar is kees.
Ze gaan dan ook veel langer mee en je hoeft geen batterijen telkens te kopen, dus je kostprijs daalt ook :D
Wij betalen 200€ per jaar aan batterijen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:28

oke bedankt :D

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:10

LZP -> MW

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:24

Ik heb eens gehoord dat batterijen niet meer worden vergoed maar ik weet het niet zeker. Zeker eens achteraan gaan :)

Ik heb zelf geen CI.. idd kijk eens op die forum die goldenflower gaf. Ze zijn heel erg steunend als je een ci o.i.d wilt ;)

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:10

Ik heb een cochleair implantaat :) Ben er heel erg blij mee.

Groetjes Karin

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 08:09

Oke, wil je er meer over vertellen. :o
Hoe het ging, of je problemen had ec.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:15

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 15:48

oke heb mij even aangemeld op dat forum, kom er dus achter dat ik heleboel niet kan lezen omdat ik daar geen account heb :+

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:42

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:43

mirjamalvaro schreef:
oke heb mij even aangemeld op dat forum, kom er dus achter dat ik heleboel niet kan lezen omdat ik daar geen account heb :+

Ik hoop dat je veel aan mijn verhaal hebt. Hoe vond je de foto's trouwens?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 17:49

De foto's zien er pijnlijk uit :=
Maar jij had dus geen last van je evenwicht!
Zie wel dat het overal anders is zeg. Ik zou dan een ziekenhuisopname van 6 dagen krijgen. En mij is verteld dat je maar 1 CI kunt nemen. :=