Tandarts vraagjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Tandarts vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:00

2,5 jaar geleden ben ik voor het eerst weer naar een tandarts geweest na 8 jaar, deze heeft voor mn 18de verjaardag 8 gaatjes gevuld, en mn tand aan de voorkant gemaakt, een half jaar later vroeg hij wie die voorste tand had gedaan, hij was namelijk helemaal zwart, ik zei dat dat van hem was.. maar goed, ik kreeg last van mn mond en na alle foto's werd er maar niets aan gedaan. ik heb dus de stap genomen om naar een andere tandarts te stappen wat voor mij heel moeilijk was omdat ik zo vreselijk bang was, maar ik ben in goede handen.

Nu heeft deze tandarts mn mond bekeken en ik blijk weer 6 gaatjes te hebben, al gaat hij er van uit dat het niet weer is maar nog steeds. want het zijn de zelfde kiezen, nu wil mn nieuwe tandarts dus een dossier van me oude (wat hij gedaan heeft) kan ik dit zomaar opvragen? zijn ze verplicht het te geven?

Verder is mn tandvlees gruwelijk ontstoken ( parodontitis ), en krijg ik behandelingen bij de mondhygieniste om te voorkomen dat mijn ontsteking door trekt. dat word 26 mei gedaan maar zit dit ook bij mn basisverzekering en word dit vergoed?(agis) tot 22 jr tandarts maar weet niet of de mondhygieniste ook vergoed word, heb al gekeken op agis maar word er niet wijzer van...

19 mei gaat mijn nieuwe tandarts dus weer mijn hele mondje repareren en ik krijg dus verdoving, hij gaat zoveel mogelijk proberen te doen maar nu zou ik dus graag willen weten of ik na verdoving in staat ben om scooter te rijden (snorfiets) en/of het beter zou zijn dat ik opgehaald word. Iemand enig idee?

edit: lekker makkelijk zo'n url :')
Laatst bijgewerkt door xDramaQueen op 04-05-09 22:05, in het totaal 3 keer bewerkt

NatassJa

Re: Tandarts vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:01

Volgens mij wordt alleen je mond verdoofd? Dus lijkt me wel dat je gewoon kan rijden.. De rest heb ik geen idee van!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:04

okee, heb even ge-edit voor wat toelichting, ik weet het niet zeker maar wil ook geen risico's nemen, het is niet ver van me huis maar het laatste wat ik wil is ongelukken veroorzaken of krijgen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:07

het ligt er bij een verdoving helemaal aan hoe jij je verder voelt. de verdoving op zich maakt je niet suf, dus dat zou niet voor problemen moeten zorgen. het kan echter wel zo zijn dat jij zo angstig of gespannen bent, dat je beroerd de stoel uit komt, waardoor het beter is om niet meer zelf op de brommer te stappen.
voor preciese gegevens rondom je dekking van je verzekering, moet je je verzekering morgen gewoon even bellen. zij kunnen je het precies vertellen.

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:07

ik wordt ook altijd verdoofd en het is echt alleen je mond. Dus scooterrijden is geen probleem..eten en drinken zou ik mee wachten want dat kwijl je er lekker weer uit :+ :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:15

Ik zou voor de zekerheid zorgen dat iemand je op komt halen.
Ik heb vorig jaar 2 kiezen laten trekken. (uiteraard ook met verdoving) en voelde me er zo belabberd door, dat ik blij was dat ik zelf niet hoefde te rijden.

Zeker omdat je zelf aangeeft dat je bang bent voor de tandarts...wat ik met het trekken dus ook was.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:24

Pff heftig...
Als het goed is vergoedt de verzekering aangezien je nog geen 22 bent. Voor de zekerheid kan jet het beste de UPT codes opvragen bij je tandarts/mondhygienist en dan aan de verzekering vragen of en hoeveel ze vergoeden.
Wat je alvast kan doen is gedurende een aantal weken een dagboekje bijhouden met wat je zoal eet en drinkt (alles noteren, zelfs een glas water). Dat er iets misgaat is duidelijk en zo'n dagboekje kan jou en je tandarts/mondhygienist helpen om je problemen onder controle te krijgen. Je zal je voeding en mondhygiene hoogst waarschijnlijk drastisch moeten veranderen anders is het dweilen met de kraan open.
In principe ben je na een verdoving prima in staat om weer zelf naar huis te rijden, maar in ieder geval voor de eerste keer is het toch wel prettig als er iemand met je meegaat.
Je zal een lange weg te gaan hebben, maar doe je best!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:36

het probleem is merendeel dat het al ontstoken was, maar me andere tandarts er niets aan deed behalve zeggen dat het ontstoken was, en tjah dan krijg je dit dus, maar de nieuwe tandarts vond het erg goed dat ik was gekomen want had niet langer door moeten lopen ben nog zo jong.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:45

xDramaQueen schreef:
het probleem is merendeel dat het al ontstoken was, maar me andere tandarts er niets aan deed behalve zeggen dat het ontstoken was, en tjah dan krijg je dit dus, maar de nieuwe tandarts vond het erg goed dat ik was gekomen want had niet langer door moeten lopen ben nog zo jong.

Het is zeer zeker erg goed dat je gegaan bent!
Maar ontsteken doet het niet zomaar en gaatjes ontstaan ook niet van lucht, dus ergens gaat er wel iets mis. Maar zo te lezen gaat dat met je nieuwe tandarts wel goedkomen. Jammer inderdaad dat je vorige tandarts wel onsteking constateerde maar vervolgens geen stappen ondernam.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 06:39

Wat vervelend dat het zo gelopen is zeg.
Ik ben ook zon angsthaas wbt de tandarts en ik zit je verhaal met kriebels te lezen hihi.

Ik ben overigens vorige week ook verdoofd en ben ook zelf naar huis gereden. Normaal gesproken is idd alleen je mond verdoofd en heb je verder nergens last van.
Maar icm erge spanning kan dat wel wat anders zijn. Ik was heel erg duizelig en trilde helemaal na. Prettig autorijden was anders, het ging wel, maar als ik de mogelijkheid heb de volgende keer, mag iemand me mooi op komen halen. :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 06:59

Citaat:
Jammer inderdaad dat je vorige tandarts wel onsteking constateerde maar vervolgens geen stappen ondernam

Ik denk niet dat je een tandarts kunt verwijten dat een patient niet aan regelmatige mondverzorging doet ( 8 jaar niet geweest!).. ze kunnen je niet thuis komen ophalen!

Wel goed dat je nu besloten hebt je te laten behandelen TS, want gaatjes en vooral parodontitus is een behoorlijike aanslag op je gezondheid.
Verdovingen werken alleen maar lokaal en je krijgt hooguit een wat vreemd, stijf gevoel in je mond. Als je erg angstig bent, neem dan een dag vantevoren al wat Bach Rescue druppels.

Sterkte!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:18

ik heb 2,5 jaar bij die tandarts gelopen... hij had er wel degelijk wat aan moeten doen, maar ik wist natuurlijk niet beter!

de tandarts is er ook zeker van dat alles goed komt als ik eenmaal bij de mondhygieniste ik bof dat het gelukkig "nog" maar beginnend is. ik zal eens lezen over die druppels, thanks!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:23

Ik ben een aantal keer goed verdoofd voor een wortelkanaalbehandeling en kon iedere keer netjes met de scooter terug. Geen problemen gehad hoor.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:25

okee dan ga ik gewoon met de scooter, anders moet mn moeder weer vrij nemen, en ik ga even die druppels halen, dan moet alles wel goed komen hoop ik :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:11

Met scooter moet wel lukken hoor, ik ging ook gewoon met de motor. Als je je niet lekker voelt kun je eventueel nog even in de wachtkamer zitten en een glaasje water vragen om even bij te komen. :)

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:45

Met de scooter moet wel lukken denk ik hoor.
En tot en met je 21e wordt alles vergoed, ook de mondhygieniste.
Knap dat je toch naar de tandarts blijft gaan, zeker als de vorige zo'n slecht werk heeft geleverd. Al denk ik dat voor een gedeelte toch ook wel van je eigen mondhygiene afhangt, gaatjes en tandvleesontstekingen ontstaat echt niet zomaar. En zeker niet als je zegt dat je paradontitis hebt, dat is echt en proces van jaren (en het is onomkeerbaar dus veel meer dan stabiliseren kan je daar niet aan doen). Ik hoop voor je dat je dan gingivitis hebt, dat is ook nog omkeerbaar en minder erg.
Succes bij de tandarts!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:29

mooi dat ik dat weet thanks :j ik hoor het allemaal de 26ste hoe of wat en goedkomen of niet :j. ik poets 2x per dag en ook elektrisch, maar ik moet eigenlijk ook flossen zei de tandarts, maar dat gaat de mondhygieniste allemaal met me doen, ook opnieuw leren poetsen :o en ook zal ik daar dus leren flossen, best wel erg als je nagaat dat ik dan bijna 20 ben maar aan de andere kant ook wel weer fijn, ik denk dat het grotendeels ook aan mn voeding en drinken ligt, ik drink namelijk (erg) graag frisdrank en dat schijnt dus heel erg slecht te zijn, ik drink nu dus ook meer water omdat ik bang ben dat het erger word :o

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:35

Waarom ben je, als ik vragen mag, 8 jaar lang niet naar de tandarts geweest?
Was je bang of had het een andere reden?

Je kan trouwens gewoon met de scooter gaan hoor ;)
Je mond wordt alleen verdoofd. Ik was vorig jaar bij de kaakchirurg geweest en toen
kreeg ik 8 verdovingen in mijn mond maar daarna voelde ik me helemaal dizzy.
Maar dan krijg je er ook 8 he, das wel wat meer dan normaal omdat ze in je tandvlees gingen snijden enzo :+

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:38

_Rapido_ schreef:
Waarom ben je, als ik vragen mag, 8 jaar lang niet naar de tandarts geweest?
Was je bang of had het een andere reden?

Je kan trouwens gewoon met de scooter gaan hoor ;)
Je mond wordt alleen verdoofd. Ik was vorig jaar bij de kaakchirurg geweest en toen
kreeg ik 8 verdovingen in mijn mond maar daarna voelde ik me helemaal dizzy.
Maar dan krijg je er ook 8 he, das wel wat meer dan normaal omdat ze in je tandvlees gingen snijden enzo :+

omdat ik toen een gaatje had en bij een tandarts op de amsterdamse straatweg terecht kwam, en die was zo ontzettend ruw en deed me zo'n pijn dat ik begon te huilen, maar ik moest me volgens haar (assistente) niet aanstellen, en de tandarts zat boven me hoofd in het duits te schelden omdat ik niet stil lag, ze wilde toen een vervolg afspraak maar we zijn woest weggelopen en daar nooit meer heen geweest en sindsdien ben ik eigenlijk nog steeds ontzettend bang en moet nog steeds huilen zodra er een boor in me mond komt :o maar de ene kan er wel mee omgaan en de ander niet en daarom ben ik zo bang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:42

Voor je tandvlees kan je spoelen met kamillethee, dat ontsmet en verzacht ook werkt het milder dan veel commercieële middelen. Goede tandartsen zijn inderdaad soms lastig te vinden. Zowel die goed in hun vak zijn als die ook goed met mensen om kunnen gaan.
Sterkte

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:46

t valt idd niet mee, maar ik weet dat ik nu in goede handen ben, mijn broer zijn hele gebit is gerenoveerd en is om jaloers op te worden :D en die ik nu heb is echt heel erg zacht in me mond, geen hard getrek, en gepor en geduw en dat is voor mij al een hele geruststelling ook dat er gewoon de tijd voor me word genomen is al een fijn gevoel :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:29

xDramaQueen schreef:
t valt idd niet mee, maar ik weet dat ik nu in goede handen ben, mijn broer zijn hele gebit is gerenoveerd en is om jaloers op te worden :D en die ik nu heb is echt heel erg zacht in me mond, geen hard getrek, en gepor en geduw en dat is voor mij al een hele geruststelling ook dat er gewoon de tijd voor me word genomen is al een fijn gevoel :j

Fijn te horen.
Voor onstoken tandvlees (wat uiteindelijk parodontitis wordt) is flossen alleen niet afdoende. Combinatie van ragers (kleine borsteltjes) en stokers is beter (ragers op elke plek waar dat kan en stokers voor de rest). Floss is ook zeker goed om te doen, maar dat is meer ter preventie van gaatjes.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:55

ik zal dat allemaal de 26ste horen :j ik zal er dan ook wel eens over posten :D iemand nog een idee hoe het zit met de eerste vraag? met het dossier?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:51

Als je oude tandarts correct handelt, kun je hem gewoon bellen en vragen je dossier naar je nieuwe tandarts te sturen. Dat heb ik ook gedaan toen ik van tandarts moest wisselen vanwege een verhuizing, geen probleem!
En wat betreft dat vergoeding: inderdaad even de codes bij je tandarts vragen en de verzekering bellen. Ik heb denk ik dezelfde behandeling gehad en kreeg 70% vergoed, maar was toen 30 jaartjes oud.
Die behandeling (reinigen van je tandvlees) is niet echt leuk, maar als je even doorbijt, is het zo klaar. Mijn tandvlees is een stuk opgeknapt, heb ook nog mijn verstandskiezen laten trekken omdat de haard van de ontsteking daar zat. Nu kan ik beter flossen en poetsen en is het allemaal goed bij te houden. Merk het wel direct als het flossen er een paar dagen bij inschiet. Poetsen met een zachte (kinder)tandenborstel is me toen ook aangeraden. En misschien nog een poetsles vragen?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:21

Alet74 schreef:
Als je oude tandarts correct handelt, kun je hem gewoon bellen en vragen je dossier naar je nieuwe tandarts te sturen. Dat heb ik ook gedaan toen ik van tandarts moest wisselen vanwege een verhuizing, geen probleem!
En wat betreft dat vergoeding: inderdaad even de codes bij je tandarts vragen en de verzekering bellen. Ik heb denk ik dezelfde behandeling gehad en kreeg 70% vergoed, maar was toen 30 jaartjes oud.
Die behandeling (reinigen van je tandvlees) is niet echt leuk, maar als je even doorbijt, is het zo klaar. Mijn tandvlees is een stuk opgeknapt, heb ook nog mijn verstandskiezen laten trekken omdat de haard van de ontsteking daar zat. Nu kan ik beter flossen en poetsen en is het allemaal goed bij te houden. Merk het wel direct als het flossen er een paar dagen bij inschiet. Poetsen met een zachte (kinder)tandenborstel is me toen ook aangeraden. En misschien nog een poetsles vragen?

ik krijg ook poetsles :j en flossen ook, dat sowieso, en er zullen misschien wat vervolgafspraken gemaakt worden want het zal vast niet in 1 x opgelost zijn :j