Wat te doen tegen oorpijn tijdens dalen met vliegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Wat te doen tegen oorpijn tijdens dalen met vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 14:16

Ik las net op een topic over vliegangst en ik dacht ik zet deze er ook even bij.

Wat helpt werkelijk tegen de druk op je oren die behoorlijk pijnlijk is tijdens het vliegen en dan voornamelijk dalen.
Wat we al proberen telkens is kauwgom, gapen, drinken, speciale oordopjes maar niets werkt voldoende.
Hoor graag tips over hoe jullie het oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:18

Een paar keer goed slikken? Dit werkt bij mij goed met vliegen en onder water.

Goof

Re: Wat te doen tegen oorpijn tijdens dalen met vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:19

Ik heb ook van alles al geprobeerd, maar heb de ultieme oplossing tegen dat helse gevoel nog niet gevonden.

Blijf hier even meelezen naar oplossingen...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:23

Ik heb alleen oorpijn als ik vlieg terwijl ik verkouden ben. De laatste keer dat ik naar Londen vloog heb ik op de heenweg veel last gehad en ik ben toen nog een halve dag mijn gehoor kwijt geweest, heel naar (je ziet mensen praten maar je hoort ze niet, je hoort alleen jezelf). Echt zere trommelvliezen gehad ook.

Op de terugweg heb ik toen mijn oordopjes in gedaan die ik altijd bij concerten in heb. Daar zit een heel smal buisje in dat lucht en geluid doorlaat, maar heel gedoseerd. Je hebt ze in verschillende uitvoeringen, ik heb de 'Disco' maar ze zijn er ook voor mensen die veel met lawaaiige machines werken en voor mensen die last hebben bij het vliegen. Ze werken allemaal op dezelfde manier, je kunt ze dus in meerdere situaties gebruiken.

Zie http://www.beterhoren.nl/wps/wcm/connec ... Oordoppen/

Ik gebruik ze dus niet alleen meer met concerten, maar ook tijdens het vliegen. Als je vaker last hebt met vliegen, dan is 15 euro echt geen geld voor een beetje comfort (en met trommelvliezen moet je nog uitkijken ook, als ze beschadigen ben je verder van huis).

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:24

mijn oren zijn ook een hel vooral tijdens t dalen in een vliegtuig..

ik kan slikken, kauwgum kauwen enz wat ik wil, het helpt niets.
ik heb mezelf zelfs aangeleerd om constant achter elkaar te kunnen gapen in t vliegtuig maar op een gegeve moment (zodra die echte snelle daling inzet) hou ik dat niet meer bij.

mijn tip: vraag aan de stewardes of ze vlak voor de daling 2 plastic bekertjes voor je klaarmaakt met hete, natte watten erin.
dat helpt echt!
gewoon vroeg over je oren heen zetten, en pas eraf halen als t vliegtuig op de grond staat.
je ziet er uit als een malloot maar t helpt.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:25

Ik heb er ook last van :j zak van ellende helemaal onderuit in me stoel en zit met mijn vingers in mijn oren als een debiel te kauwen :P

Laatste keer had ik minder last, toen had ik mijn MP3-speler aan staan. Neusdruppels kunnen ook hepen, dat gebruiken ze vaak bij kleine kinderen. Heb alleen geen idee wat daar dan in zit, zou je misschien eens aan een huisarts moeten vragen...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:25

kauwgom kauwen..
En je kunt van die dopjes kopen in het vliegtuig!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:26

Bij Oordoppenshop.nl (what's in a name) verkopen ze ze ook, de mijne zien er ook zo uit:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-05-09 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:26

Zwitsal schreef:
mijn oren zijn ook een hel vooral tijdens t dalen in een vliegtuig..

ik kan slikken, kauwgum kauwen enz wat ik wil, het helpt niets.
ik heb mezelf zelfs aangeleerd om constant achter elkaar te kunnen gapen in t vliegtuig maar op een gegeve moment (zodra die echte snelle daling inzet) hou ik dat niet meer bij.

mijn tip: vraag aan de stewardes of ze vlak voor de daling 2 plastic bekertjes voor je klaarmaakt met hete, natte watten erin.
dat helpt echt!
gewoon vroeg over je oren heen zetten, en pas eraf halen als t vliegtuig op de grond staat.
je ziet er uit als een malloot maar t helpt.

Stop je ze dan zeiknat in je oren of kneip je ze eerst uit? Ik mag namelijk geen water in mijn oren krijgen, daar krijg ik onstekingen van...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:27

Ik geeuw :D helpt altijd (bij mij dan ;))

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:27

inderdaad kauwgom kauwen,
Oordopjes
Muziek luisteren(dus zulke oordopjes in je oren) helpt bij mij ook erg vaak!
Veel gapen/slikken..

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:28

Als je het gevoel hebt alsof je trommelvliezen 'indeuken',
zegmaar dat er druk op komt,
knijp dan in je neus en doe net alsof je moet snuiten,
dan 'klikken' ze weer terug :P
Klinkt een beetje vreemd allemaal maar het is wat moeilijk om het zo uit te leggen haha :D
Helpt wel in ieder geval !

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:29

Kauwgom kauwen, slikken en geeuwen helpt alleen bij lichtere vormen van oorpijn in een vliegtuig. Op een gegeven moment werkt dat allemaal niet meer, dan kun je het beter vóór zijn door iets in je oren te stoppen waarmee de druk vanaf het begin gedoseerd wordt.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:30

Ja, wat zwitsal zegt dat klopt, maar je stopt de watjes niet in je oren hoor ididit, de watjes zitten op de bodem van het bekertje en je houdt het bekertje tegen je oren aan. Je voelt dus alleen de warme lucht in de beker.

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:33

Ik heb er ook heel erg last van maar doe nu van die vliegoordopjes in en net voor het landen doe ik neusspray erbij en ik heb helemaal nergens meer last van :D.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:34

dicenbalt schreef:
Ja, wat zwitsal zegt dat klopt, maar je stopt de watjes niet in je oren hoor ididit, de watjes zitten op de bodem van het bekertje en je houdt het bekertje tegen je oren aan. Je voelt dus alleen de warme lucht in de beker.

Haha, nu begrijp ik dus ook waarom ze zei dat het er raar uit ziet :D hihihi, zie het helemaal voor me, briljant! _O- Maar zonder gekheid, als het helpt is het het proberen waard...

@ jooke, ik kan mijn oren niet klaren (dus snuiten) ook niet onder water (met duiken heb ik dus precies hetzelfde probleem). Het is 1 keer gelukt en dat deed grwuelijk veel pijn en mijn rode hoofd was 3 dagen later nog niet weg geloof ik :P

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:36

Doen die earplanes niets? Dan wel de 'officiele' uit de apotheek. Dat is het enige wat bij mij echt werkt, kan nu zonder pijn vliegen! Helaas word ik er wel misselijk van, zal m'n evenwichtsoorgaan wel verstoren ofzo...

Hiervoor zat ik af en toe bijna te janken van de pijn, steigen ging nog, maar dalen was een hel van bijna een uur... een daling van 100m kon ik al voelen, terwijl de piloten in kwestie er voor op een instrumenten moesten kijken :\

Veel slikken/gapen in combinatie met neusspray om alle holtes open te gooien maakte het iets minder, maar nog steeds ging halverwege minstens 1 oor dicht, en die ging dan in de dagen die volgden langzaam open met veel pijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:37

echte goede oordopjes :j
Die van de apotheek.. Niet die dingen die ze op het vliegveld verkopen. Het maakt echt heel veel verschil.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:38

Neusspray!

Ik ben langs de dokter gegaan, omdat ik het echt niet uithield van de pijn met landen. Die schreef mij neusspray voor (een echte goeie), gebruiken vanaf een week voor het vliegen. En ik heb nergens last van gehad.
(Volgens een stewardess die om raad werd gevraagd, helpen die bekertjes met watten en speciale oorpluggen ook niet. Die plugjes had ik ook gekocht bij de apotheek, maar hielpen echt voor geen meter!)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:39

Zie net dat Earplanes goedkoper zijn dan die van Beter Horen, 8 euro voor een setje.

Als je alleen oordopjes bij het vliegen nodig hebt (en niet bij concerten ofzo) dan is dat idd een goede en voordelige oplossing. :j

Neusspray helpt bij mij dan weer niet en ik word er over het algemeen ook misselijk van, geen succes. :n

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:45

Nee je moet die pluggen ook niet hebben, maar die kneedbare dingen. Dat zijn de enige die echt goed afsluiten voor luchtdruk verschillen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:48

Blijkbaar ben ik dan de enige bij wie 'pluggen' wel werken. ;)

En het was nog een noodoplossing ook. Ik heb ze gekocht voor concerten, bedacht ineens dat ik ze in mijn handbagage had en heb ze op goed geluk gebruikt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:50

je hebt echt geluk als die pluggen het voor jou wel doen. Ik heb alle zeilen bij moeten zetten om niet gewoon de schreeuwen van pijn met die pluggen. Het heeft nog dagen zeer gedaan. Nu heb ik neusspray van de huisarts en die kneedbare pluggen en ik kan tenminste vliegen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:50

Oh, ik krijg al helemaal de kriebels als ik dit lees. Ik wil eigenlijk ook wel eens verder weg en daarvoor is een vliegtuig de makkelijkste transportmogelijkheid. Ik heb echter zeer slechte trommelvliezen en ik kan ook mijn oren niet 'klaren' als er druk op komt. Volgens de KNO arts kunnen mijn trommelvliezen de drukverschillen niet aan en zullen ze zeer waarschijnlijk knappen. Maar dit is niet zeker. Ik heb alleen geen zin om dit uit te vinden als ik boven in de lucht hang. Is het pijnlijk als je trommelvliezen knappen en ben je dan doof????? Of kunnen ze er dan nog wel wat aan doen???

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:54

mijn vader vliegt veel voor zijn werk en hij heeft ook wel eens van die oordoppen gebruikt (Verschillende soorten)..
hij kreeg er alleen nog maar meer pijn van in zn oren dus ik heb t ook nooit geprobeerd..

zonder de bekertjes (die je idd op je oren zet, met de watten onderin t bekertje) heb ik nog minstens 24 uur last van oorpijn en hoofdpijn en hoor ik slecht.

de laatste 2 keer dat ik vloog zat ik ook flink onder de andere medicatie (waaronder pijnstilling) omdat ik de eerste keer een flinke oorontsteking had (die 24 voor de terug vlucht begon) en de tweede keer een heftige bronchius ontsteking.

de laatste keer wilde de stewardess me die bekertjes niet geven (Ze zei dat t niet hielp) en ik heb net zolang gezeurd totdat ze ze wel gaf..
voor mij helpen ze, klaar uit.