Huidziekte: Vitiligo, wie heeft hier nog meer last van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Huidziekte: Vitiligo, wie heeft hier nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:15

Hallo,

Sinds een paar jaar is bij mij en mijn zusje bekend dat we vitiligo hebben. Dit is een huidziekte waarbij je langzaam over je lichaam op bepaalde plekjes witte gedepigmenteerde huid krijgt. Soms verdwijnt er weer wat en komt het op een andere plek terug. Vaak komt het ook aan beide kanten van je lichaam voor. Ik heb het bijvoorbeeld in beide knieholtes, op beide ellebogen enz.
Ik heb sinds kort een hormoonzalf van de huisarts gekregen die ik er op smeer. Ik begon namelijk ook een plekje op mijn gezicht te krijgen en dat vond ik wat minder... Het helpt wel wat, het vervaagt wat maar het gaat niet helemaal weg.

Stoor je je aan de plekken? Heb je er erg last van?
Hopelijk zijn er meer bokkers die hier over mee kunnen praten.

Noeps

Re: Huidziekte: Vitiligo, wie heeft hier nog meer last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:20

Ik heb het zelf niet, een kennis van mij wel (in combinatie met eczeem én psoriasis).
Zelf heb ik eczeem dus ben bekend met hormoonzalven en alle huidtroubles zoals lelijke plekken, onzekerheid etc. Dus kan er wel redelijk mee over mee praten. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:23

[NM] -> [MW]

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 22:31

Oke, dat is al 1 lotgenoot. En je woont ook nog bij mij in de buurt :P

Die combi vitiligo/eczeem/psoriasis lijkt me helemaal vervelend!
Zelf stoor ik me niet echt aan de plekken omdat ze voornamelijk aan de achterkant van m'n lichaam zitten en ik ze dus zelf niet echt zie (behalve een klein plekje in 't gezicht).
Zolang het in m'n gezicht niet uitbreid en zo blijft vind ik het niet heel erg (er zijn ergere ziektes).

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 01:18

ik heb het ook :( op mijn knieen en mijn liesen en een plek op mn rug :(

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:36

Je kunt hiervoor toch ook een lichttherapie volgen? Een meisje wat ik een tijdje les heb gegeven op een ponyclub had hier ook last van en die ging 2x per week naar het ziekenhuis om daar een speciale lichttherapie te volgen. Hierdoor werden de plekken bij haar minder zichtbaar en trokken ze op veel plekken ook al weg. Hun hebben uiteindelijk zelfs via de verzekering een licht-cabine vergoed gekregen, waardoor ze niet elke keer op en neer hoefde naar het ziekenhuis, maar gewoon thuis erin kon.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:08

Oke,

Ik ben een paar jaar geleden wel bij een dermatoloog geweest en die heeft me alle mogelijke behandelingen verteld maar er was een grote kans dat het weer terug kon komen. Ik heb toen eerst besloten om er niks aan te doen maar nu het ook op m''n gezicht begint heb ik daar een hormoonzalf voor.

@ paardje_13: heb jij er veel last van? Ik heb het bij m'n liezen, knieholtes, ellebogen en handen.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:26

ik vindt het zeker niet mooi maar aan de andere kant de mensen met wie ik omga weten wat het is en vinden het ook niet raar meer ik zou wel wat meer willen weten over het wegkrijgen ervan....

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:31

mijn zus heeft het, vooral handen, ellebogen en ook een klein plekje in haar gezicht. hormoonzalf heeft bij haar niet geholpen. Ik moet zeggen dat ze zich er absoluut niet aan stoort of voor schaamt.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:32

ik heb het ook een klein beetje op mijn voet en een mini plekje op mijn handpalm in de zomer valt het meer op omdat ik dan bruiner word...

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:43

Een vriendin van mij heeft het, ze heeft een witte wenkbrauw en wat plekken op haar handen en armen.
Zelf zit ze er helemaal niet mee en daardoor let je er dus ook niet op!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:13

Ja in de zomer valt het inderdaad wat meer op omdat de andere huid dan veel bruiner is.
Die hormoonzalf helpt bij mij wel wat, de plekken vagen iets meer weg en worden wat donkerder. Maar helemaal weg zijn ze niet

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:56

ik vindt het wel jammer als ik foto's zie van 6 a 7 jaar geleden toen was er nog helemaal niks van te zien met zwemmen zitten vreemde mensen je altijd aan te gapen echt dom trek ik me helemaal niks van aan xD

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:59

Ik heb een groot plek op mijn schouder en 1 in mijn knieholte. Ik ben bekend met lasertherapie, maar het is geen aanrader. Heb er meer last van gehad dan plezier.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:18

Ik heb het tussen m'n boezem, maar dat zijn tot nu toe de enigste plekken

Mijn vader zit er helemaal onder, zn hele lichaam. Hij heeft meer plekken waar geen pigment meer zit, dan plekken waar wel pigment zit. Ook helemaal in zn gezicht, ziet er heel raar uit. Heel vervelend!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:20

onze dochter heeft het ook.
Gelukkig heeft ze een hele lichte huid; in de winter zie je er niks van en in de zomer valt het ook niet echt op. maar het is wel balen als je 16 bent!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:38

Het is dus toch wel erfelijk vitiligo.
Mijn zusje en ik hebben er beide last van maar verder kennen we niemand in de familie die het heeft maar we zullen het dus toch wel van één van onze ouders geërft hebben.
Ik hoop dat als ik later kinderen krijg dat er dan een kans in zit dat zij het niet krijgen. Anders moet ik er toch maar over nadenken of ik wel of geen kinderen wil.

@ Beantsje: heb jij / je man of andere familieleden er ook last van?

Priisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:41

Ik heb sinds vorig jaar heel veel witte vlekjes en vlekken op mijn buik en rug. Het lijkt steeds erger te worden, vooral als ik in de zon heb gezeten, maar ik weet niet of dit ook echt de ziekte vitiligo is. Ik heb er af en toe wel een beetje last van, vooral op mijn buik loopt van boven naar beneden een hele strook met witte plekken. En als ik in de zomer wat bruiner ben geworden vind ik dit gewoon niet mooi.
Ik ben er nog niet voor naar de dokter geweest eigenlijk..

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:51

Mijn moeder had het, twee van mijn broers en ik hebben het. Ik heb zelf wat plekken op tot nu toe niet storende plaatsen. Ik vind het geen ziekte, meer een aandoening die erg lastig is. Vooral de zon is erg vervelend, de plekken verbranden zo erg. Van mijn moeder weet ik nog dat ze altijd lange mouwen en hoog gesloten shirts droeg en vaak een lange broek, of rok met panty. Niet omdat ze zich ervoor schaamde, maar puur vanwege de zon. Zij had ook heel veel witte huid. (terwijl ze zelf altijd zo bruin werd)

Mijn moeder had het idee dat het te maken had met een keelaandoening. Zij heeft het gekregen nadat ze kinkhoest heeft gehad. Mijn broer heeft het gekregen nadat zijn amandelen zijn geknipt en mijn andere broer heeft een afwijking aan zijn schildklier. Is er iemand die dit herkend? De artsen zeggen dat dit er niets mee te maken heeft. Een erfelijke factor speelt uiteraard ook mee.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:01

@ Priss: Het kan inderdaad Vitiligo zijn.
Als je het zeker wilt weten moet je even naar je huisarts gaan en die kan je eventueel doorsturen naar een dermatoloog (ben ik ook geweest).

@ ChristaMoor: Ja dat is inderdaad vervelend dat het zo snel verbrand! Daar moet ik ook echt voor opletten.
Ik heb geen idee of het met een keelaandoening te maken kan hebben. Maar wel toevallig dat je moeder en broers het alledrie hebben gekregen na een keelaandoening.

Ik ontdek nu dat ik ook wat meer plekjes op m'n handen en voeten begin te krijgen. ik hoop dat het zich niet veel meer uitbreid...

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:56

hoi
ik heb al zo'n 10 jaar vililigo sinds mijn 11e.
Ik had het heel erg op mijn gezicht handen,armen. benen. liezen.voeten.oksels enz

Toen ik 12 was heb ik licht therapie gevolgd! Bij mij is het met 50% afgenomen

Even voor de mensen die een paar plekjes hebben op hun lichaam er is geen rede voor paniek hoor iedereen heeft wel een paar kleine witte vlekjes dat is heel normaal en dat er wat beweging in zit is ook iet zo heel raar.

Wel is het belangerijk omhet in de gaten te houden!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:49

Pebblesther schreef:
Het is dus toch wel erfelijk vitiligo.
Mijn zusje en ik hebben er beide last van maar verder kennen we niemand in de familie die het heeft maar we zullen het dus toch wel van één van onze ouders geërft hebben.
Ik hoop dat als ik later kinderen krijg dat er dan een kans in zit dat zij het niet krijgen. Anders moet ik er toch maar over nadenken of ik wel of geen kinderen wil.

nou, dat vind ik wel heel heftig...vanwege de kans op vitiglio geen kinderen nemen

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:53

@ Nathalie: ja dat klopt, iedereen heeft wel eens last van witte plekjes op het lichaam. Maar bij mij heeft de dermatoloog echt vastgesteld dat ik Vitiligo heb. En bij mij zijn sommige plekken ook wel groot. Maar inderdaad, niet iedereen heeft gelijk vitiligo als hij/zij een paar witte plekjes heeft.

@ Beantsje: Dat is inderdaad wel heftig, ik wil namelijk graag kinderen later. Maar ik zat laatst te lezen op een topic wat ging over kinderen van ouders die hebben besloten wel kinderen te nemen terwijl ze een erfelijke aandoening hebben. Er was ook een meisje en die vertelde dat haar vader best heftige vitiligo heeft. Haar ouders hebben toen geïnformeerd bij de huisarts of het ook erfelijk was en die zei van niet. Toen hebben ze kinderen genomen en dat meisje zelf heeft nu toch ook vitiligo.

Ik hoop gewoon dat als ik later kinderen krijg dat zij er geen last van krijgen. Bij mezelf zit ik er niet zo mee maar voor het zelfde geld krijgen mijn kinderen het in een veel ergere mate en worden te gepest ofzo.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:18

Ik ben blij met het feit dat wij, broers en ik er zijn! Toen (voor mijn ouders) was er gelukkig ook nog weinig te kiezen. Het heeft mijn broer en mij er echter niet van weerhouden om aan kinderen te beginnen. Overigens heeft geen van de kinderen (de onze en nichtjes) vitiligo. De erfelijke factor komt in ons geval ook van één kant. (en dan heb je geloof ik 25% kans).

Verder zijn er zoveel redenen waarom een kind gepest kan worden, het is dan aan het kind (en ouders) hoe hiermee om te gaan. Hebben ze geen vitiligo, dan hebben ze misschien wel flaporen of rood haar ;)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 13:04

Ja dat is natuurlijk ook zo. Ik heb vitiligo en mijn vriend niet dus hebben wij denk ik 50% kans om het door te geven aan "onze kinderen".

Wat ik wel vreemd vind bij onze familie is dat ik verder helemaal niemand ken die het heeft, ouders sowieso niet en opa's en oma's volgens mij ook niet. Maar ik heb mijn opa's en oma's natuurlijk nooit in badkleding ofzo gezien dus voor het zelfde geld heeft één van hun wel kleine plekjes.
Maar m'n zusje en ik hebben het beide dus ik ga er vanuit dat er bij ons wel een erfelijke factor een rol speelt.