Ik plaats dit bericht omdat ik hoop dat er meerdere bokkers zijn die mijn probleem herkennen en misschien een idee hebben wat het zou kunnen veroorzaken en meer nog, hoe ik het kan verbeteren/verhelpen. In het kort gezegd, ik heb last van obstipatie maar inmiddels wel in zo'n vorm dat ik me afvraag of mijn dikke darm het überhaupt nog wel doet.
Het is een probleem dat zich de afgelopen jaren steeds meer lijkt te profileren. Waar het 10 jaar geleden alleen speelde in de vakanties, begon het zo'n 4 jaar geleden ook buiten de vakanties zich te openbaren. Vaak leken mijn darmen dan een soortevan stil te liggen en moest ik zo'n 3 keer in de week naar de wc. Sporten had een zeer goed effect, paardrijden en hardlopen nog veel meer. Maar nu.... van 3 keer per week is het naar 2 keer in de week gegaan en momenteel kan ik alleen naar de wc met behulp van behoorlijk heftige laxeerpillen op doktersrecept.
Ik probeer er van alles aan te doen. Nog altijd sport ik veel, ik eet activia, eet lijnzaad, drink veel water, eet roggebrood, fruit en groente. Maar niets lijkt te helpen. De halve apotheek heb ik er ook al voor uitgeprobeerd, movicolon (buikkramp, maar er gebeurd niets), lactulose siroop (niets, noppes, nadaa) en dan nu laxeermiddel nummer 2. Dit werkt wel, maar besef me dondersgoed dat dit het probleem alleen maar zal verergeren. Mijn darmen blijken bij onderzoek, zeer weinig peristaltiek te vertonen, behoorlijk vol te zitten en nog komt het signaal om wat te gaan doen niet aan. Dit laxeermiddel wekt dit signaal wel op, maar uiteindelijk zullen mijn darmen er alleen maar luier door worden. Daar ben ik erg bang voor.
Wie herkent dit? Overigens is stress uitgesloten. Bij stress worden mijn darmen opeens wel actief namelijk (zo heb ik een aantal maanden geleden mogen ervaren), maar om nu constant half overspannen rond te lopen, 3 tentamens te maken in de week.........
misschien dat je een duidelijker eetsendagboek bij kan houden? sommige soorten fruit werken ook niet laxerend namelijk. en ipv roggebrood zijn er ook weer mensen die goed reageren op witbrood...
Nee, banaan moet ik bijvoorbeeld niet eten (en dat vind ik jammer, want dat is zo lekker). Ik eet veel appels en peren. Pruimen zijn nog niet zo lekker op het moment (en helpen ook niet echt).
Ik heb altijd gehoord dat het eten van vezels belangrijk is en dat die juist niet in witbrood zitten en dat witbrood daardoor slecht zou zijn?!?!
Je huisarts is niet helemaal eerlijk dan. Obstipatie is een heel vervelend en lastig probleem. Mijn dochtertje heeft het al vanaf haar 1e jaar en in veel ziekenhuizen is er sinds een aantal jaar een heuse poep poli. Dit omdat er veel kinderen zijn met dit probleem.
Wat je moet weten over obstipatie: obstipatie is in 90% van de gevallen een psychisch iets. Dat betekend niet dat het je eigen schuld is of dat je gek bent, maar dat je lijf het in de meeste gevallen nog prima doet. Er zijn wel onderzoeken mogelijk, maar daarvoor zul je toch echt naar de internist moeten.
Obstipatie patienten moeten heel veel drinken en ook goed denken aan het voldoende eten van vezels.
Neem de tijd voor het op de wc zitten. Ga na iedere maaltijd bijvoorbeeld even 5 minuten zitten en probeer daarbij te ontspannen. Bijvoorbeeld een liedje fluiten (ja klinkt gek, maar kan goed werken)
Daarnaast moet je je endeldarm als een ballon voorstellen, wanneer je niet goed meer poept wordt die ballon groter en groter. Wanneer dat veel en vaak gebeurd raakt die ballon uitgelubberd. En zul je pas weer poep drang krijgen als die uitgerekte ballon op spanning komt. Hiermee vergroot je het probleem. 1 enkele keer laxeermiddel nemen helpt dus ook niet. Je zult een periode chronisch iets moeten nemen om je poep te verzachten. Hiervoor zijn meerder vormen speciale middelen in de handel, die voorkomen dat je luie darmen krijgt. Mijn dochter gebruikt nu al 2 jaar Forlax en dat helpt haar heel goed.
Mijn advies: vraag in ieder geval om een doorverwijzing of om Forlax of een vergelijkbaar middel. Sterkte, obstipatie kan heel pijnlijk zijn en je leven flink beinvloeden!
marleen_usar
Geplaatst: 26-04-09 13:24
Mijn dochter had het ook altijd,en ze heeft verschillende allergieèn.Er zijn een aantal dingen die ze niet mag eten,en het gaat erg goed ze gaat soms 2 keer op een dag.Vanmorgen moest ze zelfs rennen.
Second opinion bij een andere huisarts, lijkt me...
Als dit zo extreem is, kan ik me indenken dat er wel degelijk iets moet gebeuren. Misschien wel een paar maal klysma's, ik noem maar wat... al is het alleen maar om de verstopping die er al zit weg te krijgen.
marleen_usar
Geplaatst: 26-04-09 13:33
Ik heb een doe het zelf clisma, misschien ook een idee.
Ik zal eerst de medicijnen opgebruiken die ik nu heb liggen. Daarvan was idd het idee dat ik een soort 'ontstopt' zou raken. Nog altijd heeft dit echter geen effect op de doorstroming. Volgende week zou dit aflopen, dus waarschijnlijk zit ik dan weer bij de huisarts .
je kan ook een goede probiotica proberen, ecologic relief is speciaal samengesteld voor mensen met obstipatie.
www.ecologic.eu.com kan je bestellen. proberen kan je altijd, baat het niet schaad het niet
amanda2
Geplaatst: 26-04-09 15:41
Misschien helpt fruit op een nuchtere maag? Mijn tante gaat ook maar 1x in de week naar de wc en die is nu 85. Ik weet niet beter of ze 'klaagt' hierover. Fruit s ochtends helpt bij haar wel iets.
marleen_usar
Geplaatst: 26-04-09 16:51
Maaikemuis, kamillethee gebruik ik dat werkt erg goed.
marleen_usar
Geplaatst: 26-04-09 16:53
Fruit op nuchtere maag is niet voor iedereen goed of gezond,ik sta versteld als ik om me heen kijk en steeds meer mensen zie die iets niet verdragen.Ons duitse vakantie kind gaat ook bijna nooit,dus haar laat ik ook testen.
Dit is echt een heel slecht advieds maar werkt vaak wel. Rook een sigaret, is ook erg laxerend als je nog niet rookt
Lalidan
Hoofd Wiki Zeg maar Lila-Dan! Of toch Heidepaars?
Geplaatst: 26-04-09 16:58
Een vervelend probleem, en nog vervelender dat je huisarts je niet serieus neemt!! Daar eens wat harder doordrammen lijkt me zeker op zijn plaats, een verwijzing hoort hij je na zo'n lange tijd niet te weigeren. Misschien een tip die je al gehad hebt, maar hoe laat ontbijt je? Het beste kan je binnen een half uur nadat je opgestaan bent, ontbijten. Dat is het tijdstip waarop eten je darmen aanzet om in beweging te komen. Ontbijt je later, komen je darmen niet of minder goed in beweging. Op tijd ontbijten is dus van cruciaal belang om verstopping tegen te gaan. Verder kan een eetdagboek inderdaad helpen. Sommige dingen staan om een bepaalde werking bekend, maar kunnen bij jou juist wel een andere uitwerking hebben.
Maar als ik jou was zou ik zéker doordrammen bij je huisarts hoor!!
CM_
Geplaatst: 26-04-09 16:58
Ik zou niet zelf gaan emmeren met een "doe-het-zelf-klysma" ....
Inderdaad wat al gezegd word , Obstipatie en een spastische darm zijn beiden 9 van de 10 keer van psychische aard.
Ik zou dan ook zeker heil zoeken bij natuurlijke producten, homepathie en ik zou een bezoek brengen aan een osteopaat, vaak zitten bepaalde lichaamsdelen ook vast bij dergelijke klachten.
Wat je ook kan doen is voor je ontbijt iets heel kleins eten, een kwart van een klein crackertje bijvoorbeeld. Dan komt alles op gang en kun je gewoon eten.
ik denk eigenlijk dat voedingsadviezen hier niet echt perse bruikbaar zijn. Ik denk dat ze het beste een doorverwijzing moet krijgen voor ziekenhuis. Die kunnen haar veel beter begeleiden.
(btw dat banaan verstoppend werkt is al erg lang achterhaald. wat ook wel goed helpt zijn (gedroogde) pruimen.. )
Dankjulliewel voor alle berichten! Ik denk dat ik volgende week idd maar weer eens naar de huisarts ga, echt enorm vervelend dit.
Hihi, gisteren slechte chinees gegeten.... Maar om dat nu iedere dag te gaan doen is ook weer zo wat! Maar gedroogde pruimen kan ik ook nog wel eens proberen, verse zijn nog niet echt gesignaleerd.
misschien een beetje een bizarre oplossing, maar als je huisarts zegt dat je er maar mee moet leren leven e.d. kan je ook zeggen, van stuur me dan maar naar een psygoloog.. dan laat je ook zien dat jij er echt last van hebt om het zo maar te zeggen
dejavu
Geplaatst: 27-04-09 16:58
Jeetje, wat lastig zeg! Ik heb er zelf soms ook last van en dat is zo vervelend.
Ik heb het idee dat het bij mij hormonaal is, net voor mijn menstruatie wil het niet, en op andere dagen wil het nauwelijks. Ts, heb jij dat ook?
Ik eet sinds een tijdje iedere dag een bakje yoghurt met zemelen. Dit helpt bij mij redelijk.
Of melk met muesli.
Ik schrik echt een beetje van de mensen die hier posten dat het psychisch kan zijn. Maar, als het niet komt, dan komt het niet. Ik bedoel, ik neem mijn tijd en heb totaal geen stress. Welke oorzaak zou het kunnen hebben dan in het algemeen?