5 Liter water per dag.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

5 Liter water per dag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:48

Ik had een vraag om de volgende reden.
Ik drink elk anderhalfuur eigelijk een flesje water op van een halve liter, wat mij aan het eind van de dag op 5 liter brengt. Dat betekend dus dat ik 5 liter per dag drink.
Nu heb ik daar tot nu toe nooit last van gehad, en heb ik altijd gehoort dat veel water drinken goed is.. maar komt mijn tante er mee dat 5 liter per dag echt VEELSTE VEEL is.
Wat denken jullie? En wat zouden gevolgen daarvan kunnen zijn?

ansj17

Re: 5 Liter water per dag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:49

Ik denk dat als je er geen last van hebt het niet slecht is hoor.De een heeft meer vocht nodig dan de ander, zeker als je ook veel sport/beweegt.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:50

Pff.. moet jij dan niet ontzettend veel plassen? :+
Water is juist hardstikke goed voor je lichaam,lijkt me sterk dat het slecht is voor je lichaam.
Veel vocht is hardstikke goed,en water al helemaal.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:51

Dat is inderdaad veel te veel. Heb je zoveel dorst? Dan is dat een reden om direct naar de huisarts te gaan.

LovingTweety

5 liter is niet goed voor je lichaam, 2,5 liter is nog net goed.
Heb je constant dorst? Is het niet iets met je nieren of suiker?

Palmera

Drink jij dat omdat je echt dorst hebt? Of gewoon omdat je denkt dat het goed voor je is?
Met het laatste is niets mis, zolang je er geen lichamelijke klachten van krijgt. Hoofdpijn, buikpijn e.d.

Als je het drinkt omdat je ieder half uur een mond als een leren lap hebt (terwijl je al 4 liter op hebt) zou ik me toch eens laten onderzoeken als ik jou was. Kan zo wat mis zijn met b.v je nieren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:54

mmm echt schadelijk lijkt het me niet direcht, maar waarom drink je zo veel?
en wat krijg je hiernaast binnen?
weeg je genoeg, en voel je, je verder helemaal gezond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 14:57

Ja het is inderdaad veel plassen haha!

Nou het is niet dat ik erg dorst heb ik kan ook een hele dag zonder drinken hoor, soms als ik het erg druk heb vergeet ik wel is te drinken en dan drink ik nog geen eens een liter.
Maar ik vond het zelf eigelijk wel prettig en lekker om zo elke ander half uur te gaan drinken.

Ik voel me verder wel helemaal gezond hoor :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:15

5 liter water is inderdaad écht veel teveel, dit is een grote belasting voor je nieren. Je hebt natuurlijk vocht nodig om je lichaam te zuiveren en gezond te blijven,. maar 5 liter is wel heel erg veel.
3 liter is eigenlijk de max voor je lichaam, sterker nog: er bestaat zoiets als watervergiftiging en dit is levensgevaarlijk. Nu zul je daar met 5 liter nog niet aan komen, maar het is zeker iets om in de gaten te houden :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:50

naja, watervergiftiging zal wel meevallen, maar volgens mij kan je wel een tekort aan zout krijgen door te veel water

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:53

Doe je zelf veel zout eten dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:55

siskeh schreef:
naja, watervergiftiging zal wel meevallen, maar volgens mij kan je wel een tekort aan zout krijgen door te veel water

Je kunt met 3 liter water in 1x drinken een watervergiftiging krijgen en zelfs overlijden.

Nijmeegse Vierdaagse schreef:
De twee doden die bij de Vierdaagse moesten worden betreurd zijn vermoedelijk niet aan oververhitting overleden, maar aan een te veel aan water. Vier liter water per dag is voor de doorsnee mens al te veel. Bij de inname van water moeten bovendien voldoende suikers en zouten worden ingenomen. Gebeurt dat niet, dan zwellen de cellen in ons lichaam op. Miljarden cellen dus. Het bloed raakt verdund, en zenuwbanen raken bekneld. Eerst ontstaan verschijnselen als hoofdpijn en misselijkheid. Wie deze waarschuwingen niet serieus neemt, of onvoldoende herkent, loopt vervolgens grote risico’s. Zodra de bloedvaten worden dichtgedrukt, kunnen mensen buiten westen raken, en erger nog: ze kunnen in een coma raken en tenslotte overlijden.

Telegraaf 1 februari 2008 schreef:
Vandaag maakt ook de Telegraaf enkele gevallen bekend. Zo werd de 35 jarige Shaun McNamara afgelopen september op zijn badkamervloer gevonden. Kort daarvoor had hij heel veel water gedronken. Conclusie: dood door watervergiftiging. Vorig jaar overleed fitnessinstructeur David Rogers, 22 jaar, nadat hij kort na zijn eerste marathon teveel dronk.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 18-04-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 15:58

Brainless schreef:
siskeh schreef:

Je kunt met 3 liter water in 1x drinken een watervergiftiging krijgen en zelfs overlijden.

Precies ja, en een tekort aan zout is juist één van de dingen die een watervergiftiging veroorzaakt ;)
Het is dus best gevaarlijk zoveel water te drinken, als je toch gewend bent de hele dag door te drinken, dan is het beter om steeds kleine beetjes te nemen ipv hele flesjes achter elkaar :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:01

5 liter :oo Mijn dokter vond dat ik met 2 liter per dag al op het randje zat.

Zou toch proberen wat te matigen want te veel water is niet goed.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:01

ahhh maar dan is dit een langzame vergiftiging, om het zo maar even te zeggen.
en 3 liter achter elkaar vind ik wel heel wat anders dan verspreid over de dag...

overigens neem ik aan dat je naast dat water ook nog andere dingen drinkt?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:04

siskeh: het woord watervergiftiging is eigenlijk een verkeerde term. Via google kun je er meer over vinden, maar het komt er op neer dat het water teveel zout uit de cellen ontrekt, waardoor het zoutgehalte zodanig laag wordt dat het levensgevaarlijk kan worden.
Het is dus eigenlijk meer dat je een ernstig zouttekort oploopt door te veel water, vergiftiging is dus een wat verwarrende term.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:07

Kun je mij niet 1.5 liter geven? Ik drink nog niet eens een halve liter per dag.

Als ik jou was "makkelijk praten, want ik drink nou eenmaal niet zo veel" zou ik proberen om toch veel minder te gaan drinken en het te houden op 2 liter per dag, al is dat volgens sommige ook al iets te veel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:11

Ik kom bijna nooit aan een liter man, 5 liter, poeeh, hoe krijg je het binnen. Maar dit is echt veel te veel, en het kan gevaarlijk worden. Bovendien is het nergens voor nodig. Als je je gewoon aan de 2 liter houdt lijkt me dat veel beter.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:15

Mocht het toch blijken dat je 'gewoon' een onstilbare dorst hebt, en daarom dus zoveel drinkt, dan moet je direct naar de huisarts. Dit kan namelijk wijzen op Diabetes.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:03

5 liter water vind ik wel erg veel. Je spoelt daarmee wel heel veel mineralen weg, lijkt me, dus het lijkt mij echt niet gezond om zoveel te drinken.

2,5 liter lijkt me echt ruim voldoende!

Maar tis nu zo'n beetje de mode geworden om de hele dag aan zo'n bidon te lurken ;-)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:01

5 Liter water per dag lijkt mij ook wel erg veel! Drink je zoveel omdat je constant dorst hebt? Of vind je het gewoon lekker? En is water het enigste dat je drinkt dan?
Mij lijkt het een beetje teveel, geloof dat 2 liter water per dag al genoeg is en dat dat word geadviseerd.
Ik drink nooit water, ik vind het vies.. Hoe raar dat ook is want water heeft geen smaak. Soms na het tandenpoetsen drink ik een paar slokken uit de kraan, dat vind ik dan wel lekker omdat je nog die tandpaste smaak hebt.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:05

dit is echt veel te veel haha! Je organen kunnen overbelast raken door de hoeveelheid en je scheidt veel stoffen uit die je lichaam eigenlijk nodig heeft. maar dit wordt dus allemaal door het water verdund en pies je weer uit..
Ik zou zeker drinken met mate:) in de buurt van 2L

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:09

Over 5 liter zou ik me idd wel zorgen gaan maken... Bovenstaande reacties zeggen genoeg. Neem aan dat je naast dat water ook nog weleenns een koppie koffie of thee of een glaasje sap, cola of melk ofzo neemt... dan zit je op nóg meer vocht.
Wanneer je de hele dag zo'n dorst heb zou ik direct langs de huisarts gaan, is het een gewoonte geworden, zou ik ervoor zorgen dat die gewoonte snel vervalt..
Ik ben zelf ook een ontzettende natnek...waarvoor ik ook meerdere malen op diabetes getest ben, maar ik heb nou eenmaal gewoon wat meer vocht nodig... IK drink zo'n 2,5 - 3 L vocht per dag ( op de warme of dorstoge dagen ;) das dus water én alle andere drankjes daarnaast erbij) en dat is al echt behoorlijk veel

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:11

Zoals meerdere bokkers hier al zeggen vijf liter is inderdaad niet erg gezond meer en kan zelfs gevaarlijk zijn!! Toch maar eens minderen lijkt me verstandig, en let dan op of je uit dorst of gewoonte drinkt, want continue dorst is idd een waarschuwingssignaal van je lichaam!!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 17:27

Ik ben het eens met degene voor mij die zeggen dat het niet goed is. Vijf liter is echt te veel hoor.. Kan niet gezond zijn :n En waarom drink je dan als je toch geen dorst hebt? Water is goed.. Maar niet in zulke enorme hoeveelheden..