Wie heeft er een kunst tand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Wie heeft er een kunst tand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 12:53

Ja misschien een stomme vraag, ik heb nog een melktand waar geen kies tand onder groeit en die komt ook niet meer. Ik was gister bij de tandarts om foto's te maken en heb vandaag gebeld voor de uitslag. Nu moet ik terugkomen omdat die melktand heel zwak aan het worden is, dus krijg ik misschien een kunsttand.

wie heeft dit nog meer en hoe doen ze dat?

groetjes

BiebabeloebaJarig

Re: Wie heeft er een kunst tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:55

Mijn broer heeft er 1 (toen hij 10 was, is de echte voortand kapot gegaan door valpartij met fiets) en die zit vast met een brugje. Dus zoals je na een beugel een nachtbrug moet dragen zodat de tanden allemaal zouden blijven staan, zo'n soort brug is het, met 1 voortand aan. Die klikt hij gewoon in zijn gehemelte en hup klaar! Je ziet enkel achter zijn 2 bovenoektanden een grijs knopje, omdat daar de brug vasthaakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:32

Ik mis twee tanden in mijn bovenkaak.
Beide zijn mijn snijtanden. Er staat een foto in mijn profiel waarop je mijn gebit kunt bewonderen, de foto in het oranje shirt. Je ziet links een klein puntje, dit is een kegeltand.
Deze was maar een beetje zichtbaar, 3 mm denk ik? Bij het trekken bleek de wortel toch wel meer dan een cm lang te zijn.
Rechts zie je een klein melktandje, hier zou nooit iets onder groeien en ook deze is getrokken.
Toen ik eindelijk mijn beugel kreeg, zijn mijn hoektanden helemaal naar voren getrokken, zoals je een paar foto's later kunt zien. Hierop heb ik een soort vulling gekregen. Ik weet de naam er niet meer voor, maar het is een stukje porselein. Het ziet er best netjes uit nu, op de twee grote gaten ernaast na.

Je melktand zal er sowieso wel uitvallen op een gegeven moment. Als ik me niet vergis lossen die wortels op, waardoor de tanden dus ook los gaan zitten. Wie weet kan het met een beugel nog worden verholpen!

Anders krijg je waarschijnlijk een brug. Dit heeft m'n vader ook. Nadeel hiervan is wel dat ze er op een gegeven moment wel eens uit kunnen vallen, dan moet er weer een nieuwe gemaakt worden, volgens mij...

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 13:34

Maar als mijn tand op een gegeven moment losgaat zitten en eruit valt, dan kan ik toch altijd nog een kunsttand nemen. dan hoeven ze hem toch niet eruit te trekken? en ik kan ook best leven met een tand minder.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:38

Ik heb het idee dat hij niet los zal gaan zitten als er geen tand onder groeit. De reden dat je je melktanden verliest is dat er een andere tand is die je melktand 'eruit' duwt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:40

Vanillia; Dat is niet zo hoor ;)
Mijn melktandje verloor de wortel ook, die lost op. Vertelde de tandarts mij, als ik me niet vergis.
Wel gaat het minder snel los zitten, omdat de tand nog houvast heeft. ;)

Ik zou 'm wel laten trekken, ik weet niet of een tand ook kan ontsteken, maar dan ben je een stuk verder van huis. De huid onder de tand is immers een stuk zachter. :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 13:42

Doet het pijn als je een kunst tand krijgt?

BiebabeloebaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:44

bij mijn broer niet, das gewoon een brug die je in klikt he, en in-en uitneembaar wanneer je wilt.
Gewoon zorgen dat alle wortels goed uit je tandvlees zijn.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 13:45

ooh dus het enige is dat je je tand moet laten trekken.
Die kunsttand is dan niks bijzonders.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 13:45

ik dacht dat die kunst tand er helemaal in geboord moest worden ofzo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 13:47

Nee, de brug wordt in je kaak vast gezet, dat is eenmalig en gebeurt in het ziekenhuis.
Onder verdoving, dus daar voel je niets van.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:11

Aah, heel toevallig dit topic.

Ik mis 10 grote mensen tanden. Ik loop al vanaf mijn 11e bij het ziekenhuis, eerst heb ik 4 jaar allerlei beugels gehad. Om ervoor te zorgen dat mij tanden goed staan, zodat er later (op mijn 18e of 19e ) implantaten inkunnen. Nu staan mijn tanden precies goed. Ik ben net een nieuwe behandeling begonnen, en ze hebben om mijn melktanden heen een soort hoesjes gemaakt, zodat ze de grootte hebben van volwassen tanden. Die kunnen blijven zitten todat ik implantaten krijg :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:13

Willen ze je een kunsttand of een kroon/brug geven? Dat is nogal een verschil namelijk.

Als het een kroon wordt; mijn beide voortanden zijn kronen en je ziet het niet en merkt het niet en ze zijn ook nog eens makkelijker schoon te houden.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:16

Dat weet ik nog niet. moet nu een afspraak maken en dan krijg ik het te horen wat ze willen doen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:16

maar ik ben heel bang dat het pijn gaat doen..

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:17

Vanillia schreef:
Ik heb het idee dat hij niet los zal gaan zitten als er geen tand onder groeit. De reden dat je je melktanden verliest is dat er een andere tand is die je melktand 'eruit' duwt.

Ik heb 10 melktanden in mijn mond, en die gaan niet los zitten, ze blijven inderdaad zitten omdat er geen andere tand tegen aan 'duwt' Dat heeft mijn tandarts in ieder geval gezegd. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:22

xxriiannee schreef:

Het is mij destijds mee gevallen en ik ben panisch voor de tandarts.

Om een kroon te zetten hebben ze wel de wortel van de originele tand nodig dus als jouw tand eruit valt en er zit er geen onder dan denk ik niet dat dat kan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:22

Jeetje Mirjam_, en ik maar balen dat ik twee kiezen mis...

Ik heb zelf twee bruggen en mis ook twee 'grote' mensentanden. Mijn melkkiezen zijn na een tijdje af gaan brokkelen waardoor ik dus een paar gaten kreeg. Jammer voor mij zaten er aan beide kanten nog een paar hele kleine stukjes wortel die je er niet zo uit kon pakken (echt een paar milimeter ^) ) deze zijn er met verdoving uitgehaald. Verder wat ik een proefpersoon voor etsbruggen ipv de gouden met porselijnbruggen. Helaas heb ik een behoorlijk groot gat er tussen zitten en hierdoor bleven ze bij mij waarschijnlijk niet zitten. (Bruggen zijn er behoorlijk vaak uitgevallen, voorlopig gaat het nu met de oude soort bruggen wel goed *klopt af*)

Het erin zetten is eigenlijk vrij simpel. Eerst ga je happen als alle resten zijn verwijderd en al je tanden staat goed. Na het happen wordt er een vorm van je gebit gemaakt en in een praktijk maken ze dan je bruggen op maat. Vervolgens krijg jij bij de tandarts je bruggen in de mond. Dit gebeurd met een stevig soort 'lijm' wat goed moet worden uitgehard. Daarna worden ze verder naar wens aangepast (moeten wel goed zitten natuurlijk). Vervolgens moet je thuis de eerste periode (1 á 2 weken, zelf even kijken hoe stevig ze zitten enzovoorts) geen harde dingen gaan kauwen, dan liggen ze er zo weer uit ;) Overigens eet ik zelf nog amper harde dingen omdat de mijne er al zo vaak uit gedonderd zijn.

Verder even een vraagje: Hoe houden jullie de brug aan de kant van het tandvlees schoon? Ik krijg er wel eens ontstekingen tussen en heb nou een speciaal soort floss wat ik tussen de brug en het tandvlees door kan halen. Nog andere ideeën?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:26

Zachtjes poetsen zodat je tandvlees kan genezen dan trekt het over de randjes heen.

Ik heb nog nooit last gehad van uitvallen, wel een keer een gat eronder gehad waarna ze een wortelkanaalbehandeling hebben gedaan(AUW).
Kan me niet voorstellen dat je bruggen eruit kunnen vallen als ze goed vast zitten, een brug is toch hetzelfde als een kroon maar dan bij meerdere tanden?

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:28

Je kan kiezen uit een implantaat, een brug of een partiele prothese.

Hier voorbeelden;
Implantaten;
Afbeelding

Een brug;
Afbeelding

En een partiele prothese;
Afbeelding

Bij een implantaat word er een kustwortel in je kaakbot geplaatst, en daarop word een tand opgegbouwt.

Bij een brug worden de 2 buurtanden omslepen, en daar komen kronen op. Daar tussen in zweeft dan de tand die je mist.

Een partiele prothese (frame) kan je vastklikken in je mond. Hier zit dan ook een neptand aan, en die klik je vast door middel van haakjes.

Vraag anders aan je eigen tandarts wat de beste oplossing voor jou zou zijn :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:31

Ja zie, een brug is gewoon een combi van twee kronen met een extra'tje er tussen. Waarom vallen die er bij jou uit Alette? Dat moet toch niet kunnen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:31

xxriiannee schreef:

Zoals m'n moeder altijd zegt;
"Wie mooi wil gaan, moet pijn lijden."

Ik heb nog steeds twee gaten in mijn mond, maar ik heb er veel pijn voor over om dat weg te krijgen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:32

Ik zie nu ook dat ik een vergissing heb gemaakt, mijn vader heeft een kroon, geen brug dus.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:34

anneliesdj schreef:
Zachtjes poetsen zodat je tandvlees kan genezen dan trekt het over de randjes heen.

Ik heb nog nooit last gehad van uitvallen, wel een keer een gat eronder gehad waarna ze een wortelkanaalbehandeling hebben gedaan(AUW).
Kan me niet voorstellen dat je bruggen eruit kunnen vallen als ze goed vast zitten, een brug is toch hetzelfde als een kroon maar dan bij meerdere tanden?

Ik heb in ieder geval een andere soort brug dan de post hier boven (die plaatjes iig ;) )

Mijn brug zit aan twee andere (echte) tanden vast. Het gat wat er tussen zit is tussen de 7 / 9 mm groot, een behoorlijk stuk. Bovendien is het aan beide kanten de eerste kies die mist en die hebben helaas het meest te verduren. Plus het gat wil wel dat ze het zo zwaar hebben dat ze er wel eens uit kunnen gaan. (mijn brug is dus geen combi van brug + kroon maar zit aan de binnenkant vast aan de andere tand)

Punt is met die ontsteking dat het niet op de rand zit maar er ook nog eens tussen... ^) :+ Kom je dus niet echt snel met een tandenborstel.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:37

Ik heb gaten van zo´n 14 mm in mijn onderkaak. Daar gaan ze een soort partiele prothese voor maken. Boven had ik kleinere gaten. Daar hebben ze tussen 2 tanden in het opgebouwd. Volgens de tandarts was het gewoon een beetje kleien :+