Huidkanker: steek jij je kop in het zand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onderneem je actie?

A: Ja, ik ga nu actief smeren met bruiningscrème en niet meer (onbeschermd) in de zon liggen.
6 (5%)
B. Ja, ik smeer met bruiningscreme maar ik blijf ook zonnen.
13 (12%)
C. Nee, ik blijf zonnen maar wel met zonnebrand.
61 (59%)
D. Nee, een bruin kleurtje vind ik toch niet belangrijk, bovendien krijg je er een 'kalkoen' huid van.
20 (19%)
E. Uiterlijk is alles, gezondheid is een tweede
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 103

BounceBabe

Huidkanker: steek jij je kop in het zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 13:05

Huidkanker, de kranten staan er vol van.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie nu denken na het lezen van die berichten.
Ik zon zelf regelmatig, smeer me goed in. Af en toe gebruik ik bruiningscreme.

Heb je huidkanker?
Vertel hoe dat ging.
Was je een actieve zonner? Hoe zonde je? Was je er van bewust dat je het kon krijgen? Ja of nee? Hoezo niet?

Geen
Wat doet de berichtgeving met je? Ga je nu over op bruiningscrème? Waarom wel/niet?
Smeer je je altijd goed in? Op wat voor manier zon je?

Ten slotte: waarom wil je zo graag bruin zijn?

Als je nog meer zaken hebt om mee te delen, deel deze dan.

Is het uiterlijk belangrijker dan je gezondheid? Onder het mom: je gaat toch ergens dood aan?

Joto

Re: Huidkanker: steek jij je kop in het zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:09

Ik heb huidkanker gehad. Zou ook door de zon komen maar ik zou niet weten hoe.. Tis alleen als je je huid echt bloot stelt aan de zon.
Ik had 2 tumoren op me hoofd waar altijd mijn haar overheen viel..
Ik ben geen active zonner, maar werk veel buiten, heb bijna de hele dag een cap op..en toch ben ik een uitzonderlijk geval(de vorm die ik had dan).

Nee hou me er nu echt niet meer mee bezig. Smeer me ook niet in want dat werkt niet bij mijn werk.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:09

Een bruin kleurtje is gezond, maar je kunt het ook overdrijven. Een beetje je pigment wakker schudden door af en toe onder de zonnebank te gaan vind ik wel kunnen. Maar daarbij moet je je goed insmeren als je de echte zo in gaat. Dat je niet bruin wordt door zonnebrand met een hoge factor is pure onzin. Zonnebrand werkt als een filter en filtert de schadelijke stoffen uit de zon. Waardoor je dus gezond bruin wordt.
Verder is het gewoon belangrijk je aan diverse regels te houden wat betreft de zon in verschillende landen, door die op bepaalde tijdstippen te mijden.

Bruiningscreme (bijvoorbeeld al die sunshines cremes van diverse merken zoals Dove en Nivea) vind ik ook nog wel kunnen. Dat blijft ieder zijn eigen keuze.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:12

Ik twijfel. Eigenlijk steek ik mijn kop wel in het zand.
Maar ik gebruik voor mijn huid (eczeem) zalven die het risico op huidkanker verhogen. Nu gaat het prima met mijn huid, ik heb dat risico er voor over. Liever 40, 50 jaar jeukloos en haal ik dan wel een keer mijn kop uit het zand. :)

Verder is het me nog nooit gelukt om 1 zomer niet te verbranden. Ik heb echt een hele gevoelige huid maar mag graag in de zon. Ik smeer me echt goed in, maar als ik bijvoorbeeld even snel naar de winkel fiets, (20 minuten fietsen in totaal) en ik kom terug, zijn mijn schouders alweer rood.
Het is dus niet dat ik er niet om denk, het gebeurt alleen voor ik er erg in heb.

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:14

Ik kan me niet insmeren, ben er heel erg allergisch voor. Heb al van alles geprobeerd, tot flesjes van 80 euro aan toe.

De dokter weet het ook niet meer.

Ik ga nu in het voorjaar een paar keer onder de zonnebank, zodat ik al een beetje een basis heb voordat ik in de zon ga. Zo verbrand ik ook bijna niet.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:15

Mijn moeder is een ex-kankerpatiënt, wel eens waar geen huidkanker maar toch.

Ik ben een fanatiek zonnecréme smeerder, en zal niet snel vergeten te smeren.. tegen échte hitte kan ik ook
niet écht, dus ik zoek op een gegeven moment lekker de schaduw op.

In de winter gebruik ik bruiningscréme en doekjes, dit vooral omdat ik te lui ben om naar de zonnebank te gaan :Y)
en die créme's/doekjes makkelijker gaan en hydrateren :o

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:16

@ Plien

Probeer eens de P20 bij de apotheek vandaan ;) heb nog maar weinig mensen meegemaakt die met gebruik van deze zonnefilter verbranden. En het ideale is je hoeft het maar 1x per dag te smeren.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:17

Hawai schreef:
@ Plien

Probeer eens de P20 bij de apotheek vandaan ;) heb nog maar weinig mensen meegemaakt die met gebruik van deze zonnefilter verbranden. En het ideale is je hoeft het maar 1x per dag te smeren.

O goede tip, ik zal er eens naar kijken!! Dankjewel :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:19

@Plien, een vriendin van mij heeft er ook tabletjes voor.. zij gaat ook in het voorjaar een paar keer onder de zonnebank..

Lous

Hanneke184 schreef:
Ik kan me niet insmeren, ben er heel erg allergisch voor. Heb al van alles geprobeerd, tot flesjes van 80 euro aan toe.

De dokter weet het ook niet meer.

Ik ga nu in het voorjaar een paar keer onder de zonnebank, zodat ik al een beetje een basis heb voordat ik in de zon ga. Zo verbrand ik ook bijna niet.

Is er al duidelijk welke stof je in zonnebrand niet tegen kan?
Misschien een idee wat fabriekanten aan te schrijven? Is maar een idee hoor ;)

__Nathalie__

Huidkanker krijg je echt niet alleen van zon hoor.

Mensen worden alleen maar bang gemaakt.

Ik heb zelf een zonnestudio en weet dus heel veel over zon en huid. Als je verandwoord zont is zonnen gezond!
Als je alleen van zon huidkanker kreeg zouden dokters mensen niet verwijzen naar een zonnestudio.

Niet smeren en veel te veel in de zon gaan is slecht.

Je huid goed verzorgen met een geschikte creme en verandwoord zonnen is geen probleem!

Daarbij is een hoge factor van belang. De zon word ook in nederland steeds krachtiger mensen denken met factor 10 genoeg te hebben maar dat is helaas niet het geval.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:21

ik smeer altijd fanatiek, ik heb flinke zonne-allergie, dus ik moet wel. veel met een extra hoge factor, factor 50 ofzo
ik hou wel echt van de zon, dus als het even kan ga ik er in liggen, maar ik denk niet dat dat extreem veel is!

Lous

Plien91 schreef:
Hawai schreef:
@ Plien

O goede tip, ik zal er eens naar kijken!! Dankjewel :)

Zeker een goede tip. Ga dit jaar weer naar Turkije en die fles die ik toen had was na een week leeg (factor 50)
:D

Niwla

BounceBabe schreef:
Geen
Wat doet de berichtgeving met je? Ga je nu over op bruiningscrème? Waarom wel/niet?
Smeer je je altijd goed in? Op wat voor manier zon je?

Ten slotte: waarom wil je zo graag bruin zijn?

Als je nog meer zaken hebt om mee te delen, deel deze dan.

Is het uiterlijk belangrijker dan je gezondheid? Onder het mom: je gaat toch ergens dood aan?

Ik smeer me eigenlijk alleen op vakantie in en als ik echt op het strand ga liggen. Als ik gewoon lekker in de tuin zon doe ik dat eigenlijk nooit. Ik word heel snel bruin en verbrand vrijwel nooit.

De berichtgeving doet me eerlijk gezegd weinig. :o Omdat ik het idee heb dat huidkanker meer bij mensen met een lichte en gevoelige huid voorkomt.

Ik ga voordat ik de zon in ga wel een paar x onder de zonnebank, zodat mijn huid niet zo snel verbrand.

Ik heb trouwens toch echt het idee dat ik minder bruin word met een zonnebrandcreme met een hoge factor :=

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:24

Toch blijft het ook niet alleen een verhaal van huidkanker, maar ook versnelde huidveroudering. Daar zijn al diverse programma's over geweest. Hoe de huid eruitzag van mensen die veel onder de zonnebank gingen met een speciale lamp. Van de buitenkant was niks te zien.

Zo ken ik ook diverse voorbeelden van mensen die heel bruin zijn, maar er heel oud uit zien vergeleken met leeftijdsgenoten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:27

maar dat heeft ook met verantwoord bruinen te maken.

Als je zont moet je je huid de juiste verzorging geven voor en na het zonnen. Mensen die dat niet doen worden het slechte voorbeeld en schrikken andere mensen af. Terwijl als je het op de goede manier doet er niks aan de hand is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:34

__Nathalie__ schreef:
maar dat heeft ook met verantwoord bruinen te maken.

Als je zont moet je je huid de juiste verzorging geven voor en na het zonnen. Mensen die dat niet doen worden het slechte voorbeeld en schrikken andere mensen af. Terwijl als je het op de goede manier doet er niks aan de hand is.

Klopt. Ookal verbrand je niet tot niet snel en wordt je snel bruin. Blijven smeren. Voor en na. Goed hydrateren, is zeer belangrijk.
Tsja en als je dat niet doet, zie je over een bepaald aantal jaren de gevolgen vanzelf wel. ;)

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:40

@Lous: nee is niet bekend, moet zeggen de laatste jaren gaat het met zonnebanken in het voorjaar goed.

Heb het vorig jaar nog een keer geprobeerd, op een stukje niet zo gevoelige huid en t was weer mis. Dus als ik het met zonnebanken red vind ik het prima.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:46

Hier in nederland smeer ik me nooit in eigenlijk.Maar ik ga hier ook nooit pal in de zon zitten.

We gaan elk jaar op vakantie naar Spanje en daar smeer ik me wel in als we gaan wandelen of als we naar het strand gaan.
Maar dat is meer om het rode-kreeft-effect wat binnen de perken te houden.
Ik ga nooit hele dagen liggen bakken en braden in de zon.En ondanks smeren met welke zonnebrandcreme dan ook...ik verbrand toch :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:48

Mijn oom en opa hebben het (gehad), die hebben ook tijden in suriname gewoond. mn moeder ook en die smeert zich ook 100 keer in... ik eigenlijk nooit :o heel slecht.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:05

Ik smeer me altijd wel goed in, anders verbrand ik heel erg snel. Verder denk ik er niet teveel over na, er is zoveel ongezond tegenwoordig, alles is slecht voor je. Zelfs al ga je een simpel rondje wandelen dan krijg je schadelijke gassen etc binnen. Ik denk er maar niet teveel aan, als ik met al die dingen rekening zou houden dan zou het leven een stuk minder leuk zijn denk ik :)
Ik leef gewoon, probeer wel wat op mijn gezondheid te letten en zie wel wat er op me af komt :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:47

Ik lig sowieso nooit onder de zonnebank, ik smeer met bruiningscreme en ik smeer met factor 15, factor 20 als ik in Spanje bent van 't zomer.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:48

Trouwens, wordt je nog wel bruin als je met een sunblock smeert? :o? Ik dacht zelf altijd van niet :Y)

En sunblock is vanaf factor 25 toch?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:50

Aranel schreef:
Trouwens, wordt je nog wel bruin als je met een sunblock smeert? :o? Ik dacht zelf altijd van niet :Y)

En sunblock is vanaf factor 25 toch?

Tuurlijk wordt je nog bruin. Schadelijke stoffen worden door een sunblock net als bij alle andere zonnebrandmiddelen uit de zonnestralen gefiltert. ;)

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:55

Ik smeer me in voordat ik naar buiten ga, maar echt zonnen is niets voor mij. Vaak is mijn gezicht dan een beetje verbrand en de rest wit. ;)