Voor of tegen euthanasie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Voor of tegen euthanasie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:34

Zoals de titel al luidt -weet niet of het hier goed staat- zijn jullie voor of tegen euthanasie? :)

Bij actieve euthanasie wordt er een dodelijk middel toegediend bij de patiënt en bij passieve euthanasie wordt er juist geen middel meer toegediend, zodat de patiënt niet kunstmatig in leven wordt gehouden.

Voorbeeld van passieve euthanasie is iemand die in coma ligt, omdat hij een ernstig ongeluk gehad heeft en zijn hersenen zwaar beschadigt zijn. As hij bijkomt kan het dus zijn dat hij heel zwaar gehandicapt is, en zonder apparaten zal hij sterven. De arts en familie vinden het dan meestal beter als ze stoppen met de medische behandeling, zodat hij/zij menswaardig kan sterven. Dat is dus passieve euthanasie.

Voorbeeld van actieve euthanasie is dat de patiënt zelf euthanasie aanvraagt bij de arts of huisarts, omdat hij/zij bijv. ongeneeslijk ziek is en anders alleen nog maar meer aftakelt, of omdat hij bijv. hele erge pijn heeft.

Ben benieuwt,
groetjes [***].

corina21

Re: Voor of tegen euthanasie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:39

ik ben ervoor,
mijn collega heeft ook actieve euthanasie gedaan,
ze had kanker,
alleen het nadeel bij deze is dat je wel 100 procent met je verstand erbij moet zijn als je deze gaat maken,
want als jij al zo ziek bent dat je zelf de beslissing niet meer kunt maken dan doen ze het niet,
dat heb ik begrepen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:41

Ik heb al een verklaring liggen dat wanneer ik in coma raak, of een kasplantje ben voor de rest van mijn leven, ik er een einde aan wil maken door middel van euthanasie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:42

Ik ben zeker voorstander. Als iemand dusdanig ziek is dat hij nooit meer geneest, en alleen maar mag vechten tegen de pijn. Of als die hele actieve persoon de rest van zijn leven kasplantje zal zijn. Enz, enz.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:42

@purny, hoe heb je dat met die verklaring geregeld?

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:44

Ik ben voor.
Beide gevallen.

'Vechten tot het einde' (in gevallen van ziekte) is een heel nobel streven, maar ook vaak geuit door mensen die een dergelijke situatie nog nooit van dichtbij meegemaakt hebben.
Maar als je keer op keer weer ernstig ziek wordt, en uiteindelijk ongeneeslijk, kan ik me voorstellen dat je de lijdensweg niet tot het einde aankan. Je moet je bedenken dat een ziekte (zoals kanker), en de medicatie, je niet alleen lichamelijk sloopt, maar je ook geestelijk kapot maakt.

Ik vind euthanasie niet laf, en het wordt ook echt niet 'zomaar' toegepast, er gaat een heel proces aan vooraf.
Het is een ethisch vraagstuk natuurlijk, maar iemand die hersendood is in leven houden bijvoorbeeld vind ik net zo onethisch als hem laten sterven.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:44

ik heb dezelfde vraag als femke27 voor purny. :)

Ik ben zelf trouwens ook zeker voorstander voor euthanasie, dezelfde redenen als jullie, ik zou mensen niet willen laten lijden etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:54

Ik ben voor. Zowel passief als actief.
Maar daar wil ik dan wel een opmerking bij plaatsen. Euthanasie is in mijn ogen op een waardige manier uit het leven te gaan. En dat kan dan op het moment dat het lichamelijk niet meer kan, of dat de persoon geestelijk niet meer wil. Het moet van tevoren aangegeven worden, en goed voorbereid worden, en er zijn artsen die daar niet aan mee willen werken.

Bij lichamelijke ongemakken zoals ondraaglijke pijn door ziekte, kanker of persoonlijkheidsveranderingen en als de diagnose is gesteld en door meerdere artsen is bevestigd, en zonder kans op herstel, is het redelijk aanvaardbaar voor de buitenstaanders waarom degene uit het leven stapt.

Bij geestelijke problemen, wel of niet van tijdelijke aard, zie ik dat anders. Want als iemand in een gemoedstoestand verkeerd dat hij beslist om er een einde aan te maken, en als hij mobiel is, zijn daar twee manieren voor: zelfmoord, of euthanasie. En op dat moment heb ik wel een probleem met die euthanasie, omdat je niet weet hoe tijdelijk een dergelijke depressie is. Er zijn genoeg mensen waarbij een zelfmoordpoging is mislukt en die achteraf erg blij waren dat hij was mislukt, omdat ze weer lol in het leven kregen.

Als iemand niet meer verder wil, en mobiel is, kan hij een eind aan zijn eigen leven maken door zelfmoord te plegen. Daar bezorgt hij in een aantal gevallen een ander behoorlijke psychische dreunen mee, als hij bijv. voor de trein springt (van de machinist van de trein tot de agenten en brandweerlieden die de restanten mogen opruimen). Actieve euthanasie wordt in dergelijke gevallen maar weinig aangevraagd, terwijl een psychisch probleem toch ook serieus genomen moet worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:02

Lichamelijke ziektes: helemaal voor, wanneer iemand uitzichtloos moet lijden en een zekere dood tegemoet gaat, of een kasplantje is geworden zie ik geen enkel bezwaar tegen euthanasie, zowel actief als passief. Ik ben blij dat we deze mogelijkheid hebben om als mens nog een beetje waardig te kunnen sterven wanneer we hiervoor kiezen.

In het geval van geestelijke aandoeningen vind ik het ontzettend moeilijk. Zoals Cassidy al aangeeft is het heel lastig te voorspellen hoe lang bvb een depressie duurt en in hoeverre de persoon wel écht dood wil. Want als ze er weer bovenop zijn geklommen zijn de meeste idd vaak heel blij dat ze er nog zijn en genieten ze weer van het leven.
Ik denk dat je dan heel goed naar de situatie moet kijken, in hoeverre is er kans op genezing etc. Maar met geestelijke ziektes blijft dit gewoon heel moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:57

Ook ik ben voor.. Heb bij mijn beide oma's de lijdensweg tot het eind van dichtbij meegemaakt.. Ik wil dat niet.. :n Het sloopt niet alleen jezelf, maar ook voor je naasten is het een zware en moeilijke weg terwijl je weet dat het niet meer beter wordt.

Purny, ben ook benieuwd waar je zo'n verklaring kan regelen en vastleggen :)

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:59

Ik ben er ook voor en ja Purny: ik zou ook wel willen weten hoe dat allemaal werkt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:10

Ik heb eigelijk alleen een verklaring zelf gemaakt, met de tekst dat als ik geheel hulpbehoevend, annex kasplantje e.d zou worden er een eind aan wil laten maken dmv euthanasie. Heb hem ook zelf ondertekend en mijn moeder heeft hem ook getekend. Zou alleen niet weten of ze ermee akkoord zouden gaan. Ga het binnenkort maar eens helemaal goed navragen of mijn verklaring wel goedgekeurd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:13

Ik ben voor euthanasie! Ik vind het heel mooi dat de mogelijkheid bestaat om iemand uit zijn `lijden`te verlossen, ik heb lang in een verzorgingstehuis gewerkt en een pijn die mensen soms hebben...dat breekt echt je hart en je kunt er niets tegen doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:04

purny schreef:
Ik heb eigelijk alleen een verklaring zelf gemaakt, met de tekst dat als ik geheel hulpbehoevend, annex kasplantje e.d zou worden er een eind aan wil laten maken dmv euthanasie. Heb hem ook zelf ondertekend en mijn moeder heeft hem ook getekend. Zou alleen niet weten of ze ermee akkoord zouden gaan. Ga het binnenkort maar eens helemaal goed navragen of mijn verklaring wel goedgekeurd word.

Om heel eerlijk te zijn denk ik van niet.. Je hebt namelijk ook toestemming nodig van twee onafhankelijke artsen als je euthanasie wilt laten plegen. Die beoordelen jouw situatie: in hoeverre is er kwaliteit van leven, is er enig zicht op herstel en ben jij geestelijk in staat om de beslissing te maken.
Pas als dat allemaal is uitgezocht wordt toestemming verleend en stel je de verklaring op. Tenminste, dit is de procedure zoals ik het begrepen heb.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:26

ik ben ook voor euthanasie...
Het lijkt me wel heeeeel erg moeilijk om zo'n besluit te nemen!!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:47

Ik ben ook voor euthanasie, als mensen een vreselijke lijdensweg moeten begaan, kan ik me voorstellen dat je 'waardig' wilt overlijden.

In geestelijke etc. gevallen weet ik het niet helemaal.

@ Purny; goed dat je zo'n verklaring op hebt gesteld, maar dit is geen 'officieel' formulier. Er wordt per persoon gekeken of euthanasie wel/niet wordt toegepast.

De vader van een oud lerares van mij had euthanasie aangevraagd, maar doordat hij 1 (ik meen) Christelijke arts had, werd het afgekeurd. :\

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:51

Voorstander..

2maand geleden lag mijn schoonmoeder erg slecht.
Ze voerden de morfine wel op, maar niet hoog genoeg om t proces te versneller. Het mensje lag te vechten voor dr leven. (Lichaam zal het altijd proberen vol te houden)
Op dat moment wensten wij allemaal. dat ze een verklaring had afgelegd.
Maar die had ze niet, dus moesten wij wachtten tot het hart vanzelf stopte.
om 8u smorgens kreeg ze slaapmiddel. om 19.10 overleed ze pas.

Dus voorstander, dit willen we nooit meer meemaken.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:58

Snackie schreef:
Voorstander..

2maand geleden lag mijn schoonmoeder erg slecht.
Ze voerden de morfine wel op, maar niet hoog genoeg om t proces te versneller. Het mensje lag te vechten voor dr leven. (Lichaam zal het altijd proberen vol te houden)
Op dat moment wensten wij allemaal. dat ze een verklaring had afgelegd.
Maar die had ze niet, dus moesten wij wachtten tot het hart vanzelf stopte.
om 8u smorgens kreeg ze slaapmiddel. om 19.10 overleed ze pas.

Dus voorstander, dit willen we nooit meer meemaken.

Ik heb 100 % voor, en deze reactie zegt wel genoeg waarom. :(:)

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:47

Ik ben voor.

Ik wil geen vreselijke pijn lijden als ik bijvoorbeeld kanker of andere ongeneeslijke ziekte heb. Dan is het toch onmenselijk voor jezelf en voor je dierbaren. Ik moet niet aandenken om elke dag te vechten tegen pijn en geen hoop meer op genezing. :n Dan ben ik liever weg van deze wereld voordat pijn te erg wordt en voor die tijd zou ik proberen te genieten van het leven.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:53

Mijn schoonmoeder had een slaapmiddel gehad, die merkte niets.
Maar voor je eigen omgeving is het gewoon zo bagger!

Je lichaam, hoe moe het ook is, zal blijven vechten, En zolang het hartje tikt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:53

lichamelijke ziektes zeker voor!
De opa van mn beste vriendin heeft 3 jaar op bed gelegen. Die had geloof ik kanker. 3 jaar lang deed ie niks anders dan dat. Als ik dat zelf mee moet maken mogen ze echt een einde aan mn leven maken.

geestelijke ziektes vind ik eigenlijk idd ook erg moeilijk. Iemand kan natuurlijk helemaal in de knoop zitten met zichzelf en helemaal doorgedraait zijn, maar je weet gewoon niet of dat nog kan hertsellen. Daar durf ik dus niet over te zeggen ja of nee. Al zou t misschien wel heel wat zelfmoordpogingen ( waarbij anderen betrokken raken ) schelen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:54

Er was toch ook een mevr/meneer in italie, 17jaar in coma.. nou dat is een mooi leven voor de omstanders..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:55

Voor.
Heb 1 1/2 jaar via de thuiszorg in een hospice gewerkt. Soms een beetje erg krom, de mensen hadden een verklaring, maar er werd altijd te lang meegewacht. Heel zonde.

Passief kan ook zijn in een verpleeghuis/verzorginshuis geen sondevoeding of eten onder dwang. Dus als iemand aangeeft niet meer te willen eten dan geen eten geven. Dan heb ik soms toch liever actief, want met passief mergel je iemand helemaal uit.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:57

Wat is je bron van deze stelling?
Passieve euthanasie bestaat namelijk niet, dat is palliatieve sedatie. Andere naamgeving waar jij het zelfde mee bedoelt, maar wat wettelijk en medisch compleet iets heel anders is...

Als (bijna) arts ben ik trouwens voorstander van zowel een actief beleid in de vorm van euthanasie of een iets passievere vorm in de vomr van palliatieve sedatie, waar je eigenlijk nog soort van natuurlijk beloop hebt, en wat voor veel mensen toch een stukje innerlijke rust geeft in vergelijking met euthanasie.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:58

Voor zowel actief als passief. Ook voor mensen die aan zelfmoordpogingen denken/doen zou er iets moeten zijn zodat dit ook voor hen mogelijk kan zijn. Natuurlijk niet voor diegene die over 1 nacht ijs gaan, maar mensen die al langer ernstige psychische klachten hebben mogen van mij daar best in aanmerking komen.

Ook ik ben benieuwd hoe je zo'n verklaring op een simpele manier maar toch officiele manier kunt maken.