Ik moet een bril, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik moet een bril, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:44

Hallo :)
Gisteren heb ik mijn ogen laten meten omdat ik vaak hoofdpijn heb, de conclusie is dat ik inderdaad een bril moet voor ver weg kijken. Mijn rechteroog heeft -0.75 en links -1.
Ze hebben alleen een snelle meting gedaan, en nog niet uitgebreid omdat ik dan graag iemand mee wil hebben om brillen te kijken, de verzekering wil hebben nagekeken en dat soort dingen.
Ik weet eigenlijk niks van brillen, behalve dat ik er een moet ;) Ik weet wel zeker dat ik een bril wil en geen lenzen omdat ik altijd snel irritaties en ontstekingen heb etc, lenzen in m'n ogen zie ik dus niet zo zitten. De meting is bij Pearle gedaan, maar er zijn natuurlijk meer brillenwinkels.

Daarom vraag ik tips, liever hier dan in de winkel omdat die natuurlijk zichzelf willen promoten :)

Zit er veel prijs of kwaliteits verschil tussen bijvoorbeeld Pearle, Hans Anders, SpecSavers etc?
Ik wil ook met paardrijden graag m'n bril op kunnen houden, moet ik dan nog speciaal ergens op letten?
Wat moet ik zeker wel of juist niet doen?
Hebben jullie nog andere tips of dingen om op te letten?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:49

ik ga zelf voor mn bril al een poosje naar specsavers :) heb je ook 2 brillen voor de prijs van 1 :) leuke modellen (vind ze hipper dan bij pearl) en ze zijn hier bij ons iig heel behulpzaam en klant vriendelijk. Voor mijn lenzen zit ik bij een particuliere opticien omdat ik daarbij gewoon meer keus heb in lensmerken :) Brillen daar zijn vele malen duurder (armani, boss, prada etc) en dat heb ik er niet voor over :) ben zelf erg tevreden met specsavers :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:51

bij specsavers kun je ook kiezen uit meerdere prijscategorieen ook handig :) en overzichtelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:52

Oke, dankjewel :)
Ik wil wel een beetje en hippe bril natuurlijk :+
Mag ik heel brutaal vragen wat bij specsavers een complete bril kost als je twee voor de prijs van één wil?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:52

Ik heb zelf ook een bril.
Vroeger er 1 gehaald bij Hans Anders, dat was voor mij eens maar nooit weer. Slecht opgemeten, slechte kwaliteit montuur. Maar wel goedkoop zeg maar.

Ga nu altijd naar de Pearl. Die nemen goed de tijd voor je bij ons en geven ook goed advies. Ben er erg tevreden over.

Kwaliteit is daar vind ik ook prima. En geld kost het echt overal maar bij de grotere zoals Pearle, SpecSavers ed ben je goedkoper uit dan bij een exclusievere optiek. En vaak hebben zulke zaken een actie 2 voor de prijs van 1.

Rijdt ook met bril. Het belangrijkste of je nu rijdt of niet is dat de bril lekker zit. Niet afzakt, goed achter je oren maar ook niet te strak want dan krijg je ook hoofdpijn.

Vind zelf erg prettig dat ik ontspiegelde glazen heb. Zo heb je minder last van glinsteringen en zien mensen je ogen gewoon goed.

Verder zou ik je een zonnebril 8-) adviseren. Veel brillenzaken doen deze in een actie er bij. Hoeft niet zo chique te zijn maar is wel erg praktisch in de auto bv. Ik ben gevoeliger met bril dan zonder voor de zon.

Het is een heel verhaal maar nog even een dingetje. Zet dat ding vanaf moment 1 gewoon permanent op je hoofd. Dan ben je er het snelste aan gewend. De eerste weken is het vreemd maar daarna ga je echt je bril missen als je hem niet op hebt.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:53

eehm wij hadden dan 2 brillen voor 169 euro geloof ik :) (mn moeder en ik hadden er allebei 1 uitgezocht, dat kan ook nog namelijk :) ) en omdat zij alleen een bril heeft en ik lenzen, heeft zij beide brillen vergoed bij haar verzekering, omdat mijn verzekering al op gaat aan de kosten van mn lenzen :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:53

wanneer je je glazen wilt ontspiegelen komt dat er bij specsavers nog wel bij op. Tis echt montuur plus standaard glazen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:55

Die van mij (zie profiel) kosten icl glazen/ ontspiegelen enz 400 euro. Dit was met zonnebril er bij.

Wel goed kijken of je van de verzekering wat terug kan krijgen. Scheelt vaak best veel geld.

Verder kosten van een bril zijn opgebouwd uit montuur, kan je zelf zo duur maken als je wilt.
En de glazen. Dit ligt aan je sterkte. Mijn vriend heeft -4 en is ong. 1,5x zoveel kwijt dan ik met -2 omdat hij ze veel meer moet laten slijpen ed.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:55

Ik heb zelf lenzen maar heb slechte ervaringen Bij Hans Anders.
Pearl is wel goed, zowel voor lenzen als bril.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:56

ik heb ook al ruim -4 maar mijn glazen kosten bij specsavers niets meer als de -1 glazen van mn moeder

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:57

Ik ga altijd naar een onafhankelijke opticien, geen grote keten. Daar zou ik persoonlijk mijn ogen ook niet aan toevertrouwen.

Wat ik wel zou doen als je je bril met paardrijden op wil houden is je glazen extra uit laten harden, zodat er minder snel krasjes op komen.

Vaak kun je glazen terug krijgen van de verzekering, en montuur niet. Tot vorig jaar kon je het montuur nog opgeven bij de belastingen en dan werd het afgetrokken, dit jaar kan dat neit meer.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-04-09 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:58

Ik heb mijn bril bij Bril29 (Wageningen) laten aanmeten. Sinds kort heb ik nieuw glas dat heb ik bij Specsavers laten doen. Ik vind de modellen bij specsavers zelf wat saai als ik het vergelijk met Bril29 maar ze zijn wel wat goedkoper. Bij de bril29 had ik ook meer opties wat betreft glas types enz. Je kunt in de winkel zelf het beste vragen welk glas je nodig hebt, welke coating etc. daar weten zij meer van dan menig bokker.

Laat je glazen wel goed ontspiegelen want zonder ontspiegeling is echt geen pretje.

Overigens hoeven monturen van armani bijv. niet perse heel duur te zijn vind je hem leuk schroom dan niet te vragen wat hij kost. Ik heb zelf ook een armani montuur voor een paar tientjes meer dan een standaad bril en iedereen vind hem leuk (montuur is al bijna 3 jaar oud en nog hip :D ).

Belangrijkste tip: bespaar er niet op! een goede bril met goede glazen is belangrijk je moet hem immers altijd op. Beter een duurdere mooie bril dan twee wat minder leuke modellen. Mijn verzekering vergoed best veel waardoor ik voor mijn bril en nu zelfs tweede paar glazen niets hoef te betalen, check je verzekering dus goed!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:59

mijn glazen zijn niet ontspiegeld en ik heb nergens last van?

Anoniem

@miepie1980: Dankjewel :) Een zonnebril is misschien wel een goed idee ja. Hoewel ik eigenlijk nooit autorijd en nu ook nooit een zonnebril draag, misschien dat ik het daarom eerst wel zonder probeer, kan later altijd nog :) Ontspiegelde glazen klinkt ook als een goed idee. De verzekering ga ik zeker nakijken, daarom wilde ik ook niet meteen de knoop doorhakken.
400 euro voor een bril vind ik wel vrij veel, maar mij maakt het ook niet uit of het een merkmontuur is of niet. Ik ga zo even in je profiel spieken
@Frouk: Oke, dat vind ik qua prijs heel erg meevallen eerlijk gezegd :) Zeker als er dan ook nog een deel door de verzekering wordt vergoed :)
Dat ontspiegelen weer wat meer kost is eigenlijk wel logisch, t is toch weer meer werk voor hun.
@Ikima: bedankt voor de tip, tot nu toe hoor ik niemand die positief is over hans anders...

Schemerdier

ik heb mijn bril bij pearl gekocht. geven veel advies vind ik ;)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:00

Weet je zeker dat ze niet ontspiegeld zijn Frouk?
Als ze niet ontspiegeld zijn zie je zonnestralen lopen, dubbele koplampen bij autorijden, flitsen en reflecties enz. Welke kleur hebben je glazen als je hem in het licht houd?
edit: Afbeelding
dit is mijn bril maar dan knal groen van binnen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:01

Fairytail schreef:
Weet je zeker dat ze niet ontspiegeld zijn Frouk?
Als ze niet ontspiegeld zijn zie je zonnestralen lopen, dubbele koplampen bij autorijden, flitsen en reflecties enz. Welke kleur hebben je glazen als je hem in het licht houd?

ik heb gewoon de meest simpele glazen van de specsavers. Ze vroegen nog te ontspiegelen en heb dit toen niet gedaan om hij ineerste instantie vooral voor er bij was (omdat ik ook lenzen draag) nu draag ik m eigenlijk vrij regelmatig, maar ze zijn dus echt niet gespiegeld en ik heb ook echt nergens last van haha

Fairytail

Re: Ik moet een bril, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:02

bij hun prijs zit standaard ontspiegeling in dus je hebt kans dat ze standaard ontspiegeld zijn in plaats van dubbel ;)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:03

Fairytail schreef:
bij hun prijs zit standaard ontspiegeling in dus je hebt kans dat ze standaard ontspiegeld zijn in plaats van dubbel ;)

Dat is raar dan want tegen mij zeiden ze dat hij helemaal niet ontspiegeld was :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:04

@Vjestagirl: waarom vetrouw je je ogen niet toe aan een opticien van een grote keten? Denk je echt dat dat zoveel uitmaakt in kwaliteit? Ik hoor altijd veel mensen die tevreden zijn over de grote ketens, dus ik heb er eigenlijk geen bezwaar tegen :)
@fairytail: Over types glas enzo laat ik me ook zeker in de winkel adviseren, het gaat me meer om dingen zoals die ontspiegeling waarvan ik niet wist dat het zoveel uitmaakt of over welke keten beter is. Ik wil ook zeker liever één goede bril dan twee minder goede. De verzekering ga ik zeker checken. Bedankt voor je tips in elk geval :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:05

Ik heb liever mijn lenzen bij een particulier (op vertrouwen, omdat die toch echt op je oog liggen) dan je bril. Wat dat betreft kan er met een bril toch minder mis gaan :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:07

Ik ga voor mijn lenzen altijd naar een kleine opticien hier in de buurt.
Ik vond rijden met bril ontzettend irritant en eigenlijk de hele bril ook. Vond het ook niet leuk staan enz enz.
Maar ik dacht ook dat mijn ogen lenzen niet leuk zouden vinden, hele gevoelige ogen, ontstekingen, droge ogen. Maar heb nu extra zuurstof doorlatende maandlenzen en een bepaalde vloeistof en heb nergens last van.,.

Wat betreft brillen: ik heb een bril voor op het strand en tv kijken en die komt van specsavers, prima bril. Met pearl heb ik slechte ervaringen. Duurde eeuwen voordat de bril klaar was..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:08

400 euro is ook veel. Maar ik heb niet echt een makkelijk hoofd (dikke kop) dus kon ik veel monturen niet op. Geen gezicht. En deze zit heerlijk en staat gaaf vind ik.

Hopen dat je er een vind. En wat Fairytail ook zei: niet op besparen!

Mijn zonnebril koste maar 30 euro, omdat ik een ander kleur glazen wou. Voor de rest gratis bij de Pearl. Dus vandaar dat ik er gelijk een gekocht heb. Ik goedkoper dan later een.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:09

Miepie1980 schreef:
400 euro is ook veel. Maar ik heb niet echt een makkelijk hoofd (dikke kop) dus kon ik veel monturen niet op. Geen gezicht. En deze zit heerlijk en staat gaaf vind ik.

Dat probleem heb ik dus ook, €360 euro voor een bril. Kan dus ook nérgens een (betaalbare) leuke zonnebril vinden, die mij leuk staat.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:11

Frouk het zou kunnen maar het lijkt me sterk als je zegt dat je niets merkt van spiegelingen etc.
http://www.optiek-thyssen.be/glazen.htm
Afbeelding
links is niet ontspiegeld. Je ziet de spiegeling en je zicht neemt echt enorm af. Je ziet dubbelingen in lampen (schemering en s avonds) en ziet stralen van lampen/zon enz.