Nagel eraf halen/laten zitten na pletten door pony?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Nagel eraf halen/laten zitten na pletten door pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:14

Oke, niet slim. Je teen bij herhaling laten pletten door je paard met ijzers.

Je grote teen onder je paard steken net 5 minuten voor je een endurance moet starten.
(bij aansingelen stapt ze normaal met 1 voetje stukje opzij, omdat je haar uit balans trekt,
nu zette ze hem naar voren om een hap gras te bemachtigen, vloed scheld! )
Resultaat van deze actie een pachtige blauwe teen en niet meer geheel vastzittende nagel (50% los).
Geen lekkage, alles zat nog dicht.

Vervolgens nog stommer om het 4 dagen later met diezelfde teen te herhalen.
(Het goot buiten, dus in stikdonkere container 's avonds opgezadeld, dus geen idee wat waar stond,
nou ja, dat heet, geen idee wat waar stond tot het op mij stond :( )
Resultaat van deze actie, nu nagel definitief los en bloede ook.
Voordeel is wel dat eigenlijk teen nu minder zeer doet dan ervoor :D
Komt denk ik doordat de druk eraf is.
Nagel zit nu voor 75 % los

(en echt gebeurt me anders nooit!, maar ja, weet nu zeker dat ik geen ezel ben,
aangezien die zich geen 2 x aan dezelfde steen stoot :D :o )

Vervolgens heb ik om het af te maken gisteren mijn fototoestel er ook nog op laten vallen.
(dat was nou net weer mazzel hebben, aangezien die anders op straat was gevallen en zeker
was gebarsten, nou viel die eerst op mijn schoen en teen, en toen pas op straat, op 2 krasjes na
geen schade, dus ik toch blij)

Ondertussen hangt nagel aan een zijden draadje zeg maar, wiebelt vrolijk alle kanten op.
Maar bij de oorsprong van je nagel zit hij nog net vast onder het velletje.
Nou ben ik een notoire peuteraar en ben dus ernstig geneigd hem met de combinatie tang eraf te slopen.
Of is het slimmer hem eraf te knippen tot waar ie nog net aan een zijden draadje hangt?
Of gewoon laten zitten (wel even vastplakken, want nou hangt ie steeds klem in mijn sokken :Y) )
en eruit laten groeien. Zodat de nagel het bedje eronder nog enigzins beschermt?

Wie heeft 1 of meerdere van deze opties al eens uitgeprobeert en met welke gevolgen?

(vroegehhhhh toen ik klein was ook wel eens nagels kwijt geweest, maar kan me niet herinneren hoe dat gegaan is :+ _)

Utixo

Re: Nagel eraf halen/laten zitten na pletten door pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:15

Oh bah! Ik zou hem vastplakken, maar ik ben dan ook een ontzettende mieperd.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:56

even langs HA gaan, denk je dat je het beste advies krijgt.. dan kan hij het ook even nakijken of het niet ontstoken is o.i.d.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:59

AAAARghhhhhh, hier gaan me haren van overeind staan, bah eng en pijnlijk zeg, ik ben ook een mieperd.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:00

ieeellll _O- sorry. niet grappig :')
ik zou het irritant vinden, zo'n losse nagel die aan je sok blijft zitten, dus ik zou hem eraf hebben gehaald. ik heb er geen ervaring mee (gelukkig) maar het lijkt me dat het dan nog weleens zeer kan gaan doen. := misschien is de beste oplossing naar de huisarts..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:14

Magiccc schreef:
ieeellll _O- sorry. niet grappig :')
ik zou het irritant vinden, zo'n losse nagel die aan je sok blijft zitten, dus ik zou hem eraf hebben gehaald. ik heb er geen ervaring mee (gelukkig) maar het lijkt me dat het dan nog weleens zeer kan gaan doen. := misschien is de beste oplossing naar de huisarts..

Die aan je sok blijft hangen _O- Ooh, hier wordt ik echt misselijk van :')

Idd, even langs de HA gaan :j

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:20

bah, ik krijg al kriebels van het lezen alleen :(:) ik ben blij dat het mijn nagel niet is! %)

ik zou hem eraf trekken. Laat het misschien iemand anders doen, anders ga je misschien twijfelen waardoor het nog meer pijn gaat doen.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:26

Ik heb dit ook gehad, paard had er één keer goed opgestaan en mijn nagel losgeschoven om het zo maar te zeggen.
Heel mijn teen was kapot en de nagel zat ook los.
Ik heb toen alles ingepakt met vette pleisters zodat ik wel uit de voeten kon (nou ja ik kon bijna niet lopen) maar de nagel nergens achter kon blijven hangen.
Uiteindelijk is de nagel er zelf afgekomen en was de pijn ook meteen weg.
Mijn advies: even op de tanden bijten en eraf met die nagel. Geloof me dat lucht op!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:26

Ik vermoed dat HA kiest voor eruit trekken :j
Laten zitten ter bescherming heeft weinig echt nut, nagelbed eronder kan even gevoelig zijn maar is an sich snel genoeg weer gewend (uh wel hoeven uit de buurt houden dan :+ ) dus daarvoor laten zitten is niet echt nodig.
Afknippen tot waar ie vast zit, tja, met het risico dat dat blijft haken of ergens langs schuurt of whatever waardoor restant nagel er alsnog minder netjes afgaat?
Denk dat optie eruit trekken dus de beste is. Of je dat zelf moet doen of laten doen ga ik verder geen uitspraken over doen :+

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:30

Getsie. Ik zou naar de HA gaan, ja.. Succes.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:31

Alstie voor 75% los zit kan je hem er denk ook wel zelf aftrekken :j
Tandenstoker eronder en hijs weg :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:32

Ik ben peuteraar, maar ook aan peuteraar zitten grenzen, ding zit nog vast aan stuk nagelbed
en ik ken geen gek die er even een ruk aan geeft. Ben namelijk zelf ook bang dat ik halverwege
ga twijfelen en dat moet je dus juist niet doen, gewoon 1 ferme ruk, zucht.......

Is niet ontstoken, dan zou teen vermoedelijk rood zijn en kloppen als een zwerende vinger :D
verhaaltje van calor dolor rubor tumor ;)

Hou mijn teen ook netjes schoon.
Gisteren speciaal geweekt in zeewater :D (oke, op strandrit geweest en door de zee gecrosset,
dus bij thuiskomst ook nog zand zitten wegspoelen 8-) )

Ga er eigenlijk vanuit dat huisarts wel iets beters te doen heeft dan naar losse nagel gaan zitten staren.
(valt bij mij onder catagorie onzinnig gebruik van ziektekosten verzekering, tijd van huisarts,
mijn tijd en de tijd van mijn baas. Plak hem wel vast tot ik slachtoffer heb gevonden om hem eraf te trekken,
bedenk me ineens dat ik 1 vriendin heb die ook notoire peuteraar is }> die krijg ik wel zo gek.)

Vannacht mag ie nog blijven :o met een stukje leucoplast eraan.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:32

Dat heb ik ook weleens gehad. Auw.

Even op tanden bijten en eraf trekken, valt reuze mee! HA erbij? :? Oké, beetje overdreven.

Wel in een keer eraf trekken, ook als je vel meeneem. Daarna in een Biotex sopje en dat nog een paar keer doen, bv. als er een lading mest in je schoen is gevallen.

Suc6

(Oja en anders touwtje eraan, aan de deurklink en dan de deur dicht! :')) Oke, niet grappig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:35

Carmenn_ schreef:
Dat heb ik ook weleens gehad. Auw.

Even op tanden bijten en eraf trekken, valt reuze mee! HA erbij? :? Oké, beetje overdreven.

Wel in een keer eraf trekken, ook als je vel meeneem. Daarna in een Biotex sopje en dat nog een paar keer doen, bv. als er een lading mest in je schoen is gevallen.

Suc6

(Oja en anders touwtje eraan, aan de deurklink en dan de deur dicht! :')) [size=9]Oke, niet grappig.[/size9]

wel grappig!
Ander alternatief. gaatje erin maken. touwtje erdoor. Mijn hond eraan vast. En dan bal weggooien.
Gegarandeerd succes. Die moet ik eigenlijk gaan uitproberen :D :+ .

Maar wat gaat de buurt daar van vinden?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:37

Teennagel eraf , goed schoon laten bloeden , dan in laten drogen en regelmatig laten luchten. Eventueel een hoesje maken om het nagelbed te beschermen, kan de eerste tijd gevoelig zijn.
(en je paard leren op haar eigen tenen te staan ;) )

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:38

Ik zelf zou ook niet naar HA gaan :D
Maar toch.. een nagel uit trekken, laat ik toch iets liever doen bij iemand die er beetje verstand van heeft :P

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:41

Gewoon eraf halen. Bij mij is er wel eens spontaan een nagel losgelaten en het doet geen pijn bij het nagelbed, het voelt alleen een beetje vreemd.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:43

ik zou hem afknippen en het restand beschermen met pleisters en leukoplast.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:44

Als je nou het grootste stuk wegknipt dan komt het resterende stukje er met een paar dagen vanzelf wel afrollen. Het duurt lang voordat er weer een nieuwe goeie nagel op je teen zit. Reken maar op een maand of 4.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:46

Ik heb een ongeluk in Bonaire gehad met een betonrooster. Gat in mijn nagel + halve losse grote teen nagel. Ik heb er een kwart afgeknipt omdat ie echt te los zat, en besloten de rest te laten zitten met een pleister. Totdat ik onder de douche vandaan kwam, mijn broek aan trok en daar het restant van mijn nagel aan bleef hangen........ autsj %) Gelukkig heeft het zoute zeewater van Bonaire wonderen gedaan, maar ik zou hem toch bij de HA of zelf er af laten halen voordat je hem eraf scheurt, zoals bij mij gebeurde.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:50

Goh, laat dat met de hond filmen? Kunnen wij ook lachen. :')

Ik ben ook een peuteraar, geen puistje, korstje of ander ding dat er niet hoort is veilig. Als het pijn doet is het des te leuker, want hoe ver kun je gaan?
Ik zou hem er dus ook lekker aftrekken, en dan goed inpakken.
Desnoods bel je de ha even, zodat je er zeker over bent. :)

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:21

Hey slimmerik, haha!

Ik weet niet of je morgen tijd hebt, maar anders wil er wel ff naar kijken en zorgen dat je er geen last meer van hebt (door mede een hulpstukje ter bescherming mee te geven)

Ik hoor het wel ;)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:25

Ik zou hem eraf knippen. Als je het eraf scheurt haal je ook een stuk onder het vel weg, en heb je kans dat de nagel gaat ingroeien. Dat moet vervolgens weggesneden worden, en geloof me, dat doet ontzettend pijn! Gewoon afknippen dus :)
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 30-03-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:26

Gewoon het grootste deel dat helemaal los zit er af knippen, als je gaat peuteren/trekken komt er waarschijnlijk ook nog een goed stuk mee eraf.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:29

He bah, heb het een keer gehad met blote voet. Paard ging erop staan en er niet meer af. Gevolg, teennagel erin gedrukt. GEEN lekker gevoel.
Ik zou naar de ha gaan en hem eraf laten halen.
Bij mij zei de ha ach komt er vanzelf wel uit, nou nee dus, en heb nu 12jr later nog steeds problemen met die teen(nagel).