Gemiddeld, over een heel jaar heen genomen, haal ik de 3 á 4 keer gemakkelijk en dat lijkt me toch niet helemaal normaal.
Ik ken de 'trucjes' om het te voorkomen allemaal wel onderhand. Het enige dat ik niet frequent doe is cranberries eten/sap drinken/whatever.
Aangezien ik me de laatste keren, behalve de normale symptomen, echt fysiek ziek voelde (ineens zweten, handen heel koud, duizelig, misselijk, etc.), wil ik eigenlijk ehm... Iets anders. De assistent wil me geen antibioticakuur voorschrijven zonder urine te testen. Ondanks dat ik dat echt onzin vind (ik heb onderhand wel bewezen dat ik heel goed weet wanneer ik een kuur nodig heb en als het niet aan slaat merk ik het ook snel zat), heb ik er vaak ook gewoon de tijd niet voor om iedere keer opnieuw te gaan. Ik heb inmiddels wel potjes thuis voor het geval dat, maar ik zit op mijn werk - zoals vandaag - of het gebeurd rond het avondeten, in 't weekend, op vakantie, etc. Het liefst had ik gewoon een back-up kuur, maar dat zit er niet in.
Nou staat er in de bijsluiter dat het in het geval van een chronische blaasontsteking mogelijk is om gewoon een onderhoudsdosis te krijgen, 1 capsule per dag. Persoonlijk zie ik het niet als chronisch, maar ik vind het ook niet nodig om naar een huisartsenpost te gaan, terwijl me inmiddels wel op het hart gedrukt is dat te doen als ik buiten openingstijden een blaasontsteking is.
Ik ben ernstig aan het overwegen om morgen nog een keer terug te gaan naar mijn huisarts en dit met hem te bespreken. Mijn huisarts wil echter altijd graag weten wat hij volgens mij moet doen
Dus mijn vraag aan jullie: is het zinvol om hier nog eens over te gaan praten met mijn huisarts of stel ik me aan? En indien het wel nut heeft, verder onderzoeken of een 'onderhoudsdosis' antibiotica voorstellen?Oh, en in het laatste geval, zitten er (grote) risico's aan het dagelijks innemen van antibiotica, behalve het mogelijk immuun worden van de bacteriën?