Jezelf 'kraken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Jezelf 'kraken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:42

Ik doe vaak me vingers etc. zelf kraken/knakken.
ik hoor mensen zeggen dat dit slecht is, maar is dit werkelijk zo?
Ik probeer er mee te stoppen maar het lukt echt niet.

Ik doe het expres bij me vingers, rug/schouders , nek en me enkel.

Ben benieuwd of meer mensen dit doen

_Esther

Re: Jezelf 'kraken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:44

Ik hoop dat er niks mis mee is ? want dan heb ik een probleem :+

Vooral mijn vingers kraken rap :Y)

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:44

Je kan er volgens mij gewrichtsonstekingen van krijgen ofzo!
Maar als ik ga zitten knakken mijn knieen altijd, heel irritant _O-

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:45

Tsja mijn moeder zei 'vroeger' altijd dat het slecht is voor wat er tussen je botten zit . ik weet even niet hoe dat heet. En dat je er als je ouder bent er veel last van kunt krijgen als je het echt heel veel doet.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:45

Ja dat is zeker heel erg, echt dom waar je mee bezig bent.
Mijn moeder deed dat vroeg ook altijd, en als ze nu iets wil pakken en ze doet het iets te abrupt dan blijven haar vingers zo staan.
Laatst bijgewerkt door AlicavR op 17-03-09 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:46

Ik doe het niet maar het lijkt me niet goed. :+
ik geloof zelf dat je kraakbeen ervan slijt maar durf het niet zeker te zeggen...

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:47

Mijn knieen knakken altijd, wat moet ik nu doen :+

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:47

ik doe het al zo een 5 jaar lang en heb heel veel pijn aan gewrichten.
loop nu ook bij reumatoloog om te kijken waar de pijn vandaan komt en nu ik dit lees gaat er wel een lichtje branden. zo lang dat ik het doe heb ik plots pijn aan gewrichten :7

ga het volgende week eens voorleggen aan de dokter kijken wat die ervan zegt :+

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:48

Blijkt dat het idd niet goed zou zijn voor de gewrichten.. (wat weet ik niet meer precies, maar kunt wel later last van je vingers/handen krijgen) Zelf kraak ik soms me nek, soms onbewust soms bewust... (is meer omdat ik wat vast heb zitten in me nek en dat "kraken/knakken" helpt me weer even om het los te krijgen...

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:49

Dniekje schreef:
Mijn knieen knakken altijd, wat moet ik nu doen :+

is denk ik normaal ;) is lucht wat uit de gewrichten "ontsnapt" *geloof ik 's gehoord te hebben.. ;)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:49

Hoe kan je je rug nou kraken? Ik had het er toevallig nog met me therapeut over. Om me rug te laten doen omdat dat waarschijnlyk vast zit. Dus om medische redenen. En toen zei ze dat als dat te vaak gebeurt er iets log gaat zitten ofzo :+
iets van bandjes zei ze. Ik denk dat ze spieren bedoelde. Bovendien gaat het kraakbeen er niet op vooruit.

Ik deed het eerst ook met me voet hoor! Dat gebeurde automatisch. ik vond het een leuk geluidje :o

jessiel22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:50

Ik meld me ook ..ik laat vaak mijn nek kraken/knakken ,anderen horen dat zelfs, maar het lijkt me niet goed nee..

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:51

Pfoe nu wil ik echt stoppen :=

lovey_ou schreef:
Hoe kan je je rug nou kraken? Ik had het er toevallig nog met me therapeut over. Om me rug te laten doen omdat dat waarschijnlyk vast zit. Dus om medische redenen. En toen zei ze dat als dat te vaak gebeurt er iets log gaat zitten ofzo :+
iets van bandjes zei ze. Ik denk dat ze spieren bedoelde. Bovendien gaat het kraakbeen er niet op vooruit.

Ik deed het eerst ook met me voet hoor! Dat gebeurde automatisch. ik vond het een leuk geluidje :o

Nou mezelf draaien en dan knakt het. Of me schouders naar achter duwen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:52

lovey_ou schreef:

met me voet kan ik 't ook := me rug niet ben ik te stijf voor _O- me nek daarin tegen kan ik wel weer kraken, mag het eigenlijk niet van m'n fysio omdat ik 't dan zelf Imobiliseer ofzoiets..

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:54

Wat knakt er bij mij niet kan je beter zeggen, het is idd volgens mij heel slecht, maar het is af en toe nodig. Als ik kan kiezen tussen even lekker mijn nek kraken of tussen enorme koppijn dan weet ik wel wat ik kies.. Het enige nadeel is dat mijn nek een keer is blijven hangen. Maar alles kraakt, van mn nek, vinger, polsen, rug, lies, knieën, enkels en tenen.. Het is ongetwijffeld niet goed (Staat er nergens dat het echt niet kan!?) Maar voor mij wel een soort van uitkomst..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:54

Mijn schouders knakken altijd, als ik ze draai of bij het opdrukken, veel kracht, etc. Heb er ook redelijk vaak last van, maar eerder van die spier erboven.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:55

De 'krak' die je hoort is een hele kleine explosie die plaats vindt in de holtes van je gewrichten B-).

(Wat hopelijk niet al te slecht is aangezien ik kraak aan alle kanten :D )

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 21:55

Het is bij mij zo automatisch.
En ik merk wanneer ik het doe dan voel ik het meteen, niet zozeer dat het vast zit maar ja ik weet niet :+

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:57

Mijn tenen kraken. Mijn vingers kraken. Mijn enkels kraken..
En ik hoef er geen eens moeite voor te doen.

Het eerste wat ik 's ochtends moet doen is mn tenen samenknijpen (waardoor ze kraken) omdat ik anders niet kan lopen :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:59

Heel slecht om te doen...

Heb bij een chiropractor gewerkt als assistente, ik moest dus mensen voorbereiden op een professionele kraakpartij ;)
(edit: ben daar terecht gekomen doordat daar onder behandeling was, omdat ik finaal vast zit in mn rug en nek, heb migraine, dit komt voornamelijk doordat mn Atlas vast zit en door al dat vast zitten, knakt alles aan alle kanten als het plots los schiet.)

Het knakken wat je hoort is opzich niet zo erg, over het algemeen is dit lucht wat tussen je wervels inzit. Tussen je wervels zit een soort gelei, waardoor je wervels makkelijk over elkaar kunnen bewegen. Zit zo'n wervel vast, dan wil deze vaak weer terug op zijn plek zetten(of hij zit al zo lang vast, dat je eraan gewend bent geraakt en een chiropractor deze weer op zijn plek moet zetten). Als de wervel recht word gezet, komt er een beetje lucht vrij dat tussen je wervels inzit en dit hoor je (vaccuum dat vrij komt). Te vergelijken met een champagnefles die ontkurkt word.

Zelf kraken is niet goed, vaak beweeg je de wervel iets meer richting zijn plaats, maar zelf kun je niet voldoende druk zetten om de wervel helemaal op de goede plek te zetten. Hierdoor kunnen je spieren op een verkeerde manier belast worden en ook kunnen (bijv. in je polsen) de bandjes slapper worden die de boel begeleiden.

Ik kraak zelf vaak mn nek, omdat me dat een soort verlichting geeft, maar het is helemaal niet goed! Mn enkels knakken ook aan alle kanten en ook mn vingers en polsen beginnen sinds kort ook. Probeer gewoon zelf niet te knakken ;)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:15

Hoe kan er nou lucht in je tussenwervelschijven komen? Het is niet dat dat via je bloedbaan daar komt ofzo, dat er belletjes ontstaan.
Volgensmij heeft het te maken met de kapsels rond een gewricht, kleine stukjes bindweefsel (ligamenten). Dat je dat even op rek brengt ofzo. Weet er het fijne niet van, zal het eens navragen aan een leraar (A)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:40

Sorry, beetje te makkelijk uitgelegd. Hier even de uitgebreide technische versie voor de kenners ;)

Tijdens een correctie treedt er een onderdruk in het gewrichtskapsel op waardoor er een gas uit de gewrichtsvloeistof plotseling ontsnapt wat hoorbaar is als een "plop". Dit is vergelijkbaar met een "krak" in het vingergewicht.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:24

Ik knak van alle kanten. :+

Ik knak altijd expres met mijn nek, die zit vaak erg vast en wanneer ik dan even knoep is het over, niet goed, maar wel fijn voor mezelf....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:28

ik kraak sowieso van me zelf al overal :P

Maar vaak voor dak ga slapen kraak ik mn rug ff dan zit alles weer los, anders is t zo stijf en valk echt nie in slaap!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:31

ik kraak ook aan alle kanten als iemand mij vastpakt :P