''rust houden'' / niks van aantrekken?(val van paard)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

''rust houden'' / niks van aantrekken?(val van paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:22

hey, even een topic hier,
ik ben gisteren naar de huisarts geweest, en zondagavond zelf is er contact geweest met de huisartsenpost :)

ik ben zondag rond 1 uur half 2 in het bos onder mijn pony terechtgekomen. hij gleed uit in galop, en we vielen samen. Hij heeft op mijn rechterbeen gelegen, maar is meteen opgestaan :)
ik ben met mijn hoofd op de grond geknald (kin ónderkant geschaafd en in voorhoofd de rand van m'n cap eringeramd := )
ik ben volgens mijn gezelschap héél even out geweest, en vrijwel meteen daarna gaan praten tegen hem.
ik ben opgestaan en mijn ogen leken van slag (blauwe spijkerbroek werd door mij ''gezien'' als knalgroen)
na 10 minuutjes had ik het gevoel dat het allemaal wel meeviel en ben ik terug opgestapt :) rustig ritje gehouden verder (tot het galoppaadje O:) ) ging allemaal goed. wel had ik het gevoel dat ik langzaam reageerde, dus de terugweg tevoet afgelegd :)
intussen had ik een heel dozig gevoel :') (alsof alles gebeurde zonder dat ik het ''opvatte'' )

eenmaal thuis lekkere douche gepakt, en leek het helemaal mee te vallen, nog naar een verjaardag geweest en toen werd ik misselijk..
op de terugweg m'n frietjes goeiendag kunnen zeggen.. intussen heel erge hoofdpijn ook..
huisartsenpost gebeld, wek-advies en vermelding dat ik góed rust moest houden ivm grote kans op hersenschudding
gisteren naar de huisarts geweest en die wist mij te melden dat ik niets gebroken had (had ik ook al door := ) en verder was er niks aan de hand.. (behalve dat m'n oogkassen blauw zijn en dat nog wel erger ging worden :') sexy :') )

Nu heb ik dus het gevoel; gewoon doorlopen er is niks.. heb nog wel hoofdpijn, lang concentreren lukt niet echt en ik ben de hele tijd moe..
maar hij heeft me gezien, ervoor geleerd en zegt dat er niks is?
Morgen heb ik een orientatie-dag bij de AID, vrijdag uni-Wageningen excursie, werk.. vanmiddag wil ik graag naar stal (wel met de fiets, auto vind ik wel te riskant..)

what to do.. huisartsenpost-advies opvolgen, of de huisarts..
(overigens mankeert paardjelief helemaal niks :) )

kazary

Re: ''rust houden'' / niks van aantrekken?(val van paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:24

Advies van de huisartsen post. Het duid allemaal op een hersenschudding en als je daarmee rond blijft lopen heb je goede kan voortaan altijd (hoofdpijn) klachten te houden.

Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:26

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:27

Ik zou rustig aan doen, en als jew wat doet opletten of het gaat, gaat het niet gelijk stoppen. luister naar je lichaam ;)

ik heb ook zoiets alleen dan met mijn enkel (2 maanden geleden geopereerd), fysio wil me zo snel mogelijk van de krukken af hebben en zorgen dat ik zo snel mogelijk weer kan functioneren. kwam ik 2 weken geleden bij mijn arts en die zei: opnieuw 6 weken rust, terug naar 2 krukken etc.
tja wat moet je dan? ik volg nu een beetje een middenweg en lusiter daarbij naar wat mijn lichaam zegt. gaat het, dat is mooi, maar gaat het niet dan weer een stapje terug.

je hebt wel een lelijke val gemaakt zeg :oo ben ook eens over de kop geslagen met paard, niet fijn ;(

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:28

Ik heb precies hetzelfde gehad, ben ook zo gevallen op 22 november 2008... het is nu nog niet over.
Ik was zo eigenwijs om gewoon door te gaan met mijn dagelijkse bezigheden. Als het binnen een jaarniet weg is, blijf je er je hele leven last van houden.
Ga maar plat liggen een paar dagen, dan komt het waarschijnlijk over je heen: dan kom je ook niet meer overeind.

Rust houden Naal, je wilt er niet de rest van je leven last van houden :7

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:31

@judith_m; die zei dus dat het allemaal niks was, ik niks gebroken had en gewoon alles mocht doen :=
ik kreeg dus zelf al het gevoel dat ik me niet zo moest aanstellen...

@mieLo; van de val zelf kan ik me weinig herinneren :o ik weet dat hij op rechtsachter weggegleden moet zijn omdat hij op mijn rechterbeen lag (waar ik niks last van heb trouwens) ben er gelukkig verder ook niet (nog niet?) van geschrokken..
@babs; van jou had ik gelezen inderdaad.. ik haat niksdoen zeker met zulk bos-weer.. zat daarom stiekem ook te hopen dat de huisarts gelijk had en ik er gewoon ''doorheen'' moest..

ik heb nu wel nog hoofdpijn.. dus ik zal maar braaf doen en de laptop uitzetten :=

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:32

kazary schreef:
Advies van de huisartsen post. Het duid allemaal op een hersenschudding en als je daarmee rond blijft lopen heb je goede kan voortaan altijd (hoofdpijn) klachten te houden.

Beterschap!

Inderdaad advies huisarts opvolgen, voor sneller herstel. Dat je chronische hoofdpijn klachten zou kunnen krijgen als je dat niet doet is echter een bakerpraatje.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:32

Naaltje schreef:
Nu heb ik dus het gevoel; gewoon doorlopen er is niks.. heb nog wel hoofdpijn, lang concentreren lukt niet echt en ik ben de hele tijd moe..

ik had exact hetzelfde na mijn ongeluk. Is nooit echt vastgesteld dat het een hersenschudding was, maar voor mij de meest logische verklaring. Ik heb een week niet gereden (vreselijk! :o ) en heel veel geslapen. echt op tijd in bed, ook al lig je alleen maar, je moet je lichaam rust geven.

Misschien was een week na het ongeluk nog te vroeg op het paard te gaan zitten, maar het ging op zoch wel, hoewel ik niet echt veel gedaan heb. Maar gun je lichaam rust, ook je spieren zullen een klap gekregen hebben en die hebben ook tijd nodig voor herstel. Dus gun jezelf lekker veel rust!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:33

Babsie_Flash schreef:
Ik heb precies hetzelfde gehad, ben ook zo gevallen op 22 november 2008... het is nu nog niet over.
Ik was zo eigenwijs om gewoon door te gaan met mijn dagelijkse bezigheden. Als het binnen een jaarniet weg is, blijf je er je hele leven last van houden.
Ga maar plat liggen een paar dagen, dan komt het waarschijnlijk over je heen: dan kom je ook niet meer overeind.

Rust houden Naal, je wilt er niet de rest van je leven last van houden :7

ga met jou mening mee ;) ooit eens een lichte hersenschudding opgelopen met softbal, gewoon tv gekeken en dingen gedaan. jaar later liep ik nog met hoofdpijn rond :(

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:33

de laptop maakt het erger, tv kijken ook... ik kan ook niet stil zitten, maar heb er nu wel spijt van dat ik toen niet gewoon rust heb gehouden zoals mij werd geadviseerd.

echt plat liggen en de zorg voor je paard aan iemand anders over laten :j (en dus niet de radio aan of tv kijken of bokken :P )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:08

langs stal ga ik elke dag wel even zelf :o rijden is dan maar even pech dat pakken we later dan wel weer op..
grm.. voor mijn part wordt m'n hoofd nog 2x zo blauw als k dan geen hoofdpijn meer heb :')
*heb even een mail naar school gestuurd dat ik uhh.. beetje gevloerd ben :') *

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:09

Wat doe je hier nog? >;) ban jezelf even een maand van bokt :P

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:14

Vreemde huisarts heb je hoor.
Google eens op hersenschudding, volgens mij heb je zo'n beetje alles wat daarbij hoort.
Ik zou ook luisteren naar de arts van de huisartsenpost.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:16

Idd het advies van de huisartsenpost aanhouden.
Als je geen rust neemt na een hersenschudding, zelfs na een lichte, dan kun je heel lang klachten houden. Dus ik zou rust houden tot ik mezelf weer helemaal ECHT goed voelde, niet duizelig of draaierig , en geen hoofdpijn meer had.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 13:19

volgens mijn huisarts had ik geen hersenschudding omdat ik geen ''gat'' had in mijn geheugen.. ik kan me tot 4 passen voor de val nog herinneren wat er gebeurd is, en tot op het bankje..
maar ik sluit nu echt af.. :)

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:23

sorry maar wat die arts zegt slaat nergens op... Als er iets mist weet je dat toch niet? :')
Ik weet van de val dat ik viel en weer opstond... alleen was ik even weg... daar gaat het om

beterschap Naal! :(:)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:24

Als dat het enige is waardoor hij zegt dat je het niet hebt, dan vind ik dat vreemd. Volgens mij heb je meestal een "gat" in je geheugen maar het hoeft niet.
Volg het advies van de HAP maar op, lijkt mij veel verstandiger.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:26

ik heb 3 jaar met hoofdpijn rondgelopen omdat ik een hersenschudding had verwaarloost.
niet doen dus!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:27

Ik mocht ook ooit genieten van een hersenschudding na een val van een paard (met m'n hoofd op het enig aanwezige paaltje naast het ruiterpad gebotst :') )

Zelfde verhaal, niet lang genoeg rust gehouden en daar nog jaren last van gehad.
Gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:29

IN JE BED!!! NU! METEEN!

Heb net hetzelfde gehad als jij, eigenwijs als ik was niet naar de huisarts geweest en volgende dag tijdens de lunch van mijn werk naar huis moeten gaan, heb hele weekend zowat geslapen!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:33

Ik heb ook een hersenschudding opgelopen, gewoon weer gaan rijden. 2 dagen later flikkerde ik wéér van het paard af. Ik heb nog steeds last van hoofdpijn en wazig denken af en toe, neem alsjeblieft rust!

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:41

Doe het maar rustig aan hoor.. Een hersenschudding kan grote gevolgen hebben als je het niet rustig aan doet. Ik heb er nu 3 gehad en heb elke keer erg rustig aangedaan. Wel ben ik af en toe even gaan paardrijden, want dat mocht wel van de huisarts, zolang ik maar niks inspannends deed..
Beterschap.. :)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:42

Ik besloot september vorig jaar ook een hersensschudding te negeren (in galop van paard van 1.80m gestuiterd en volgens mede lesgenoten paar minuten buiten westen geweest, en vervolgens lopen schreeuwen dat er geen ambulance mocht komen :+ :o ) Zelf weet ik daar niks meer van, maar ik vond wel dat ik na 2 dagen wel weer op het paard kon klimmen. Gevolg, misselijk, duizelig hoofdpijn etc.
Nu nog steeds, als ik te druk ben geweest kan je de klok erop gelijk zetten dat ik over de wc heen hang van de hoofdpijn.
Dus zorg dat jou dat niet gebeurt.
*geeft Naaltje een schop onder haar kont* en nou naar bed en kom daar voorlopig niet meer uit. >;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:45

Je moet zelf weten of je niks wil aantrekken van het advies,jij bent baas over je eigen lichaam.Maar ik zou gewoon rust nemen anders kom je er heel moeilijk van af.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 18:50

naaltje heeft braaf de hele dag in bed doorgebracht, nu even een half uurtje wél wat doen want anders ligt school helemaal plat..
ben er trouwens 1 uurtje gewapend met pet en zonnebril uit geweest om paardjelief te poetsen :o dat ging overigens redelijk goed :)
ik ben iig blij dat ik niet de enige ben met wazige acties :))
ik schijn overigens ook een verhaal verteld te hebben toen ik op de grond lag? :') O:)