Tetanus injectie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzann3

Tetanus injectie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:51

Hoi beste Bokkers,

Ik heb een mogelijk best suffe vraag, maar toch....
Ik ga deze komende maanden erg veel met paarden en met ander vee in contact komen, maar ik weet niet of mijn tetanus nog up-to-date is. Ik heb deze 6 jaar geleden gekregen en vraag me dus af of deze alweer ge-update moet worden. Ik dacht dat dit iedere 10 jaar moest, maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik ben een absolute kluns en sta er bekent om dat ik me snij, prik, in dingen trap en meer- en loop liever geen tetanus op.
Ik hoop dus dat bokt mij kan helpen!

Suzanne

Rytm

Re: Tetanus injectie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:57

Het moet inderdaad iedere 10 jaar. :j
Maar er wordt aangeraden om in deze sector (paarden etc.) hem iedere 5 jaar te herhalen.

Keuze is aan jou!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:24

De adviesen daarover wisselen sterk ook onder artsen. Heb met die van mij een gesprek er over gehad of het wel/niet verstandig was om preventief te enten. Hij vond het niet nodig en heb daarom ook ervoor gekozen niet preventief te enten.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:35

Dekking is 10 jaar. Dat de paarden sector een verhoogd risico heeft heb ik nog nooit van gehoord. Ik val met veld onderzoek met wilde dieren (zoals muizen) ook niet onder de 5 jaar, althans nooit van gehoord.

Wil je het zeker weten maak dan een afspraak bij de GGD

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:17

Waarom elke 5 jaar vaccineren ook aan vaccineren zitten nadelen? Het klopt dat de meningen van artsen erg verschillen. De 1 vind bij een snijwond oid dat 1 spuit voldoende is (10 jaar bescherming) Een ander doet bij verwonding oid een booster met een volledige vaccinatie (dus 4 in totaal) Je bent er snel genoeg bij als je bij een wond direct naar de huisarts gaat voor de tetanus. Als jij 6 jaar geleden 1 gehad hebt ben je nog beschermd.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:58

Een dokter heeft mij eens verteld dat het allemaal best overschat is dat tetanus. Omdat je iedere dag eigenlijk al met huisvuil/vuil in contact bent, dat de anti-tentanus altijd wel aardig op peil blijft in je lichaam. Echter als je een serieuze wond en veel vuil te maken hebt dat het handig is om een extra shot te halen. Ik vind dit eigenlijk wel meer dan logisch...

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:00

Ik ben gebeten door een rat en een cavia en heb regelmatig wondjes van 'straatvuil' e.d. Ik weet toevallig dat mijn tetanusinjectie niet meer up-to-date is. Ik ga van de zomer op vakantie en moet me laten inenten tegen Hepatitis e.d. Ik denk dat ik dan ook maar een tetanusinjectie vraag. Voordat ik dalijk echt een bloedvergifiting krijg. :)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:25

Er bestaat volgens mij geen herhalingsenting, wel krijg je inderdaad een onderhoudsdosis wanneer je een bijtwond oploopt.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 10:42

OK, Ik kan helaas niet even langs de GGC omdat ik in Noorwegen woon, maar moet morgen toch langs de huisarts. Kan ik meteen even vragen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:31

MarjonTampon schreef:
Ik ben gebeten door een rat en een cavia en heb regelmatig wondjes van 'straatvuil' e.d. Ik weet toevallig dat mijn tetanusinjectie niet meer up-to-date is. Ik ga van de zomer op vakantie en moet me laten inenten tegen Hepatitis e.d. Ik denk dat ik dan ook maar een tetanusinjectie vraag. Voordat ik dalijk echt een bloedvergifiting krijg. :)

Vaak krijg je ook een DTP vaccinatie dus dan heb je de tetanus ook al te pakken.

Oslogirl: Je woont in Noorwegen daar kunnen ze wel weer werken volgens een ander protocol. Dus mogelijk dat het wel anders ligt als in nederland.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 11:33

Het zou heel goed kunnen dat het anders zit, maar ik ben hier pas 3 jaar geleden naartoe verhuist. Daarom weet ik dus niet precies hoe het allemaal in elkaar steekt.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:47

Fairytail schreef:
Dekking is 10 jaar. Dat de paarden sector een verhoogd risico heeft heb ik nog nooit van gehoord. Ik val met veld onderzoek met wilde dieren (zoals muizen) ook niet onder de 5 jaar, althans nooit van gehoord.

Wil je het zeker weten maak dan een afspraak bij de GGD

Ik woon en werk in Belgie en hier is het wel zo. :)
Had een medische controle en toen werd ik erop gewezen.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:24

jeetje ik heb er nog nooit van gehoord dat je het opnieuw moest halen is dat vrije keus?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:31

De dekking is in het algemeen genomen 10 jaar. In het ziekenhuis vragen ze het ook altijd ( op T.V bijvoorbeeld in die eerste hulp programma's).
Mijn moeder werkt als verpleegkundige in het ziekenhuis en daar houden ze ook gewoon 10 jaar aan.

Ik heb hem vorig jaar gehaald toen ik naar Turkije ging. In DTP vorm dan samen met Hepatitis A.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:44

Volgens mij was het vroeger 5 jaar, maar tegenwoordig (al best een tijdje) is het inderdaad 10 jaar. En eigenlijk wordt je na die 10 jaar alleen bijgespoten als je in aanraking bent geweest met een risicofactor.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:37

Nog, ik heb dus naar de huisarts geweest en die zei dus dat je het best ieder jaar een shot kan komen halen als je erg veel met paarded omgaat. Hij raade aan dat je om de 5 jaar komt als je wel met dieren omgaat (i.e. huisdieren) maar niet met vee. Om de 10 jaar was vooral voor mensen die niet met riskofactoren in aanraking kwamen.

Maar toch, bedankt voor alle info! Ik kan nu weer een tijdje ertegenaan :)

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:35

Ik krijg steeds een herinnering van m'n huisarts.

Ik ging op visite voor een griepje en hij kreeg alsie mijn dossier opende, de melding dat mijn tetanus-vaccinatie binnen een half jaar al 10 jaar geleden zou zijn ofzo.

Dus toen ik genezen was ben ik naar hem gegaan voor mijn nieuwe injectie.

Liever regelmatig opnieuw een vaccinatie dan blijven zitten en pas te gaan als ik een wondje krijg.

Zeker mensen die in aanraking komen met paarden zouden dit écht regelmatig moeten doen...

Liever een extra prikje dan zo eindigen -->
Afbeelding

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:42

Ik heb iets meer dan 4 weken geleden een ongeluk gehad, moest daarom ook weer opnieuw tetanus...Heb in het ziekenhuis meteen twee spuiten gekregen, behoorlijke lading, echt het max. zoals de arts zei....Afgelopen woensdag een herhalingsspuit gekregen en over 6 maanden nog eens, dan ben ik voor de komende 10 jaar onder de pannen!

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:45

Zeker als je met paarden aan het werken bent...
Je moet maar een kleine wonde hebben...

De bacterie die tetanus veroorzaakt zit standaard in het maag-darm stelsel van paarden.
Dus het maakt op zich niet uit of je paard nu gezond of ziek is.
Kerngezond heeft ie nog altijd die bacteriën in z'n mest.

Dus 1 kleine wonde en je kan het zitten hebben. Zal eerst gepaard gaan met grieperige symptomen. Maar het wordt erger. Zware spierkrampen en uiteindelijk een volledige verkramping van het lichaam en het 'plank' maken. Je spant je zo hard op dat mensen je bij je voeten kunnen nemen en je door de bacterie gewoon horizontaal blijft hangen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:59

phaser schreef:
Zeker als je met paarden aan het werken bent...
Je moet maar een kleine wonde hebben...

De bacterie die tetanus veroorzaakt zit standaard in het maag-darm stelsel van paarden.
Dus het maakt op zich niet uit of je paard nu gezond of ziek is.
Kerngezond heeft ie nog altijd die bacteriën in z'n mest.

Dus 1 kleine wonde en je kan het zitten hebben. Zal eerst gepaard gaan met grieperige symptomen. Maar het wordt erger. Zware spierkrampen en uiteindelijk een volledige verkramping van het lichaam en het 'plank' maken. Je spant je zo hard op dat mensen je bij je voeten kunnen nemen en je door de bacterie gewoon horizontaal blijft hangen.

Zodra jij een wond hebt en je gaat heen voor de tetanusvaccin ben je er ook nog op tijd bij.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:38

Ik weet perfect wanneer ik mijn vaccinaties heb gehad.
Mijn vorige tetanus was in 2005.

Ik hou het zelf allemaal in de gaten.
Ik denk dat ik een van de enigen ben hier die allen tijde zijn vaccinatiekaart + bloedgroep kaart mee heeft.

Moeten ze als ik een ongeval krijg tenminste geen tijd verdoen met zaken op te zoeken enzo. Kostbare tijd die voorbij gaat dan.
Bloedgroepkaartje weegt niets en kan je leven redden ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:44

Moet je bloedgroep wel bekend zijn, bij de meeste is dat niet het geval namelijk ;)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:32

De duur van een vaccinatie veranderd inderdaad soms rap. Ik heb gister rabies en FSME gehaald hij vroeg mij naar wat ik allemaal ging doen en ik hoef echt om de tien jaar een andere injectie. Ik ga dan wel as maandag mijn nieuwe DTP halen want die is verlopen mijn tetanus niet.

TS ben je er al uit?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:44

Yep, ik heb een injectie gehad en ben voor de komende 3 of 4 jaar onder de pannen. Ik heb mijn huisarts gevraagt en hij raade aan om het ieder jaar te doen als je intensief met paarden omgaat. Als je met dieren in het algemeen omgaat, iedere 5 en anders iedere 10 jaar!

Bedanks voor alle info btw!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:46

Vind dat toch vreemd eigenlijk maar goed := Beter beschermd dan niet beschermd toch ;)