Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

MarjonTampon schreef:Ik ben gebeten door een rat en een cavia en heb regelmatig wondjes van 'straatvuil' e.d. Ik weet toevallig dat mijn tetanusinjectie niet meer up-to-date is. Ik ga van de zomer op vakantie en moet me laten inenten tegen Hepatitis e.d. Ik denk dat ik dan ook maar een tetanusinjectie vraag. Voordat ik dalijk echt een bloedvergifiting krijg.

Fairytail schreef:Dekking is 10 jaar. Dat de paarden sector een verhoogd risico heeft heb ik nog nooit van gehoord. Ik val met veld onderzoek met wilde dieren (zoals muizen) ook niet onder de 5 jaar, althans nooit van gehoord.
Wil je het zeker weten maak dan een afspraak bij de GGD

phaser schreef:Zeker als je met paarden aan het werken bent...
Je moet maar een kleine wonde hebben...
De bacterie die tetanus veroorzaakt zit standaard in het maag-darm stelsel van paarden.
Dus het maakt op zich niet uit of je paard nu gezond of ziek is.
Kerngezond heeft ie nog altijd die bacteriën in z'n mest.
Dus 1 kleine wonde en je kan het zitten hebben. Zal eerst gepaard gaan met grieperige symptomen. Maar het wordt erger. Zware spierkrampen en uiteindelijk een volledige verkramping van het lichaam en het 'plank' maken. Je spant je zo hard op dat mensen je bij je voeten kunnen nemen en je door de bacterie gewoon horizontaal blijft hangen.
Beter beschermd dan niet beschermd toch