Assertiviteitstraining

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Assertiviteitstraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:13

Beste bokkers,

Ik loop al een tijd tegen dezelfde problemen aan en omdat het nu echt lastig begint te worden ga ik een assertiviteitstraining doen in de hoop dat het dan allemaal beter word. Of iniedergeval dat ik er makelijker mee om kan gaan.

Problemen waar ik tegenaan loop is het afstappen op mensen, dingen vragen aan mensen, mensen opbellen, ed. Dingen die dus veel met assertiviteit te maken hebben.
Hier op school worden er trainingen gegeven en het leek ons verstandig dat ik daar ook aan mee ga doen. Dus hier gaan we binnenkort mee starten.

Nou ben ik wel benieuwd of er ook bokkers zijn die ook een assertiviteitstraining gedaan hebben en wat jullie ervaringen mee zijn?

Alvast bedankt,
Anne!

Nathalie

Re: Assertiviteitstraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:16

Dit ga ik even volgen... Ik heb het zelfde probleem alleen bij mij gaat het zo ver dat ik ook niet bij mensen op bezoek durf of mensen durf uit te nodigen bij mij thuis. Durf bijna geen boodschappen te doen (doe het wel maar gaat gepaard met een hoop stress) en een hele hoop 'doodnormale' dingen zijn niet zo doodnormaal voor mij...

Ik start binnenkort bij de GGZ een angst en stemmingsstoornissen programma (heb meer psychische problemen) waar ze ook aan je assertiviteit werken, maar een speciale assertiviteitsstraining lijkt mij ook wat. Ik heb al eens eerder gegoogled maar dan vind ik alleen assertiviteitstrainingen voor bedrijven.
Ben dus erg benieuwd of er bokkers zijn die een training gedaan hebben en hoe ze die gevonden hebben. :j

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:16

hoi.
ik heb ook een assertiviteitscursus gedaan, alleen dan via jeugdzorg.
ik zat al te ver in een dip om het via de school te doen.
ik was er op zich wel positief over, maar het heeft bij mij npog een paar jaar geduurt voordat ik het echt durfde toe te passen.
kan bi jjou natuurlijk weer anders zijn.
het kan nooit kwaad om zo'n cursus te volgen, men wodt er wel beter van.

en als je een leuke groep hebt, dan helpen ze je dr wel door heen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:17

Ik heb het ook gedaan, is al wel wat jaartjes geleden. Eerlijk gezgd heeft het bij mij niet geholpen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:20

Ja! Ik heb er al één gevolgd en bij mij gingen m'n oogjes wel open.
Maar ik denk dat ook heel veel af hangt van de trainer, door wie het gegeven wordt. En ook een beetje van de groep waar je in terecht komt.
Je moet je toch wel een beetje kunnen blootgeven om er iets van terug te krijgen.

Is bij mij nu 3 jaar geleden en eigenlijk zou ik er nu terug eentje moeten volgen, ga weer een beetje achteruit merk ik...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 12:22

@Nathalie: Bah dat lijkt me ook erg vervelend, als het in zulke mate is :(:) .

@geertje3: Fijn dat het geholpen heeft! Dat het dan nog een paar jaar heeft geduurd is opzich wel te overzien, bedoel dan heeft het toch z'n vruchten af geworpen.

@fjordjes: Kun je ook iets uitgebreider vertellen waarom het jou niks geholpen heeft?

@Lieke_M: Klinkt super positief! Het jezelf kunnen blootstellen zal voor mij lastig worden, maar ik ga er zeker alles aandoen om het beter te laten worden!!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:27

Toen ik mijn vorige opleiding volgde, hebben een aantal klasgenoten van mij daar de assertiviteits training gevolgd. Ik zelf had er toen geen behoefte aan.
Het resultaat was verschillend maar over het algemeen zag je wel dat het effect had. Het is geen wondertraining maar het kan je wel een duwtje in de goede richting geven.
Met mij is het overigens ook goed gekomen. :D Ik was vroeger best verlegen maar nu laat ik ook niet meer over me heen lopen/ kaas van het brood eten...Ben wel nog altijd rustiger vergeleken met studiegenootjes vroeger...maar dat is ook deels karakter van iemand. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:15

@Iessie: Mooi van die goeie resultaten :D ! En een duwtje in de goede richting kan al heel veel helpen en schelen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:30

Ik meld me ook even.
Heb morgen intakegesprek voor een assertiviteitstraining. Het is bij mij ook een onderdeel van een uitgebreidere behandeling net als bij Nathalie, maar hoop dat het zeker zal werken. Daarom lees ik even mee hier.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:17

Ik heb net het intakegesprek gehad. Waren aardige mensen waar ik me meteen bij op m'n gemak voelde. Dat scheelt alvast voor de cursus.
Volgende week start de cursus al, dus dat is lekker snel. Eindelijk iets om mee aan de slag te kunnen! Alles duurt allemaal zo lang, dus dit is een mooie meevaller.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:19

"de cursus omgaan met teleurstellingen gaat helaas wederom niet door..!" :D

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:19

ik volg ook even.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:20

@Pollewoppy: Top dat het zo goed ging!! :D Succes met je training!! Ik moet als het goed is ook intakegesprek doen binnenkort(ben gister opgeven door coach), dus ben heel benieuwd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:58

Ik vind het wel spannend hoor, vreemde mensen in een groep. Maar ach, dat zal iedereen wel hebben en na de eerste keer zijn het geen vreemden meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:29

Ik heb deze cursus ook gedaan, inmiddels al weer 12 jaar geleden...Cursus heette "leven op een roze wolk" Mijn stagiere bij de politie raadde mij dit aan omdat ik in die tijd nogal snel over mij heen liet lopen, ik vond het een van de beste cursussen die ik ooit heb kunnen volgen!
Succes dr mee.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:42

Mijn zusje heeft dit gedaan en had er niet veel aan geloof ik. Ze kreeg allerlei vage spreuken te horen die ze op moest schrijven en die haar kracht moesten geven om de week door te komen :? Ze moet daar meer om lachen dan dat het haar hielp met het vergroten van haar assertiviteit. Uiteraard hebben ze wel meer dingen gedaan daar, maar ze heeft er niet zoveel aan gehad uiteindelijk.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:55

Vroeger zou ik er ook wel eentje nodig hebben gehad... Maar met deze harde wereld kon ik het me niet meer veroorloven zachtaardig te zijn. Mensen zijn hard, egoistisch en veel mensen willen je graag voor hun karretje spannen. Ik zou zeggen go for it. Succes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:59

@Pollewoppy: kan ik me heel goed voorstellen hoor :(:) . Dat is ook het gene waar ik wel wat tegenop zie. Maar dat heb ik altijd in een vreemde omgeving/vreemde mensen. Ben ook altijd heel blij als er maar 1 bekende is.

@Chiqa en Daphna: Bedankt!! Komt vast wel goed ;) !

@Mas: Zonde dat ze er niet veel aan heeft gehad.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:01

Ik heb ook assertiviteitstraining tijdens mijn opname gehad. Heb er wel veel baat bij :j we deden rollenspellen enzo, je gevoel uit te spreken, bij jezelf blijven in een gesprek, iemand aanspreken enzo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:05

Mas schreef:
Mijn zusje heeft dit gedaan en had er niet veel aan geloof ik. Ze kreeg allerlei vage spreuken te horen die ze op moest schrijven en die haar kracht moesten geven om de week door te komen :? Ze moet daar meer om lachen dan dat het haar hielp met het vergroten van haar assertiviteit. Uiteraard hebben ze wel meer dingen gedaan daar, maar ze heeft er niet zoveel aan gehad uiteindelijk.

Ik heb dit ooit op de basisschool gemoeten, en ik kreeg idd ook zulke onzin. Dat je bv iedere ochtend moest zeggen dat het 'n geweldige dag zou worden. Flikker toch op man. _O-

Mij heeft het ook niet geholpen, vond het nogal onzin. Maaaaar in de stad oid ben ik helemaal niet verlegen, ik heb er alleen op school last van, dus ik zit er ook niet echt mee. :)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:10

Via je huisarts kan je bij verschillende organisaties komen die deze training geven. In Utrecht wordt het gehouden in het gebouw van Jeugdzorg/Altrecht.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:12

Er zijn goede assertiviteitstrainingen en slechte soms moet je geluk hebben met de trainer.
Als het een slechte is ben je niks verloren, maar met een goede wel zoveel gewonnen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:22

Ik heb ook zo'n curcus gedaan. Mijn cursus heette "Communiceren met Durf en Daadkracht" en het heeft heel erg geholpen.

Wij kregen onder andere les in de RET, Rationele Effectiviteits Theorie.
Daarin moets je benoemen waarom je iets niet durfde en tegen argumenten verzinnen om het wel te doen.
Dat heeft wel geholpen. Heb het later nog enkele keren nodig gehad, nu gaat het allemaal wel.

Bijvoorbeeld.
Je zit in een hotel aan het ontbijt en je hebt zin in Hagelslag, maar het staat er niet.
Dus je moet het gaan vragen.

Dan komen er bij mij dingen op als:
Ze vinden mij een zeur.
Ze vinden dat er genoeg staat, waar je uit kan kiezen.

En nog meer van dat soort dingen. En daar moest je dan tegenargumenten voor gaan verzinnen.

Bijvoorbeeld:
Ik mag vragen om hagelslag. Vragen staat vrij.
Gisteren stond er ook hageslag, dus waarom nu niet.
Ik heb trek in hagelslag, dus ik mag het.

De RET is dan nog wel iets uitgebreider, maar dit is de makkelijke versie :P
Ik heb het ook wel eens gebruikt voor het bellen dan de Veearts. Het bellen van leveranciers voor prijsaanvragen op mijn werk en meer van dat soort dingen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:52

Ik heb nog een leuk boekje liggen over RET. Het heet "Beren op de weg, spinsels in je hoofd".
Ben er nog niet in begonnen, die moet ik maar eens gaan lezen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:54

Poeeh, ken ik ook dit. Mensen opbellen is gewoon het engste wat er is. xD Op mensen afstappen nog erger. Mijn moeder heeft hier zóóó géén moeite mee, ze vindt mij maar raar, dat ik het niet durf. xD Soms MOET ik ook dingen van haar doen, want ze wil dat ik het 'leer'. Jaja.