Ik had geen pijn en ben gewoon verder gaan rijden.
De volgende dag had ik vreselijk veel pijn, ik kon niet meer normaal opstaan en uit bed komen.
Omdat ik moeite heb met stil zitten nam ik een paar apsrines en ben gewoon gaan werken en gaan paardrijden.
Dit ging weken zo door, elke dag asprines en gewoon lekker doorgaan, totdat iemand tegen mij zei dat ik eens langs de huisarts moest gaan.
De huisarts heeft even naar mijn rug gekeken en zij toen dat het wel mee viel.Ik moest maar eens langs de fysio gaan.
De fysio heeft mij meerdere malen gekraakt omdat mijn rug,schouder en nek vast zat.
Ook kreeg ik oefeningen mee die ik thuis moest doen.
Na ongeveer 3 kwart jaar had ik bijna geen rugpijn meer en waren mijn klachten zo goed als weg.
Ik had inmiddels een bodyprotector aangeschaft omdat ik mezelf nog beter wilde beschermen.
Midden 2007 reed ik op mijn nieuwe aanwinst richting stal over het fietspad langs een weg.
Mijn pony schrok toen van een paar honden die door de bosjes aan kwamen rennen en tegen het hek sprongen, hij draaide zich zo snel om dat ik eraf viel en weer op mijn schouder belande.
Een lichte herssenschudding en een pijnlijke schouder en rug waren het gevolg en ik besloot, toen mijn rugpijn weer niet weg ging om weer naar de fysio te gaan.
De fysio gaf mij weer oefeningen mee voor thuis, maar dit keer deden mijn rug en schouder gewoon pijn als ik de oefeningen deed.
Ik werd gekraakt, gemasseerd, maar de pijn ging niet weg.
De huisarts kon niks raars vinden bij mijn rug of schouder en de fysio dacht dat de pijn niet weg ging omdat ik veel stress had en daardoor misschien onbewust mijn spieren aanspande.
Helaas na een paar weken rust, niet paardrijden en niet tillen etc , ging de pijn nog niet weg.
Omdat ik 2 paarden in pension had staan en die bewging nodig hadden en ik geen bijrijder kon vinden besloot ik om dan maar weer een asprine te nemen en gewoon doorgaan met wat ik altijd deed.
Begin 2008 liep ik van stal richting kantoor en toen schoot het in m'n rug.
3 dagen heb ik op bed gelegen, daarna kon ik weer redelijk lopen zonder pijn.
Omdat de rugklachten al zo lang aanhielden en mijn paarden al maanden stil stonden heb ik toen besloten om ze te verkopen.
Het plan was om er 1 te houden en 1 te verkopen maar een paard in de wei houden terwijl je niet kunt rijden, mesten, poetsen of wandelen ( 1x aan het touw trekken voor een pluk gras en ik liep met pijn)
Het was gewoon niet meer te doen.
Nu ben ik een jaar en rontgenfoto's verder, de foto's waren goed niks te zien van een breuk of een beschadiging.
Ik heb een jaar rust genomen, niet paardgereden, niet tillen,geen zwaar werk doen etc.
In november dacht ik dat ik het paardrijden wel kon oppakken, maar verder dan stappen kom ik niet.
Ik kan gewoon niet meer draven, dan lig ik daarna 3 dagen met pijn op bed.
Paardrijden was altijd mijn lust en mijn leven, ik leefde echt voor mijn paard die ik al 4,5 jaar had.
Het bezig zijn en uitmesten en poetsen en alles wat daarbij hoort, ik kan niet eens een lang stuk rennen dat doet al zeer.
De huisarts heb ik nu al 6 keer gezien voor dit probleem, de fysio blijft me alleen maar kraken en masseren wat niet helpt.
De oefeningen die ik moet doen doen zeer.
Ik mag blij zijn als ik niet de hele dag door pijn heb.
Op erge dagen straalt het door naar mijn nek en naar mijn benen.
Wie heeft er nog meer last van langdurige rugpijn en hebben jullie advies wat ik nog zou kunnen doen?
Ik zou zo graag weer willen paardrijden en gewoon weer kunnen leven zonder pijn.
Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal

Bij mij is het een of twee keer bankbehandelen en daarna hup die trainingszaal in en 2x per week trainen 

maarja als ik dan andere mensen die rijden en doen.. das niet leuk.
Inderdaad met 'uitstraling' naar de benen. Echt vervelend. Is een tijdje over geweest en sinds twee weken heb ik er weer last van, de ene dag erger dan de andere. Ik ga nu - op de sportschool waar ik al een tijdje fitness - meedoen aan een START!programma: rug!START. (zie