Leren leven met astma. Ervaringen gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Leren leven met astma. Ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:55

Iedereen van mijn moeders kant van de (kleine) familie heeft astma, bronchitis of hooikoorts.
Ik was de eerste in de rij die nergens last van leek te hebben.
In oktober verhuisde ik naar mijn appartementje, leek het mij een gezellig idee om een binnenkat te adopteren. Nooit eerder katten gehad of veel mee omgegaan en dus echt een hele lieve poes gezocht en gevonden. De eerste dag werd ik wat snotterig verkouden wakker, nog grappen gemaakt tegen een collega van 'ik zal toch niet allergisch zijn". Verkoudheid werd erger, hoesten.. na 2,5 week had ik geen stem meer, piepte mijn ademhaling als een gek en kwam ik als een zombie op mijn werk waar ik meteen naar de huisarts werd gestuurd.
Die concludeerde geen verkoudheid maar een zwaar allergische reactie.

Poes weer weg ;(
Ik aan de puffers en na 3 weken had ik mijn stem weer terug, redelijk wat adem en voelde ik mij wel opgeknapt. De huisarts dacht daar heel anders over, mijn longen waren nog veelste vol en hij vond het hele beeld toch wel erg op astma lijken.
Hele vragenlijst, en ja, eerlijk toegegeven, op bijna alles moest ik ja antwoorden. Altijd een zeer goede conditie gehad maar ja, ik had 's winters altijd zo'n zware hoest, nooit bij stil gestaan.

3 weken geleden nog een antibiotica kuur gekregen omdat er een infectie op mijn longen bij was gekomen.
Soms ben ik ineens weer mijn stem kwijt en blijkt er iemand in de buurt te zijn die thuis katten heeft. Ineens kan ik geen rokerige ruimte meer binnen waar ik eerst met uitgaan nergens last van had.

Nu, 4 maanden verder, en aan de 3e serie andere puffers beginnend, zijn mijn longen nog niet tot rust.
Waar ik in oktober een goede conditie had, iemand was die slecht stil kon zitten, kan ik mij nu echt als een oud wijf voelen! Eerst sportte ik 3 tot 5 keer per week, nu ben ik na een half uurtje paardrijden zo afgebrand, dat ik nergens meer de puf voor lijk te hebben. De ene dag lijkt het goed te gaan en de volgende dag is het weer beroerd.

Vandaag had ik weer een controle moment bij de huisarts en ik was het zo zat,
ik wilde een doorverwijzing naar een longarts, dit 'ziekzijn' duurt mij nu te lang!
Huisarts heeft geprobeert uit te leggen dat een longarts niks meer kan doen,
dat ik dit ziektebeeld moet gaan leren accepteren,
dat ik moet beseffen dat die puffers voortaan bij mijn leven horen,
dat het met ups&downs gaat, dat ik moet leren luisteren naar mijn lichaam..

Mijn vraag is, hoe gaan jullie er mee om?
Hoe zijn jullie getest? Hoe zijn jullie ingesteld op medicatie?
Ook alleen maar door de huisarts?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:09

Ik heb heel lang zitten tobben bij de HA met mijn astma. Ik hoestte mij altijd helemaal te pletter (ik zat helemaal vol met slijm, en dat hoestte ik ook op) en kreeg telkens een nieuw pufje.
Vaak hielp dit wel even, maar na een maand hoestte ik overal weer dwars doorheen. Op een gegeven moment zag de dokter ook wel in dat hij mij niet verder kon helpen en ben ik eindelijk doorgestuurd naar een longarts. Bij de longarts heb ik een longfunctietest, longfoto's en een allergietest gehad, maar eigenlijk kwam ook daar niet meer uit dan dat ik gewoon astma had. Toen ben ik door de longarts doorgestuurd naar de KNO-arts, die mijn neusamandel heeft verwijdert. Eerst had dat ook geen resultaat, maar in combinatie met wéér een nieuw pufje heb ik nu al bijna een half jaar geen klachten meer. (klopt af). Wel wat benauwder dan gemiddeld persoon, maar echt niet meer dat ik moet hoesten/er zodanig last van heb.

Ik zou bij je HA toch zeker nog een keer om een verwijzing vragen, want een longarts kan je zeker meer bieden dan een HA.

Succes ermee. :(:)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:50

Ik heb de diagnose 'astma' sinds mijn negende, ik ben nu 22 :)
Daarvoor dacht de huisarts dat ik bronchitis had, maar die medicatie sloeg niet aan en bleek het toch astma te zijn.
Sinds een paar jaar krijg ik regelmatig longfunctieonderzoeken bij de huisarts. Ik heb eerlijk gezegd in al die tijd nog nooit een longarts gesproken :+
Ik ben rond mijn zeventiende ook veranderd van medicatie n.a.v een longfunctieonderzoek.
Mijn medicijnen bleken toch niet zo goed te helpen en andere medicijnen zouden beter aansluiten.
Dat was een hel, met de nieuwe medicatie moest mijn weerstand van 0 starten en ik was constant ziek.
Ik heb rond mijn twaalfde ook meer allergiën erbij gekregen (hooikoorts, gevoeliger voor stof), maar dat valt onder controle te houden met medicatie.

Eerlijk gezegd, je leert er mee leven en je leert het aan te voelen.
Ik heb nu nog 'maar' een puffer die ik 's ochtends en 's avonds één keer inneem.
In zwaardere periodes mag ik twee weken dubbele dosis innemen.

Het is balen dat ik snel ziek ben, benauwd, elk jaar weer die griepprik en elke twee jaar longfunctieonderzoek.
Na een weersverandering voel ik het ook gelijk aan mijn longen.
En als ik verkouden ben, kan ik niet plat op mijn bed slapen, maar slaap ik met twee kussens onder mijn hoofd om een beetje lucht te krijgen ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:54

Ik heb voor zover ik weet al mn hele leven astma. Ik stond hiervoor dan ookal vroeg onder controle bij de kinderarts en miste vroeger erg veel school doordat ik vaak ziek was. Nu gebruik ik symbicort en toevallig in december longontsteking gehad en toen dus antibiotica terwijl ik ook de griepprik heb gehad. Opzich als ik me inspan merk ik het niet altijd maar wel gewoon dat ik erg vaak ziek ben en daarbij dan ook vaak benauwd.

Twaalf

Re: Leren leven met astma. Ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:55

Ik heb ook Symbicort :j
Daarvoor had ik Bricanyl en Pulmicort.

Met stress voel ik het ook in mijn longen, maar dat verschil leer je herkennen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:57

urselin schreef:
Ik heb ook Symbicort :j
Daarvoor had ik Bricanyl en Pulmicort.

Met stress voel ik het ook in mijn longen, maar dat verschil leer je herkennen.

Hoe los jij je vaak ziek zijn dan op met je werk als ik vragen mag? Of werk je nog niet? :o

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:59

Ik heb Qvar, bovengenoemde hier allemaal al gehad. Net zoals Ventolin. Qvar is één van de weinige astmamedicatie die erg fijn is, en dus dieper in de longen doordringt. Bij mij zit het erg diep en daardoor is dit het enige medicijn wat mijn astma aanpakt. Ik moet trouwens ook iedere 2 jaar een longfunctietest, en elk jaar de griepprik.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:00

moonsparkle schreef:
Hoe los jij je vaak ziek zijn dan op met je werk als ik vragen mag? Of werk je nog niet? :o

Ik studeer nog, maar heb sinds mijn vijftiende een baantje, ik heb zelfs met longontsteking nog gewerkt ;)
Ik meld me niet ziek vanwege mijn astma, ik voel waar mijn grenzen liggen en mocht het niet gaan, geef ik dat gewoon aan op het werk :j

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:02

hier nog iemand :wave:
Ik ben aan zeer veel allergisch en heb astma. Ik heb het al zolang dat ik me kan herinneren en met medicatie nooit echt veel last gehad. Het laatste jaar is het echter veel slechter geworden, heeft te maken met de studierichting die ik volg, en dus waarschijnlijk nooit zal kunnen uitvoeren waarvoor ik in juni afstudeer. Dit vind ik nog het ergst van allemaal omdat ik het supergraag zou doen.
Ik moet 1 keer cortisone nemen in de morgen en ik heb iets wat straffer is voor als het echt niet meer gaat. In de zomer neem ik ook zyrtec tegen allergie.
Ik kan bijna nog alles doen, ik help zelf in het hooi en stro in de zomer (mits zware medicatie en een week last erna). Maar ik zit rap zonder adem. Ik heb ook erg veel last van sigarettenrook (zeker nu er in België een rookverbod is in restaurants, maar nog niet in cafés, merk ik het veel meer dan vroeger als ik op café ga). Ik ben 3 weken geleden ziek geworden, en de rest was in een week genezen, ik heb nog altijd een zware hoest waar ik niet van afkom. Als ik ziek zal worden voel ik dat ook veel vroeger door meer uitgeput te zijn enzo, dan kan ik al weten dat het zal komen.

Ik heb al vanalles geprobeerd, desensibilisatie voor mijn allergie enzo, ik heb niet de indruk dat het iets heeft uitgemaakt. Verder ga ik 2 keer per jaar naar de longarts in het ziekenhuis voor een check-up en aanpassing van medicatie wanneer nodig.

Het moet erg zijn als je dit opeens krijgt, ik weet niet beter, ik heb het al zo lang ik weet. Je hebt je beperkingen, maar mist wat aanpassingen gaat het zeer goed. veel sterkte... :(:) ik voel met je mee

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:06

ik heb al sinds mijn geboorte een relatief zware vorm van astma, adem meestal slechts zo'n zestig procent vd lucht echt in, heb ook soms last van slijm& hoesten en bovendien dan ook nog es weinig zuurstof, ben jaren aan de ventolin geweest en soms aan cortisone pilletjes maar nu doe ik al zo'n vijf jaar met homeopatische middelen (ammi visnaga & plantago lanceolata) met even een erge break zo'n jaar geleden (week ziekenhuis) gaat dit prima, ik verdraag huisdieren, kan sporten en zit lekker in mn vel
Ik let trouwens ook op mn voeding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:13

marieke84 schreef:
hier nog iemand :wave:
Ik ben aan zeer veel allergisch en heb astma. Ik heb het al zolang dat ik me kan herinneren en met medicatie nooit echt veel last gehad. Het laatste jaar is het echter veel slechter geworden, heeft te maken met de studierichting die ik volg, en dus waarschijnlijk nooit zal kunnen uitvoeren waarvoor ik in juni afstudeer. Dit vind ik nog het ergst van allemaal omdat ik het supergraag zou doen.
Ik moet 1 keer cortisone nemen in de morgen en ik heb iets wat straffer is voor als het echt niet meer gaat. In de zomer neem ik ook zyrtec tegen allergie.
Ik kan bijna nog alles doen, ik help zelf in het hooi en stro in de zomer (mits zware medicatie en een week last erna). Maar ik zit rap zonder adem. Ik heb ook erg veel last van sigarettenrook (zeker nu er in België een rookverbod is in restaurants, maar nog niet in cafés, merk ik het veel meer dan vroeger als ik op café ga). Ik ben 3 weken geleden ziek geworden, en de rest was in een week genezen, ik heb nog altijd een zware hoest waar ik niet van afkom. Als ik ziek zal worden voel ik dat ook veel vroeger door meer uitgeput te zijn enzo, dan kan ik al weten dat het zal komen.

Ik heb al vanalles geprobeerd, desensibilisatie voor mijn allergie enzo, ik heb niet de indruk dat het iets heeft uitgemaakt. Verder ga ik 2 keer per jaar naar de longarts in het ziekenhuis voor een check-up en aanpassing van medicatie wanneer nodig.

Het moet erg zijn als je dit opeens krijgt, ik weet niet beter, ik heb het al zo lang ik weet. Je hebt je beperkingen, maar mist wat aanpassingen gaat het zeer goed. veel sterkte... :(:) ik voel met je mee

Ik gebruik rond de zomer ook zyrtec voor de pollenallergieen. Het ene jaar gaat t goed en t andere jaar zie ik geen steek meer :o

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:14

Ik gebruik al jaren Aerius voor mijn hooikoorts.
Op hoogtepunt neem ik twee pilletjes per dag of ik neem een week zwaardere pilletjes (Telfast dacht ik).

Ik word er altijd zo duf van :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:16

urselin schreef:
Ik gebruik al jaren Aerius voor mijn hooikoorts.
Op hoogtepunt neem ik twee pilletjes per dag of ik neem een week zwaardere pilletjes (Telfast dacht ik).

Ik word er altijd zo duf van :+

Aerius heb ik ook geprobeerd maar sloeg bij mij niet aan.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:19

ik weet niet beter dan dat ik astma heb, lag als baby al benauwd in de wieg
heb veel allergiën, ook voedselallergiën..
en heb inspanningsastma.

zit aan 5 verschillende medicijnen en heb regelmatig een prednsionkuur.

En zie op tegen het voorjaar, gadver al die bloemen en pollen :+

herken je conditie, ik ben in december/januari erg ziek geweest en zit nog steeds niet op mijn normale niveau.

Vind het raar trouwens dat je niet naar de longarts mag van je dokter.

Ik ga naar de longarts en longverpleegkundige en moet 1x per jaar longfunctie testen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:28

Hier ook iemand met astma. Ik weet niet beter, ben ermee opgegroeid. Mijn astma word veroorzaakt door allergie aan huisstofmijt en inspanning.
Dieren heb ik geen probleem mee (gelukkig, kan me geen leven zonder ze voorstellen).

Ik kan het perfect onder controle houden met mijn ventolin, zonder sterf ik binnen de maand vrees ik ;) . Verder heb ik flixotide om mijn longen te 'onderhouden' zeg maar. Dat neem ik 1 keer per dag.

Mijn ventolin reist overal en altijd met me mee, je zal me zelden zonder zien. Mijn longen zijn voor de rest wel rustig. Ben wat vatbaar voor keelontstekingen maar of dat gerelateerd is aan de astma weet ik niet zeker.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:36

ik heb ook vaak last van keelpijn door de symbicort & pulmicort
(ja heb beide want op mijn goede dagen wordt ik hyper van symbicort en krijg ik hartkloppingen, op goede dagen nemen ik 1x symbicort & 1x pulmicort en op slechte dagen, en die zijn er meer, 2x symbicort)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:38

Keelpijn van symbicort en pulmicort heb ik gelukkig nog nooit gehad.
Wel vaak hartklopping en ontzettende trillingen in mijn handen (en van symbicort ook in bijv. mijn hoofd, erg handig met mascara opdoen :+ ).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:41

Waarvoor dient pulmikort precies? Ken het namelijk niet. Ik herken wel vaag de hartkloppingen bij de ventolin, best straf spul denk ik. Maargoed, het is het enige wat goed werkt bij mij dusja ;) .

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:42

Ik heb met alle pufjes moeten stoppen die luchtweg verwijdent zijn. Ik had daardoor een hartslag van 120 in rust, dus dat was niet zo geschikt. Vooral van Ventolin.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:48

Paula schreef:
Ik heb met alle pufjes moeten stoppen die luchtweg verwijdent zijn. Ik had daardoor een hartslag van 120 in rust, dus dat was niet zo geschikt. Vooral van Ventolin.

Wow, best heftig. Bij ventolin gaat mijn hartslag tijdelijk (denk halfuurtje) wat omhoog, verder is het normaal gelukkig.

Wat gebruik je nu dan, als je geen puffers (zo noemt dat hier :+ ) meer mag gebruiken?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:49

Ik mag wel een ontstekingsremmend pufje, en dat is dus de Qvar. En niets heeft ooit zo goed geholpen. :)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:50

Gelukkig dat je een medicijn gevonden hebt dat wel goed helpt bij jou! Heftig hoor!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:54

Paula schreef:
Ik mag wel een ontstekingsremmend pufje, en dat is dus de Qvar. En niets heeft ooit zo goed geholpen. :)

Aha, en is dat zo'n permanente of eentje die je af en toe gebruikt?

Want ik heb dus flixotide, das volgens mij met een hele lage dosis cortisone in, zodat mijn longen 'goed' blijven zeg maar. Dat neem ik dus standaard elke dag, werkt ook op langere termijn en voel ik eigenlijk niks van.
Maar als ik echt last heb neem ik ventolin (gok zo'n twee keer per week) en die werkt direct, het scheelt niks of ik voel bijna letterlijk mijn luchtpijp openen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:57

Die is inderdaad permanent, 2x per dag een pufje. Als ik een verkoudheid voel aankomen neem ik er 2x 2 op een dag. Van de zomer ga ik proberen of ik ook zonder pufje kan. Ik ben niet zo graag medicijn afhankelijk en ik heb het idee dat ik mijn weerstand er op langere termijn wel wat mee verzwak.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:59

Ik kreeg eerst Flixotide en Ventolin (zn), maar dit gaf niet genoeg resultaat. Toen Symbicort gekregen maar daar moet ik nu direct mee stoppen door de bijwerking (vreselijk trillende spieren). Nu Alvesco en Oxis gekregen om te kijken of ik dan minder last krijg van die trillende spieren. Heb ook veel last van spierkrampen en dat was volgens de huisarts geen bijwerking. Net even de bijsluiter nagelezen en er staat toch echt dat dat een bijwerking kan zijn.

Ik vind het ook raar dat hij mij niet door wil verwijzen. Ik heb een keer een longinhoud meting gehad bij de apotheek om te kijken of ik wel voldoende kon inhaleren, maar verder heeft de huisarts alleen maar geluisterd naar mijn longen en ik vraag mij dus af of dat de standaard procedure is bij astma.

Keelpijn/ontsteking kan ook een bijwerking zijn, maar daarvoor moet ik altijd spoelen na gebruik. Wel last van heesheid/stem kwijt. Dat komt en door allergische reactie op een kat, hoesten en puffer gebruik, geweldige combi :+