Op je 18e een beugel of kaakoperatie..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Op je 18e een beugel of kaakoperatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:37

Heej,

K kom net van de tandarts vandaan, en vroeger vond ik m'n tanden al niet mooi, heb vaak gevraagd om een beugel maar mocht dit niet. Was niet nodig etc. Nou goed, afgelopen week had ik het met m'n vader zo over dat onderwerp en ik zeg zo jah het is wel erger geworden. Ben nooit tevreden geweest over m'n tanden.. Zo staat m'n onderkaak gewoon "recht" niet netjes een boogje maar echt met haakse hoeken erin aan de zijkanten,, :\ Vind het er verschrikkelijk uit zien, gelukkig valt het niet goed op en heb ik er altijd nog mee kunnen leven. Echter viel het mij dat mijn voortanden ook steeds verder naar voren lijken te staan.. Op foto's ook dan erger ik me er gewoon aan..

Nou goed, vandaag controlebeurt bij de tandarts.. de gewoonlijke controlebeurt 2x in het jaar dus, en ik zei het zo tegen hem hoe ik erover dacht. Toen zei die dus ja als je het echt goed wil krijgen dan moet dat toch wel operatief. Toen keken m'n ouders even benauwd, en ze hebben het zo niet op operatie's (vooral geen kaakoperatie, hebben ze beide gehad en ze hebben zo iets van dat doet zo'n pijn en alles kun je beter een beugel nemen).. Echter kunnen ze het met een beugel nooit helemaal goed corrigeren.. Maar waarschijnlijk overlappen m'n tanden elkaar ook niet goed en als je ze echt recht achter mekaar zet dan hou je dat waar de onderkaaksnijtanden ophouden, de bovenkaaksnijtanden beginnen. Maar goed..

Zelf wil ik dus eigenlijk het liefste een kaakoperatie, dan heb je het tenminste helemaal goed.. Echter ben ik dus over een klein halfjaartje 18,, over 2 maand moet ik weer naar de tandarts dan gaan we beter kijken en overleggen wat we doen.. Maar denk tegen de tijd dat het echt zover is ik wel 18 ben, en zie het zelf ook niet echt zitten om net op die leeftijd met een beugel rond te lopen :+ (vind dat toch anders wanneer je ietwat jonger bent.. := ) en ja ik weet je hebt niet altijd zichtbare beugel, maar de tandarts had t al wel over plaatjesbeugel :\ Ai..

Nou fijn.. moest het gewoon ff kwijt.. :\ zie er beetje tegenop want m'n ouders willen dat ik voor beugel ga.. en de tandarts lijkt die kant ook te kiezen maar zelf wil ik het gewoon goed hebben en zou dan dus eerder voor kaakoperatie gaan..

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:41

Gewoon doen!!!
Als jij je er niet lekker bijvoel en het anders wil hebben staan moet je het echt doen.
Ik mocht het ook nooit en heb het nu zelf laten doen, ben nu 21 en het enige waar ik van baal is dat ik het niet gedaan heb toen ik 18 was. Had ik langer tijd met de verzekering, die is tot je 22.
Tenminste, menzis 3 dan.... :P

Maar echt, ff bij je verzekering informeren wat ze vergoeden en zit dat goed, doen ;)

Ik heb trouwens alleen een beugel en waarschijnlijk komen er plaatjes ofzo in me kaak om me boven tanden iets naar achter te trekken.

wemkelover

Re: Op je 18e een beugel of kaakoperatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:47

Tsja waar jij je het beste bij voelt.
Ik ben ook aan me kaak geoppereerd, was niet me eigen keus trouwens moest gewoon en daarna een beugel. Maar ik heb er wel hele mooi gebit aan overgehoudne.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:54

Moeilijk besluit hoor. Ik heb ook jaaaaren met een beugel rond gelopen. Ben ook geopereerd aan mijn kaak. Maar 18 en een beugel? Op de manege is ook iemand van 18 met een beugel hoor, ik vind het niet ronduit storend. Tuurlijk is het minder mooi. Maar weet wel waar je aan begint met een operatie!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:51

als zeker is dat het met beugel niet zo goed komt als met operatie zou ik toch voor operatie gaan. Je hebt dan misschien een paar weken pijn, maar de rest van je leven mooie tanden.
Anders heb je jaren een beugel en erger je je waarschijnlijk de rest van je leven aan je net niet mooie tanden en ga je denken, had ik nou maar...
Maar vergis je niet, een operatie is niet niks!!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:56

Ik zeg doe een kaakoperatie.
Een jongen uit mijn klas heeft dat ook gedaan (die is 16, moet je nagaan!) omdat hij al een beugel had gehad, en ze het niet beter kregen dan dat het toen was.
Maar hij heeft nu hele mooie tanden!
Mij moest wel een paar weken op milkshakes en geblend voedsel leven, maarja, des te meer genoot hij van de bigmac die die voor het eerst weer at na die lange tijd :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:58

Ik word over half jaartje ook 18 en moet ook een beugel
Ik doe dus wel een beugel, het maakt mij niet zoveel uit, na die tijd heb k een mooi gebit :)

Nee kaak operatie is niks voor mij bah

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:04

Ik heb een beugel gehad t/m mijn 20e. Niks mis mee.
Tuurlijk niet ideaal, maar beter even met een beugel (wat op een gegeven moment niet eens meer opvalt) dan de rest van je leven je niet prettig voelen bij je lach. :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:09

Gewoon doen, ik ben 21 en heb een beugel. Alleen voor cosmetische redenen, mijn overbite gaat niet weg maar straks staan mijn tanden weer mooi recht. En ik heb er echt caca aan wat anderen er van vinden dat ik nu pas een beugel heb.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:40

gewoon doen, ik heb een beugel gekregen toen ik 17 was (was mn melkkiezen nog niet kwijt hihi). En heb er geen dag spijt van gehad, ik kreeg ook een slotjes/plaatjes net hoe je het noemen wilt, op mijn voortanden had ik witte slotjes laten zetten. Ze waren wel een behoorlijk stukje duurder, maar de beugel viel een heel stuk minder op. Qua prijs maakte het niet uit, want de verzekering vergoedde alles (witte waren 50 euro per stuk).
Bij mij wilden ze misschien ook een operatie uitvoeren en dan enkele kiezen trekken. Maar de ortho keek ook naar mijn profiel (hoofd van de zijkant dus) en wanneer ze 4 kiezen zouden trekken, zou mijn mond helemaal naar achter vallen. Kreeg ik zo een oma-zonder-kunstgebit-in-gezicht. Dus dat wilde ik absoluut niet en heb daarom voor een beugel gekozen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:45

ik ben ook altijd ontevreden geweest over mn gebit en mn tanden maar ik hoefde ook nooit een beugel. alle tandartsen (en we hebben er een hoop gehad in de loop der jaren) zeiden dat mn gebit prachtig recht stond enz.

kom ik een half jaar geleden bij de tandarts.. zegt die assistente miep...nou, wat dacht je van een beugeltje?
tandarts: nou, op deze leeftijd (ben 20) schiet je met een beugel niets meer op, alles is volgroeid nu. je kan nu alleen nog maar corrigeren met een kaakoperatie.

nou ik zeg je... jaren lang vond ik t niet erg om een beugel te krijgen omdat ik dan mooie tanden zou krijgen maar nee, ik mocht geen beugel want het was niet nodig.
en nu komen ze ermee en is t al te laat :S

echt..pfff had dat even 6 jaar eerder gezegd:S
een beugel zou ik nu nog wel willen, maar een kaakoperatie, nee. zo overdreven vind ik het nou ook allemaal weer niet

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 22:51

Bedankt voor de reactie's :)
Ik ga sowieso even informeren over 2 maand hoe en wat en alles, en als ik dan straks eenmaal bij de ortho ben ook daar goed informeren. Nu spreekt een operatie mij gewoon véél meer aan.. juist om die reden dat het met een beugel net niet helemaal goed komt te staan zegma.. De tandarts zegt dat ik dan vast al heel tevreden ben als m'n tanden met een beugel al beter komen te staan.. Maar ik ben zo'n eentje die alles dan goed wil hebben enzo.. := denk dat ik dus écht niet tevreden zal zijn :=

Maar wat ik mij afvraag, wordt je neit heel raar aangekeken? :o

@ Zwitsel dat ken ik precies, iedereen zegt dat het recht staat, pas toen m'n ouders er vandaag ook over begonnen dat ze het toch ook wel veel tussenruimte vonden.. en ik echt m'n vinger is tussen m'n onder enb oven tanden legde zag je hem kijken.. ja je hebt toch wel gelijk... En dan geeft ie toch ook wel toe dat het dan het beste wordt met operatie...

En ja toen was het allemaal niet nodig, en nu is alles "volgroeid" (dat bij mij dan nog niet, voor zover ik weet anders zou die niet zeggen dat beugel evt. nog mogelijk is) maar ik vind m'n tanden dus wel héél storend, en zou best een operatie willen ondergaan (miss. zelfs nog liever dan een beugel.. ondanks de pijn en alles... )

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:03

door de witte slotjes zag vrijwel niemand mijn beugel, dus werd ook niet raar aangekeken (er was zelfs iemand die vond dat mn beugel leuk stond, ze meende het echt). Bij mij kon de ortho en tandarts ook niet garanderen dat het met een operatie helemaal goed zou komen. Maar ik wilde het wel goed, maar niet op zo een onnatuurlijk beugelrijtje (om het maar te omschrijven), ben echt tevreden met het resultaat. En omdat ze achter m'n tanden een spalkje hebben gezet (toen mn beugel eruit was), staan m'n tanden nog steeds recht (5 jaar later).
Edit: als ik zou kiezen voor een operatie, zou ik daarna nog een beugel krijgen. Is dat bij jou niet?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:07

Volgens de tandarts zou het bij mij met een operatie kunnen.. maar vraag me wel af moet je daarna nog een beugel? :+

Edit: hahaha zag je de post had veranderd, maar dat weet ik dus niet heeft hij het niet over gehad.. het was of operatie of beugel zoals die dat vandaag vertelde...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:11

Ah oke, bij mij was het na een eventuele operatie zelfs langer en meer beugels: 2 jaar boven en onder slotjes én een buitenboord (zit je echt op te wachten als je 17 bent, grmbl).
Het alternatief was 1 jaar boven slotjes (en het is ook echt maar een jaar geweest, 1 jaar en 10 dagen om precies te zijn). Je kunt het natuurlijk even aan je tandarts/ortho vragen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:13

Ja dat ken ik ja dat gevoel van op je 17e een beugel moeten (die evt. lang gaat duren.. zit daar nu ook echt niet op te wachten eigenlijk := )

Ja dat ga ik hem dan zeker even vragen :) Maar wordt je voor kaakoperatie ook naar ortho gestuurt?? (lijkt mij niet, maar weet niet hoe dat in z'n werk gaat...) Neem namelijk aan dat een ortho beter kan zien hoe t met je kaak zit en wat daar een goede behandeling voor zou zijn operatie/beugels etc.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:18

De ortho kwam er bij mij mee. Die zou me dan denk ik hebben doorgestuurd naar een kaakchirurg. De ortho had röntgenfoto's gemaakt en profiel foto's (later ook kleuren foto's van voor en na, erg leuk). Aan de hand hiervan maakte ze een plan.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:19

marinke : ik zou ook even je verzekering gaan checken of die boven je 18e dit soort cosmetische ingrepen nog wel vergoeden!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:21

Wij zitten bij menzis, had m'n moeder gevraagd welke wij verder hebben.. ze had het over menzis 2 ofzo?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:22

Pytje schreef:
De ortho kwam er bij mij mee. Die zou me dan denk ik hebben doorgestuurd naar een kaakchirurg. De ortho had röntgenfoto's gemaakt en profiel foto's (later ook kleuren foto's van voor en na, erg leuk). Aan de hand hiervan maakte ze een plan.

Oké, de ortho die 'beslist' dus uiteindelijk? Nou dan ga ik maar heel hard smeken bij m'n tandarts of die me door wilt sturen :o

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:22

je kunt het op internet vaak wel vinden wat de verzekering allemaal dekt. Of even bellen. Hopelijk vergoeden ze het, want dit soort dingen kosten erg veel geld.

edit: ja klopt, de tandarts had mij naar de ortho gestuurd voor een beugel. En die had het uiteindelijke plan gemaakt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 23:27

Dat zal ik m'n moeder even na moeten vragen, die heeft meer verstand van onze verzekering dan ik :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:04

[LZP] > [MW]

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:07

Nou meld zich :+

Ik ben 28 nu. En ben zelf ooit naar de ortho gegaan omdat ik me tanden te veel naar binnen vond staan.
DE tandarts vond het onzin. Eenmaal daar, aantal fotos later en gipsgehapt. Kwam de oorzaak binnen van mijn afbrokkelende kiezen.

Qua vorm tanden heb ik rechte tanden die iets naar binnen staan * en ik ijdel :o *
maar me kaken staan scheef. dus kauw als een Kameel ( overdreven gezegd dan he ;) )

Hun adviseerde idd: Kaakoperatie.. of 2.5 jaar beugel. OF op me 50 een kunstgebit omdat me eigen kiezen dan verweggesleten waren.

Ik heb sinds 3 dagen slotjes boven. Vrijdag krijg ik me draad en ringen om de kiezen
over 9 maanden onder slotjes en elastieken tussen me kaken. EN dan over 2.5 jaar nu mag alles er uit.

Het boeit me echt werkelijk geen bal dat ik nu 28 ben .. 4 kinderen heb. En en beugel heb :+
Ik heb dalijk mooie tanden :j

( Heb overigens wel pien in me bakkes nu :o )

IK krijg 250 euro vergoed. en de rest zelf betalen.
Deze behandeling was +- 600 euro.

ELke keer als je dara komt moet je iets betalen ( op rekening he ;) )

Intotaal 1500 euro. Ik heb het voor de rest van me leven er voor over ;)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:08

_Marinke_ schreef:
Pytje schreef:

Oké, de ortho die 'beslist' dus uiteindelijk? Nou dan ga ik maar heel hard smeken bij m'n tandarts of die me door wilt sturen :o

HOEFT NIET!!!!

;)

Ik heb zelf de ortho gebeld. en je heb geen verwijzing nodig. Als je ziet dat er wat scheef staan kan je zo afspraak maken. Heb ik ook gedaan. ;)