Waarom doen die dokters altijd zo moeilijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selmaa

Waarom doen die dokters altijd zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:26

Ik heb al een hele tijd te maken met vermoeidheid en zo nog meer symptomen zie hier mijn topic:
[MW] Vaak moe, en geen pfeiffer..

Vandaag ging ik dus naar de HA vol goede moed, want ik zou vandaag even een ander krijgen.
Toen ik daar kwam vroeg ze wat ik had, dus ik zei: hoofdpijn, moe, duizelig etc. Toen vroeg ze
hoe me dag in elkaar zit enz. Nou ja ik weet zelf wel dat ik gewoon op tijd naar bed ga. En toen
begon ze er over of ik me wel happy voelde thuis dus ik ehh ja.. toen bleef ze me aankijken.
Ze heeft verder niks gedaan, niet doorgevraagd naar symptomen ofzo. En toen zei ze wat dacht
je zelf dat het is? dus ik zei: nou ik wel veel overeenkomsten met een b12 te kort. Dus zei een
doorverwijs blad voor bloedprikken pakken uiteindelijk en b12 en foliumzuur aangekruisd en ik
geloof nog iets. Maar al snel zei ze: Ja en als dit het nou niet blijkt te zijn? Dan is het nog niet over.
Ik: Nee dat week ik. En het is ook echt niet fijn om me zo te voelen.
Maar dit was dus het enige waar er nu getest op wordt terwijl er met mijn klachten ook nog andere
dingen aan de hand kunnen zijn zoals: Lyme, of een traag of snel werkende schildklier.
En zij bedoelde alles van: Ik laat je hier op testen is dit het niet? dan zal er wel wat psychisch zijn :?
Ik snap niet waarom dokters dan niet of nog doorvragen? of voor de zekerheid als ik toch bloed ga
prikken alles meenemen?

Nu moet ik donderdag ook naar de schoolarts (ik was daar 1,5 week geleden geweest en moest van
haar veel water drinken, en naar buiten en dan wil ze kijken of het beter ging, en anders verder kijken.)
Nu heb ik dit gedaan en merk ik geen verschil. En vandaag gaat het weer slecht: Heel moe, zweten, misselijk, hoofdpijn
duizelig en voor het eerst keelpijn. Moet ik dit verhaal aan haar voorleggen? Dat er ook nog andere
ziektes zijn met mijn symptomen?

Groetjes Selma :)

Helderder

Re: Waarom doen die dokters altijd zo moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:46

Het verschilt per huisarts, maar het komt mij inderdaad bekend voor. Net zoals van die vragen van; 'Wat denk je zelf dat het is?' 'Wat denk je dat we eraan kunnen doen'? Uh, als ik dat wist dan kwam ik niet naar de dokter lijkt mij zo.

Ik zou het inderdaad ook aan de schoolarts voorleggen. Misschien kan zij het niet onderzoeken, maar wel haar gedachtes opschrijven en weer doorspelen aan je HA, waardoor je HA je misschien ook wat serieuzer neemt.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 17:47

Paula schreef:
Het verschilt per huisarts, maar het komt mij inderdaad bekend voor. Net zoals van die vragen van; 'Wat denk je zelf dat het is?' 'Wat denk je dat we eraan kunnen doen'? Uh, als ik dat wist dan kwam ik niet naar de dokter lijkt mij zo.

Ik zou het inderdaad ook aan de schoolarts voorleggen. Misschien kan zij het niet onderzoeken, maar wel haar gedachtes opschrijven en weer doorspelen aan je HA, waardoor je HA je misschien ook wat serieuzer neemt.

Ja dat ga ik dan maar even doen, en een schoolarts luisterd ook wat beter naar je :)

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:52

Ik heb zon beetje de zelfde symptonen als jou.. In eerste in stantie werd ik helemaal niet serieus genomen want welke jongere is er nou niet moe en een beetje lusteloos.. Na 2 x aandringen ben ik 2 x wezen bloedprikken en uit allebei de uitslagen kwam helemaal niks.. Dus ik zou je ook niet vastpinnen op de bloedtesten.. Verder wil ik je veel succes wensen want ik weet ondertussen hoe het voelt...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:59

Klinkt alsof je huisarts een beetje ongeinteresseerd is... Wel rot. Heb dat ook een keertje gehad. Dacht dat ik hooikoorts had, dus kreeg ik een prikjestest. Maar daar kwam niks uit. Antwoord van de huisarts: het zal toch wel hooikoorts zijn. Ok...
Hoop voor jou dat ze er wel achter komen wat er aan de hand is.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:01

leonihuis schreef:
Ik heb zon beetje de zelfde symptonen als jou.. In eerste in stantie werd ik helemaal niet serieus genomen want welke jongere is er nou niet moe en een beetje lusteloos.. Na 2 x aandringen ben ik 2 x wezen bloedprikken en uit allebei de uitslagen kwam helemaal niks.. Dus ik zou je ook niet vastpinnen op de bloedtesten.. Verder wil ik je veel succes wensen want ik weet ondertussen hoe het voelt...

En nu? heb je je klachten nog steeds? en moet je nu maar gewoon zo verder?
dat lijkt me namelijk behoordlijk vervelend :n

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:03

Hebben ze bloedgeprikt maar daar kwam niks uit?

Misschien kun je een keer naar het ziekenhuis om je een keer helemaal te laten onderzoeken. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:04

Mijn bloed was ook goed, en uiteindelijk vroeg hij hoe het thuis ging.Ik zei nou daar gaat alles goed daar is niks mis mee,ik ben op aan dringen naar een internist geweest maar ook daar kwam niks uit.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:06

Wacht eerst maar eens deze tests af. Als je al niet precies weet waar ze het bloed allemaal wel niet op laat onderzoeken kun je niet zeggen dat ze niets doet.

Daarbij zou ik stoppen met zelf op internet te zoeken wat het allemaal wel niet kan zijn. Dat is hetzelfde als het lezen van een bijsluiter. Je komt allemaal gekke dingen tegen maar kloppen doet het meestal toch niet.

Verder kun je altijd gewoon met je schoolarts er over praten. Is nooit verkeerd om zowel via je eigen huisarts als via de schoolarts uit te zoeken wat er mis is.

Over niet alles tegelijk onderzoeken kan ik kort zijn. Dergelijke onderzoeken zijn duur en er wordt altijd eerst geprikt op de meest logische dingen. Is dat het niet dan wordt er stapje voor stapje verder gezocht :) Kan frustrerend zijn maar vind het opzich wel logisch.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:11

Heel vervelend dat je huisarts je niet echt serieus neemt en dat terwijl ze dat wel moeten doen.
Ook ik heb last van een chronische vermoeidheid. Ik heb vaak een te lage Hb gehalte en de vitamine B12 was bij mij ook heel laag. Nu krijgt ik eens in de 12 weken een vitamine B12 injectie en dat mag ik mijn leven lang blijven doen. Op dit moment slik ik ook weer staalpillen, waar ik eerlijk gezegd niet zo blij mee ben. Die Hb gehalte is de ene keer laag en de andere keer goed. Daarvoor ga ik wel naar de internist toe, want het moet toch een oorzaak hebben.

Dus Selma ........ als ik jou was zou ik echt alles laten uitzoeken.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:27

take_one schreef:
Hebben ze bloedgeprikt maar daar kwam niks uit?

Misschien kun je een keer naar het ziekenhuis om je een keer helemaal te laten onderzoeken. :)

Nee ik heb vandaag na het bezoek bij de ha bloed geprikt en moet het resultaat nog even afwachten ;)

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:31

Ik heb inderdaad de klachten nog steeds plus dat ik steeds verkouden ben.. Ben 2 weken geleden nog getest op allergie maar ook daar kwam niets uit.. En al met al zijn al die testen plus dat je steeds aan moet tonen dat je echt niet lekker in je vel zit ook nog best vermoeiend.. Nu wacht ik het even af ga eind februari een week naar gran canaria en ik hoop dat ik van de zon en de rust weer even lekker bij kom

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:15

Paula schreef:

Hier moet ik echt even op reageren. Ik zit nu eerste jaar geneeskunde en word nu al doodgegooid dat die vraag
echt belangrijk is. Sommige patiënten gaan van het ergste uit en op die manier kun je veel onnodige zorgen
wegvangen en de patiënt gerust stellen. Er was laatst nog een patiënt in de collegezaal die niet meer sliep 's nachts
en die dacht op het moment bij de dokter dat ze een hersentumor had, dus dan is het wel belangrijk om te vragen.
Uiteindelijk bleek het iets psychisch te zijn (teveel emoties op d'r vork genomen).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:16

Goed van je Myour dat je daar even op reageert. Ik vroeg me namelijk zelf ook wel af waarom een huisarts dat altijd vraagt. Maar nu snap ik het wel ja.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:24

idd, goed dat myour dat verteld!
wou dat mijn huisarts dat ook even zou doen....
pff heb al heel wat problemen gehad...
bij mij pakken ze geloof ik standaard een bloedprikformulier als ik kom...hij heeft zo iets van, is het niet in je bloed te vinden, dan ben je weer even gerust gesteld..

ook als er wel wat te vinden is, is het nog steeds niets in hun ogen...
ben eens spontaan flauwgevallen, erg onverwachts.
ik naar de huisarts, die zij jahh je hartslag is wel erg hoog, kan aan een ontsteking liggen, ik bloedprikken:
inderdaad te hoge ontstekingswaarden, maarja volgens hun is het niks...
tja wat doe je dan?
ach ik vertrouw maar weer op mn dierenarts wat medische adviesen betreft...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:24

Juist met de huidige internet-cultuur gaat iedereen vaak eerst zelf zoeken wat er allemaal past bij de verschijnselen die ze hebben. En daardoor is zo'n vraag van een huisarts inderdaad best belangrijk.

Verder ga ik mee met eerdere reacties: onderzoeken zijn duur, ze doen niet meteen een heel uitgebreid onderzoek, omdat dat in de meeste gevallen niet nodig blijkt.
Hetzelfde verhaal ook aan je schoolarts vertellen, zou ik zeker doen.

En als er niets uit het bloedonderzoek komt, kun je altijd doorvragen.
Sterkte ermee.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:28

Hebben jullie nooit zelf stiekem een vakje extra aangekruist op zo'n formulier?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:33

Ik ben laatst ook voor zoiets bij de huisarts geweest, daar werd ik getest op diabetes en cholesterol (terwijl ik weet dat ik dat niet heb maargoed...), op eigen verzoek is er ook nog een buisje voor hb-bepaling afgetapt.

De uitslag was goed, mijn suiker was goed, cholesterol was goed, alleen mij hb zat nét tegen de ondergrens aan... Dat was niet goed voor een gezonde 21-jarige, ipv dat er wat aan gedaan wordt kreeg ik de mededeling dat ik 'meer aan mijn conditie moest werken'... nah sorry... maar met mijn conditie is weinig mis, ja tegenwoordig veel meer, ik ben snel moe en moet echt op tijd naar bed...

Huisartsen...

:P

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:38

verschild heel erg qua huisarts.

bij mijn vorige huisarts zat alles tussen mijn oren. mijn huidige huisarts is wel beter, luisterd maar heb toch ergens het gevoel dat hij niet alles doet wat hij kan doen.
schuift alles af naar 1 ding en kijkt niet verder naar andere mogelijkheden, nu moet ik wel zeggen dat het merendeel ook wel heel goed naar het andere te leiden is, maar beter het zekere voor het onzekere toch

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:39

Ik ga in Belgie naar de dokter, ben ik blij dat ik daar niet zulke problemen mee heb. :D

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:41

Ja HA zijn echt niks meer tegewoordig..
En dit is niet om je een rot gevoel aan te praten ofzo, maar ik denk dat de kans klein is dat je er ooit achter komt wat je hebt!

Ik heb zo goed als het zelfde gehad als jou.. Zeker een jaar lang.
Ook HA in en uit, ziekenhuis in en uit, zelfs bij de oogarts geweest!
Maar er kwam niets uit..
Uiteindelijk gooide de HA het maar op een "variant van Pfeiffer"
Ja lekker makkelijk..

Bij me oma is het idem..
Ze is al vanaf voor de kerst ziek, hoest als een gek, heeft het ontzettend benauwd, en is al 10 kilo afgevallen.
Met eten klaar maken of koffie zetten, staat er een krukje in de keuken omdat ze het niet volhoud te blijven staan.
Wassen of aankleden, voelt alsof ze het hele huis heeft schoongemaakt.
Ook een aantal keer langs geweest, leek op longontsteking, dus pillen mee gehad. Ze had af en toe wat betere dagen, maar het was echt nog lang niet goed!
Uiteindelijk foto's laten maken na lang opdringen..
En gister kreeg ze te horen dat er een flinke long ontsteking zat idd.. En, het is zo goed als zeker dat ze longkanker heeft..

Bedankt HA! Vuile k.lootzak

Bij me opa ging het ookal zo raar.
Hij had een hartstilstand, en me oma belde hem dat het echt niet goed ging met me opa en hij dus waarschijnlijk een hartstilstand had!
En raar wat de HA zei..?
"Ik kan straks wel even langs, na me spreekuur.."
Nou toen heeft me oma dus alles gezegd wat god verboden heeft.. En hij was er toen nog voor de ambulance..

HA? Nee voor mij hoeft het niet!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:42

ik vind het wel een goede vraag, net als de vraag; wat zou jij eraan willen doen? Iedere patient is anders!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:49

rakni schreef:
ik vind het wel een goede vraag, net als de vraag; wat zou jij eraan willen doen? Iedere patient is anders!

tuurlijk is iedere patient anders, maar iedereen wil weten wat er mis is je gaat tenslotte niet voor niets naar de HA.
Dat de een zich makkelijk laat afschepen met het voorschrijfmiddel rust wil niet zeggen dat een ander het ook doet.
Ik wil zelf altijd graag weten waar de pijn weg komt, tuurlijk ik weet waar het zit maar waar het door veroorzaakt word. nu kan een HA dit natuurlijk nooit met zekerheid zeggen maar aangezien zij hele dagen door mensen zien zal er ongetwijfeld wel iemand tussen zitten die ongeveer hetzelfde heeft of heeft gehad.

ik vind in ieder geval dat ze zich er over het algemeen makkelijk vanaf willen helpen.

het rust praatje is bijna standaard geworden, conditie verbeteren idem

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:01

Bij mij ging het ook zo. Ik had precies doezelde klachten en had ook het vermoede van b12 tekort. Maar Ha zei dat het spanningen waren. Ik wet zelf toch wel of ik spanningen heb of niet? Loop nu bij de internist.
Een aantal jaren geleden had mijn vader verschrikkelijke hoofdpijn. Nu heeft hij in het verleden vaker een voorhoofdsholte ontsteking gehad. Maar het werd steeds erger. Er waren over verschillende dagen('s nachts) al 4 verschillende huisartsen langs geweest. Ja maar meneer heeft voorhoofdsholte ontsteking daar kunnen wij niks aan doen. Hij kreeg de zwaarste slaappillen die er waren maar hij sliep niet. Hij kon niks meer van de pijn. Toen moest er weer een arts komen want het ging niet meer. Ze wouden eerst niet komen maar op aandringen van de zus van mijn moeder kwam haar huisarts toch. Hij zag het meteen. Voorhoofdsholte ontsteking? Hij heeft niet eens koorts. Hij had een hersenbloeding. 4 artsen hadden het niet gezien. (of niet willen zien hoezo tunnelvisie)

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:11

Ik reageer hier even op. Vind het vervelend dat jullie zulke nare ervaringen hebben met huisartsen.
Ik ben zelf basisarts en doe de opleiding tot huisarts.
Ik merk dat er heel veel ontevredenheid is rondom de huisartsen, mijn inziens komt een deel daarvan (begrijp me niet verkeerd, niet alles !) door onbegrip en ontwetendheid.
Zoals bijvoorbeeld het verzoek tot uitgebreid bloedonderzoek. Als je maar genoeg dingen prikt is er bij iedereen wel iets wat een beetje afwijkt van de normaalwaarde. Alleen wil dat zeker niet zeggen dat dat de oorzaak is van de klachten. De normaalwaarde zijn namelijk gebasseerd op 95% van de mensen. Dat betekend dat 5% altijd een afwijkende waarde heeft zonder dat dit van betekenis is.
Dit geeft dus aan dat als je bloed gaat prikken je goed moet nadenken over wat je aanvraagd en waarom en tevens wat de consequenties zijn. Anders heb je kans dat je een uitslag vind waar je niets mee kan.
Dit is maar een voorbeeld.
Daarnaast is moeheid, lusteloosheid een erg moeilijke klacht voor een huisarts omdat deze klacht door 101 dingen kan worden bepaald en in >50% van de gevallen en geen diagnose wordt gevonden.
Ik hoop in ieder geval dat ze bij jou wel iets vinden waar ze ook iets mee kunnen.
Uiteraard hoop ik een goede huisarts te worden, maar daarnaast hoop ik ook dat mensen begrijpen dat je als huisarts je best doet een patiënt zo goed mogelijk te behandelen.