Multi personality

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Multi personality

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 02:20

Wie heeft hier weleens mee te maken en hoe ga je met zo'n persoon om.
Ik vraag mij dit weleens af want je denkt met 1 persoon te maken te hebben maar ondertussen heb je een heel gezelschap in 1 persoon.
Het is niet de bedoeling om er een lachwekkend topic van te maken maar vraag mij af hoe je met zo iemand omgaat.

lor1_1984

Re: Multi personality

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 02:55

Je bedoelt meervoudig persoonlijkheid stoornis denk ik?
Ik heb met zo'n persoon in opname gezeten (zelfde groep).
Wij deden heel normaal tegen haar en als ze een andere persoonlijkheid had, merkten we dat vrij snel en sprongen daarop in.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 07:53

Ik heb daar wel eens een documentaire van op TV gezien, ik vond het allemaal heel erg vreemd. Misschien komt dat ook wel omdat ik zelf zo nuchter ben.
Ik vraag me alleen af hoe iemand verschillende persoonlijkheden kan ontwikkelen. Wat ik gezien had, was een engelse vrouw die 4-5 personen (dacht ik) in zich had.
Zij kon van het ene op het andere moment switchen van de normale vrouw naar een klein jongetje. Ik zou er zelf denk ik niet goed mee overweg kunnen. Ik zou er niet tegen kunnen, misschien zelfs gemeen of lomp worden en het aanstelgedrag vinden. Ook al zal dat misschien helemaal niet zo zijn. Ik zou daar niet in mee kunnen gaan denk ik. Ik vind het heel knap dat andere mensen zich daar wel in kunnen verplaatsen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:15

Zwelgje schreef:
Ik zou er niet tegen kunnen, misschien zelfs gemeen of lomp worden en het aanstelgedrag vinden. Ook al zal dat misschien helemaal niet zo zijn.

het is zeker geen aanstelgedrag; het is een heel ernstige ziekte.

Ikima; kun je geen gesprek aanvragen met een hulpverlener die hier veel over weet ?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:20

MPD of Multiple Personality Disorder is een dissociatieve stoornis, wordt heel vaak ontwikkeld nav een trauma in de vroegere jeugd. Heel vaak speelt sexueel misbruik of andere vormen van mishandeling een grote rol bij deze stoornis.
De patient ontwikkelt andere persoonlijkheden (alters) die het van hem overnemen op het moment dat de eigen persoonlijkheid niet meer op kan tegen het sexueel misbruik. Door een ander het over te laten nemen wordt de eigen persoon beschermd tegen het trauma.

Ik weet niet op wie je precies doelt Ikima, maar er is pas officieel sprake van MPD als dit door een psychiater is vast gesteld. Ik ken ook mensen die als het ware twee gezichten hebben, maar dit is geen MPD.
Als dit wel het geval is dan is de manier die lor1_1984 beschrijft nog het beste, want jij kunt zo iemand niet genezen. Het beste dus gewoon normaal doen en als een andere alter invalt ook daar gewoon mee omgaan.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:29

lor1_1984 schreef:
Je bedoelt meervoudig persoonlijkheid stoornis denk ik?
Ik heb met zo'n persoon in opname gezeten (zelfde groep).
Wij deden heel normaal tegen haar en als ze een andere persoonlijkheid had, merkten we dat vrij snel en sprongen daarop in.

Dat is hetzelfe toch? Alleen de Nederlandese benaming.
Merkt ze zelf achteraf dat ze aan ander persoon is geweest?

Citaat:
Ikima; kun je geen gesprek aanvragen met een hulpverlener die hier veel over weet

Waarom een gesprek aanvragen? Ik vraag mij alleen af hoe je met zo'n persoon omgaat, puur uit interesse.

Citaat:
Ik weet niet op wie je precies doelt Ikima, maar er is pas officieel sprake van MPD als dit door een psychiater is vast gesteld. Ik ken ook mensen die als het ware twee gezichten hebben, maar dit is geen MPD.
Als dit wel het geval is dan is de manier die lor1_1984 beschrijft nog het beste, want jij kunt zo iemand niet genezen. Het beste dus gewoon normaal doen en als een andere alter invalt ook daar gewoon mee omgaan.

Ik bedoel niet iemand persoonlijk maar het gaat er ook om of je je hem/haar dan kunt herkennen, komt het tot uiting als ze zich niet op hun gemak voelen of maakt het niet uit?.
Mensen met 2 gezichten ken ik ook, is dat niet een vorm van MP?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:50

Bij deze vrouw merkten we het vaak als ze was geswitcht, tenzij de alter erg veel op haar eigen persoonlijkheid leek.
Je merkte het aan haar houding, manier van lopen, praten en gezichtsuitdrukking.
Soms switchte ze ineens terug en dan maakten we een opmerking in de trant van "ben je er weer? Je was even weg".
Om vervolgens even te vertellen wie we zagen en wat er gezegt/gedaan was.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:57

Lijkt mij wel apart om met haar om te gaan, je weet nooit wie je voor je krijgt, merkt ze zelf ook dat ze weer geswitched is, en heeft ze 1 overheersende persoonlijkheid?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:17

Ik heb op een forum gezeten waar ook mensen kwamen met MPS. Eerlijk gezegd kan ik er niet goed mee omgaan.
Het is hartstikke moeilijk voor de persoon die het heeft, maar ook voor de omgeving. Ik merkte dat ik me begon te ergeren soms. Heel fout, dat weet ik.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 12:29

Broccoli, het lijkt mij dat je nooit weet waar je aan toe bent met iemand met MPS, ik weet ook niet of ik er goed mee om zou kunnen gaan.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:31

Nee dat weet je inderdaad ook niet.
Het was heel verwarrend.
Eerst praat je met een 20-jarige en ineens met een 8-jarige. Of met een gigantische relpuber. Ik kon er echt niet mee omgaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:34

Ik ken het verschijnsel van de verhalen van mijn vriend, zijn ex heeft nu 96, en toen ze wat met hem had 64 personen. Zij had in haar hoofd (op zijn aanraden) een soort rangorde aangebracht, waarin de ouderen de baas waren over de jongeren, en waarin zijn vriendin de baas was. Ook hielden zij vergaderingen 1x in de week, waar iedereen bij was, om de rust te bewaren.

Het schijnt vrij bizar te zijn...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:43

Wij hebben verschillende casussen gezien van mensen met MPS, ik vond het fascinerend om te zien, vooral omdat sommige patienten toch een vrij normaal leven kunnen er op na houden. Welliswaar met de nodige therapie.

Eentje was erop getraind een dagboek bij te houden, dus elke persoon schreef als hij naar buiten kwam een stukje neer. De geschriften, de taal ... alles was echt uniek en dat was toch wel apart om te zien voor de eerste keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:53

Bizar wel dat er nog niemand is geweest die even de moeite heeft genomen te vertellen dat deze stoornis tegenwoordig geen MPS meer heet maar DIS (dissociatieve identiteitsstoornis).

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:55

dus zo'n persoon weet bij "terugkomst" niet wat de ander heeft gezegd en gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:57

ikkemetwikke schreef:
dus zo'n persoon weet bij "terugkomst" niet wat de ander heeft gezegd en gedaan?

Tenzij het "onderling" wordt gecommuniceerd niet, inderdaad.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:00

Zwelgje schreef:
Ik heb daar wel eens een documentaire van op TV gezien, ik vond het allemaal heel erg vreemd. Misschien komt dat ook wel omdat ik zelf zo nuchter ben.
Ik vraag me alleen af hoe iemand verschillende persoonlijkheden kan ontwikkelen. Wat ik gezien had, was een engelse vrouw die 4-5 personen (dacht ik) in zich had.
Zij kon van het ene op het andere moment switchen van de normale vrouw naar een klein jongetje. Ik zou er zelf denk ik niet goed mee overweg kunnen. Ik zou er niet tegen kunnen, misschien zelfs gemeen of lomp worden en het aanstelgedrag vinden. Ook al zal dat misschien helemaal niet zo zijn. Ik zou daar niet in mee kunnen gaan denk ik. Ik vind het heel knap dat andere mensen zich daar wel in kunnen verplaatsen.

die was bij jensen toch ?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:28

Nouks schreef:
Bizar wel dat er nog niemand is geweest die even de moeite heeft genomen te vertellen dat deze stoornis tegenwoordig geen MPS meer heet maar DIS (dissociatieve identiteitsstoornis).

Ja lekker belangrijk! 8)7
't Is nog steeds hetzelfde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:05

Broccoli schreef:
Ja lekker belangrijk! 8)7
't Is nog steeds hetzelfde...

Natuurlijk is het hetzelfde, maar als je op zoek bent naar recente informatie is het toch handig een recente benaming te gebruiken....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:18

Ik denk MPS(of de nieuwe naam) net hetzelfde is als alle andere psychische ziektes, je moet een goed inlevingsvermogen hebben om te beseffen wat het is. Als je fysiek iets mankeert, je been breekt en daarom niet kan lopen, krijg je alle begrip van de wereld. Maar als je psychisch iets mankeert, daar heeft de samenleving vaak minder begrip voor. Voor vele stel je je dan aan en moet je maar gewoon even beter je best doen. Want dat is iets wat je van buitenaf niet kunnen zien, en ook veel moeilijker kunnen vaststellen. Een gebroken been heb je maar een foto voor nodig, voor een psychische afwijking heb je tests en zelfs dan is het wel eens gokken als het echt juist is.

Ik vind het zelf een heel interessant beeld. Ontzettend bizar, misschien wel een van de bizarste. Het is ook ongelofelijk moeilijk om voor te stellen dat het gewoon echt bestaat. Toen ik het eerst hoorde, had ik ook zo mijn twijfels. Maar met 2 of 3 verschillende personen zou dat nog lukken, aandacht trekken en iemand voor het lapje houden. Maar probeer zelf maar eens een stuk of 15 personen te spelen gedurende een week. Met elk een eigen handschrift, een eigen karakter, eigen goede punten zwakke punten, eigen herrineringen en ervaringen. Ik durf ervoor te wedden dat binnen de korste keren je niet meer weet wie wat had gedaan en alles door elkaar haalt.

Ik las laatst een interview met zo'n vrouw. Zij was zwaar misbruikt geweest in haar verleden(daarbij ook zwaar fysiek mishandelt) en had zich om aan die trauma's te ontrekken een boel andere persoonlijkheden ontwikkeld. Je kan dus stellen dat een geest een enorm sterk iets is, en in een allerergste noodsituatie zelfs in staat is om zich volledig uit te wereld te trekken.

Omgaan lijkt mij net als met andere stoornissen niet altijd zo gemakkelijk, soms zelfs frustrerend. Je moet goed in je achterhoofd houden-en willen houden-dat deze mensen er ook niets aan kunnen doen dat ze zo zijn, en dat gefrustreerd op hun worden niet gaat helpen. Net als je zo onbegripvol kan blijven klagen tegen iemand met een gebroken been dat hij moet ophouden met die komedie en lopen, hij zal het niet kunnen. Kan jij onbegripvol blijven klagen tegen zo iemand dat ze moet ophouden met die komedie en normaal doen, ze zal het niet kunnen. Misschien alleen met zeer intensieve psychologische begeleiding onder controle houden, maar het zal toch net ietsje moeilijker te genezen zijn dan een gebroken been.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:50

[LZP] > [MW]

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:57

Balou_k schreef:
Zwelgje schreef:

die was bij jensen toch ?

Ja, nu je het zegt heb ik dat ook gezien, vond het toen niet erg geloofwaardig overkomen, maar ik ben ook maar een leek op dat gebied dus kon het ook echt zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:31

Hoi Ikima,

een mens kan vele kanten hebben. Dat kan door vele factoren ontstaan. Echter meerdere persoonlijkheden binnen één mens is iets anders dan dat een mens bv kwaad kan zijn, of vrolijk, of een mening bijstelt, niet in dingen blijft hangen waar een ander trager functioneert qua denken.

Hoe bedoel je "Een heel gezelschap in één?"
Is dat jouw beleving of is dit daadwerkelijk aan de orde?..
Is de persoon in kwestie iemand waar je dit al eens rechtstreeks naar hebt vermeld?
Want invullingen zijn snel gemaakt.

Ik ben het met Lor1 eens dat je dergelijke conclusies alléén kunt trekken als het persoon daartoe gediagnostiseerd is. Het is een enorm complexe psychiatrische aandoening.

kathleentje, knap beschreven trouwens, objectief en niet veronderstellend, maar helder!

Heb ooit eens een interessant boek gelezen, het heet Sybil. Het is ongelofelijk wat die vrouw mee had gemaakt hen hoe zich dit manifesteerde in dergelijke problematiek.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:23

Een mens met vele kanten is in mijn ogen niet iemand met MPS maar gewoon iemand die met zichzelf in de knoop zit. :D

Ik ben, volgens mij, nog niemand tegengekomen met MPS dus vraag ik mij af of ik zo iemand zou kunnen herkennen, zonder iemand op het oog te hebben dus.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:27

Die conclusie klinkt idd wat gezonder, mits dat klopt, he?

Hoe ben je eigenlijk verzeild geraakt in dit onderwerp?
Want het is heel specifieke problematiek.
In de psychiatrie waar ik werkte kwamen maar enkele gevallen voor, mensen met overigens een minimaal aantal persoonlijkheden. In sommige gevallen gaat het aantal over de 10.

Ik raad je aan je eens te verdiepen in literatuur. En dan nóg valt zo iemand voor ons leken nog niet te herkennen, vrees ik. :+