wie is er bekend met Lyme?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

wie is er bekend met Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 09:01

Aangezien ik ernstige vermoedens heb dat ik enkele jaren geleden lyme heb opgelopen, vraag ik aan jullie wie hier ervaring in heeft. Morgen moet ik naar de huisarts voor een test.

Ik had een aantal jaren geleden (jaar of 5) ineens twee rode ronde uitslagvlekken op mijn rug. Verder nooit aandacht aan besteed.

Ik heb op dit moment veel last van mijn lijf, ik heb dit altijd afgewimpeld op mijn artrose (ik ben nooit zuinig geweest op mijn lijf) maar ik merk dat ik steeds meer last krijg van mijn spieren, daarnaast ben ik veel moe en kan ik mij slecht concenteren.

Hoe gaat dit allemaal in zijn werk, en wat kan ik verwachten als het inderdaad lyme is.

Ik ben op Lymenet geweest en het komt me allemaal wel heel bekend voor........

Anoniem

Re: wie is er bekend met Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:03

Een kenneis van mij heeft Lyme en die is al een hele tijd uit de roulatie. Een collega heeft het in mindere mate en werkt wel gewoon. Ik denk dat het per persoon verschilt. Ben je ook erg moe Kim?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 09:09

ja ik ben vaak ook erg moe :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:18

Die kennis van mij zit al twee jaar aan de antibiotica. In nEderland weten ze volgens mij niet genoeg. Er schijnt in Duitsland een hele goede kliniek te zitten die anders behandelen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:22

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar in omgeving ken ik wel veel mensen die het hebben of gehad hebben. Het is enorm jammer dat je er zo laat mee komt. Kun je ook niet weten, gebeurd veel mensen.

Ik wil je niet bang maken, maar ik ken mensen die er een flinke tijd voor in het ziekenhuis hebben gelegen en zich nu nog steeds niet top voelen.
Snel snel naar de dokter inderdaad en flink drammen op een hele goede en snelle behandeling.

Lyme kan chronisch worden en alle problemen qua concentratie, moeheid, enz enz. die daarbij horen, daar wordt je niet vrolijk van!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:44

je kan Anya eens een pm sturen... zij heeft hier ook ervaring mee :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:55

Ik heb ook Lyme gehad. Of iig de bacterie in een verder stadium. Ik heb toen antibiotica gehad en dit is pas na 3 kuren aangeslagen. Het is als het goed is nu weg, maar ik ga nog regelmatig op controle.

Als het inderdaad Lyme is krijg je verschillende onderzoeken, en krijg je waarschijnlijk alleen een antibioticumkuurtje mee naar huis. Hier in Nederland zijn ze nog niet ver genoeg om gerichte medicatie te geven.
Als je te laat bent kan het idd chronisch worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:02

Banjer schreef:
je kan Anya eens een pm sturen... zij heeft hier ook ervaring mee :)

senks ik heb Anya een pb gestuurd :)

als ik het zou hebben is het na 5 a 6 jaar denk ik wel chronisch geworden :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:13

Ik heb van een kennis geloof ik ooit eens opgevangen dat de standaard test in Nl idd niet voldoet, dat je in Duitsland of in Belgie moet zijn. Spreek haar bijna niet meer, maar kan het wel eens opzoeken of vragen voor je.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:22

Oei wat jammer dat je er nu eigenlijk pas mee komt. Je bent toentertijd dus niet naar de huisarts geweest? Waarschijnlijk had hij je dan een antibioticakuur meegegeven. Heb je kort na de tekenbeet ook last gehad van hoofdpijn en/of een grieperig gevoel? Misschien ook gevoeliger voor alcohol als in sneller aangeschoten?
Na 5/6 jaar zou het inderdaad chronisch zijn lijkt me, maar dit weet ik niet zeker. Hoop echt voor je dat geen ziekte van Lyme is, naar mijn weten nog geen echte medicatie voor deze ziekte. Familielid van mij is er aan overleden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:28

ik heb de nare gewoonte om al jarenlang elke dag te drinken...... nu dat ik sinds een week of 6 slechts in het weekeinde of bij gelegenheden iets mag drinken van mezelf, lijkt het eigenlijk erger te worden.

Ik heb nog steeds bij tijd en wijlen een grieperig gevoel, wat komt en gaat.

mooi vooruitzicht, ben niet echt van plan om te overlijden aan een tekenbeet :) als ik dan toch dood moet door een dier dan gewoon maar door een paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:31

Ik ken iemand die er voor is behandeld, later meer daar over, ik ga het deze week even voor je navragen hoe dat in zijn werk is gegaan.
Maar dat gevoel wat je beschrijft kan komen van het ontgiften van je lijf!!!!

Edit, in rode wijn zitten anti-oxidanten die ook in granaatappelsap zitten, het kan dat je lijf daar op reageert. Probeer eens een pak van dit sap per dag weg te werken?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:33

Ik heb ook Lyme gehad, ik kreeg ook pijn in mijn rug, vaak moe, grieperig terwijl ik nooit ziek was..... ben uiteindelijk naar de HA gegaan toen ik ronde plekken kreeg.

Hopen dat het geen Lyme is! Of dat het dan in ieder geval niet chronisch is (geworden) maar die kans is dan best groot...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:35

Je geeft aan vaak erg moe te zijn, krijg je wel genoeg binnen qua voedingsstoffen of merk je dat je eetlust afgelopen tijd ook is afgenomen?

Ik hoop dat je huisarts je morgen duidelijkheid kan geven!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:36

de ronde plekken waren er het eerst, daar heb ik geen aandacht aan geschonken, want tja....... het jeukte wat........ en wat spontaan komt, gaat ook spontaan.

Mijn geheugen werkt niet goed, maar dat weed ik altijd aan een val waarbij ik een half uur buiten westen was, mijn korte termijngeheugen doet het niet meer zo best zegmaar. Die val was vlak na die rode vlekken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:37

Elessar schreef:
Je geeft aan vaak erg moe te zijn, krijg je wel genoeg binnen qua voedingsstoffen of merk je dat je eetlust afgelopen tijd ook is afgenomen?

Ik hoop dat je huisarts je morgen duidelijkheid kan geven!

Ik heb al jaren geen eetlust meer ;) het is dat ik moet koken omdat ik een kind in de groei heb :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:41

Hoe lang is jaren? Al meer dan 6 jaar dus? Het is belangrijk om toch goed te eten, je kan je ook erg moe/futloos voelen als je niet voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarnaast heb je ook een intensieve baan die ook veel energie van je vergt lijkt me? :)

Sindsdien vaker erg duizelig of licht in je hoofd geweest en dan problemen met opstaan en lopen? Toevallig ook sneller geprikkeld en last van stemmingswisselingen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:44

ben iets opvliegend op zijn tijd :) kan wel eens bovenaan de trap staan en niet weten hoe ik eraf moet komen zonder kleerscheuren.

Ik moet goed eten en koken omdat ik een kind van 10 heb :) dus koken en eten moet :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:50

Mooi dat je een kind hebt zodat je wel moet. :)

Ik kan het je aanraden om een lijstje te maken met punten waar je de laatste tijd allemaal last van hebt en dat mee te nemen naar je huisarts morgen.
Wellicht heb je hier iets aan, het kan zomaar zijn dat je niet stilstaat bij sommige symptomen. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 17:53

senks :) :)

Het kwartje viel vanacht ineens, dus het eerste wat ik vanochtend heb gedaan is naar Lymenet gegaan.......

en ik kan toch wel zeggen dat ik in mindere of meerdere mate last heb van heel veel symptomen......

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:00

Welcome. :) Heel veel succes morgen bij de huisarts, hoop dat 'ie iets voor je kan betekenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:00

Vink dan ook meteen de lijstjes af voor vitamine B12 tekort, Fybromialgie en chronische Candida infectie, er zit nl aardig wat overlap in de symptomen van al deze aandoeningen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:01

naaaah mijn huisarts moet je wat aanzwengelen zegmaar :) :)

gaat nog een dobber worden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:03

tamary schreef:
Vink dan ook meteen de lijstjes af voor vitamine B12 tekort, Fybromialgie en chronische Candida infectie, er zit nl aardig wat overlap in de symptomen van al deze aandoeningen.

het enige wat deze ziektes niet hebben is de ronde ring op je huid......... en daarvan weet ik zeker dat ik die gehad heb.....

ik heb uiteindelijk na jaren kwakkelen de link gelegd tussen de rode (2) ringen op mijn huid van mijn rug, die vlak onder elkaar zaten en de klachten waar ik al jaren mee loop

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:06

Mijn huisarts dito klets, dus flink aandringen en zeggen dat je er niet gerust op bent en nader onderzoek wilt!
Ik heb uiteindelijk zo'n 10 jaar maandelijks de huisarts bezocht en mijn klachten op tafel gegooid. Uiteindelijk zelf maar bedacht dat het tijd om mij eens binnenstebuiten te keren en naar de internist te gaan. Niet eerder weggegaan voordat ik een verwijsbriefje had. Oom van mijn moeder precies hetzelfde verhaal en hij is dus overleden aan Lyme.