Zwanger en dan gewoon blijven paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bolletje_05

Zwanger en dan gewoon blijven paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 15:28

Hallo!

Het is allemaal nog niet zeker maar heel misschien is de kans er dat ik dus zwanger ben :o Alleen nu de vraag tot in hoeverre mag je als zwanger zijnde blijven door paardrijden? Want ik heb 3 eigen paarden ben samen met mijn vriend eigenaar van een stal ect.
Als het aan mij ligt zou ik gewoon tot zover door blijven rijden waarneer het ook daadwerkelijk kan. Want als ik al vroegtijdig thuis op de bank of op bed beland dan zou ik onderhand gek worden van het niks doen.

Maar zoals mijn schoonzusje zij is nu 21 wkn zwanger maar zij zit dus al vanaf eerste dag dat ze wist dat ze zwanger werd alleen maar op haar gat en maar te roepen en denken dat ze niks mag doen want dan verliest ze het kind en bladebla! Naar mijn mening klinkt dat bij mij erg onnozel want je baarmoeder is toch wel sterk genoeg dat de aanstaande moeder toch gewoon tot bepaalde periode kan blijven werken en sporten? Of zeg ik nu wat raars.

Wie hier is er ook zwanger of geweest en kan het me vertellen?

Als het verkeerd staat sorry hiervoor.
Laatst bijgewerkt door Tamara op 04-02-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schuingedrukte tekst recht gezet

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:29

Ik mocht het niet van m`n huisarts, maar er zijn er genoeg die tot op het eind doorrijden.
Misschien mag je schoonzusje het ook wel niet ;)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:30

Meisje van de club is zwanger en die vertelde dat het rijden tot 22 week zwangerschap geen probleem is!! Maar ik kan mij heugen dat ik eens iemand met een dikke toet heb helpen opstappen en die kids zij ook gewoon gezond!

Zou gewoon kijken tot hoelang je hetzelf volhoud en verantwoord vind!

marianne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:31

je kan gewoon blijven paardrijden tot dat je lichaam aangeeft dat het niet meer lukt/kan.
als je verder bent in je zwangerschap zou ik het gewoon wat rustiger aan gaan doen met rijden maar stoppen hoeft volgens mij echt niet hoor.
gr

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:32

Ik heb gereden tot ik er niet meer op kwam en dat was 39 weken.
Huisarts zei dat ik het zelf snel genoeg voelde als het niet lekker ging.
Nou moet ik er ook wel bij vertellen dat ik mijn paardje al 16 had toendertijd en ik hem vertrouwde hij maakt geen rare sprongen.
Deed wel rustig aan, en mesten heb ik ook heel lang gedaan.
Zolang je je lekker voelt kan er mag je heel veel.
Succes en van harte

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:34

Bij mijn eerste kindje ben ik blijven rijden tot 8 maanden daarna ging het echt niet meer.Ik moet wel zeggen ik stapte wel op rustige paarden en niet van die heethoofden.

Bij mijn tweede zwangerschap heb ik tot 4 maanden gereden daarna ging het niet meer.

Luister naar je eigen lichaam je merkt zelf wel of het wel of niet gaat.

Trouwens gefeliciteerd met je zwangerschap

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:36

Revolutionair! Als man zwanger zijn! ;) Spiekte even in je profiel aangezien dit bij YOUNG Rider Talk staat..

Maar rijden tijdens zwangerschap verschilt ontzettend per persoon en per zwangerschap denk ik. Doen wat goed voelt! Een stalgenootje reed bij ons door tot 4 maanden ongeveer, daarna gestopt, mede ook uit angst dat er iets kon gebeuren (en terecht in mijn ogen, het blijven paarden!).

pipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:42

Rukaro schreef:
Revolutionair! Als man zwanger zijn! ;) Spiekte even in je profiel aangezien dit bij YOUNG Rider Talk staat..

:D :D :D :D .....ik had ook ff gespiekt

ladyisabelle

Re: Zwanger en dan gewoon blijven paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:44

Mijn instructrice had een paar dagen van te voren nog gereden, je moet het zelf een beetje aanvoelen denk ik :)

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:46

Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt, je lichaam geeft jou echt wel aan wat wel en niet kan. Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn eerste zoon doorgereden tot 32 weken maar bij mijn tweede zoon moest ik al stoppen met 24 weken. Ik reed wel op een paard wat ik al jaren in eigendom had en waarvan ik (bijna) alle trucjes goed kende, het lijkt me niet het ideale moment om paarden zadelmak te gaan maken ;). Ik denk dat het wel verstandig is om, als rijden niet meer gaat, zolang mogelijk te sporten of in ieder geval te bewegen. Rust roest en met een goed getraind lijf is het herstel na een bevalling gewoon veel beter.
Geniet van je zwangerschap!!!!! Enne gefeliciteerd.

Bolletje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:24

Haha ja sorry maar toen ik me hier op bokt aanmelde (leesde eerders wel al gewoon mee en besloot toen lid te worden ;) ). Had ik iets te snel gehandeld , en er toen verder niet meer naar om gekeken maar inderdaad staat echt in m´n profiel man :D :o Zal het nu maar gelijk even veranderen haha! Maar ik ben toch echt een vrouw. Heb even daar beneden gekeken en zag geen ballen hangen haha :D

Morgenochtend ga ik een test doen om het nogmaals zeker te weten :D

Maar ik denk dan dat ik zeker niet op 1 van m´n paarden zal kunnen rijden ivm de ene nogal een vurige hengst is met best wel hengstestreken en ook wel hier en daar heftig kan zijn met rijden. Maar is je baarmoeder wel zo sterk genoeg om te kunnen en blijven paardrijden?

Voor de rest m´n andere 2 de ene is 8 jaar en een merrie maar onwijs schat van een paard en de andere is ook een merrie maar wat jonger namelijk 5 jaar.

Dank jullie wel voor de reacties ;)
Laatst bijgewerkt door Tamara op 04-02-09 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:29

ja, hoor ik heb tot twee weken voor de bevalling gereden, was toen wel meer hobbelen en lekker stappen en galopperen. draven vond ik niet zo lekker.
met 7 en halve maand heb ik nog dressuurwedstrijden gereden.
Je lichaam vertelt het je echt wel.
Zolang je een braaf paard hebt waar je je vertrouwt op voelt kan je lang door rijden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:29

ik ben nu 19 weken zwanger en na bijna een jaar niet te hebben gereden ivm blessure van het paard kruip ik er nu afentoe weer op.
echt lekker is het niet(je voelt je buik toch wel hobbelen).maar ik heb geen bloedverlies,kind beweegt veel etc.
ik doe ook geen extreme trainingen met m'n paard,hij is nog aan het opbouwen.
je lichaam geeft idd wel aan wanneer het echt niet meer kan.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:32

Zo'n baarmoeder is ongelooflijk sterk en kan heel wat hebben. Je moet gewoon je gevoel volgen. Ik heb zelfs nog 3 dagen voor de bevalling gereden en 3 stallen helemaal uitgemest. :Y)
Je voelt het echt wel wanneer het niet meer gaat. Ik vond het heerlijk om te schommelen op mijn paardje, lekker rustig stappen door het bos (eigen terrein), even zonder zadel stappen door de wei, het contact is dan zo intens, ik vond dat geweldig. :z
En die kleine van mij (nu 3 jaar) is helemaal paardengek, dus wie weet helpt het wel :)) :# :))

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:33

Ik ben bijna 26 weken zwanger en reed eerst geregeld op de fjord van mijn vriendin. Vertrouw het paardje voor 100% maar durf het risico gewoon niet te lopen, ben eindelijk zwanger na lange tijd...

Heb er toen ik 14 weken zwanger was alleen nog wat gestapt :)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:36

Tuurlijk kun je blijven rijden, je voelt vanzelf wanneer het niet meer lukt/prettig is. Uiteraard als je angstig gaat worden met rijden, dan moet je gewoon eerder stoppen en dan maar lekker gaan werken met de longe.

Ik heb tot de dag van mijn eerste bevalling nog op mijn knieeen het onkruid zitten plukken, gefietst en weet ik wat allemaal gedaan en ik was echt tonnentje rond en het was hartje zomer. Met de tweede was ik wat sneller moe, ook omdat er al eentje rondliep, maar ik heb tot het eind alles nog gedaan.

Je lichaam geeft het allemaal zelf wel aan, in ieder geval van harte met je zwangerschap, geniet ervan!

Bolletje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 18:18

Dank jullie wel en ja ik zal er ook zeker wel van genieten alhoewel het niet gepland was maar wel zeker gewenst is ;)

Maar mijn schoonzusje die beweert dat zij alles zo goed weet en mij erop aanspreekt juist niet te gaan paardrijden. Ik zo aan haar terug van ´´Hallo ik heb 3 paarden waarvan ik er al 1 waarschijnlijk niet kan rijden ivm te vurig/heet, maar wel longeren ect´´. En anderen erop laten rijden doe ik niet. Het zijn mijn paarden dus is het mijn zorgen en ook wil ik gewoon weg niet dat er vreemden erop gaan rijden, want dan voel ik me overal verantwoordelijjk voor als er bijv iets gebeurd of wat dan ook.

Ik kon eigenlijk niet wachten tot morgenochtend maar ik ben toch echt ´´Zwanger´´. M´n vriend kwam thuis met een CB en kon gewoon niet wachten, volgens de test zou het zo moeten zijn dat ik nu ongeveer 5 wkn ben. Vind toch ook wel spannend en het was voor ons absoluut nog niet gepland, maar gewenst is het ook zeker wel. Zal er dan ook wel van gaan genieten.

En wat betreft mijn schoonzusje die 21 weken is vind ik dat zij niet alles goed voor mekaar heeft, ze heeft geen baan en zit dus alleen maar thuis op haar luie gat en is haar vriend op veel dingen de baas zeg maar.
Ik zelf zou dat echt niet kunnen maar goed die mensen moeten er ook zijn denk ik dan en wat ze ook tegen me zegt kan ze blijven herhalen het is en blijft toch echt mijn eigen lichaam niet waar?

Nogmaals dank voor jullie berichten hier.
Laatst bijgewerkt door Tamara op 04-02-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:23

YRT => MW

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:49

[quote="Bolletje_05"]Dank jullie wel en ja ik zal er ook zeker wel van genieten alhoewel het niet gepland was maar wel zeker gewenst is ;)
Ik zo aan haar terug van ´´Hallo ik heb 3 paarden waarvan ik er al 1 waarschijnlijk niet kan rijden ivm te vurig/heet, maar wel longeren ect´´ [quote]

Gefeliciteerd!
Een oude instructrice van mij heeft doorgereden tot ze met zwangerschapsverlof ging, maar het zag er niet erg comfortabel meer uit op het eind.
Wat betreft je vurige paard, ook gewoon in de hand kan het natuurlijk flink uit de hand lopen. Maar dat risico zal je zelf het beste kunnen inschatten natuurlijk :o
Ik heb laatst bijvoorbeeld een trap vol in mijn buik gehad van mijn jongste merrie. Was puur joligheid (ze schrok zelf ook dat ze mij had geraakt), maar ik schrok er wel van en dacht eigenlijk meteen 'wat als ze dit doet als ik zwanger zou zijn.'
Die gedachte is wel blijven hangen en is wel iets waar ik rekening mee ga houden als het eenmaal zover is.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:00

ik heb tot mijn 22 week gereden, toen begon mijn buik in de weg te zitten en ik had een erg fanatiek jong paard dat ik niet meer kon bijbenen...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:04

Vriendin van heeft doorgereden tot ze 6 maanden zwanger was is gestopt omdat haar buik in de weg zat

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:09

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ze zeggen altijd dat zolang je je er goed bij voelt, dat je door kan rijden.

Ik heb er helaas niet meer opgezeten sinds ik zwanger ben, maar ik heb dan ook een vorm van reuma, dus het gaat gewoon niet, mag mijn medicijnen nu niet gebruiken. Als ik dat niet zou hebben, zou ik denk ik ook gewoon doorgereden hebben.

Er loopt ergens ook een topic waarin iedereen schrijft hoe lang ze doorgereden hebben... Weet zo even niet waar, zal even zoeken...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:11

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:13

Blijven bewegen tijdens je zwangerschap is juist heel goed. Zo blijven je spieren sterker en zeker voor het herstel na de bevalling komt dit je alleen maar ten goede.
Het verschilt natuurlijk per persoon hoeveel je nog kan doen, maar je moet gewoon naar je lichaam en je gevoel luisteren. Als het nog goed voelt, kun je het gewoon doen. Natuurlijk wel voorzichtig met op welk paard je gaat rijden zoals je zelf al aangaf.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:13

ik ben nu 31 weken zwanger en ik rij al niet meer sinds mijn 4 maanden. ( manlief heeft het liever niet, had in het begin veel last van bloedingen nadat ik gereden had), maar ik stap nog wel mijn paardje uit. Moet wel zeggen als ik begin te denken aan die baby in mijn buik zit ik niet zo gerust in het zadel hoor.
Het kriebelt wel om te rijden, maar de baby gaat voor.
Maar ik ben nog wel vollop in beweging, mesten, longeren, paarden klaarzetten voor manlief, alles lukt nog
Laatst bijgewerkt door Deertje op 05-02-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt