Zelfbeeld: hoe denk jij over jezelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelfbeeld: hoe denk jij over jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:35

Door [MW] hoe zwaar zijn jullie? kwam ik op het idee eens een nieuw topic te openen. In dat andere topic gaat het met name over hoe lang, hoe zwaar en hoe oud iedereen is. Af en toe merk je dat mensen wel of juist niet tevreden is met hun gewicht. Soms vinden anderen het noodzakelijk zich uit te laten over het gewicht van anderen. Maar het gaat puur over gewicht.

Daarom: vertel eens, hoe is jouw zelfbeeld? Vind je jezelf mooi, wat vind je mooi aan jezelf, wat minder mooi? Probeer concreet te zijn, licht toe waarom je iets vindt en vooral: is je zelfbeeld realistisch? Als je het puur objectief bekijkt, klopt je zelfbeeld dan?

Het hangt van zo veel meer af dan een paar kilo's meer of minder of je gelukkig bent of niet.

Ik ben benieuwd! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:37

Bij mij wisselt het elke dag/minuut/seconde :+
De ene keer kijk ik in de spiegel en denk ik: Hm, ik mag er best wezen!
Maar de volgende dag kan het zo maar weer zijn dat ik denk: Getver..
qua gewicht vind ik mezelf best zo, zou wat afmogen, ben ik ook wel mee bezig, maar het is meer opletten dat ik gezond eet en niet zo veel meer snoep. Ben dus niet echt aan het dieeten/meer aan het sporten.

Over het algemeen ben ik tevreden over mezelf.
Tuurlijk er zijn altijd dingen die beter kunnen, maar ik ben nou eenmaal wie ik ben, en dat veranderd niet :)
( Behalve dan dat ik rimpels ga krijgen over 20/30 jaar _O-)

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:39

ik vind mezelf niet knap maar ook niet lelijk ,
weeg precies genoeg en mag er wezen van mezelf :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:39

En als je het objectief bekijkt, Annn? Mag er inderdaad wel wat af, of is dat puur voor je eigen gevoel?

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:41

Ik vind mezelf..
sja.. zie mezelf net zo als elk ander. niet meer en niet minder dan een ander. ik ben wel zelfverzekerd opzich. :)
Ik ben wel tevreden/trots op mezelf. Om mijn talenten, en ben tevreden met mijn uiterlijk. Iedereen heeft zo zijn minpunten, ik ook. Bijv. ik weet dat ik wel een beetje ongeduldig ben met sommige dingen. Mijn doorzettings vermogen op school etc, is ook niet erg sterk.
hm.. wat ik wel mooi vind aan mijzelf? mijn ogen, mijn figuur, mijn huidskleur, dat ik iedermens als een gelijke kan behandelen. :) & dat ik trouw ben, aan relatie maar ook aan vrienden.
wat ik niet zo vind: donkere kringen onder mijn ogen, die heb ik erg snel.. en mijn karakter dus, ik zou wel daarvan wat geduldiger willen zijn.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:42

Als ik er over na denk vind ik dat ik best wel raar over mezelf denk. De ene keer vind ik me neus mooi en de andere keer is ie weer te groot en hij was ook een keer te klein :+
Ik vind mezelf niet mooi maar ik denk er eigenlijk ook niet 24/7 aan

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:42

Ik heb een gezond gewicht, niet te zwaar niet te licht.
Dus ik denk dat het meer voor mijn eigen gevoel heb.
Echt nodig is het niet nee, meer gewoon het buikje eraf :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:44

Ik ben heel erg tevreden met mezelf. :)

Ik vind mezelf mooi genoeg, ik ben blij met mijn ogen en met mijn haar, ik zou een tikkeltje groter willen zijn misschien. Ik heb precies het goede gewicht (al mag ik wel weer eens buikspieroefeningen gaan doen. :+ )
Verder ben ik goed in een aantal dingen (tekenen, schrijven, fotografie etc.) en daar ben ik gelukkig mee.

Daarnaast weet ik ook dondersgoed mijn zwakke kanten en kan ik daaraan werken. Ik vind mezelf gewoon mezelf en ik ben mezelf, en dat bevalt me heel goed. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:48

Ik ben tevreden! :)
Over 't algemeen, ben ik heel erg tevreden met mezelf. Ik zou nog wat af willen vallen.
Verder ben ik slim, ben ik heel gezellig meisje blabla.
M'n minpunten.. naja, ik ben heel chaotisch, dat vind ik dus echt heel vervelend. :')

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:49

Ik vind dit soort dingen altijd erg moeilijk.

Ik ben erg tevreden met mijn haar, en ogen. Ook mijn benen en mijn arme, billen vind ik mooi doordat deze goede vormen hebben en goed getraind zijn.
Mijn borsten vind ik persoonlijk niet mooi. Niet qua grote maar gewoon naar hoe ze er uit zien. Ook erger ik mij kapot aan mijn buik en dijen.

Verder ben ik erg trots op mijn mensen kennis die ik heb. Ik kan vaak door het gedrag van mensen heen kijken en zien hoe ze eigelijk in werkelijkheid zijn.
Ook ben ik trots op de kennis en leervermogen dat ik heb. Waardoor ik een goed diploma kan halen en nu al een baan aangeboden heb gekregen. Terwijl ik nog een jaar moet studeren.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:49

Valt me nog mee dat jullie zo positief zijn.
De meeste mensen die je spreekt hier over zijn toch wat negatiever :Y)
Maar misschien vissen die gewoon naar complimentjes.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:51

Ik zeg altijd gewoon "ik ben niet arrogant, ik heb gewoon zelfkennis." :+ :Y)

Nee hoor, ik weet gewoon mijn goede punten én mijn zwakke punten en dat laatste is belangrijk. :)

En objectief gezien (en uit ervaring van anderen) klopt mijn zelfbeeld. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:52

Annn schreef:

Ik vind het ook tof om te zien dat men hier eigenlijk over het algemeen wel blij is met zichzelf! :)

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:52

Fiffill schreef:
Ik zeg altijd gewoon "ik ben niet arrogant, ik heb gewoon zelfkennis." :+ :Y)

Nee hoor, ik weet gewoon mijn goede punten én mijn zwakke punten en dat laatste is belangrijk. :)

En objectief gezien (en uit ervaring van anderen) klopt mijn zelfbeeld. :j

Inderdaad :j,
Maar dit is ook iets wat je pas te weten komt naar mate je ouder wordt.
Als ik dit topic 2 jaar geleden had gezien was mijn antwoord heel anders geweest.
En waarschijnlijk is het over 2 jaar ook weer anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:54

Annn schreef:

Je verandert toch niet door te klagen hoe slecht je jezelf vind :Y)
Je kan jezelf er gewoon bij neerleggen, en aan je zwakke punten werken dan steeds zeuren dat je niks bent en alles..
Ik vind dat eigenlijk iedereen wel iets bijzonders heeft, en daarom ook een positief zelfbeeld kan hebben. :j

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:55

Rebeccaa schreef:
Annn schreef:

Je verandert toch niet door te klagen hoe slecht je jezelf vind :Y)
Je kan jezelf er gewoon bij neerleggen, en aan je zwakke punten werken dan steeds zeuren dat je niks bent en alles..
Ik vind dat eigenlijk iedereen wel iets bijzonders heeft, en daarom ook een positief zelfbeeld kan hebben. :j

Er zijn zat mensen die dat niet doorhebben :P
Je moet ook vrede kunnen hebben met je mindere punten, anders zie je die goede punten ook niet.

En inderdaad iedereen is anders :j

Annn

Re: Zelfbeeld: hoe denk jij over jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:57

Ik ga even eten, en dan kom ik even verder kletsen, interessant topic dit :j

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:58

Ik ben niet te dik of te dun. Vind mezelf een goed figuur hebben en ben trots op m'n ogen. Naar de buitenwereld toe ben ik altijd een spontane meid, maar van binnen voelt dat anders en daar zou ik weleens verandering in willen zien :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:59

Ik ken mensen die constant om zich heen kijken "die is mooi, die is veel mooier dan ik." en daar worden ze niet gelukkiger op.
Ik betrap mezelf er veel eerder op dat ik denk "goh, ben ik blij dat ik er niet zo uitzie." in extreme gevallen dan. :=
Maar verder ben ik ook niet jaloers aangelegd.

Overigens vind ik echt bijna iedereen mooi in de zin van dat iedereen wel iets speciaals heeft. :) En ik heb ook gewoon zoiets van dit ben ik, deal with it. Ik vind mezelf prima zo. Zolang je maar iets hebt om aan te werken en te verbeteren (slechte punten) heb je wat om handen. En dan kom je nog tevredener uit. :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:00

Wisselend. Als ik ongesteld ben ben ik vrij negatief over mezelf en de rest van de tijd neutraal. Ik ben bezig met afvallen (het gaat langzaam maar het gaat goed!) dus ik zie er nog niet zo uit als ik graag zou willen. Nou zal dat nooit gebeuren want wie is er nou echt tevreden met z'n uiterlijk? :D Je moet ook wat te 'zeiken' hebben toch?
Nee ik vind me zelf wel oke, en gelukkig wordt me ook zo nu en dan verteld dat ik een lekker ding ben, dus :D ik ben tevree genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:02

Hmm, ik zal zelf ook even m'n eigen vraag beantwoorden trouwens :+

Mijn lichaam is voor mij altijd lastig geweest. Hoewel ik me ervan bewust ben dat ik (objectief gezien) niets te klagen heb over mijn bouw (en gewicht), is voor mij met name mijn gewicht wel iets waar ik onzeker over ben. In het gezelschap van dunnere/magere mensen kan ik soms toch enigszins jaloers zijn op de lichaamsbouw van anderen, hoewel ik me daarbij eerlijkheidshalve best bewust blijf van het feit dat dat natuurlijk onzin is. Afvallen doe ik niet, maar ik ben wel het type dat er alles aan doet niet aan te komen.

Hoewel mijn borsten (ik heb een vrij onmogelijke maat) voornamelijk vanuit praktisch oogpunt minder handig zijn, heb ik daar verder geen problemen mee. Het past wel bij m'n lichaam.

Verder ben ik met name onzeker over mijn (gezichts)huid. Deze weerspiegelt letterlijk hoe ik in m'n vel zit en zal nooit optimaal zijn of worden. Ik laat hierdoor mijn leven verder niet beïnvloeden, maar als ik iets aan mezelf zou mogen veranderen, zou het absoluut mijn problematische huid zijn.

Qua persoonlijkheid ben ik me zeer bewust van mijn positieve en negatieve kanten. Zeker met het oog op die persoonlijkheid kan ik soms van mezelf houden, maar kan ik mezelf ook ontzettend haten op het moment dat die negatieve kanten boven komen terwijl ik me daar op dat moment wel bewust van ben.

Edit: overigens, ik wek naar de buitenwereld altijd de indruk zeer zelfverzekerd te zijn. Dat waarderen anderen aan me, maar in feite is 't dus niet helemaal waar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:06

Annn schreef:
Er zijn zat mensen die dat niet doorhebben :P
Je moet ook vrede kunnen hebben met je mindere punten, anders zie je die goede punten ook niet.

En inderdaad iedereen is anders :j

Helaas wel ja. :P
Ik had 't zelf ook nooit door, en vond mezelf ook écht niks.
En de laatste tijd is 't gewoon helemaal omgeslagen. Gelukkig. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:10

Ik ben naar de buitenwereld toe zelfverzekerd en dat ben ik ook echt. Ik ben simpelweg blij met mezelf, ondanks dat er altijd verbeterpunten zijn natuurlijk. :)
Btw mijn huid mag ook wel wat beter hoor (vooral tijdens de maandelijkse periode) maar dat gaat nu al steeds beter, misschien wel omdat ik lekker in mijn vel zit. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:13

Nou, Bente... Wat ik ervan gezien heb ziet jouw huid er toch echt beter uit dan de mijne hoor ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:14

Het valt ook mee hoor, ik heb nooit echt van die huge pukkels ofzo maar gewoon wat onzuivere huid, beetje vettig af en toe. :+ Maar ach, ik zit er eigenlijk nooit (meer) mee. :P