Sint Janskruid, kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Sint Janskruid, kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:54

Hoi, :D

Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over sint janskruid?
Bv:
-werkt het echt bij angsten?
-de eventuele gevolgen voor je lichaam?
En alles wat je er uiteraard nog meer over weet!
Bedankt alvast!

Nathalie

Re: Sint Janskruid, kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:23

Ik gebruik sinds kort Sint Janskruid...

Of het tegen angsten werkt, denk 't niet. Het neemt angsten niet weg, dat is onmogelijk lijkt mij.. Het zorgt er (iig bij mij en andere mensen die ik ken die het gebruiken) dat je dalen niet zo diep zijn, om het zo maar te zeggen.....
Sinds ik het gebruik (en dit is pas redelijk kort) voel ik me wel al beter. Ik merk echt verschil.
Mijn angsten zijn niet weg en mijn spanningen ook niet. Maar ik merk dat ik minder moe ben overdag en wat heel duidelijk is, is dat ik niet zo snel en veel somber ben als voorheen.

Zover ik weet heeft het geen negatieve lichamelijke gevolgen.. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de anti conceptie pil niet betrouwbaar is bij het gebruik van sint janskruid.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:28

het wordt gezegd dat het helpt bij depressiviteit.
Feit is, dat het gevoeliger maakt voor zonlicht. Misshien dat daar de werking in zit?

Als een paard teveel eet, verbrandt het eerder in de zon.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 07:42

Het is een goed middel maar bij bepaalde angsten kan je ook Bach Bloesem nemen.dat pakt verschillende dingen aan, dan heb je ook nog licht wezen essences die werken ook heel erg goed.Alleen laten die wel eerst heel erg je angsten zien zodat je weet hoe en waar je er aan moet werken om ze op te lossen.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 07:51

Ik werk bij de etos, en als mensen dat willen kopen moet ik altijd een heel kaartje laten lezen. Het is voor een goede gemoedstoetand dus als je depressief bent. Bij angsten zal ik in eerste instantie iets met valeriaan proberen. Ik geloof dat je met sintjanskruid uit moet kijken als medicijnen tegen hartproblemen gebruikt, of antidepressiva slikt... als je wilt kan ik het morgen even voor je nakijken op het werk.. het is een hele waslijst en ken hem niet helemaal uit mn hoofd ;)

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 07:55

Lees net het volgende op internet, was toch even beieuwd omdat ik graag goed wil weten wat ik verkoop ;)

het is van groot belang het gebruik van dit kruid te melden bij de huisarts, omdat er veel gevallen bekend zijn van het beinvloeden door het Sint Janskruid van de werkzaamheid van andere geneesmiddelen, zogenaamde geneesmiddelen interacties.
Enkele voorbeelden daarvan zijn: amitriptyline, cyclosporine, digoxine, fexofenadine, indinavir, methadone, midazolam, nevirapine, phenprocoumon, simvastatin, tacrolimus, theophylline en warfarine, alsmede andere antidepressiva.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 07:58

Ik wou net zeggen, dat beinvloed werking van andere medicatie dus nooit vergeten te melden aan de huisarts.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 07:59

Heb je trouwens passiflora complex wel eens geprobeert?is van A. Vogel bij innerlijke onrust, mischien dat je daar baad bij hebt?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 08:56

Hey ,

Jeetje wat veel reacties al!
Ik gebruik momenteel indd valeriaan.
Ik hoor indd dat er nog wat behoorlijke belangrijke dingetjes betreft de sint janskruid zijn.
Bedankt voor alle reacties! Hier kan ik zeker wat mee. Ik wil uiteraard geen dingen gebruiken die nog meer kwaad kunnen voor mijn lichaam, ik dacht misschien een extra hulpmiddel maar doe het dan liever op eigen kracht :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:59

Ik weet niet waar je het voor wilt gebruiken, maar heb je er al eens aan gedacht eens langs een homeopaat te gaan? Die zoekt een middel uit wat precies bij jou, je lichaam en je klachten past.

Succes!

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:04

Ik heb ook een hele tijd Sint Janskruid geslikt, werkte bij mij wel meteen :j Je staat wat positiever in het leven, ik dacht 'dat werkt toch niet' maar het werkt wél (bij mij dan) de dokter heeft me wel gewaarschuwd dat daardoor wel andere medicijnen minder goed zijn werk doen. Ik was tegelijkertijd ook aan de pil, daarom waarschuwde hij mij ;)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:05

Ja helaas heb ik al heeeel veel dingen geprobeerd. Ook Homeopathie. Zelfs ook al anti-depressivia alleen werd na 3 dagen gek ervan dus ben gestopt. Momenteel doe ik het op eigen kracht en dat gaat op zich met de dingen die ik doe prima. Alleen tja wil nog meer en nog verder komen. Gebruik het dus voor angsten die ik niet kan verklaren en die ik zeer irritant vind :D

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:12

Ik heb het op eigen kracht + SJK gedaan, je kan het altijd proberen (mits je geen andere levensreddende medicijnen slikt) toch? Het is gewoon een natuurlijk medicijn... Vind ze alleen wel duur en groot O:)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:03

Inderdaad als je geen andere medicijnen slikt kan het geen kwaad... Ik ben er erg blij mee ondanks dat ik ze pas sinds kort slik, ik merk echt een hoop verschil. Ik ben idd een stuk positiever! Ben ook minder vermoeid overdag dan voorheen en beter uitgeslapen 's ochtends. Ik hoop dat het nog ietsje beter gaat werken omdat ik nog wel snel geirriteerd ben. Maar ik ben er nu al blij mee. Ik slik dit ook veel liever dan anti-depressiva..

Ze zijn wel erg groot inderdaad, maar je kunt ook druppels krijgen.

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:07

tanya89 schreef:
Ik heb het op eigen kracht + SJK gedaan, je kan het altijd proberen (mits je geen andere levensreddende medicijnen slikt) toch? Het is gewoon een natuurlijk medicijn... Vind ze alleen wel duur en groot O:)

'Natuurlijk' betekent niet altijd 'onschadelijk'.
Bedoel dit meer in het algemeen, deze fout wordt namelijk vaak gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:28

Het kan niet alleen andere medicatie beïnvloeden, maar het verminderd de werking van de pil ook ladies! Dus let daar op!

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:30

De pil is toch ook een soort 'medicijn', ik schreef vanmorgen ook dat je daar voor uit moet kijken :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:34

Soms neem ik er eens een van mijn vader en het werkt meteen dezelfde dag nog. :j
Gewoon veel vrolijker voor mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:38

Als je last hebt van angsten kun je inderdaad wellicht eens valeriaan(thee) proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:51

tanya89 schreef:
De pil is toch ook een soort 'medicijn', ik schreef vanmorgen ook dat je daar voor uit moet kijken :)

Ik zie het, had er overheen gelezen ;)
Maar veel mensen zullen bij 'medicijnen' niet snel aan de pil denken, dus vandaar dat het wel handig is om het nog even extra te benadrukken.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 17:06

De pil ben ik momenteel niet aan. Ben daar bewust mee gestopt omdat dat misschien mijn angsten zou kunnen verergeren dus dat is gelukkig geen probleem. Verder zoals in het topic wordt gezegd over valeriaan, dit gebruik ik eigenlijk al een hele tijd maar werkt onvoldoende om nog verder te komen.
Ook bach bloesem heb ik al eens gehad, homeopathie ook al, anti-depressivia dus ook al. Kortom een hele waslijst helaas!

Ik las dus op internet dingetjes over sint janskruid vandaar mijn topic, graag heb ik eerst veel informatie over iets voordat ik er zomaar aan begin.

Bedankt voor de gene die gereageerd hebben ik ben in elk geval weer wat wijzer :D en uiteraard meer reacties zijn welkom!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:50

moonfish13 schreef:
Soms neem ik er eens een van mijn vader en het werkt meteen dezelfde dag nog. :j
Gewoon veel vrolijker voor mijn gevoel.

Dat zou ik niet doen als ik jou was.......
Sint Janskruid is dan wel zo vrij verkrijgbaar maar het is wel belangrijk dat je 1. wel onder behandeling bent bij een arts die je in de gaten kan houden, en punt 2. dat je het consequent inneemt!
Ik heb laatst ook een hoop info zitten zoeken op internet, en ik weet niet meer waarom, maar het is dus schijnbaar echt niet goed om soms wel soms niet te slikken. Als je ermee begint, netjes aan de dagelijkse dosis houden en het consequent slikken.

Dat sint janskruid meteen diezelfde dag nog werkt komt trouwens bijna nooit voor. (niet onmogelijk, maar toch) De meeste mensen die ik heb gesproken voordat ik begon hadden toch wel 1,5 tot 3 weken nodig voordat ze verschil merkten. Ik merkte verschil na 7 dagen slikken.

Enne in mijn eerste post had ik ook al geschreven dat de anticonceptie pil niet betrouwbaar is bij gebruik van SJK. ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:58

Kun je bij het gebruik van St. Janskruid ook last krijgen van bijwerkingen en zo ja, welke? Ik heb ook erg veel last van angsten en na een zeer vervelende ervaring met ad wil ik het ook liever op een natuurlijke manier proberen. Gebruik wel valeriaan af en toe. Ik weet dat St Janskruid meer voor je stemming is, maar juist door de angsten daalt die vaak ook tot een nulpunt...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:02

Ik denk niet dat het angsten wegneemt... Maar, de meeste mensen worden wel positiever van sint janskruid, dus dat zou wel verschil kunnen maken natuurlijk.. Maar echt angsten wegnemen, denk niet dat dat kan.

Ik heb zelf helemaal geen bijwerkingen, ik ben er echt heel positief over. :j

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 20:36

Het is indd ook zo dat als je positiever in het leven staat en meer energie hebt dat je meer dingen kunt overwinnen dus in dat opzicht zou het wel een idee zijn. En het zijn bij mij in elk geval geen specifieke angsten maar meer angstgevoelens en onrustigheid eigenlijk.Dus misschien wordt je wel rustig van SJ?