kies getrokken - witte dingetjes. Wat zijn dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

kies getrokken - witte dingetjes. Wat zijn dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 20:38

Vorige week (10 dagen terug) heb ik een kies moeten laten trekken, die was dusdanig naar de haaien dat het wel e.e.a. aan sloopwerk kostte voor-ie er echt uit was.
Na een dag of 5 kwam er een klein wit splintertje uit het gat dat mijn kies heeft achter gelaten, vandaag kwam er een wat groter langwerpig stuk uit. Een vriendin dacht dat t kraakbeen was maar daar kan ik me niets bij voorstellen. Ik denk eerder aan een splinter kaakbot of een stuk achtergebleven wortel.
Wat is gebruikelijk of is het waarschijnlijk?

djaynikey

Re: kies getrokken - witte dingetjes. Wat zijn dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:42

raar zeg. ik zou even de tandarts bellen ..en even informeren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:45

Het eerste wat ik dacht bij het lezen van de titel: "iew, maden?" :=

Ik denk een stuk achtergebleven wortel? Ik heb het zelf ook weleens gehad en het kan ook nog eens gaan ontsteken. Ik zou toch even contact opnemen met de tandarts :)

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:48

Ik denk dat het oplosbare hechtingen zijn :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:49

Die zijn toch meestal zwart? :?

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:51

Cayenne schreef:
Die zijn toch meestal zwart? :?

Nee joh hechtingdraadjes hoeven niet altijd zwart te zijn hoor. Kan ook wit ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:52

Oplosbare niet, die zijn doorzichtig/wittig. Euhm tja als je er geen alst van heb zou ik het aankijken tot maandag en dan je TA bellen, anders naar de HAP gaan als je last heb.
Sterkte iig.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:53

Mn vader heeft ook een paar kiezen laten trekken (al wel een aantal weken terug) en heeft het ook nog steeds.. zijn kiezen gingen bij hem ook niet zomaar gemakkelijk dus was ook veel aan gesloopt.
Volgens mij was het gewoon soort van bot uit zn kaak ofzo.. weet het niet precies zal het zo even vragen.
Je bent in ieder geval niet de enige..

Mn vader zegt: 'splinters' maar hij slaapt nog half dus meer krijg ik er niet uit :+
't Zijn in ieder geval echt van die harde stukjes wit spul
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 24-01-09 21:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:54

IndianLady schreef:
Oplosbare niet, die zijn doorzichtig/wittig.

Ik ben toch echt pas gehecht na het trekken van 2 kiezen en dat waren zwarte oplosbare draadjes :j
Ik wist uberhaupt niet dat ze er ook nog in het wit waren. Lijkt me erg opvallend :=

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:58

Niet als ze oplosbaar zijn ;)

Ik ken ze alleen als doorzichtig, maar je kan ze dus ook in het zwart hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:58

die van mij waren ook wit en oplosbaar.
Vond het er eerst ook gek uit zien ;)

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:08

Ik ben een paar dagen geleden ook geopereerd geweest aan een cyste onder een kies, en nu heb ik ook witte oplosbare draadjes! :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 21:16

Ze bestaan zelfs in het blauw ;)
Alleen ben ik niet gehecht. Pijn doet het niet echt, het is iets dik maar lijkt mij gewone genezing. Er is verder geen pus uitgekomen en het aangrenzende tandvlees is ook niet rood, dus ontstoken lijkt me erg sterk.
Het stukje van vandaag is ong 5mm lang, ik denk 1 mm breed, loopt uit in een breder stukje, het andere eindje is een vlijmscherp puntje. Ik zie er geen glazuur op, het oppervlak is wat poreus en mat aan alle kanten.

No way dat ik terug ga naar de tandarts :n Niet als het niet echt helemaal noodzakelijk is en dat is het alles behalve.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:18

Waarschijnlijk een stukje achtergebleven wortel/kies dat nu zelf zijn weg naar buiten heeft gevonden. Mijn oudste heeft ook 2 weken geleden een kies laten trekken en kwam gisteren aanzetten met een wit splintertje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:22

delerium schreef:
Ze bestaan zelfs in het blauw ;)
Alleen ben ik niet gehecht. Pijn doet het niet echt, het is iets dik maar lijkt mij gewone genezing. Er is verder geen pus uitgekomen en het aangrenzende tandvlees is ook niet rood, dus ontstoken lijkt me erg sterk.
Het stukje van vandaag is ong 5mm lang, ik denk 1 mm breed, loopt uit in een breder stukje, het andere eindje is een vlijmscherp puntje. Ik zie er geen glazuur op, het oppervlak is wat poreus en mat aan alle kanten.

No way dat ik terug ga naar de tandarts :n Niet als het niet echt helemaal noodzakelijk is en dat is het alles behalve.

lol!

Ik zou wel even bellen voor de zekerheid.
Omdat het wsl niet ontstoken is, denk ik dat het niet zo erg is, maar toch bellen hoor!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:24

Haha ik zie hier echt de meest vreemde antwoorden voorbij komen, een stuk van je kaakbot nog wel. Nee dat kan echt niet, waarschijnlijk een splintertje van de wortel die is achtergebleven.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:26

Charaz schreef:
Haha ik zie hier echt de meest vreemde antwoorden voorbij komen, een stuk van je kaakbot nog wel. Nee dat kan echt niet,

:+ Dacht me zoiets te herinneren maar mn vader lachte me ook recht in mijn gezicht uit :))

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 21:31

Als bot is uitgesloten zal het idd een overgebleven stuk wortel zijn :) Ik weet best iets van anatomie enzo maar tanden en kiezen en hoe splintergevoelig kaken zijn heb ik me nooit in verdiept. Eigenlijk omdat ik al kiespijn krijg bij het idee alleen al.

Ik dacht ook voornamelijk in de richting van bot omdat het wel de kleur van bot heeft en niet glimt. Toen ik een tijdje terug een kies gedeeltelijk afbrak was het binnenste goed zichtbaar. Ik vermoed de pulpa ofzo? Maar dat was wat gelig. Dit is echt witter en een andere consistentie. Dat waarvan ik bedacht had dat het wel pulpa ofzo zou zijn was ook een beetje zacht.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:38

Ik denk ook gewoon witte oplosbare draadjes, ik heb ze zelf ook gehad toen mijn wijsheidstanden er uit gingen en zag ze ook pas na enkele dagen opeens tevoorschijn komen. ;)

edit: oh je bent niet gehecht :+ ben je zeker? :D Dan heb ik er geen idee van, zou wel even telefonisch contact opnemen met de tandarts. Kan nooit kwaad imo. ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:42

Mij man had dat ook toen zijn kiezen getrokken waren..

Bij de tandarts van mijn man zeiden ze dat het een stukje 'tussenschot' is.
Elke wortel van kies en tand heeft zijn eigen vaste plekje in de kaak, en die worden op hun plek gehouden door tussenschotjes tussen de wortels (of dat bot of kraakbeen is.. geen idee). Waarschijnlijk is dat datgene wat eruit komt..

Niks vreemds hoor..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 24-01-09 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:47

mn vader is tandarts en zegt dat het waarschijnlijk toch een stukje bot van de kaak is, in tegenstelling wat iedereen dus denkt :P , is niet raar hoor. ik zou me geen zorgen maken.. behalve als gaat ontsteken natuurlijk, maar das weer een ander verhaal :)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:52

Hoihoi!
Dat is waarschijnlijk een overgebleven stukje wortel hoor! Niets om je zorgen over te maken! Ik had het ook nadat ik 4 kiezen had getrokken....

btw: ik was met het kiestrekken flauwgevallen in de tandartsstoel... %)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:00

@Karin_gracie, maar hoe kan bot nu zomaar uit je kaak splinteren?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 22:07

Tussenschotje klinkt aannemelijk.
Ik maak me overigens ook geen zorgen, ik kan gewoon niet uitstaan dat ik niet weet wat het is.
Bluem: ik ben er 100% zeker van dat ik niet gehecht ben.
Doriet: flauwvallen schiet niet op he, volgende keer maar gewoon wakker blijven :+ Hoe zagen die stukjes wortel eruit?
Rest: allemaal bedankt voor de antwoorden :j

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 03:18

Kies- en tandwortels hebben geen glazuur, en glimmen dus ook niet, dus dat kan kloppen :)
Niet dat het helemaal vergelijkbaar is, maar ik heb op stage bij de dierenarts het een en ander aan honden- en kattengebitten gezien. Als daar wat getrokken moest worden ging dat soms ook gepaard met sloopwerk, en dan kwamen de kiezen en tanden er lang niet in 1 geheel uit. Ik kan me dus best goed voorstellen dat er wat splinters achterblijven soms, ook bij menselijke ingrepen aan het gebit :)

Heb je toevallig niet zo'n spuitje meegekregen van de tandarts of kaakchirurg, zo eentje met een krom bekje waarmee je de plek kan schoonspuiten? Ik weet niet of ze dat ook bij gewone kiezen doen, maar ik kreeg er iig zo eentje mee toen mijn verstandskiezen getrokken waren. Daarmee kon je heel gemakkelijk het gat uitspoelen met lauw water, misschien is dat anders wat om nog even op te halen, verkleint ook de kans dat er nog iets achterblijft dat gaat ontsteken.

(Ik had toen overigens ook witte hechtdraadjes :j )