Mijn leven lang pijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleB

Mijn leven lang pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:10

Ja jullie hoeven niet te reageren hoor, gewoon even mijn ei kwijt :P

Ongeveer 5 jaar geleden begon mijn rugpijn plotseling.
Ik reed op mijn toenmalige verzorgpony. Pony schrok van iets en sprong een meter op zij, ik weet niet hoe het kan maar ik schoot direct door mijn rug.
Ik heb geprobeert door te rijden maar ik kon niks meer dus pony op de halt gezet en mijn ouders gebeld.
Pa en ma tilden mij van het paard en daarna heb ik een week plat op bed gelegen :7

Bezoekje aan de dokter hielp niks, ze konden niks vinden. Ik moest dus maar naar de fysiotherapie. Je kunt begrijpen, na 2 keer fysio ben ik niet meer geweest, de pijn werd alleen maar erger!
Mijn vader had al ervaring met de manuele therapeut dus daar ben ik een aantal keren heen geweest en toen kon ik met matige pijn toch verder leven.
Pijnvrij ben ik overigens nooit meer geweest maar ik loop er gewoon mee door.
Later weer naar dokter geweest en toen bleek ik Ischias te hebben, helaas dus al op 15 jarige leeftijd.

Mijn werk/hobby/school werkt waarschijnlijk ook niet mee : ik rij zelf paard, doe paardenhouderij met vele stages en ik werk op een paardenhouderij bedrijf ;)

Vorig jaar ben ik overigens weer naar de manuele therapeut geweest, ongeveer 8 keer, met de eerste keren 2x per week. Al mijn gewrichten stonden scheef, vanuit mijn bekken ben ik al scheef en vast, mijn rugspieren en bilspieren zijn zo hard als beton, kortom ; DRAMA!

Het werd wat te hanteren dus ik ben gestopt met manuele therapie en nu heb ik alweer 2 weken lang constant zeurende pijn.
Masseren kan niemand doen, ik schreeuw het uit van de pijn...
Ik ben het inmiddels echt onwijs bui, mijn hele jeugd niet lekker los kunnen gaan maar altijd met pijn rond lopen en ben inmiddels nog maar 19 jaar ;(
Ik zie het dus echt niet zitten om zo mijn hele leven door te gaan, dat breekt mij op het laatst.

Ik ga dus woensdag afspraak maken bij dokter, zal dit hele verhaal ook uitleggen en ik zou graag wel een MRI scan ofzo willen hebben of foto's oid.
Ik ben gewoon bang dat er toch echt iets is met mijn rug, ik weet gewoon niet meer hoe het is om rond te lopen zonder rugpijn..

Wie hebben hier nog meer last van, of hebben hier last van gehad en met een bepaalde behandeling weer pijnvrij door het leven kunnen gaan?? :o

Overigens bedankt voor het lezen,
Daniëlle

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Mijn leven lang pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:21

Ik heb zelf niet zo'n erge pijn in mijn lichaam, alleen zit mijn rug vaak vanaf nek naar mijn billen toe vaak scheef en dat moet ik recht laten zetten.
Ik denk dat je inderdaad het beste door kan vragen naar een mri scan of foto's want het is niet normaal om met zoveel pijn rond te moeten blijven lopen.
Heel veel sterkte gewenst!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:11

Ik heb chronische rugpijn.Ben bij verschillende soorten therapie geweest.Vaak bij de huisarts geweest, neuroloog, orthopeed en een reumatoloog.Vele foto's, bloedonderzoeken en scan's later weten ze nog niet wat het is.Dus bij deze wil ik je alvast mee geven niet te veel hoop te vestigen op een mri-scan ofzo.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:24

Mij hebben ze het stempeltje Chronische Whiplash gegeven.
Ook van alles gehad, foto's, scans, manuele therapie, chiropractor, mensendieck, masseur, voetreflexologie, rugschool.
Maar ik zal het gewoon proberen hoor die scans, zit ze maar achter de broek aan. Ik krijg het gevoel dat doktoren rugpijn tegenwoordig niet zo serieus nemen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:25

ik heb al een versleten rug en ook dagelijks last van
ga eens naar een chiropracticor

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:00

Coot schreef:
Maar ik zal het gewoon proberen hoor die scans, zit ze maar achter de broek aan. Ik krijg het gevoel dat doktoren rugpijn tegenwoordig niet zo serieus nemen..

Meestal komt er niks uit foto's en MRI bij chronische rugpijn, dat wordt dus ook niet zomaar gedaan. In de meeste gevallen is er gewoon geen duidelijke oorzaak aan te wijzen.

Maar TS, ik vind jou wel heel erg jong voor zo veel rugpijn. Op je 15e al dagelijks rugpijn hebben is niet normaal, dus ik zou inderdaad even naar de huisarts gaan en duidelijk je verhaal vertellen!

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 07:49

Chiropraktor hoorde ik inderdaad ook al van een vriend!
Over Pb kreeg ik ook nog de Osteopaat te horen dat die ook wel goed kan helpen.

Ja precies, misschien komt er helemaal niks uit, maar ik kan gewoon niet mijn hele leven zo doorlopen. Ik kon vroeger erg goed turnen en was zo lenig als een aap bij wijze van spreken maar ik loop nu echt als een plank.
Paardrijden op mijn eigen paard of van stage doet geen pijn, maar de schoolpaarden (zijn bijna net manegepaarden) hoef ik niet te rijden ; geheid rugpijn.

Zo aan je lichaam kunnen ze niet zien of je nou veel last hebt of een zeurkont bent, maar iemand met een bot uit het lichaam willen ze wel a la minuut helpen. Zo zie je maar weer!

Manuele zei ook als het echt te lang duurde (ik wacht er eigenlijk al veel te lang mee) dat ik straks ook flinke nekpijn kan krijgen en elke dag hoofdpijn..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 07:51

chiroptaktor........... echt.......

Ik ga niet eens meer naar de huisarts met lichamelijke klachten :) :)

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 07:59

Wat is precies het verschil tussen een chiropraktor en een manuele therapeut/osteopaat?? Dacht dat dat t zelfde was nl.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:29

chiropracticor doet kraken, net rug
wat die anderen doen,,, geen idee
mss op een andere manier?

Bij mij werden eerst ook foto`s gemaakt, tussenwervels versleten, vergroeing aan bekken, een S in mijn rug en een extreem holle rug
ja, dan ben je dus net 19.... leuke diagnose
zusje was 18 en al 2 keer geopereerd aan hernia,,,, dus leeftijd maakt niks uit

t lijkt eng, maar je voelt er niks van, ik kan niet pijnloos door het leven, maar als het echt te erg word laat ik me weer kraken en gaat het weer wat beter

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:40

Ik heb het ook, nu inmiddels 3 jaar.
Maar ik denk lang niet zo erg als jij. Meestal aan het eind van de dag zet de pijn in mijn onderrug ( en af en toe in mijn bovenrug ) op. Ik heb manuele therapie en massages gehad en kreeg verschillende oefeningen mee om thuis te doen.
Mijn bilspieren en een spier van het heupbeen naar weet ik veel :+ zat helemaal vast.

Dit komt door een val van nu dus 3 jaar geleden ik werd heel vreemd in de rondte geslingerd omdat de pony waar ik op reed nogal onverwachts omdraaide. Heb daarbij mijn wervelkolom gekneust, 2 ribben gekneust, tijdje met een nekkraag omgelopen. Daar heb ik verder geen last meer van alleen nog van mijn rug en het is na die therapieen enz. nooit helemaal weg gegaan en ik ben nu 15.. Ben eigenlijk bang dat naar mate ik ouder word, de pijn ook erger zal worden..

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:00

Chiropractor en manuel therapeut zijn hetzelfde, heb ik me laten vertellen door mijn fysiotherapeut (manuel therapeut in opleiding). Chiropractor schijnt een amerikaanse opleiding te zijn, en manuel therapie is gewoon in Nederland te volgen. Of het echt zo is weet ik niet, ik heb dit dus van horen zeggen.

Ik loop ook al vanaf zo ongeveer mijn 16e met rugklachten. Op mijn 27e ben ik geopereerd aan een hernia (L4-L5). In mei 2006 heb ik een bekken (SI gewricht) blokkade gehad. In april vorig jaar is geconstateerd dat mijn 3 onderste wervels versleten zijn (ik ben nu bijna 38 jaar oud). Mijn probleem is, sinds vorig jaar, dat ik iedere keer weer door mijn rug ga (vorig jaar 8 keer). Dan verkrampen mijn rugspieren helemaal, trek ik gelijk helemaal scheef en kan ik nauwelijks tot niet lopen. Alleen maar liggen.

Op dit moment zit ik in de molen bij de pijnpolikliniek. Bij mijn laatste gesprek werd mij verteld dat ze me 2 weken gaan observeren bij een revalidatiecentrum. Ik wacht nu op een oproep.

Overigens heb ik dus ook rugscholing ondergaan. Daar werd mij geleerd dat ik ten alle tijden mijn rug recht moest houden, wat ik ook deed. Dat is 10 jaar geleden (vlak na mijn hernia operatie). Inmiddels zijn ze daar weer van afgestapt, en zeggen ze dat je gewoon je rug normaal moet kunnen gebruiken, tenzij je iets zwaars tilt. Het gevolg van deze rugscholing is geweest dat ik mijn 2 onderste wervels vast hou. Ik durf ze gewoon niet meer te gebruiken.

Verder heb ik allerlei andere therapieën ondergaan: haptonomie, mensendieck, enz. Ik heb overigens wel gemerkt dat de ene manuel therapeut de andere niet is. Als een collega van mijn fysio manuel therapie bij mij toepast, dan heb ik 2 weken lang pijn. Terwijl als mijn eigen fysio het doet, ik daar helemaal geen last van heb. Dus die collega hoeft ook niet meer aan mijn rug te zitten ;) .

Verder ben ik 34 kg afgevallen, in de hoop dat het dan beter zou gaan. Het tegendeel is waar; sinds ik dus zoveel ben afgevallen (vorig jaar) ben ik zo vaak door mijn rug gegaan.

In eerste instantie mocht ik tijden niet meer paardrijden van mijn fysio. Op een gegeven moment heb ik gezegd dat ik het wel weer ging doen, omdat ik anders gewoon mezelf niet kon uiten (ik vergeet alles op Desires rug :D ). Sindsdien is mijn rug wel erg verbeterd. Ik ga nog steeds gauw door mijn rug, maar de dagelijkse pijn die ik had in de maanden dat ik niet reed, is verminderd tot niet meer iedere dag pijn, en soms een week geen pijn. Dus mijn fysio is er op terug gekomen en nu zegt hij ook dat ik gewoon moet gaan rijden.

Nou, hopelijk kun je hier iets mee. Veel sterkte in ieder geval. Het is echt k*t om een slechte rug te hebben.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:08

...ik heb er totaal geen verstand van..maar heb over osteopaat ontzettend veel goede dingen gehoord...ik wilde daar naartoe gaan met mn dochtertje(haar hoofdje hing op haar schouder toen ze werd geboren)..en zodoende ben ik erin gedoken..maar hoeveel mensen(en vooral baby's..maar ook dieren) daar al mee zijn geholpen...ben er eigenlijk niets slecht over te weten gekomen, het wordt vergoed door je zorgverzekering..

wens je heel veel sterkte!

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:42

Ik heb ook best veel rugpijn (gehad)...
Dit komt mede door een ongeluk dat ik gehad heb, maar ook doordat vanaf jongs af aan ik een lichte scoliose heb en mijn bekkenstand niet goed is....
Na veel fysio, manuele therapie, ostheopatie, dokter etc etc loop ik nu bij een chiropraktor en het gaat echt 10x beter!
Terwijl ik echt veel pijn gehad heb...en nu is de pijn minimaal!
Wel merk ik bij grote inspanning etc. en bij zwaar werk dat het erger wordt, dus daar moet ik rekening mee houden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:09

ik ben 3 jaar geleden naar naast een paard gegaan, had ik een acute hernia van...... een wervel echt helemaal uit zn verband geschoven...... ik naar mijn chiro, om de dag en 3 weken later zat ik weer op het paard............. had de fysio nooit voor elkaar gekregen....

ben ook niet eens naar mijn huisarts gegaan.... gewoon rechtstreeks door :)

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:17

Ik heb ook enorme rugpijn, maar dit heb ik al zolang heb foto´s laten maken een MRI scan, ben bij de huisarts en dokter geweest en bij de fysio.

Ja conclussie: Ik heb te zacht kraakbeen weefsel, waardoor mij wervels heel snel scheef gaan staan. En onderin je rug heb je een soort van bandjes noem ik het maar even. Die zijn bij mij zwaar geiriteerd en aan beide kunnen ze niks doen. Tja me regelmatig laten kraken zodat de wervels mijn zenuwen niet afklemmen.
Vaak weet ik wanneer ik weer moet want dan voel ik mijn bovenbeen tintelen en dan kan je er zo hard op slaan en knijpen dat ik niks voel.
Leer er maar mee leven waren de woorden die ik kreeg van de dokter.
Gelukkig gaat het nu wel beter hoor, maar heb nog wel vaak pijn maar niet meer zo erg gelukkig :) Moet een beetje opletten met wat ik doe!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:42

KiWiKo schreef:
ik ben 3 jaar geleden naar naast een paard gegaan, had ik een acute hernia van...... een wervel echt helemaal uit zn verband geschoven...... ik naar mijn chiro, om de dag en 3 weken later zat ik weer op het paard............. had de fysio nooit voor elkaar gekregen....

Fijn dat dat zo opgelost kon worden. Ben alleen benieuwd (niet l*llig bedoeld of zo, gewoon uit interesse): hoe weet je dat het een hernia was, als je niet naar je huisarts geweest bent, die je dan vervolgens weer door gestuurd zou kunnen hebben voor een ct of mri scan ;) ? Neem niet aan dat je chiropractor röntgenogen heeft :+ :D .

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:47

ai dat is vervelend zeg... mijn vriendin heeft ook vaak last van dr rug, maar de fysio zegt dat ze moet baletten := dat zou helpen ;)

sterkte ;)

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:51

Vervelend dat al tijden zo'n rugpijn hebt.. je laten onderzoeken doormiddel van foto's of een scan is wel goed denk ik.
Ik ben zelf 3 jaar geleden van mijn paard gevallen,ik had toen een rug/schouderblessure.
Na een jaar fysio en oefeningen was de pijn weg totdat ik weer van mijn paard viel, ik reed toen al met bodyprotector voor mijn rug, maar viel met de zelfde schouder op het afalt.
Nu heb ik al 2 jaar rug en nekpijn, ik kan niet meer paardrijden, de wasmand de trap optillen doet al zeer en slapen zonder rug en nekpijn wil ook niet.
Nu ben ik bij het ziekenhuis geweest voor foto's, daar is niks uitgekomen.
Ik heb m'n rug een jaar rust gegeven, dus niet rijden en zware dingen doen.Nu is de pijn een stuk minder maar zodra ik weer zware dingen wil gaan doen komt de pijn terug.
Ik ga nu opzoek naar een nieuw bed met een goed ( en waarschijnlijk duur ) matras en kussen, dat zal ook een stuk schelen denk ik.
Probeer niet teveel van jezelf te vragen als je pijn hebt, neem pauze's tussen het zware werk door , maar eigenlijk zou je een tijdje niet moet rijden, uitmesten etc en je rug is even een tijdje rust geven.
Misschien dat dat iets kan helpen?
In ieder geval veel succes en sterkte met je rugpijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 06:21

OneDesire schreef:
KiWiKo schreef:

Fijn dat dat zo opgelost kon worden. Ben alleen benieuwd (niet l*llig bedoeld of zo, gewoon uit interesse): hoe weet je dat het een hernia was, als je niet naar je huisarts geweest bent, die je dan vervolgens weer door gestuurd zou kunnen hebben voor een ct of mri scan ;) ? Neem niet aan dat je chiropractor röntgenogen heeft :+ :D .

omdat mijn zenuw bekneld zat waardoor ik geen gevoel had in mijn linker bovenbeen en zo ongeveer elke beweging die ik maakte wel vreselijk pijn deed :) :) Een van mijn werveld was dusdanig uit zijn verband gerukt dat je dat een acute hernia kan noemen :)

Omdat dit een ongeval betrof en geen jarenlange foutieve stand, is het heel snel weer opgelost :) omdat de wervel vrij makkelijk weer teruggaat en ook veel sneller geneigd is daar te blijven waar deze hoort.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 06:30

Zo dat zijn heel veel reacties, had ik nooit gedacht :+
Een reactie op allemaal zal wel niet gaan lukken maar ik heb vele mede-rugpijn-mensen hier bij me..
Wel goed om alle verhalen zo een keer te horen en alle behandelingen, kan iedereen beetje kijken wat misschien ook voor diegene zou helpen.
Mijn stand van mijn rug staat inderdaad al jaren zo, dus een keer kraken en wat oefeningen helpen niet, alles schiet gewoon weer terug naar zijn verkeerde plaats :(:)
De osteopaat word dus wel helemaal vergoed door je verzekering? Want bj de fysio/manuele word het maar zoveel keer per jaar vergoed geloof ik.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 06:58

Ik raad je ook de chiropractie aan en de osteopaat!

Een manueel therapeut doet toch wat anders hoor ;)

Maar dat kraken kan als het goed gebeurd, voor veel verlichting zorgen.
Ik verwacht niet dat er op een mri iets te zien valt.
Als het echt ernstig was, had je wss meer uitval gehad, mbt tot lopen etc.
Een rug die constant pijn doet is meestal een spieren en banden kwestie, verkeerd gebruik, verkeerde houding, waardoor ook je skelet scheef word en scheeft blijft, een mri ziet dit niet direct, een goede chiro of osteo wel ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 06:58

Osteo word trouwens door de meeste verzekeraars deels vergoed.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:28

Ik kan je ook alleen maar een bezoek aan de osteopaat aanraden, zelf had ik er ook veel baat bij en zou eigenlijk weer erheen moeten voor men rug.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:37

crossmonster schreef:
Als het echt ernstig was, had je wss meer uitval gehad, mbt tot lopen etc.

"Iets ernstigs" hoeft niet altijd neurologisch te zijn! Een ortopedische afwijking of reumatische aandoening kan net zo vervelend zijn. (ik wil niet zeggen dat jij dat hebt assiejlover ;) ) en daarbij hoeft er helemaal geen sprake te zijn van uitval.

Officieel is rugpijn die ontstaat voor het 20e levensjaar een zogenaamde rode vlag. Dat betekend dat een fysio/osteo/manueel therapeut jou terug moet verwijzen naar de huisarts en niet mag behandelen. Het ligt er wel aan in welke context de klachten staan, omdat je van een paard bent gevallen kan ik me wel voorstellen dat je fysio wel is gaan behandelen (de klachten waren verklaarbaar). Maar als je nog steeds zo veel klachten hebt en je bent er nog nooit mee bij de huisarts geweest, dan lijkt me dat niet zo'n heel slecht idee. Grote kans dat er inderdaad niks uit komt, maar dan zijn andere oorzaken in elk geval uitgesloten.