Niet normaal groot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_likepink_

Niet normaal groot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 21:45

Heey!

Ik zat nu eigenlijk met een probleempje,namenlijk.
Ik ben echt niet normaal groot voor mijn leeftijd en ga nu weer een groeispurt in.
Ben nu net 12jaar en al 1.71 .
Nu word ik geshat later om 1,95 te worden,ok het zal niet altijd precies kloppen,maar alsnog nu zit in weer in een groeispurt,in october was 1,68 en binnen 3maand gewoon weer 3cm.En het blijft maar doorgaan,iedereen kijkt me op als een reus en soms vind ik dit echt erg iritant,ik ben nog groter als de 4de klassers van hier soms.En begin al te hangen bij een e pony bijna paard,nou lekker dan als ik 1,90 ben := .
Nu weet ik wel dat er een sport is waarvan je niet meer groeit maar daar wil ik niet aan beginnen,maar ik heb ook geen zin om met me hoofd de wolken in te lopen.
Nu wil ik wel weten of het tegenwoordig normaal is.Ik ben nu al een heel stuk groter als mijn moeder.En als ik gewoon dingen doe hoe ik word aangesproken nou fijn om een vuurtoren te zijn := wie wilt er een stuk van me hebben? := :P

Gr!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:49

ja joh, niets aan te doen
mijn zoontje is ook geschat op 2.05cm
hij is net 10 geworden en is nu 1.63cm met schoenmaat 42/43
hij blijft ook maar groeien[ je ziet hem bijna langer worden :+ ]

er is mij verteld dat wanneer hij echt te groot gaat worden hij tijdens of na de pubertijd aan de groeiremmers kan

maar we hebben een jaren geleden foto`s van zijn hand laten maken en daar was gelukkig geen abnormale groei op te zien.

ben jij ook onderzocht?

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:51

Op de geschatten kan je niet zo veel rekenen hoor,
ik werd gescaht op 1.775 en ben nu 1.63, en groei ook niet meer :P

Maar het is wel vervelend voor je!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:52

Via de huisarts kun je doorverwezen worden voor medicijnen die de groei remmen.
Maar dat is niet niks. Informeren kun je altijd doen.

arans

Re: Niet normaal groot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:56

Hmm ik ben nu 15 en 1.82 Maar toen ik 12 was was ik 1.78 en ik ben de laatste tijd dus niet echt veel gegroeid. Ik vraag me af of jij dus 1.90 gaat worden. Maarja, als dat zo is kan je er niks ana doen he :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:59

P_A_R_Love : Ik ben 12 en 1.83 :P

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:59

Daar zou ik me niets van aantrekke :) Toen ik 13 was schatte ze me ook tegen reuzegroot.
Uiteindelijk ben ik 1.81m geworden. Mijn vader is 1.82m, moeder 1.75m en zus 1.75m...
Vroeger vond ik dit soms wel erg, maar het heeft ook massas voordelen; Zo ondervond ik in de overgang pony-paard véél minder problemen dan mijn mede-overgangers die slechts 1.65m ofzo waren :)
En lange benen voor het paardrijden is vaak toch lekker meegenomen hoor ;)
Enigste nadelen zijn 1) dat ik nooit pumps kan dragen en er wel helemaal gek van ben :P
en 2) Dat ik bij de pony's ontzettend korte beugels had omdat ik anders met mijn been de balk eraf trok.
Ik ben dan ook op mijn 14 al naar de paarden overgegaan. Eenmaal bij de paarden speelt het enkel in mijn voordeel ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:01

*steekt haar hand héél hoog op in een poging niet over het hoofd gezien te worden* ik wil best een stukje van je hebben hoor :D ik ben eerder piepklein :Y) ik weet niet of het je helpt maar een meisje bij mij op de basisschool was toentertijd ook reusachtig voor die leeftijd. Nu is ze net zo groot als mij en ze groeit niks meer. ze is ook zo ongeveer 1.60. Dat zij zo groot was was trouwens in groep 8.
Je moet 't maar gewoon afwachten lijkt me, klein is ook niet altijd fijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:03

Karennnn schreef:
Daar zou ik me niets van aantrekke :) Toen ik 13 was schatte ze me ook tegen reuzegroot.
Uiteindelijk ben ik 1.81m geworden. Mijn vader is 1.82m, moeder 1.75m en zus 1.75m...
Vroeger vond ik dit soms wel erg, maar het heeft ook massas voordelen; Zo ondervond ik in de overgang pony-paard véél minder problemen dan mijn mede-overgangers die slechts 1.65m ofzo waren :)
En lange benen voor het paardrijden is vaak toch lekker meegenomen hoor ;)
Enigste nadelen zijn 1) dat ik nooit pumps kan dragen en er wel helemaal gek van ben :P
en 2) Dat ik bij de pony's ontzettend korte beugels had omdat ik anders met mijn been de balk eraf trok.
Ik ben dan ook op mijn 14 al naar de paarden overgegaan. Eenmaal bij de paarden speelt het enkel in mijn voordeel ;)

P_A_R_Love : Ik met mijn 11e :)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:05

Ik zou graag iets groter worden, ben nu bijna 15 en 1.56. Word ook niet meer groter, dus zou altijd het kleintje blijven. De meesten brugklassers zijn zelf groter als mij, ik moet altijd op mijn tenen staan als ik er langs wil of wil kijken en er grotere mensen voor mij staan. Best irritant.. Maar weetje, jij bent wie je bent, of je nu lang of klein bent. Natuurlijk is het wel eens vervelend, en vooral nu in de pubertijd, maar er bestaan ook hele leuke kleren voor langere/grotere mensen. :j Verder kan je op de grotere paarden, kan ik ook wel op, maar het lukt mij echt niet om te drijfen, met mijn korte pootjes.. Kan je leuke jurkjes aan in de zomer! Mooie bikini, mooie lange benen, laat ze maar lekker showen, mensen die nare opmerkingen erover maken zijn meestal stik jarloers. Ja je moet positief denken!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:06

Ik ben 1.87, dat is misschien wat minder lang dan waar jij op geschat bent, maar ik had toen ook vaak het idee dat ik de langste was. (zeker toen ik 12 was, toen was ik ook al een van de langste in mijn klas). Er is een foto van mijn hand gemaakt, toen ik een jaar of 13 was en daaraan konden ze schatten hoe lang ik zou worden.

Zelf heb ik nooit echt last gehad van mijn lengte, er zijn steeds meer mensen die langer worden. Eerder had ik het idee dat ik de langste was in een discotheek/cafe, terwijl als ik daar nu kom, er nog langere mensen zijn. De mensen worden blijkbaar tegenwoordig nog langer.

Mijn ouders hebben het in de tijd dat ik zo lang zou worden nog gedacht over hormonen, waardoor je minder lang zou kunnen worden. Maar omdat ik mijn lengte niet als nadeel zag, hebben ze dat uiteindelijk niet gedaan. en uit verhalen blijkt dat die hormonen misschien 3 cm kunnen schelen. ondertussen is ook duidelijk dat die hormonen ook niet risicoloos gegeven kunnen worden, dus je moet je daar eerst in laten informeren, wil je dat gaan doen.

Het enigste wat ik vervelend vind, is dat ik een grote schoenmaat heb, namelijk 43. Daar kun je net niet de schoenen in normale schoenwinkels kopen. Ik moet daarvoor naar Cinderella (maar ik hoorde vandaag tot mijn verbazing dat ze daar ook geen grote maten meer verkopen!), Hilversum (van Wonderen) of Amsterdam (aan de leliegracht). Ook zijn shirtjes soms te kort, maar goed, als ik langere shirtjes vindt, koop ik er meerdere. Echt erg is het dus niet.
oh ja, toen ik op zoek was naar een paard, ben ik boven de 1.74 gaan zoeken.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:13

Hoi hoi, ik moet hier toch ook op reageren hoor :) Ik was ook 12 en toen schatten ze mij ook in op 1.85-1.90, terwijl ik toen 1.69 was. Ben nu 34 en 1.69 of 1.70. Kortom, het zegt erg weinig. Wat wel wat kan zeggen is de groeicurve van je ouders....heb je ouders die ook vroeg ophielden met groeien, dan heb je misschien ook die mazzel. Ik had dat wel...mijn moeder was ongeveer in hetzelfde patroon groot geworden. Maar zeker weet je het nooit heh....

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:30

Toen ik 14 was, was ik 1.82, nu ben ik 23 en 1.89. Ken 2 vriendinnen die ook behoorlijk lang werden geschat en die hebben groeiremmers genomen. Bij 1 vriendin heeft dit totaal niet geholpen (ze is nu 1.93) en die ander werd ontzettend ziek van die remmers. Die remmers zijn volgens mij echt troep.

Qua schoenmaat.... ik heb maat 45 :s. Er zijn 2 winkels die ik ken: Big Shoe in Amsterdam en Calland in Rotterdam.....
Broeken kopen is echt een ramp! Alleen de pimkie heeft tegenwoordig de juiste lengte. Maar paardrijbroeken (zelfs lengtematen) zijn te kort :(
Mijn lengte zie ik af en toe wel als probleem maar als ik dan in de zomer in een jurkje loop dan maakt het weer een hoop goed, wat een jaloerse blikken kan je dan krijgen.

Oh ja, rij nu zelf op tinkers, dus niet de grootste die er zijn en heb zelf een tinkerveulen gekocht. Deze wordt wel groot geschat (richting vanner) maar een reus zal het niet worden.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:31

Daar mag je best trots op zijn, dat je zo lang bent! :D Dat is mooooooi! Kijk maar, de meeste topmodellen zijn ook lang.
Dus maak je niet druk en wees trots op jezelf!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:34

Elpharo schreef:
Hoi hoi, ik moet hier toch ook op reageren hoor :) Ik was ook 12 en toen schatten ze mij ook in op 1.85-1.90, terwijl ik toen 1.69 was. Ben nu 34 en 1.69 of 1.70. Kortom, het zegt erg weinig. Wat wel wat kan zeggen is de groeicurve van je ouders....heb je ouders die ook vroeg ophielden met groeien, dan heb je misschien ook die mazzel. Ik had dat wel...mijn moeder was ongeveer in hetzelfde patroon groot geworden. Maar zeker weet je het nooit heh....

Dat was bij mij ook zo. Toen ik 11 was, was ik al 1.68. Ik werd geschat op 1.90 voor de toekomst. Maarrrrr.... Ik was op mijn 10e voor het eerst ongesteld geworden en dan schijnt de groei ook zo'n beetje over te zijn. En dat klopte dus... ik ben nu nog steeds 1.68 (en ik ben 30 dus ga echt niet meer groeien in de lengte ;)).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:35

uiteraard zijn topmodellen lang! ze zijn állemaal lang! ze mogen niet kleiner zijn dan 170 als ik het goed heb. Nou wie weet kun je nog eens een cariëre als model overwegen!

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:39

Hee joh rustig! Ik was op mijn 12e 1.73 en nu, 16 jaar en gestopt met groeien, 1.78. Ikzelf vind dit een prima lengte :). De kans dat je aan de lange kant wordt is groot, maar zie het als iets positiefs. De mens wordt steeds langer. Als je eenmaal ongesteld bent groei je überhaupt niet zo veel meer. Mocht je eens zekerheid willen, dan kun je naar je huisarts gaan of GG&GD, die dan een schatting maken. Stel ze zeggen; 'nou meid, je wordt 1.96', dan kun je bepaalde groeiremmers overwegen :). Mij hadden ze overigens ook ingeschat 1.80-1.85 te worden en dat valt allemaal reuze mee. Don't worry!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:40

Ik word ook geschat op de 1.90, wil ik niet.... :')
Meisje uit mijn basisschoolklas was vroeger erg lang, iun groep 6 al 1.75 ofzo... En nu is ze nog steeds 1.75, en 13, en ze groeit niet meer, die plaagde ik altijd met lange, (we zijn goede vriendinnen hoor) en nu word ik zelf nog langer... :l Maar ik wil helemaal niet zo lang worden :o

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:44

_likepink_ schreef:
Nu weet ik wel dat er een sport is waarvan je niet meer groeit maar daar wil ik niet aan beginnen,

Welke sport is dit dan? En waarom wil je dat niet?

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:52

Het schijnt ook te helpen om aan de pil te gaan zodra je ongesteld wordt. Dat remt de groei. Maar je kunt het beste je huisarts om advies vragen. Ik begrijp het wel hoor dat je liever niet zo lang wil worden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:53

Ik ben 1.88. Net als mijn zus en een vriendin en die haar zussen etc...

Nee, het is niet handig om lang te zijn en ja, het is af en toe knap lastig (kleding, vriendjes etc.) maar het is ook niet het einde van de wereld hoor!

Ik zou als ik jou was met een goede kinderarts gaan praten. Aan de hand van handfoto's kan een behoorlijk specifieke inschatting gemaakt worden van je verwachtte lengte. Mogelijk met medicijnen kan je de groei remmen.

Tot die tijd: niet treuren, rug recht, neus in de wind en borst vooruit! Wees maar trots op je lijf!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:37

Ach, dat valt nog mee hoor ;) Mijn beste vriendin was op haar twaalfde 1.85m. Maar zij is niet veel meer gegroeid, dus wie weet groei jij ook niet zo veel meer :)
Ik zou er maar trots op zijn, lang zijn is juist handig!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:41

Blue_Eyes schreef:
Elpharo schreef:

Dat was bij mij ook zo. Toen ik 11 was, was ik al 1.68. Ik werd geschat op 1.90 voor de toekomst. Maarrrrr.... Ik was op mijn 10e voor het eerst ongesteld geworden en dan schijnt de groei ook zo'n beetje over te zijn. En dat klopte dus... ik ben nu nog steeds 1.68 (en ik ben 30 dus ga echt niet meer groeien in de lengte ;)).

Hee...die is goed zeg....ik was ook op mijn 11e ongesteld ja. Heeft dat ermee te maken dan? Ik kan me alleen maar herinneren dat mensen zeiden dat als je vroeg ongesteld wordt, dat je dan vaak laat in de overgang gaat. Dat vond ik zeker in de eerste (heftige) jaren van ongesteld zijn niet zo'n fijn idee :P

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:41

Toen ik 12 was, werd er ook 'geschat' dat ik erg lang ging worden. Ik was toen 1.75m, nu 24j en ben nog steeds 1.75m dus het kan inderdaad
dat je niet veel meer groeit. Maar de kans zit er natuurlijk ook wel in dat je effectief zo groot wordt. Misschien verder laten onderzoeken en
de opties bekijken?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:45

polly_hvj schreef:
Op de geschatten kan je niet zo veel rekenen hoor,
ik werd gescaht op 1.775 en ben nu 1.63, en groei ook niet meer :P

Maar het is wel vervelend voor je!

ik werd geschat op 1.76 en ik ben 1.76 ;)