Bloeddonor zijn? Voor- en nadelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Bloeddonor zijn? Voor- en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:16

Ik ben gister naar de bloedbank geweest. Ik heb besloten om bloed te doneren. Ik ben 18 jaar, jong maar ik vind het wel goed om je gezondheid zegmaar te delen op die manier.

Doe jij het ook? Waarom wel of niet?

Wat zijn voor jou gevolgen, voor-, en nadelen van het doneren van bloed?

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:36

Jaaaa ik doe het ook!
Nou ja, ik geef nu plasma (daar hebben ze me op een gegeven moment voor gevraagd) en eigenlijk vind ik het wel fijner, omdat je je rode bloedcellen niet doneert dan, en je je dus beter voelt na de donatie. Ik had er namelijk geregeld last van, flauwvallen de volgende dag enz.
Het is soms wel een heel gedoe om er 650 ml plasma uit te krijgen omdat mijn bloed niet zo snel stroomt, maar tot nu toe is het wel steeds gelukt.
Ik vind het een fijn gevoel om zo een bijdrage te leveren.
Weet nog dat ik 1 keer niet mocht omdat mijn Hb te laag was, toen moest ik 4 mnd wachten voordat ik weer een oproep zou krijgen, chagrijnig dat ik was! :D

Bonechi_

Re: Bloeddonor zijn? Voor- en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:41

Ik heb een hele tijd plasma gegeven. (daarvoor ook bloed) Na mijn verhuizing heb ik nog geen bloedbank in de buurt gezocht.

Voordelen:
- Je kan ontzettend veel goed voor anderen doen door te doneren
- Bij elke donatie wordt je gekeurd: Je weet dus eerder wat voor bloeddruk je hebt, wat voor HB, maar ook als je iets onder de leden hebt hoor je dat(uiteraard checken ze niet alles). Dat vind ik medisch wel een voordeel (vraag voor de grap eens om je heen hoeveel mensen weten wat hun reguliere bloeddruk is)

Nadelen:
- je bouwt veel littekenweefsel op in je aderen. Dat is ook de reden dat ik even een stop inlas. Zeker bij plasmaferese is de naald wat dikker, zit wat langer in je arm. Ik heb ook littekentjes van een aantal prikpunten. Als je je vanaf je 18e (zoals ik toen) elke maand laat prikken, dan is de kans groot dat je op latere leeftijd juist meer last krijgt met het aanprikken van aderen.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:42

Ik geef sinds kort ook bloed. Een vriendin van mij wees me er op, dat het hard nodig was. Ik heb nu 1 keer gegeven en het is me erg mee gevallen. Ik vind het een kleine moeite en anderen kunnen er ontzettend veel baat bij hebben.

Eigenlijk zou iedereen dit moeten doen....

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:46

Er is mij verteld door een bloeddonor dat je minimaal een bepaald gewicht moet hebben om bloed te mogen doneren. Nu weet ik alleen niet meer welk gewicht.
Ik heb nog nooit gegeven omdat ik altijd te licht ben geweest. Als blijkt dat ik nu wel zwaar genoeg ben, dan zou ik het wel doen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:47

ik heb het nu 8 keer geprobeerd, maar elke keer weer problemen met het vinden van een goede ader.
Gevolg: zware blauwe plekken, last van mn arm en geen bloed voor de bloedbank.

Ben nu 8 keer geweest, zelfs de meest ervaren prikkers lukt het niet om de naald er goed in te krijgen en genoeg bloed eruit te halen. Drama dus!

In het ziekenhuis wordt er bij mij ook nooit bloedafgenomen uit mn arm of knieholte, maar uit mn lies (ook een heerlijk gevoel :n). Pijnlijk maar geen blauwe plekken en meteen bloed!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:50

Ik heb het jaren gedaan en eigenlijk altijd zonder veel problemen.
Helaas kreeg ik een vitamine B12 tekort wat een lichamelijk probleem was (dus niet door verkeerd eten). Daarna kreeg ik te horen dat ik beter geen bloed meer kan geven.

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:55

blackstar schreef:
Er is mij verteld door een bloeddonor dat je minimaal een bepaald gewicht moet hebben om bloed te mogen doneren. Nu weet ik alleen niet meer welk gewicht.
Ik heb nog nooit gegeven omdat ik altijd te licht ben geweest. Als blijkt dat ik nu wel zwaar genoeg ben, dan zou ik het wel doen.

Minimaal 50 kg.
En minimaal 18 jaar, en minimaal een hb van 7,8 meen ik.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:57

Dan mag ik nu net bloed geven (als je kijkt naar mijn gewicht) De rest van de waardes weet ik niet.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:20

Welke medicijnen mag je niet slikken als je bloed wil doneren?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:22

Ik ben nog geen 18, maar ik ga het later zeker doen. :j
Er is een enorm tekort aan bloeddonoren en er kunnen levens mee gered worden, dus waarom niet?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:49

Ik doe het dus heel bewust niet vanwege het simpele feit dat ik 9 van de 10 keer flauw val als er een naald in mijn lichaam is geweest. Donor zijn durf ik om die reden niet aan, ik heb er weinig zin in om elke 6 weken opgeraapt te moeten worden bij de bloedbank :o

Mijn vader is trouwens al zeker 30 jaar plasmadonor.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:46

fiekhe schreef:
Er is een enorm tekort aan bloeddonoren en er kunnen levens mee gered worden, dus waarom niet?

Gewoon simpel weg omdat het ook kan dat je niet geschikt bent?
Ik ben dus niet te prikken, dan kan er wel een enorm tekort aan bloed donoren zijn, maar aan mij hebben ze niks.
Net als wanneer je medicijnen gebruikt, dan is je bloed niet bruikbaar om te gebruiken voor bloedtransfusies

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:49

fiekhe schreef:

Omdat ik als de dood ben voor ziekenhuizen en al beroerd word bij de gedachte dat ze een naald in mijn arm steken. Dat hele gedoe een paar keer per jaar levert me echt te veel stress op. Ik draag mijn steentje aan een betere maatschappij liever op een andere manier bij... :D

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:55

Geloof dat ze veel medicijnen er ook uit kunnen filteren maar dat zou ik even aan de donorarts vragen (of even bellen met Sanquin zegmaar)

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:10

Heel mijn familie geeft bloed, dus ik wil het eigenlijk ook doen... Maar vind het toch een beetje eng eigenlijk. :=
Volgende keer ga ik iig mee om te proberen.

Vind het ook wel een voordeel dat je bloed dan getest wordt etc.

Hier worden zo'n avonden trouwens maar om de 3 à 4 maanden georganiseerd. Meer mag je hier niet geven...

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:37

Mas schreef:
Ik doe het dus heel bewust niet vanwege het simpele feit dat ik 9 van de 10 keer flauw val als er een naald in mijn lichaam is geweest. Donor zijn durf ik om die reden niet aan, ik heb er weinig zin in om elke 6 weken opgeraapt te moeten worden bij de bloedbank :o

Als vrouw zijnde mag je maximaal 3 keer per jaar bloed geven. Mannen mogen 5 keer per jaar.

Vrijdag ben ik voor het eerst geweest en mocht ik geven. Daarvoor was mijn HB 2x te laag, namelijk 7,5.
Ik zag er wel een beetje tegen op maar het viel achteraf 200% mee. Had nergens last van en heb lekker de hele dag verder achter de computer gezeten. Ja mag je dan echt niet inspannen die dag. De volgende dag mag je alles weer doen.
Het duurt na de tijd 3 weken voordat je lichaam weer hersteld is. Om mijn HB op te krikken heb ik Roosvice Ferro gedronken. Het heeft dus wel geholpen. 2 Weken voor de oproep Roosvice drinken had al effect zei de arts.
Ik heb bloedgroep O+ . Volgens mij komt dat heel veel voor dus is daar ook veel van nodig. Als ik een keer iets nodig heb of iemand uit de familie dan hoop ik ook dat andere mensen bloed hebben gegeven om ze te kunnen helpen. Dat is de reden dat ik ben gaan geven.

Ik vindt niet dat er nadelen aan zitten. Zoals de vorige spreker al zegt wordt telkens je bloed onderzocht. Mocht er iets mis zijn wordt je hiervan direct op de hooge gesteld ,als je dat wilt natuurlijk. Zo ben je dus nooit langer dan een half jaar ziek zonder dat je het weet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:42

flyfly schreef:
Mas schreef:

Als vrouw zijnde mag je maximaal 3 keer per jaar bloed geven. Mannen mogen 5 keer per jaar.

Haha, elke 6 weken is wellicht wat overdreven ja,
maar ook 3x per jaar flauwvallen vind ik nog wat teveel van het goede ;)

Susannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:22

flyfly schreef:
Ik vindt niet dat er nadelen aan zitten. Zoals de vorige spreker al zegt wordt telkens je bloed onderzocht. Mocht er iets mis zijn wordt je hiervan direct op de hooge gesteld ,als je dat wilt natuurlijk. Zo ben je dus nooit langer dan een half jaar ziek zonder dat je het weet.

Nou, dat is wel erg stellig gezegd ;)
Je bloed wordt ook op een aantal dingen níet getest, dingen die niet belangrijk zijn voor de ontvanger. En bovendien zijn er zoveel ziektes/aandoeningen die in het bloed niet te zien zijn.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:20

Ik zeg ook maar wat de arts mij heeft verteld hoor.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:55

Ik had graag bloeddonor willen zijn, om iets terug te doen. Dit omdat ik zelf ook veel bloed heb ontvangen toen dat nodig was :) helaas mag ik geen bloeddonor zijn. Daarom overweeg ik nu om me aan te melden als vrijwilliger om op die manier mensen te informeren over het doneren van bloed e.d. :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:57

ik zou ook graag bloeddonor willen zijn.. alleen op de site staat dat je min 50kg moet wegen ( dat weeg ik, ik weeg nu 50,2 maar is dus net aan)

daarnaast heeft mijn tante 10 jaar lang bloed gegeven en is er mee gestopt omdat ze de laatste 2 jaar ongeloofelijk lang moest wachten in de wachtruimte en de laatste keer zelfs bijna 2 uur.. Toen dacht ze.. nou graag of niet.

Dat snap ik dan ook weer..

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:10

ma_rie_tje schreef:
fiekhe schreef:

Gewoon simpel weg omdat het ook kan dat je niet geschikt bent?
Ik ben dus niet te prikken, dan kan er wel een enorm tekort aan bloed donoren zijn, maar aan mij hebben ze niks.
Net als wanneer je medicijnen gebruikt, dan is je bloed niet bruikbaar om te gebruiken voor bloedtransfusies
Ja dat snap ik heus wel, maar als je bij mijn tekst nu bijdenkt 'dus waarom zou ik het niet doen', komt het dan voor jou minder 'aanvallend' over? Ik weet ook best dat niet iedereen zomaar bloed kan doneren, maar wie er voor geschikt is en niet halfdood ligt te bibberen als er een naald op hem/haar afkomt, zou het niet moeten laten.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:20

Ik heb nu 11 x bloed gegeven. Nergens last van.
Ik vind het wel een goede check voor jezelf. Of je niks ernstigs onder de leden hebt.
Mijn bloeddruk, hartslag en Hb gehalte zijn altijd goed geweest tot noch toe. Ik heb zelfs een keer een model bloeddruk gehad, 120/80! haha

Ik vind wel dat als je bloed geeft je het ook wel echt moet kunnen en niet dat het je zoveel kost dat je steeds flauw valt. Is voor jezelf niet fijn maar ook niet voor het personeel. Als je weet dat je het niet aan kan moet je het niet doen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:32

Ik ben ook bloed- en orgaandonor!
(orgaandonor natuurlijk pas wel als ik dood ben he! :)) )

Ik vond het ontzettend eng de eerste keer, maar het bleek heel erg mee te vallen! Fijn is natuurlijk wel anders! :P En ik voel me na het bloed geven juist beter? :D Net alsof dat beetje bloed dat ze afnemen nét te zwaar was voor m'n lichaam! Ik heb erna altijd weer voor een paar weken superveel energie :))