Wat te doen met gat ? implantaat kies in mond ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cavaletti

Wat te doen met gat ? implantaat kies in mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 10:20

Bij mij is eergisteren, na maanden gezeur te hebben gehad met een kroon, deze kroon eruit getrokken.
Ik had al een tijdje last van ontstekingen door die kroon en nadat de tandarts geconcludeerd had dat de kroon niet meer goed afsloot en er dus steeds etensresten onder de kroon gingen zitten is er eergisteren besloten deze eruit te halen.
Het kleine stukje kies wat nog onder de kroon zat en waarop de kroon was bevestigd was echt helemaal zacht en rot door alle ontstekingen, en dus niet meer te redden. De hele kies (wat er nog van over was) moest eruit, met wortel en al.

Nou ben ik dus echt heel erg zuinig op mijn tanden want je tanden zijn toch je eerste aangezicht vind ik.
Maar nu loop ik dus met een gat in mijn mond wat ik best wel heel erg vind.
Zowiezo moet het gat eerst 4 maanden aansterken en dichten. Maar daarna is dus de vraag.. wat nu verder.
Nu kun je dus kiezen uit een brug of een implantaat. Een brug is de goedkoopste oplossing en kost ongeveer 1500 euro maar dat is niet echt mooi en sterk geloof ik.
Of je kunt dus een implantaat nemen maar dat grapje kost gewoon 2500 euro en dat heb ik niet en krijg ik ook niet zo snel bij elkaar.
Bij het ziekenfonds hebben we een eigen risico van 250 euro dus die 250 euro moet je zelf betalen en van alles wat daarboven komt word maar 350 euro vergoed.

Mijn man zegt doodleuk..... nou ik wist het wel, ik bleef gewoon met dat gat rondlopen want dat ziet niemand, en je went er vanzelf aan.

Nee inderdaad, je ziet het eigenlijk niet als ik lach ofzo, alleen natuurlijk als ik mijn mond open doe.
Maar zelf vind ik dat het net te ver vooraan is om er GEEN implantaat in te doen want het is eigenlijk de 2e kies onderaan rechts. Je hebt eerst een klein hoekkiesje en daarna zit dus "mijn gat" en daarna heb ik nog 2 kiezen zitten. Ik denk als het een kies verder naar achteren was geweest dat ik het inderdaad makkelijker had gevonden om het gewoon een " gat " te laten.

Mijn vraag aan jullie is nu .... wat zouden jullie doen of wat zijn jullie ervaringen.

Bij mij speelt ook een beetje het probleem dat ik bang ben dat ik niet meer kan kauwen aan de rechterkant want de kies die er nu uit is, is mijn maalkies waar je dus het meeste mee kauwt.
En dat ik bang ben dat nu de 2 kiezen die naast het gat zitten extra zwak zijn nu ze geen steun meer hebben en dus als het ware "los" staan waardoor ze eerder af kunnen breken ofzo.

Dus hebben jullie een idee of ervaringen over eventuele oplossingen, bruggen, implantaten oid vertel ze aub.

Lielle

Re: Wat te doen met gat ? implantaat kies in mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:23

grappig. Ik heb maandag een voortand onder laten trekken, en ik dacht dat dat dus eerst maanden een gat zou worden (geeft niet want je ziet het nauwelijks) maar mijn tandarts heeft er van composiet (= spul waar ook vullingen van zijn) een neptandje tussen gemaakt. Eerst een draadje achter de andere tanden vastgeplakt met een dun laagje composiet en toen een voortand 'gekleid' en eraan vast gemaakt. Zit prima, kost geloof ik iets van 200 euro (rekening komt nog) en zolang ik er geen spijkers mee uit de muur trek of bierflesjes open maak, kan ik er weer jaren tegen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:23

Ik heb geen ideeen over eventuele oplossingen. Maar wel dat je tandvlees nu heel zacht en gevoelig is. Als dit aangesterkt is, wordt je tandvlees harder en kan je er als het goed is ook op kauwen. Ik zou die 4 maanden even afwachten als ik jou was.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:24

Lielle schreef:
grappig. Ik heb maandag een voortand onder laten trekken, en ik dacht dat dat dus eerst maanden een gat zou worden (geeft niet want je ziet het nauwelijks) maar mijn tandarts heeft er van composiet (= spul waar ook vullingen van zijn) een neptandje tussen gemaakt. Eerst een draadje achter de andere tanden vastgeplakt met een dun laagje composiet en toen een voortand 'gekleid' en eraan vast gemaakt. Zit prima, kost geloof ik iets van 200 euro (rekening komt nog) en zolang ik er geen spijkers mee uit de muur trek of bierflesjes open maak, kan ik er weer jaren tegen.

Ik had zoiets ook (op mijn bovenvoortand) dit brak af na 4 weken!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:26

Dit is dus niet op een tand, maar in plaats van. Broodjes eten is iig geen probleem :))

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:31

Hey, een mede-lotgenoot.
Ik heb in Oktober dezelfde kies laten trekken.
Inmiddels kan ik er nog niet mee kauwen dus ben ook opzoek naar een oplossing.
Mijn geld groeit niet op mijn rug en de loterij winnen gebeurt je ook niet iedere dag.
Ik lees dus even mee :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:35

Bruggen zijn prima en blijven, in mijn geval dan, jaren goed. Bij implantaten is het altijd afwachten of er geen afstotingsverschijnselen optreden. Als dat het geval is, ben je flink de klos.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:37

Lielle schreef:
Dit is dus niet op een tand, maar in plaats van. Broodjes eten is iig geen probleem :))

Mijn tand was voor 3/4 afgebroken. En hadden ze ook iets aangekleid met dat composiet. Alleen dan ipv aan een draadje, aan mijn "stompje" :+. Maar dit brak dus al vrij snel af. Nu heb ik een kroon. (alles bij elkaar:dik 1500 euro!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:42

Ik mis dezelfde kies (al heel lang want na de melkkies bleek er gewoon geen "volwassen" kies onder te zitten. Maar ik heb er totaal geen last van. Ik heb ervoor gekozen om het een gat te laten. Het is maar een klein gaatje en ik heb nergens last van. Je ziet er niets van. Mijn tandarts heeft toen ook weleens gesproken over een brug ofzo maar van mij hoeft dat niet. Bijkomend voordeel is dat ik aan die kant nog een verstandskies had die nog niet was doorgekomen dus die heeft nu alle plaats om gehad om door te komen. De andere kiezen zijn hierdoor vanzelf wat naar voren geschoven.

Dat composiet wat Lielle heeft heb ik ook gedeeltelijk aan mijn voortanden (zoals LafunkyJazz beschrijft) mijn voortanden waren heel scheef afgesleten dus hij heeft ze rechtgeslepen en er een halve tand aan geboetseerd en dat zit inmiddels ook al 10 jaar zonder problemen. Geen idee of dat ook met kiezen kan.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:10

Goh, ik heb op precies dezelfde plaats mijn kies eruit.
Bij mij hadden ze daar een wortelkanaalbehandeling gedaan en de rest opgevuld. 1 jaar geleden ongeveer is die hele vulling met een groot gedeelte van wat er nog stond van mijn kies afgebroken. Je ziet er niks van, ik heb er geen last van dus ik heb het gewoon zo laten zitten. Ik heb geen zin om er zoveel geld aan uit te geven, vooral omdat je er toch niks van ziet en ik er geen last van heb.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:24

Grappig te lezen dat er dus veel lotgenoten zijn. Dat doet me goed want ik zit er best wel mee in mijn maag.

Een kroon kan dus niet meer want ze hebben niks meer om de kroon vast te maken, de enige 2 oplossingen zijn dus inderdaad een brug of een implantaat.

Betteke: Ik wist niet dat het mogelijk was dat een impantaat zich kon afstoten dus dat is echt goede informatie want daardoor zou mijn keuze al meer kunnen worden beinvloed.

Maar ik heb gehoord dat men bij een brug de kiezen waarop de brug vastgemaakt word helemaal moet afvijlen om grip te krijgen voor een brug. En ook dat een brug niet zo sterk is. Dus als je meer kunt vertellen graag.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:25

MontyRulezz schreef:
Goh, ik heb op precies dezelfde plaats mijn kies eruit.
Bij mij hadden ze daar een wortelkanaalbehandeling gedaan en de rest opgevuld. 1 jaar geleden ongeveer is die hele vulling met een groot gedeelte van wat er nog stond van mijn kies afgebroken. Je ziet er niks van, ik heb er geen last van dus ik heb het gewoon zo laten zitten. Ik heb geen zin om er zoveel geld aan uit te geven, vooral omdat je er toch niks van ziet en ik er geen last van heb.

Is het bij jou echt dezelfde kies dus ook vrij vooraan zeg maar de 2e kies?? dat is goed te horen, want mijn angst is inderdaad dat ik niet kan kauwen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:27

Vanwege een gebroken kaak zijn er bij mij twee kiezen getrokken..
aan de bovenkant de 2e en 3e kies..
Daar is een brugop gemaakt.. ik heb hem nu bijna een jaar..
Het is echt wel een paar maanden wennen, maar nu ik er aan gewend ben durf ik er alles mee te eten.
Ik heb ook niet het gevoel dat het onstabiel is..

Ik heb wel een slaapbitje sinds ik die brug heb, want dat is loeihard materiaal, en ik ben bang
dat de onderste kiezen flink afslijten..
Laatst bijgewerkt door Olikea op 16-01-09 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:27

LaFunkyJazz schreef:
Ik heb geen ideeen over eventuele oplossingen. Maar wel dat je tandvlees nu heel zacht en gevoelig is. Als dit aangesterkt is, wordt je tandvlees harder en kan je er als het goed is ook op kauwen. Ik zou die 4 maanden even afwachten als ik jou was.

ja ik ga het ook zeker die 4 maanden afwachten en kijken hoe ik er dan overdenk.
Gelukkig wil mijn man nog steeds gewoon met me kussen hahahah hij zegt dat 1 kies meer of minder hem niet uitmaakt dus pffffffffffff heb ik even geluk (en een lieve man natuurlijk )

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:28

Oh ja, Mijn moeder vertelde me dat zij ergens gehoord had dat een implantaat in je onderkaak meestal geen succes is. Dat in de bovenkaak het veel beter is want dat bij een implantaat in je onderkaak je vaak problemen krijgt. Wat weten jullie hierover.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:32

Eén van mijn voortanden boven is door een ongeluk afgestorven, als vervanging heb ik een implantaat gekregen. Heb de implantaat nu 4 jaar en ben er erg tevreden over, het voelt aan als een echte tand. Omdat mijn kaakbot geslonken was heb ik een bottransplantatie gehad, al bij al heeft het van het begin tot het einde een jaar in beslag genomen voordat het implantaat "af" was. In dat jaar heb ik een plaatje gehad maar dat vond ik helemaal niets.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:39

Ik kan prima kauwen hoor. Als het tandvlees eenmaal geheeld is kun je er prima mee uit de voeten.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 12:58

kaj schreef:
Ik kan prima kauwen hoor. Als het tandvlees eenmaal geheeld is kun je er prima mee uit de voeten.

ja maar ik begrijp dat het bij jou maar een klein gaatje is. Ik vind het bij mij echt een reuze gat want het was ook de grootste kies die er nu uit is. Ik hoop ook echt dat de ruimte tussen de kiezen iets kleiner word doordat het tandvlees gaat groeien.

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:29

Als jij zegt tweede kies van onder, is dat de 2e kies na je hoektand? Dit is zeker niet je grootste kies want dit is je tweede premolaar. Daarna komen nog twee molaren (of 3 als je de verstandskies meerekend) Je kan een premolaar prima missen, ook kauwen zal nog best goed gaan. Je tandvlees word op die plaats gewoon sterker. Je moet er alleen voor zorgen dat er geen voedsel tussen blijft zitten.
Over de nadelen van implantaten weet ik nog maar weinig af. Ik weet wel dat het bot gaat slinken op de plaats waar niks meer in het bot zit (als je dus bijv zou kiezen voor een brug) en met een implantaat gebeurt dit niet. Alleen denk ik dat dat slinken nog best wel mee zal vallen als er maar 1 tand mist.
misschien nog eens goed met je tandarts overleggen en je eingen gedachten aan hem/ haar vertellen.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:36

@ Flip

Als je een molaar mist, klopt het dan dat je niet goed kan kauwen? Ik kan er niet goed mee kauwen en gebruik dus altijd de rechterkant van mijn mond om te kauwen.
(in een eerder bericht stond dat ik ook mijn tweede kies miste.. correctie, bij mij is het de derde)

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:12

er is wel een verschil in kouwen tussen je tweede kies (een premolaar dus een kleinere kies) of een derde kies (een molaar dus een grote) het kouwen zal op die plaats moeilijker gaan omdat je het voedel dus niet tussen twee kiezen kan malen zeg maar. Maar als je de tweede kies mist houdt je nog 2 grote kiezen over (of 3 als je verstandskies nog hebt) om te kouwen. Mis je de derde en je hebt geen verstandskies dan kan het wel eens lastiger zijn. Maar in het prinsipe kan je natuurlijk best een kies missen. Vooral als je het geen esthetisch belang heeft (dus niet zichtbaar bij bijvoorbeeld lachen). Wel kan het zijn dat de rest van je gebit een beetje gaat verschuiven omdat de tanden meer ruimte krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:25

Ik zou sowieso niet met dat gat rond blijven lopen, omdat ook de kiezen aan de andere kant tegendruk nodig hebben.

Voor het plaatsen van een brug moet je ander kiezen slijpen. Ik heb zelf een situatie dat ik een brug heb waarvan de voorste kies uit een wortel en een opbouw bestaat die de laatste tijd voortdurend losgaat. Als de opbouw op een of andere manier niet meer vastgezet kan worden ben ik de brug kwijt en heb ik een heel groot gat (2 naast elkaar)
Om dan nog een vitale kies aan te laten slijpen zie ik niet zitten. Ik overweeg dan ook om implantaten te nemen. Gaat waarschijnlijk een smak duiten kosten, maar dat heb ik er voor over.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:59

Bij mij is de rij ondertanden eruit gehaald wegens botafbraak. Ik had de keus tussen een plaatje, een brug of implantaten. Op advies van de tandarts heb ik gekozen voor de brug.
Een plaatje was geen optie, want ik wil niet tijdens een etentje ineens mijn ondertanden op mijn bord hebben liggen. ;)
Van mijn tandarts kreeg ik dus te horen dat implantaten afgestoten kunnen worden en dan is de ellende niet te overzien. Voor hetzelfde geld gaat het natuurlijk goed, ik ken ook mensen met prachtige implantaten. Vanwege de botafbraak en ook de financien heb ik gekozen voor de brug.
Mijn brug zit er nu ongeveer 4 jaar in en vanaf het eerste moment bevalt het prima. Gelukkig wilde de tandarts ook nog wel helpen met creatief boekhouden ivm de verzekering.
De brug kostte een dikke 3000 euro, maar het betreft wel de hele rij ondertanden.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 19:07

Ik krijg inderdaad steeds meer het idee dat ik beter een brug kan doen want ook hier in mijn omgeving hoor ik daar meer positievere verhalen over dan over implantaten. Het enige wat minder fraai is aan de brug is dat je in gezonde kiezen moet snijden om zo´n brug te bevestigen. En kan er bij een brug geen vuil of etensresten onder komen zodat ik weer hetzelfde probleem krijg als met mijn kroon?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:49

cavaletti schreef:
kaj schreef:

ja maar ik begrijp dat het bij jou maar een klein gaatje is. Ik vind het bij mij echt een reuze gat want het was ook de grootste kies die er nu uit is. Ik hoop ook echt dat de ruimte tussen de kiezen iets kleiner word doordat het tandvlees gaat groeien.

Is het dan wel de tweede kies? Want dat is maar een klein kiesje hoor?
En in het begin voelt het wel aan als een enorm gaat maar dat is later wel anders. Tenminste bij mij dan. Ik denk dat het gat ong. 1cm is trouwens. Ik zag het niet zitten om aan gezonde kiezen te gaan sleutelen voor een brug. Ik heb dit "gat" nu al minstens 15 jaar en totaal geen problemen gehad.