Dokterassistentes die alles van je willen weten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

brenda1982

Dokterassistentes die alles van je willen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 13:28

Het valt me op dat als ik bv een afspraak wil maken bij de dokter of bel voor een uitslag ik dan altijd aan de assistente moet verklaren waarom ik bel. Ik snap ergens wel wegens de drukte het misschien niet anders kan, maar ik wil graag bepaalde dingen liever alleen met de dokter bespreken.

Ik had met de dokter afgesproken dat ik na mijn ongesteldheid zou bellen voor een afspraak voor een uitstrijkje. Ik gebeld kreeg ik de assistente ervoor, dus ik zeg ik wil een afspraak maken bij de dokter, wilde ze weten waarvoor en waarom.

Ik heb 3 weken geleden bloed laten prikken en dus een uistrijkje laten maken, ik bel dus voor de uitslag in de afgesproken tijd dat je de huisarts zelf aan de telefoon hoort te krijgen, ik krijg dus weer voor de zoveelste keer de assistente aan de lijn, en die wil gelijk alles van je weten, ze weet nog net niet wat voor kleur ondergoed ik aan heb Bloos

Ik baal hier een beetje van, is dit tegenwoordig gebruikelijk dat assistentes van doktoren alles van je moeten weten?

Yell

Re: Dokterassistentes die alles van je willen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:30

Ja heel vervelend is dat.

Het is zelfs zo dat zij soms voor je verzinnen wat er met je aan de hand is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:32

Tsja, zij zijn nu eenmaal het tussenstation tussen de dokter en de patient. Als je het vervelend vind moet je het gewoon zeggen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:33

Ach, vervelend, nee, waarom? Het is haar werk.

Wel snap ik het niet altijd, omdat zij wil weten wat er is en als ik dan bij de dokter kom, vraagt die altijd nog eens waarom ik kom.....

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:35

Soms vind ik het ook wel vervelend ja, dan kun je toch gewoon zeggen dat je het liever persoonlijk aan de dokter verteld? Bij mij doen ze daar nooit moeilijk over.

Truf

Hmm, bij ons wordt meestal wel gevraagd waar het over gaat, soms ook niet en wordt bijna altijd bij gezegd dat ik het niet perse hoef te vertellen als ik het niet wil.

marlies85

Meestal willen ze weten waarom je een afspraak wilt maken.Als ze weten wat je klacht is etc kunnen ze een goede inschatting maken hoe 'dringend' het is.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:37

Ik hoef nooit uitleg te geven waarvoor ik een afspraak wil. Maak gewoon een afspraak met de assistente en de rest komt de dokter zelf pas te weten op de afspraak zelf.

miss_kippie

vind dat ook zo vervelend gaan ze vragen waar voor je komt en dan gaat zei bepalen of je wel mag komen.net of je voor de lol naar de dokter gaat.

Waikiki

Wat raar! Ik zou daar dus echt niet blij mee zijn! Toen ik een keer naar de HA moet en de doktersassistente aan de lijn kreeg noteerde ze de tijd en vroeg ze alleen of ik dacht dat het meer als 15 minuten in beslag zou nemen. Ik vertelde toen dat ik van een paard in de houten omheining was gevallen en last had van mijn rug, en dat ik dacht dat ik niet meer als 15 minuten nodig had. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:38

heb ik laatst ook gehad.
Ik had gebeld 's middags met gruwelijke pijn bij het plassen,maar belde vanaf mijn werk(slaapdienst).
Dienstdoende assistent zei me de ochtend erop even urine te komen brengen.
Dus,de volgende dag direct na de slaapdienst naar de dokter met een potje.
Zit er een neiuwe assistente..ze kijkt me aan,wat ik kom doen.
Dus ik leg haar uit dat ik dit gisteren met haar collega heb besproken en dat zij dacht,dat ik blaasonsteking had.
Gaat die griet in het bijzijn van wáchtende patienten uitgebreid vragen wat mijn klachten dan wel niet zijn.
"moet u vaak plassen" "doet het plassen pijn""hebt u dit vaker gehad".""kan het ook iets anders zijn en hebt u ook andere pijnen in uw buik".
Ik heb dr even heel vuil aangekeken en gezegd dat ik dit soort gesprekken niet zo voer met iemand. Ze gaf nog even een grote waffel terug en trok bijna het potje urine uit mn handen en sneerde nog even "dat het waarschijnlijk geen blaasontsteking zou zijn".
Tussen de middag de ha gebeld die dus getest had en direct zei dat het wel degelijk een fikse urineweginfectie was.
Ik was echt zo pissig op die tut,werkelijk waar.

Ik snap dat ze met afspraken maken wel vragen wat je klachten zijn. Logisch. maar als ze alles denken te weten moeten ze toch van baan veranderen.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 14:08

Als ik de dokter bel voor een afspraak over wat ik eerder met haar besproken heb, dan hoef ik naar mijn mening niet nog eens uitgebreid te vertellen aan de assistente waarom ik een afspraak wil maken.

Hij/zij is een tussenstation van de dokter, maar als ik in het half uur belt dat je dokter eigenlijk zelf aan de telefoon krijgt en je krijgt de assistente weer voor de 6e keer in 3 weken, en telkens weer hetzelfde riedeltje moet doen, daar word ik wel flauw van Slapen

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:33

Het is denk ik ook meer vanuit zakelijk oogpunt dat ze het soms willen weten. Voor bepaalde bezoekjes aan de huisarts volstaat een standaard 10 minuten bezoek niet. Dan heb je net iets langer nodig. Daar kunnen ze dan meteen rekening mee houden. Ik vind het ook niet zo vervelend Lachen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:40

Als je het vervelend vind moet je dat gewoon zeggen.
Ik kom de laatste tijd meer dan ik zou willen bij de huisarts en als de assistente vraagt waar ik voor kom zeg ik altijd dat ik na bv. een week moest terugkomen.

Je hoeft het niet te vertellen aan de assistente, maar het is voor hun makkelijker als je het wel doet, om een goede planning te kunnen maken.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:42

als ik bel vragen ze ook: mag ik weten waarvoor het is?
Dan zeg ik soms, nou dat is iets tussen de dokter en mij. Maar meestal is het: Ja hoor, ben weer eens gevallen Tong uitsteken
Maargoed, ik ken die assistenten ook wel (nee hoor, kom niet vaak bij de huisarts Schijnheilig )

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:43

Siets schreef:
Het is denk ik ook meer vanuit zakelijk oogpunt dat ze het soms willen weten. Voor bepaalde bezoekjes aan de huisarts volstaat een standaard 10 minuten bezoek niet. Dan heb je net iets langer nodig. Daar kunnen ze dan meteen rekening mee houden. Ik vind het ook niet zo vervelend Lachen.

Dat is inderdaad de reden en bepalen of het bezoek met spoed gepland moet worden of ook kan wachten tot morgen.
Ik denk dat het de assistente vanuit persoonlijk oogpunt weinig kan schelen of jij last hebt van schimmeltenen of hoofdpijn hebt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:45

Misschien komt het doordat ik nog steeds bij mijn dorpsdokter ben, en dat ik de assistente al mijn hele leven ken, maar ik heb er geen problemen mee. En sowieso kan ik me niet voorstellen dat ik het vervelend vind om een vreemde assistente alles te vertellen. Daarvoor zit ze er toch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:46

Ik vind het ook geen probleem. Als ik last heb van iets erg privé, dan zeg ik gewoon dat ik dat liever met de arts zelf bespreek, en dan overlegt ze even hoeveel spoed het heeft.
Voor de planning kan ik me goed voorstellen dat ze wat meer willen weten. Ik overleg vaak ook met de assistente of het niet af kan met een telefonische afspraak met de arts. Soms is dat gewoon genoeg. En dat is voor iedereen makkelijker.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:10

Het is normaal dat doktersassistente's willen weten waarom je belt etc, stel je belt voor een verkoudheid, en je wilt een afspraak maken bij de Huisarts, dan is dat misschien helemaal niet nodig omdat de doktersassistente je kan adviseren wat je er tegen moet doen, maar dat is natuurlijk wel wat anders als wat jou reden was om te bellen. Als je de huisarts er voor hoort te krijgen vind ik het geen goede zaak dat er dan wel een doktersassistente voor komt

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:05

Wij hebben laatst een brief van onze huisartsenpraktijk gekregen met daarin de verklaring dat bij het maken van een afspraak de doktersassistente een aantal vragen stelt om de aard en ernst van de klachten te bepalen. Op basis hiervan spreekt ze met de patiënt af of het eventueel telefonisch besproken kan worden met de huisarts of dat de patiënt echt langs moet komen Ja

Ik vind het op zich heel fijn werken, het was soms enorm moeilijk om binnen 2 dagen een afspraak bij m'n huisarts te krijgen, zeker omdat ze alleen maandag-woensdag-vrijdag werkt Ja Ik ben een aantal weken geleden voor oorontsteking bij de huisarts geweest en moest een nieuwe afspraak maken om de afloop hiervan te bespreken. Na even met de assistente gesproken te hebben, werd eigenlijk wel duidelijk dat de huisarts mij net zo goed telefonisch kon helpen als in de praktijk zelf. Diezelfde middag heeft m'n huisarts gebeld en is er een nieuw recept uitgeschreven. Scheelde mij weer een bezoekje aan de praktijk en ik hield geen plek bezet Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:31

Wat maakt dat nou uit Verward Ze komt het toch wel te weten want het komt allemaal in de PC en zij moet het declareren naar de verzekering Knipoog

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:38

ik vind het altijd wel fijn, ze weet vaak een hoop en kan me al helpen via de telefoon, en net wat verootjoo zegt, ze zien het toch wel als je weg bent.

ze kunnen precies zien of je moet komen of niet, en soms heb ik alleen een vraagje en dan hoef ik er niet helemaal heen.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:47

ik vind het ook wel fijn.
bij ons hoef je het ook niet te zeggen, als je alleen zegt dat je een afspraak wilt maken is het ook goed,
wel vraagt ze dan even of je denkt dat het in de standaard 15 minuten kan.

meestal vertel ik gewoon wat er aan de hand is, dan kan of zij me helpen, of ze geeft het alvast door aan de dokter zodat hij weet warvoor je komt.

ik snap ook het probleem niet zo, natuurlijk is het niet netjes om zulke gesprekken te voeren als de rest van de wachtkamer ook mee kan luisteren, maar kom op zij ziet die gegevens toch wel...
maar misschien heb ik gewoon makkelijk praten, zolang ik me kan heugen hebben we namelijk al dezelfde assistente.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:48

mmm t is al ff geleden dat ik mijn dochter doodziek uit school haalde, nu kom ik nooit bij een dokter, dus eerst maar ff snel boodschappen doen, met kind ( 9 ) in boodschappenkar Haha!

omdat ze om haar mond helemaal blauw werd toch de dok gebeld, en van de assistente moest ik maar ff langskomen, zij keek naar kind en vond het allemaal wel meevallen Boos! , en liet ons drie kwartier in de wachtkamer zitten. kind pufte en steunde en was echt goed ziek inmiddels.

de dokter was er minder blij mee en belde een tatutatu en de kinderarts, zo vertrokken wij richting amersfoort

kind was inmiddels in schock, en had veel te weinig zuurstof, moet wel zeggen dat de assistente een stuk makkelijker is geworden, als ik bel kan ik gewoon komen zonder dat zij diagnose stelt

de tuttebel Duivel

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:58

Siets schreef:

Precies!!
En vaak moet dit in opdracht van de huisarts, die vindt dat een assistente veel zelf kan afhandelen, de spreekuren zijn immers vaak druk bezet.
En als je het perse niet wilt kun je dit gewoon aangeven, maar er zijn genoeg handelingen die een assistente kan verrichten.
Het is soms ook ongelooflijk waarvoor mensen allemaal bellen..sorry maar als je bv. de hele nacht hebt overgegeven..kan ik mij heel goed voorstellen dat je je 's morgens echt niet lekker voelt, je wilt niet weten hoeveel mensen ervoor bellen..maar de dokter kan dit echt niet zelf meenemen (kleine kinderen en bejaarden natuurlijk uitgezonderd), maar soms denk ik gebruik gewoon je gezonde verstand en met een beetje geduld gaat het meeste vanzelf over, daar hoef je echt niet meteen voor op het spreekuur tekomen.
Het is soms ook geweldig op wat voor een tijdstip dat mensen bellen..ze hebben iets heel simpels maar willen perse gezien worden voor het weekend, maar bellen wel op vrijdag middag 3 uur..en proberen het verhaal aan tedikken ..dat ze het al een week hebben..ongelooflijk..bel dan 's morgens dan valt er nog wat te regelen (spoedgevallen natuurlijk uitgezonderd)