Hoogbegaafd... ja en dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hoogbegaafd... ja en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 03:43

Ik heb de "diagnose" hoogbegaafd, ik bezit namelijk een IQ tussen de 135-140, getest bij de psycholoog.
Erg leuk, klonk me allemaal wel cool in de oren...
maar dan... wat is het verschil tussen mijn hersenen en die van...?

Wat ik van mezelf weet is dat ik in vergelijking tot een hoop mensen, veel inzicht bezit. (2 jaar niet naar school geweest, en haal nog doodleuk op een mbo niveau 2 test een "hbo advies").
Allemaal erg leuk, maar het nadeel is dat zodra ik ergens het nut niet van inzie, werkt het hoofdje niet meer mee en komt er he-le-maal niks in (niet handig wanneer je frans moet leren... ga ik toch nooit heen, of geschiedenis... is toch allemaal al gebeurt).

Ook heb ik nu al het een en ander op het psychische vlak ontwikkeld, of het iets is wat bij elkaar hoort, dat weet ik niet (op internet spreken ze elkaar allemaal tegen, en van mijn psych word ik ook niet echt wijzer).
Of de reden dat juist ik "anders" ben...? Erfelijk? Of heeft het verband met het ontbreken van een stabiele omgeving in mijn jeugd?

Is er iemand die me wat meer verlichting kan geven hierover?
Wat is hoogbegaafd zijn? Wat moet ik kunnen wat een ander niet kan (of werkt dat niet zo?)

SandravdB

Re: Hoogbegaafd... ja en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 05:03

Hoi, misschien dat je er wat aan hebt, ik ben dus ook hoogbegaafd, ben ondertussen 25, geen opleiding afgemaakt,zit ondertussen weer op school, als je verder iets wilt weten pb me maar want heb geen zin alles hier neer te zetten.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 07:14

Ik weet inderdaad ook van een aantal hoogbegaafde mensen dat ze vastliepen in het reguliere onderwijs.
Dat ze al gauw uitdaging missen, de aansluiting met de rest van de groepen en daardoor niet lekker in hun vel zaten.
Ook zie je vaak dat deze mensen in bepaalde gebieden heel goed zijn, maar dat ze sociaal en emotioneel soms niet zo goed meekomen.
Mijn zusje liep op een gegeven moment vast in het reguliere onderwijs, maar toen ze naar het gymnasium ging, ging het gelukkig wel heel goed.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:08

Als je zelf je knop wil omzetten en b.v. de uitdaging wil zien van Frans en zeker geschiedenis, komt het wel goed. Kijk maar naar de zus van Missnynke. Maar dan moet je de kracht vinden om vanuit jezelf het positieve te halen uit je hersens, en het negatieve te laten gaan.
Gelukkig zie je het wel in, nu nog ermee aan de slag en accepteren dat ook minder leuke vakken echt moeten!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:32

Mijn ex had dit ook.. (hij heeft een iq van 144)
Zette zich af tegen school, maar haalde zijn havo op zijn sokken.
Ook moeilijke examens waren voor hem een eitje.

Nadeel.. dat veel simpele dingen hem weinig intereseren en idem dito bij mensen die een wat minder iq hebben.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 08:58

Ik ben zelf net niet hoogbegaafd, maar ojee, wat herken ik dat ergens het nut niet van inzien...daar heb ik ze op school horendol mee gemaakt. Zelfs als braafste meisje van de klas de gymzaal uitgegooid omdat ik het nut niet inzag van over een touwtje heenspringen en dat aan de gymleraar verkondigde...
Ook op andere vlakken, zoals idd dat sociale en emotionele*, loopt het allemaal wat stroever, in tegendeel tot datgene waar je een bepaalde mate van intelligentie voor nodig hebt. Erg leuk, dat slim zijn, maar wat heb je eraan als je het er niet uit kunt krijgen? En vooral, als je erdoor teveel en teveel door door blijft denken en analyseren en je jezelf op die manier in de knoop denkt?

Wat school betreft heb ik wel gemerkt dat, door het zelf interessant te maken, de minder interessante vakken ietwat beter te volgen waren. Geschiedenis bv, wordt een stuk leuker, vond ik tenminste, als je de ontstaansgeschiedenis van paardenrassen ernaast legt of als je de verbanden met literatuur en kunstgeschiedenis ziet. En genetica werd ineens interessant toen ik een boek over genetica bij katten ernaast legde (hoekige erwten of gespikkelde kippen, who cares?, maar hoeveel kans onze zwangere kat had op rooie kittens was weer wel erg leuk om te berekenen). Of als 'uitdaging' kijken in hoeveel minuten je een zo lang mogelijke lijst woordjes kan leren. Tja, je moet toch wat, hé?

Verder is het, denk ik, ongeveer als een beelddenker zijn, als je denkwereld uit plaatjes en filmpjes bestaat. Net effe anders als 'normale' mensen, soms handiger, soms wat irritanter. Ermee leren leven, accepteren dat jij jij bent, de voor en nadelen ervan in leren zien er daar dan weer je voordeel mee doen.

edit: *op sociaal en emotioneel gebied heb je uiteraard ook een mate van intelligentie nodig, even verkeerd neergezet, maar ik neem aan dat de strekking duidelijk is?
Laatst bijgewerkt door Pluizebolpum op 30-12-08 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:03

Meid, waarom ga je niet eens neuzen bij Mensa? Dat is een wereldwijde organisatie voor hoogbegaafden en daar zijn tienduizenden mensen lid van die in hetzelfde schuitje zitten als jij.

Weetje, de 'diagnose' hoogbegaafdheid is fijn om te weten, want vaak verklaart het een hoop. Probeer alleen niet in de valkuil te lopen dat je jezelf zielig gaat vinden omdat je hoogbegaafd bent. Het is een zegening, maar net als bij alle dingen heeft elk voordeel zijn nadeel.

Anderen kunnen je niet altijd volgen en vaak heeft dat zeker in je jeugd zijn gevolgen op hoe anderen met je omgaan. Dat is heel eh, 'vormend' zeg maar. Ik denk dat mede daarom niet alle hoogbegaafden zijn even sociaal zijn.

Grappig dat je zelf al hebt gemerkt dat hoogbegaafdheid best lui kan maken op sommige vlakken Nagelbijten / Gniffelen Dat is in mijn ogen zeker een trekje van hoogbegaafdheid. Er zijn daarnaast zat bij Mensa die door hun hoogbegaafdheid in een slachtofferrol duiken; iets waar ik me best aan kan storen.

Bij mensen waarbij hun technische begaafdheid erg groot is, zal je soms zien dat ze op andere gebieden (bijvoorbeeld psychologisch inzicht, zeg maar de 'tegenhanger' van dit talent Knipoog ) schromelijk achterlopen. Echte 'nerds' vallen ook meer op dan mensen die uitblinken in lastiger te categoriseren talenten; je zal er daar dus meer van aantreffen bij Mensa (althans, als het ledenbestand niet al teveel gewijzigd is de afgelopen jaren).

Succes en toch ook wel: gefeliciteerd! Je hebt een hoop in je mars! Knipoog

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:11

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:45

Je kan het ook omdraaien: hoogbegaafden hebben nogaleens 'bijverschijnselen' zoals ADHD of PDD-Nos Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:51

Ik ben ook hoogbefaagd, maar ik kan niet zeggen dat ik er last van ondervonden heb. Ook ik ben lui, heb al snel het idee dat ik het allemaal wel kan en dan heb ik ook geen zin meer om er iets voor te doen. Dingen die ik interessant vind hoef ik ook maar een keer te lezen/horen en dan weet ik het.

Lid worden van de mensa vind ik nergens goed voor.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:24

Hoe komt het dat jij 2 jaar niet naar school bent geweest, ik neem aan dat hier een
reden voor was.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:33

Vjestagirl schreef:
Ik ben ook hoogbefaagd, maar ik kan niet zeggen dat ik er last van ondervonden heb. Ook ik ben lui, heb al snel het idee dat ik het allemaal wel kan en dan heb ik ook geen zin meer om er iets voor te doen. Dingen die ik interessant vind hoef ik ook maar een keer te lezen/horen en dan weet ik het.

Lid worden van de mensa vind ik nergens goed voor.

*grijns* hoogbegaafd dus Tong uitsteken. Lang leve spelling en te snel willen schrijven Tong uitsteken.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:36

Mijn dochter is hoogbegaafd. Vaak leidt dit inderdaad tot problemen op school. Jullie leren namelijk niet op jonge leeftijd hoe je moet leren. Alles gaat immers vanzelf. De aangeboden leerstof verveelt en demotiveert je totdat je helemaal geen zin meer hebt in school. Daarom maken veel hoogbegaafden dan ook geen opleiding meer af.

Als je dat niet wilt moet je NU actie ondernemen en kijken of je uit deze vicieuze cirkel kunt komen. Lees om te beginnen eens het boek "Hoogbegaafd, nou en?" van Wendy Lammers van Toorenburg. Dat zal een hoop voor je duidelijk maken. Kijk ook eens op http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be. Lid worden van HINT of MENSA heeft bovendien wel degelijk zin! Je ontdekt er dat er nog veel meer mensen zijn zoals jij en dat ze veelal dezelfde problemen hebben. Maar je leert er ook hoe je deze problemen kunt overkomen. Vind een school waar je ze begrijpen en helpen en probeer weer zin te krijgen in leren. In Nederland zijn er speciale zogenaamde hoogbegaafdheidsprofielscholen. Want juist als het je zo gemakkelijk af gaat is leren erg leuk. Ik hoop echt dat het je gaat lukken. Dan heb je later van je hoogbegaafdheid nog veel plezier.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:37

Mense ben ik toen ik kleiner was ook lid van geweest.
Heb er niks aan gehad. De uitjes die we deden intresseerde me niet, en dus had ik ook geen zin om er moeite voor te doen.
Liep ik daar bij mn moeder met een lang gezicht haha.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:41

Hoi, ik ken je frustraties... Ik heb hetzelfde, ben met een diploma op zak op school vertrokken op 17, leer gewoon enorm snel en heb wat ze zeggen een fotografisch geheugen. Zie ik het nut er niet van in, dan gaat het koppie slapen... Dus heel mijn schoolcarrière ben ik gepest, gedwongen om hoger te scoren, want met een hoger IQ ben je een genie he...

Na school is het pas allemaal goed beginnen gaan.

Voel mezelf niet anders dan een ander en het heeft zeker geen invloed op jobkeuze. Nu sta ik aan de kassa/onthaal met heel wat administratieve taken in een shoppingcenter. Ben dus geen genie Clown

Ach ja, we moeten er ook zijn he Haha! Ik voel me er niet anders door en heb dus niet echt grote zorgen erover.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 21:38

Ulissa schreef:
Hoe komt het dat jij 2 jaar niet naar school bent geweest, ik neem aan dat hier een
reden voor was.

Deels... (valt wel het eea. terug te vinden in wat berichten van een maand of 3/4 geleden van mij denk ik) maar was ook gewoon gigantisch lui, gedemotiveert..., opleiding die ik nu doe verloopt erg goed trouwens, constant bijleren.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:22

Same here.. Cool

Heb MBO niveau 4 dierverzorging gedaan en daar kreeg je zo veel opdrachten waar ik het nut niet van inzag... Heb het op mijn sokken kunnen doen..verveelde me vaak. Behalve wiskunde,economie,scheikunde etc. ik heb namelijk wel discalculie. Vreemde combinatie hé? De rest gaat allemaal heel makkelijk maar ik kan bijvoorbeeld niet hoofdrekenen. Als ik bij de kassa €3.68 moet betalen en ik betaal met €10 dan sta ik ook tien minuten te rekenen voordat ik weet hoeveel ik terug krijg. De logica ontbreekt dat komt terug in het administeren van financien, scheikunde e.d. heb het daar wel lastig mee gehad maar gelukkig ben ik in talen e.d. weer goed en kon ik het zodoende recht trekken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:42

Hoogbefaagdheid (ga die er inhouden, vindt hem namelijk echt geweldig!) is (vindt ik) niks meer dan een eigenschap zoals geduld die ook is. En wat wil je er mee gaan doen? Tja, je zou er mee naar de universiteit kunnen gaan en daar een leuke studie doen (was mijn oplossing, en mag nu lekker voor mijn werk onderzoek doen, heerlijk!!) maar je kunt ook op de bank blijven zitten en later bij de hema gaan werken, ook helemaal prima. Ieder zijn ding toch?? Gebruik alleen niet als excuus voor van alles en nog wat (dat slachtoffergedrag waar 1 van mijn voorgangers het ook al over had), je heb je toekomst altijd nog in eigen hand!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:47

Leuk al die hoogbegaafde Bokkers, ik sluit me ook aan en herken veel van de dingen die jullie noemen. Opleiding - uiteindelijk met twee opleidingen tegelijk had ik genoeg uitdaging Knipoog
Sociaal ben ik zelf niet 'minder begaafd', maar dat hoor je wel heel vaak. Motorisch ben ik bovendien wel wat minder bedeeld - om niet te zeggen bijzonder onhandig. Mijn hersens hebben wat anders te doen Knipoog

Ach, echt last heb ik er niet van gehad, profijt ook niet, afgezien van het feit dat ik nu twee opleidingen op zak heb. Ik weet wel waar hoogbegaafden tegenaan lopen en zie nu mijn dochter van 5,5 hetzelfde doen. Die is ook hoogbegaafd, dat zie ik nu al, ook al is ze nog niet getest - ik herken de symptomen Knipoog

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:50

ik vond middelbare school ook vreselijk, was echt doorbijten, pas later op de universiteit (waar ik lekker zelf mocht weten welke vakken ik wanneer ging volgen) vond ik het leuk en uitdagend worden.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:55

Ik ben ook twee jaar geleden getest en bleek eveneens hoogbegaafd. Heb me op de mavo vroeger er met een Jantje van Leiden afgemaakt, maar ben pas later gaan beginnen met een HBO opleiding die bij mijn werk aansloot. Typisch voor hoogbegaafden is de helicopterview, dus niet alleen inzicht, maar vooral ook overzicht over situaties, de grote lijnen snel kunnen zien. Sneller kunnen denken dan de gemiddelde mens en ook sneller kunnen werken en veel meer aan kunnen qua werk dan de gemiddelde mens. Snel kunnen schakelen tussen het ene onderwerp en het andere in denken, etc, etc. Valkuil daarbij is dat het ten koste gaat van je energie --> burnout. Ik vind mensen pas echt hoogbegaafd als ze hun hoogbegaafdheid kunnen koppelen aan goede sociale vaardigheden. Vaak zijn de echte briljante koppen (160 en hoger, dat ben ik dan weer gelukkig niet..) daar minder sterk in, ik probeer er wel op te letten dat ik mijn sociale component blijf ontwikkelen. Ik denk dat hoogbegaafdheid deels erfelijk kan zijn, maar ook kan komen door een stimulerende omgeving.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:03

Ik vond de diagnose verschrikkelijk omdat de leraren meteen werden ingelicht en die ineens hele andere dingen van je verwachten. Daarmee verhoogde het faalangstgehalte alleen maar.
Ik ben zelf een doorzetter die als ik ergens aan begin, het ook echt af wil maken. En ondertussen geprobeert te accepteren dat ik niet alles perfect hoeft te doen Knipoog

Diane, wat jij zegt klopt precies, vooral het analytisch denken en het overzicht kunnen houden is van belang, dat is ook echt iets waar ik op probeer te letten om het dan duidelijk over te brengen op anderen. Want je ziet iets waar het fout gaat, maar andere zien nog niet welk probleem jij wel ziet en dat kan héél verwarrend zijn. Dat was wel een pluspunt van de diagnose en het weten waarom mensen je soms niet snappen Clown

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:06

Ik heb indd bewust aan de psych gevraagd om de uitslag niet door te vertellen, maar ik had dan ook op eigen initiatief een test laten doen, omdat ik zelf dacht dat er iets 'mis' was Knipoog
Zijn dure feestjes trouwens die testen...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:08

Oewh wat herken ik dit, ik heb als kind ook het stempeltje begaafd tot hoogbegaafd gekregen, en ik herken zó ontzettend het 'ergens het nut niet van inzien'..
Ik ben begonnen op het vwo, maar ik heb de havo afgemaakt. Ik zag gewoonweg het nut niet van school, en ik ging dus ook niet Tong uitsteken.. Havo met twee vingers in de neus afgemaakt, en inmiddels alweer 2 hbo opleidingen verder, omdat ik de uitdaging mis. Ik ben inmiddels (na 4 jaar) ook weer aan de studie, en het is allemaal leuk en aardig, ik schroef in een half uurtje iets in elkaar en haal daar vervolgens een 8 voor. En heel raar, maar dat motiveert écht niet hoor.. Zit er al aan te denken om er een 2e studie bij te pakken, zodat ik wat meer uitdaging heb Tong uitsteken

Leer ook heel makkelijk, pik dingen in het voorbijgaan op en ik heb een freaky geheugen, ik herinner me vaak tot in de kleinste details een bepaalde situatie. En ik heb twee gig aan muziek op mijn ipod staan, ik kan ALLES meezingen, na 2 keer luisteren. Dat vind mijn vriend ook nogal vreemd Tong uitsteken

Sociaal gezien loop ik niet écht achter, ik pas nooit helemaal in de groep maar kan het met heel veel mensen wel aardig vinden. Ik heb ook maar 2 écht goede vriendinnen, meer heb ik ook niet nodig...

Blue_Eyes schreef:
Motorisch ben ik bovendien wel wat minder bedeeld - om niet te zeggen bijzonder onhandig. Mijn hersens hebben wat anders te doen Knipoog

En dát herken ik dan ook.. Ik ben een bijzonder stijf, bijzonder onhandig persoon Tong uitsteken

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:12

Dan zal ik ook maar reageren. Wat een hoop positieve reakties. Dat zie je niet vaak.
Ik ben zelf ook hoogbegaafd, evenals mijn vader, moeder, zusje én broertje. Mijn vader probeert vrij veel te doen voor hoogbegaafden om te zorgen dat ze kunnen gaan meekomen in het reguliere onderwijs. Mijn zusje en ik zijn van school gegaan allebei omdat, nouja daar wil ik hier niet open en bloot over gaan uitwijden. Maar het ging zover dat we niet eens meer wisten wat 1+1 was bij wijze van spreken.

Ik weet het eigenlijk al vanaf dat ik een kind ben. Mijn ouders zijn er altijd open over geweest en ik kan het daarom wel accepteren, maar ga er niet zomaar open en bloot mee lopen omdat veel mensen niet begrijpen wat het is. Ze denken dat je enkel slim bent... nou ik ben alles behalve... :p

Ik herken het ook van nergens het nut van inzien eigenlijk. Ik kan daarom ook heel moeilijk leren tenzij ik het ga gebruiken of leuk vindt om te weten. Daarbij schijn ik ook niet heel sociaal te kunnen zijn in grote groepen, maar 1 op 1 ofzo wel weer. Misschien heeft dat ook meer te maken met het feit dat ik ook nog faalangst heb en erg verlegen ben Lachen

Enkele misschien handige websites http://www.hoogbegaafdheid.nl en http://www.prowat.nl voor degene die een leuk gesprek willen die je misschien kunnen helpen. Coaching die je helpt nadenken.
De eigenaar van beide websites is ook hoogbegaafd Lachen

Dan is er sinds kort een nieuwe website van mijn vader... wie durft zich aan te melden? :p haha http://www.ikbenhoogbegaafd.nl Lachen

Het lijkt me best leuk om bijv. ergens samen te kunnen babbelen ofzo, ik weet niet of er iemand ook behoefte aan heeft, maar mijn msn staat open Lachen