De tandarts..& verstandskiezen + vraag

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

De tandarts..& verstandskiezen + vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:50

vandaag weer voor jaarlijkse controle geweest.
had alleen wat tandsteen op het eerst gezicht.

blijkt met de foto's dat ik een gaatje hebt maakt niet uit komt wel goed.

Zecht die tandarts doodleuk bij alleen al het zien van mn verstands kiezen dat ze er uit moeten Verward .
mag ik dara eigenlijk zelf over beslissen.
ik heb er totaal geen last van en van mij mogen ze gewoon blijven zitten.

kan ik dit tegen de tandarts zeggen of ben ik verplicht te doen wat hij zecht ?
ik wil het dus echt niet Tong uitsteken

verder weer een gzond gebit dus ik ben blij Haha!

moonsparkle

Re: De tandarts..& verstandskiezen + vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:52

Volgens mij ben je niet verplicht ze te laten trekken maar op de opleidingen voor tandarts streven ze er wel naar altijd zo snel mogelijk verstandkiezen eruit te halen. Dit komt omdat je ze vaak niet goed kunt poetsen en ze geen toegevoegde waarde hebben, ze brengen dus uiteindelijk alleen ongeluk mee.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:53

maar in mijn geval is het trekken en alleen al de verdoving een drempel. ik heb er geen last van en met mn electrice borstel kom ik er gemakkelijk bij.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:55

Tat_jana schreef:
maar in mijn geval is het trekken en alleen al de verdoving een drempel. ik heb er geen last van en met mn electrice borstel kom ik er gemakkelijk bij.

Het is niet verplicht, dus je kunt er wel tegenin gaan als je wilt.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 15:56

heel fijn ben ik weer gerust gesteld ( niet dat ik het van plan was hoor haha )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 16:00

Meestal zijn de verstandskiezen stoorzenders, daarom willen de meeste tandartsen ze er uit hebben. Maar zolang je er geen last van hebben, ze de boel niet verdrukken en je ze goed kan poetsen en met stokers/floss er bij kan kunnen ze best blijven zitten.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:06

Ik ben zelf tandartsassistente en snap de tandarts helemaal als ie zegt dat je verstandskiezen eruit moeten.
Misschien liggen ze verkeerd, maar verstandkiezen leveren alleen maar problemen op!
Misschien duurt het een paar maand en misschien wel jaren, maar ik zou zijn advies opvolgen, want je kunt er ongelovelijke pijn aan krijgen. Ook zijn ze moeilijk schoon te houden en krijg je er snel gaatjes in, ze zijn zwakker dan de andere kiezen natuurlijk.
Als ze scheef liggen heeft eht natuurlijk ook geen nut dat ze er nog in zitten, ze hebben dan geen functie!
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik zou ze eruit laten halen, het valt wel wat mee, want ik heb ze er alle vier ook uit laten snijden en heb eigenlijk nauwelijks napijn gehad.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:08

Ik wilde net zeggen, zo heel erg is het niet hoor, om ze eruit te halen. Het is misschien ook verschillend per persoon, maar ik heb echt nérgens last van gehad.
Enne, als je realistisch denkt: liever nu eruit halen zonder/ met weinig pijn, dan later wanneer ze misschien ontstoken zijn, dan hebben ze ook nog eens veel langere wortels.

Dus ik zou zeggen: lekker gauw een afspraak maken, dan ben je er van af Knipoog

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:10

Maritdegroot schreef:
Ik ben zelf tandartsassistente en snap de tandarts helemaal als ie zegt dat je verstandskiezen eruit moeten.
Misschien liggen ze verkeerd, maar verstandkiezen leveren alleen maar problemen op!
Misschien duurt het een paar maand en misschien wel jaren, maar ik zou zijn advies opvolgen, want je kunt er ongelovelijke pijn aan krijgen. Ook zijn ze moeilijk schoon te houden en krijg je er snel gaatjes in, ze zijn zwakker dan de andere kiezen natuurlijk.
Als ze scheef liggen heeft eht natuurlijk ook geen nut dat ze er nog in zitten, ze hebben dan geen functie!
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik zou ze eruit laten halen, het valt wel wat mee, want ik heb ze er alle vier ook uit laten snijden en heb eigenlijk nauwelijks napijn gehad.

Ben ik enigzins wel met je eens.. Maar het trekken is zo naar...
Als je gaat zou ik zoveel mogelijk in 1 keer doen Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:11

Maar ik zou het advies van je tandarts wel opvolgen Lachen

Mijn zus was ook zo: geen pijn, dus waarom er uit? Ook zij dacht dat ze er bij kon met poetsen (ook elektrisch), maar niet dus. Ze ging op een gegeven moment toch wel erg uit haar mond stinken, en wat bleek: de verstandskiezen waren aan het rotten. Hoe het kon? Ze waren wel doorgekomen, maar niet helemaal zoals gewone tanden, daardoor zaten er wat meer tandvlees om heen (ook omdat je ze niet gebruikt met kauwen) en daar waren de bacterien lekker in gaan rotten.. Ik zal je de verdere details besparen.

Ik moet er zelf ook aan geloven: na 26 jaar is er een verstandskies door gekomen; hoe erg ik er ook tegen op zie, ik ga naar de kaakchirurg. Liever een dagje pijn dan een rottende tand in mijn mond.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:33

Je hoeft niet te doen wat de tandarts zegt, maar het is wel het beste. Ik weet heel goed hoe je je voelt. Ik had nergens last van en toch moesten ze eruit. Als je nou echt heel bang bent enz is het een idee om onder narcose de kiezen te laten trekken. Heb ik ook gedaan en is erg meegevallen en nu een heerlijk idee dat ze eruit zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:34

Het trekken van een verstandskies moet je niet vergelijken met gewone grote kiezen. De wortels zijn meestal niet zo groot, en zeker boven gaat het heel eenvoudig.
Ik heb er zelf nog 1 maar die mag er niet uit omdat de wortels om mijn zenuw zitten. Zou die er wel uit gaan dan heb ik grote kans dat mijn zenuw beschadigd wordt. Dit kun je op een kleine foto meestal niet zien, maar wel op een grote overzichtsfoto (OPG) .

Vorige week hebben we er 2 getrokken bij een patient, ik kon er met mijn ogen niet tegen knipperen zo snel waren ze er uit. Dus kop op, maak er geen drama van!!
Laatst bijgewerkt door crazycactus op 23-12-08 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:41

Een paar jaar geleden is mijn verstandskies ook gaan ontsteken hij ging scheef groeien maar me eigen tandarts heb hem zelf er uit kunnen trekken en toen had ik gelukkig geen napijn en de verdoving deed ook geen pijn. Nu heb ik een beetje last van die andere 3 en daarvoor moet ik naar de kaakchirurg waarschijnlijk dus laten snijden trekken gaat geloof ik nog niet want ze zijn nog niet helemaal door maar ik heb ook weinig ruimte ik zie er wel tegen op maar ik ga toch binnenkort een afspraak maken dat raadde me tandarts aan.
Laatst bijgewerkt door Arra op 23-12-08 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:46

Ik heb een paar jaar terug er 2 laten trekken..... Huilen Ach gut
De ander 2 blijven zitten waar ze zitten.
Mijn huidige tandarts zegt ook, als je er geen last van hebt en er geen gaatjes in zitten (boren is moeilijker achterin) dan laat ik ze gewoon zitten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:50

Ik ben het er niet mee eens dat je er bijna nooit last van hebt.
Ik heb 2 verstandskiezen laten trekken, bij de eerste voelde ik bijna niks en was het zo voorbij.
De 2e moest er behoorlijk hard uitgetrokken worden aangezien het scheef was gaan groeien en ben er een aantal dagen echt ziek van geweest.
Per tandarts verschilt het. Als het niet pijn doet en ook geen andere tanden hindert dan laat ik het zeker weten zitten.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:51

@carola het verschilt zo per geval. Mijn man is er een week ziek van geweest terwijl onze buurjongen dezelfde dag nog op z'n fietsje naar de coffeeshop ging. Maar meestal hebben de patienten er weinig last van.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:52

ik heb ze alle 4 nog Pling en 3 ervan zijn al gevuld. Bloos
nergens geen last van,moet er wel bij zeggen dat er 4 andere kiezen zijn getrokken in mijn jeugd,en ze dus alle ruimte hebben,(gelukkig)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:54

crazycactus schreef:
@carola het verschilt zo per geval. Mijn man is er een week ziek van geweest terwijl onze buurjongen dezelfde dag nog op z'n fietsje naar de coffeeshop ging. Maar meestal hebben de patienten er weinig last van.

Het verschilt idd per geval, daarom ga ik er niet meteen meer vanuit dat je er bijna geen last van hebt dat vind ik te makkelijk gezegt na mijn ervaringen en van wat ik heb gehoord van mensen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:57

Dat is wel zo maar als je op voorhand al er van uit gaat dat het napijn gaat geven denk ik dat veel mensen zich druk maken om niets.

Een paar maanden geleden hadden wij een meisje in de stoel die een paar kiesjes moest laten trekken ivm orthodontie. Die had zich van te voren zo druk zitten maken om alle horrorverhalen die ze gehoord had dat ze al zat te huilen voordat ze verdoofd was. Achteraf was het zo gebeurd en vond ze zelf ook dat ze zich ontzettend had aangesteld. Al die spanning was helemaal niet nodig geweest.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:01

Ik had ook gehoord dat het verschrikkelijk kon zijn de eerste keer. Ging wel redelijk ontspannen in de stoel zitten, een paar spuiten verdoving (vind ik het ergste) en hup wat getrek en geduw en klaar was kees.
De 2e keer ging ik er fluitend heen (letterlijk) en kwam en nabevend nog uit. Te weinig tijd om de verdoving in te laten werken (ze liepen al 2 patienten achter) en de verstandskies zat toch vaster dan hij vermoedde.
Heb 3 dagen op bed gelegen met koorts.
Het is heel erg verschillend per situatie. Ik ken nu beide kanten en ben wel blij dat ik van die scheve verstandskiezen af ben.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:02

mijn verstandskiezen zijn aan t groeien en het doet verdomd veel pijn, maar hoop dat ze daarna mogen blijven zitten Tong uitsteken

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:24

Soms wil een verdoving gewoon niet zitten... Toevallig is er bij mij vorige week een kies (de een na laatste) getrokken. 3 carpules hebben ze gebruikt en nog was ik niet verdoofd genoeg... (TS dit was geen verstandskies en een bijzonder geval hoor, dit even om je geen angst in te boezemen Knipoog ) Het kreng was er na een uur pas uit.... erg vervelend, maar gelukkig is het weer achter de rug.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:27

Volgens mij kun je zelf kiezen.. Ik zat de laatste x met spoed omdat ik zo'n zeer bekkie kreeg.. wou ze er boven en onder uit hebben (kaakchirurg).. 9 januari mag ik op controle, en van mijn part slopen ze de rest er ook uit.. Die pijn die ik toen had, wens je niemand toe.. Terwijl ik er 5 jaar lang geen last van heb gehad, en toen ineens wel.. Dus verwacht dat dat ook met de rechterkant zal gaan gebeuren.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 20:35

nou ja ik ga er even goed over nadeken ze staan zo op de foto's tie zien niet eens scheef.

maar mijn tandarts dwong mij er toe het te laten doen ipv mij de keuze te geven.

hij wilde vandaag gelijk al gaan trekken. lekker met de kers dagen pijn in je mond ?
dat heb ik dus niet laten gebeuren.

ik heb een afspraak staan maar denk niet dat ik deze door laat gaan. ik ben te bang Verdrietig

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:55

Tatjana het doet helemaal geen pijn hoor! Ze zijn er bij mij alle 4 uit en zowel het trekken als de verdoving voel je niet van! Na een half uurtje zat ik alweer bij de Mac haha!