Klopt dit wel? (iemand toevallig tandarts?)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

teriema

Klopt dit wel? (iemand toevallig tandarts?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 20:39

Oh ik hoop zo dat er hier toevallig een tandarts is want ik zie het momenteel echt niet meer zitten met die kies :-(

Sinds mei ben ik met deze kies aan de gang het begon met een afgebroken vulling, hier kwam een noodvulling in deze brak al snel af en was gewoon verdwenen. Aangezien ik geen pijn had vond de tandarts het niet nodig dat ik eerder dan de controlle terug zou komen.

Toen weer een noodvulling en werd er een afspraak gemaakt voor een echte vulling.
Een week na de echte vulling giga kies en zenuw pijn.
Vulling er uit en weer noodvulling er in.
Week er na een wortelkanaalbehandeling, dit ging niet in 1 keer (hij kon 1 kanaal niet vinden) week er na wortelkanaalbehandeling afgemaakt.

Watje in het gad en noodvulling er over heen.

Week later weer kiespijn en nu weer een wortelkanaalbehandeling gehad en antibiotica er bij met pijnstiller (werkt alleen niet).

Maar er zit nu niets in! Het is dus een open gat?

Is dat normaal?

Ik mocht alles van hem en moet dinsdag terug komen, ik kan alleen vloeibaar eten en vooral niet warm of koud. Gewoon buiten zijn met die kou is al pijnlijk en te veel praten ook :-(

De pijn is anders dan vanacht en vanochtend maar het voelt totaal niet goed.

Heb geen vertrouwen in de tandarts.

Ik heb de afgelopen nacht al niet geslapen hoop toch echt deze nacht wel wat te slapen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

2misty2

Re: Klopt dit wel? (iemand toevallig tandarts?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:42

Ik kan je maar 1 ding zeggen en dat is ga naar een andere tandarts.
Dat die het open laat is misschien zodat die makkelijk schoon te houden is en de bacterieen weg kunnen , maar aan de andere kant creeer je nu iets waar bacterieen juist bij kunnen.
Ik wens je veel sterkte want pijn aan je kies is echt poedersuiker.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:16

Is die derde wortelkanaalbehandeling, je laatste, in een andere tand dan die twee ervoor? M'n pa is tandarts, kan dadelijk wel even vragen voor je als je wilt Lachen

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:08

Ik heb 1 probleem kies :-(

Daar is tot nu toe alles in gebeurd.

Als je wil vragen GRAAG!

Dan is de vraag of het klopt dat ze de kies helemaal open laten als er een ontsteking onder zit? En of er dan juist niet meer bacterien in komen?

Dank je wel!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:17

Heb het even voor je gevraagd Lachen Het kan zijn dat die tandarts het open heeft gelaten zodat die ontsteking niet gaat drukken op de vullig die er dan bovenop zou zitten. Dan krijg je erg veel pijn natuurlijk. Meer bacteriën komen er nu wel bij lijkt me, maar ja, het is toch al ontstoken...
Eerlijk gezegd zou ik, als het na de volgende behandeling nog zo doorgaat, toch eens naar een andere tandarts gaan. Want zoveel gedoe aan 1 kies is wel erg veel Nagelbijten / Gniffelen

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:34

Ik doe opleiding tandartsassistente en zit nu in mijn laatste jaar.
Een wortelkanaalbehandeling horen ze altijd dicht te maken. Als ze het open laten kan dit erg veel last geven, plus er kan weer allemaal vuil/bacterieen bijkomen.
Aangezien ze je wortelkanalen al schoon hebben gemaakt en schoongespoeld, horen ze gewoon een tijdelijke vulling te geven. Daarna zou je een vervolgafspraak moeten maken zodat je tand even kan "rusten". In die vervolgafspraak horen ze je kanalen weer op te vullen en er een vulling op te maken. Vind het erg vreemd dat die open is gelaten..

Als ik jou was zou ik een ander zoeken, dit gestuntel van hem/haar is wel erg raar.
Vind het ook vreemd dat hij jou al zo vaak een tijdelijke vulling heeft gegeven.
Als ik jou was zou ik snel een afspraak maken bij een ander als dat kan!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:41

Maar als er toch een ontsteking onder zit, is het toch pijnlijk om er een vulling op te plaatsen? Dat gaat dan juist drukken en meer pijn doen.
Afspraak bij een andere tandarts zou ik ook doen ja, er kan altijd wel iets mis gaan, maar dit gaat wel vaak mis...

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:45

Als de tandarts de kanalen schoon heeft gemaakt en gespoeld heeft, moet er een tijdelijke vulling op. De ontsteking zit dan nog wel aan de wortelpunten, maar dit word dan vanzelf opgelost door het lichaam. De ontsteking word (meestal!) niet erger aangezien de kanalen toch "leeg" en schoon zijn en er geen bacterieen meer bij kunnen.
Als de wortelkanaalbehandeling niet goed is gegaan, en het toch weer gaat onsteken, kan het wel pijn gaan doen. Normaal is dit dus niet het geval.

Een tijdelijke vulling is om alles goed af te sluiten zodat er geen bacterien meer bij kunnen komen, en zodat het lichaam de ontsteking zelf kan verwijderen. Dit is pijnloos.
Als er geen tijdelijke vulling opkomt, kunnen er weer allemaal bacterien bijkomen en komt er dus weer een onsteking.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:48

Ik heb 2x wortelkanaalbehandeling gehad, altijd na ontsteking. 1e keer openmaken en medicijn erin om ontsteking eruit te krijgen en zenuw te doden. Als nodig 1 of 2x herhalen en dan volgende keer alles schoonmaken en pinnetjes? erin + vulling. Na 1e keer openmaken eigenlijk nooit meer pijn eraan gehad, medicijn werkte meteen. Kostte wel 3 of 4 keer terugkomen, maar soit (zag ik niet terug op de rekening).

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:49

hmmmm bekend verhaal.... Ik heb ook zo'n kies. Is wel iedere keer 'gesloten' na de behandeling. Dus dat open laten vind ik wel vreemd. Ik wil je 1 tip meegeven: laat de kies niet steeds weer opbouwen als de vulling weer loskomt. Ik heb het 6 keer laten doen, het kost een vermogen en het breekt steeds weer af, en elke keer gaat er een stukje originele kies mee. Constant tandvleesonstekingen. Waardeloos. De laatste keer dat bij mij de handel weer afbrak heeft de tandarts hem afgeslepen tot tandvleesnivo. Kies is ook niet meer gevuld. Hol dus. Ik heb nergens meer last van. Het ziet er niet uit maar dat ziet niemand Clown

Sterkte ermee!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:50

Hmm nja, volgens m'n pa kon 't soms voorkomen dat het gat open werd gelaten om de ontsteking niet op te sluiten. Verschilt misschien van tandarts tot tandarts Lachen Ik hoop iig voor je, TS, dat alles snel opgelost word! Lees net trouwens dat je geen vertrouwen hebt in je tandarts, dan zou ik toch echt naar een andere gaan...

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:52

Ik heb jaren geleden ook een wortelkanaalbehandeling gehad, toen lieten ze het ook een paar dagen open gelaten zodat alle troep eruit kon. Daarna is er een gewone vullling ingegaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:52

Wat je in ieder geval kan doen is na het poetsen, een aantal keer per dag spoelen met Bocasan.. tot er wel een vulling in komt..

Oh... en spoelen met wisky helpt goed tegen de pijn Haha!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:53

Komt ze volgende keer helemaal bezopen bij die tandarts Tong uitsteken

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:54

Dat is bij iedere tandarts anders ja. Maar over het algemeen word het altijd dichtgemaakt. Ligt ook eraan hoe groot de onsteking is. Lachen

En als ik jou was zou ik niet gaan klooien met middeltjes want dat kan het ook allemaal maar erger maken.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:54

Verleden jaar had ik een gat in mijn kies. Omdat ik heel bang ben voor de tandarts heb ik hier niets aan laten doen totdat het zover was dat hij al half dood was. Toen mijn kiespijn erger werd ben ik toch geweest. Ik kreeg een wortelkanaalbehandeling, spul erin en een watje. Ik had namelijk ook een zweer op mijn tandvlees en die moest eerst leeg. Na een paar weken zat de zweer er nog, en mijn watje was er uiteraard inmiddels uitgevallen. Ik kreeg een noodvulling, maar die zweer zat er nog. Ze hebben toen de vulling eruit gehaald, alles schoongemaakt en me met een gat laten lopen.

Een week of drie later sliep ik. Rond een uur of 2 werd ik wakker en schreeuwde het uit van de pijn. Ik had zo'n ontzettende pijn dat ik huilend rechtop zat en mijn vriend schrok. Hij heeft mijn vader gebelt, waarna ik bij de noodtandarts terecht kon. Deze schrok enorm en zei me dat mijn kies best getrokken had kunnen worden. Ze hadden me niet zo door mogen laten lopen want ik had al erge kiespijn, en een paracetamolletje hielp echt niet meer. Ik had trouwens wel zakjes met poeder gekregen tegen de pijn, en zelfs dat hielp niet. Mijn kies werd getrokken en nu zit er een mooie verstandskies. Pijntjes weg, alles weer goed.

Ik zou als de wiedeweerga naar een andere tandarts gaan, dat heb ik nu ook gedaan. Ik vind deze een stuk fijner, hoef nooit met pijn rond te lopen en durf ook weer regelmatig te gaan.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 00:47

wow, wat veel reacties!

Heb net even geslapen, ben daar al heel blij mee want vorige nacht echt niets geslapen.

Als ik alles zo door lees en dan mee neem wat Megamutsj schrijft is het misschien iets wat oudere tandartsen doen (het open laten?). Maar wordt het op de huidige opleidingen niet meer geleerd en is het dus misschien wat verouderd?

Ben in ieder geval blij te lezen dat meerdere tandartsen het doen en dat de vader van Tara het niet vreemd vindt. Heel erg bedankt voor het vragen!

hihi voor gisteren zat ik juist aan de alcohol tegen de kiespijn, maar nu met de medicatie begin ik daar maar niet aan. Anders ga ik vast echt rare dingen doen Lachen

Lady Elmira ik heb al een paar keer gezegd dat ik gewoon wil dat hij hem trekt, maar dat stelt hij steeds uit. Hij zei dat we dit nu dinsdag zouden gaan beslissen! Ben benieuwd!

Ik ga weer proberen verder te slapen heb net weer een paracetamolletje genomen.

trusten (hoop ik!)!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:51

Geen probleem hoor Lachen
Succes met slapen!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 01:21

Ik heb pas geleden ook weer eens kiespijn gehad aan een valse kies bovenin. De eerste keer dat hij is behandelt heeft de tandarts hem weer dicht gemaakt met als gevolg dat de pijn niet over ging. De andere dag weer terug en toen heeft hij hem weer los geboord en los gelaten voor een tijdje. Kon geen kwaad zei deze. En inderdaad was de pijn over. Toen is de kies na een tijdje alsnog gesloten en heb er geen last meer van gehad. Het gebeurd dus wel, maar moet natuurlijk niet te lang duren.

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 09:46

Pijn is hier helaas niets minder. Heb eigenlijk om 9 uur een afspraak bij de kapper maar heb niet de rust om nu stil te zitten :-(

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:54

heb 2 van die probleem kiezen
beide vanaf moment van doorkomen gaten er in
vullen en half jaar later weer raak
en dat al uhhh sinds mijn 18e ..
was erg erg laat met wissellen

3 jr terug
beide hadden weer gaatje en ik geen pijn
tandarts heeft gebord en gedaan en daarna gevuld
nog nooit zoveel pijn in mijn kiezen gehad
heb jaar niet kunnen kouwen met deze 2 kiezen
dit was al tandarts nummer tig en ik ben het vertrouwen kwijt
nu de keizen weer open gebroken zijn eindelijk geen pijn meer
geen van de tandartsen heeft deze 2 willen trekken
momenteel staat mijn pet zo (omdat ik eindelijk weer
normaal kan kouwen) het zo te laten tot ik er echt last van krijg
en hopelijk trekken ze dan wel ..

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:59

teriema schreef:

trusten (hoop ik!)!

Je kunt beter iboprufen nemen, dat werkt ontstekingsremmend....

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 15:17

missnynke schreef:
teriema schreef:

trusten (hoop ik!)!

Je kunt beter iboprufen nemen, dat werkt ontstekingsremmend....

Hai Missnynke, dat weet ik maar bij de pijnstiller de pijnstiller die ik van de tandarts heb mag alleen in combi met paracetamol en ik heb ook de antibiotica. Maar bedankt voor het mee denken.

Jeetje Nickyu en dan voel ik me al zo zielig! Ja zo lang je geen pijn heb zou ik ook gewoon door gaan. Ik hoop nog steeds dat ze hem dinsdag gewoon gaan trekken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:58

Ik heb ook een wortelkanaalbehandeling gehad, maar ze hebben dat gat nooit open gelaten.
Maar ik weet dat het echt ONTZETTEND veel pijn kan doen Verdrietig

Sterkte !!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:08

Wat raar, als je echt een probleem-kies hebt waar je al een tijdje mee aanrommelt en je hebt allang gezegd dat ie eruit mag, dat je tandarts zegt dat pas dinsdag te beslissen! Dat bepaal je toch altijd nog zelf! Dat laat ik niet van een vreemde afhangen, jij voelt toch de pijn!