Restless Legs, tips?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fietspomp

Restless Legs, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:52

Tijdje terug hebben ze vast gesteld dat ik Restless Legs had. Nou heb ik dit dus al zolang ik mij kan herinneren, en daarom was het iets normaals voor me. Wist ik veel dat er ook mensen waren die zonder pijn in hun benen leefden Nagelbijten / Gniffelen.
Aangezien ik een tijdje terug behoorlijk ziek ben geweest, en de huisarts uiteindelijk vast stelde dat ik gronisch moe was... vond mijn moeder dat ik maar even moest doorgeven dat ik last had van mijn benen waardoor ik niet in slaap kwam.
En wat bleek? Ik had Restless Legs. De medicatie is te zwaar voor mij, gezien de bijwerkingen. [Darmen/maag liggen ook al over de zijk, en tis voor mij dus niet verstandig om aan die medicijnen te gaan..]

Het probleem is dus nogal ingewikkelt. Ik ben continue moe, maar heb vrij regelmatig nachten dat ik niet in slaap kom door mijn benen/voeten/enkels. Tis echt SUPER irritant. Ik beweeg ook echt super veel. Op het moment werkt het wel om met mijn benen half onder de deken vandaan te komen.. Maar dan is de pijn vaak maar tijdelijk weg..

Iemand nog tips en zijn er meer bokkers die er last van hebben? Want ik heb er nu toch al een paar nachten achter elkaar door last van.. Scheve mond

Issy

Re: Restless Legs, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:56

restless legs heeft alles te maken met een slechte bloed toevoer. Je kunt je benen amper stil houden en bent geneigd ze te bewegen, want stil liggen is ondraagelijk, echter door ze te bewegen duurt het langer voordat de bloedtoevoer normaal word. Zorg dat je benen niet te warm zijn, want dan heb je meer last er van. dus benen boven de dekens, of even wandelen op koud zeil, of kouide plavuizen kan het verminderen.
ook extra magnesium en B12 viramine als supplement kan helpen, dat zeggen ze ook over visolie capsules, maar daar merk ik geen verschil van.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:58

Een man bij mij op het werk zei dat bananen heel erg goed waren daarvoor... Heb geen idee of het werkt maar proberen kun je het altijd.
Hij at iedere dag netjes 1 banaan Pling

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:00

bananen hebben geen invloed op de bloedtoevoer, hooguit op de energie huishouding

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 20:17

Mijn huisarts zij ook al dat ik een vast dag nacht ritme moest proberen te houden. Maar dit is erg moeilijk voor mij. [Ik probeer het wel trouwens]. Verder zij hij dat ik koffie en alcohol moest vermijden. Nou drink ik geen koffie dus dat scheelt. Verder zij hij dat ik stress moest vermijden.. En dat probeer ik soieso wel Tong uitsteken.

Ik heb idd toen ik klein was midden in de nacht de trap een paar keer op en af gelopen.. Maar dat werkt ook maar tijdelijk.. Ook heb ik regelmatig rondjes gelopen in mijn kamer, ook dat werkt maar tijdelijk.
Probleem is dat zelfs als ik mijn benen verkoel het vaak niet werkt, soms word het alleen maar pijnlijker en moet ik mijn benen wel onder de deken doen zodat ze iets opwarmen Nagelbijten / Gniffelen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:07

Ik had er tijdens mijn zwangerschap enorm veel last van en sliep met een koude kruik tussen mijn kuiten Bloos! Maar daar heb je natuurlijk niets aan als koelen niet helpt Tong uitsteken

Venadoron van Weleda werkte bij mij echt supergoed, 2x daags stevig inmasseren en je slaapt al een stuk beter! Ook voor je gaat slapen even een halfuurtje met je benen omhoog zitten is fijn en overdag veel water drinken. Ik merkte dat het bij mij erger was als ik veel beweging had gehad die dag, maar om nou om je benen stil te gaan zitten...

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:15

Had op zo'n site gelezen dat veel bewegen juist slecht is, maar de hele dag stil zitten [bij wijzen van] is ook weer niet goed.. Tong uitsteken

Bedankt voor de tips iig! Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:20

de creme van valedaa werkt erg goed. idd op de bank met je benen omhoog voordat je gaat slapen.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 12:13

Ik ken iemand die er ook veel last van had, totdat hij de tv op z'n kamer weghaalde. Kennelijk had het iets met elektrische straling te maken. Is wel iets wat je misschien kunt proberen...

petsboem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:03

Ik krijg het 's avonds als ik in een stoel zit.
We moesten ook eens 's nachts met het vliegtuig 9 uur lang in het vliegtuig zitten, toen kreeg ik me er toch een last van. En dat is niet leuk als je heel dicht op elkaar zit en niet kan bewegen, 9 uur lang. Ik heb geen oog dichtgedaan en heb echt een trauma voor 's nachts reizen nu. Wat een rotgevoel die jeuk ín je benen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:06

Rianneke schreef:
Een man bij mij op het werk zei dat bananen heel erg goed waren daarvoor... Heb geen idee of het werkt maar proberen kun je het altijd.
Hij at iedere dag netjes 1 banaan Pling

zal vast te maken hebben met het magnesium wat er in zit...magnesium word wel aangeraden bij spierspanningen.

op internet via google is trouwens echt heel veel info te vinden over restless legs

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:15

ellepel schreef:
zal vast te maken hebben met het magnesium wat er in zit...magnesium word wel aangeraden bij spierspanningen.

Dus er zat toch een kern van waarheid in Pling Kon het helaas niet aan hem navragen vanwege de vakantie...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:18

mijn tante heeft het ook heel extreem.. ik heb hert ook maar ben jonger en heb het nog in mindere mate..
wat bij haar goed help is elke avond 1 glaasje rode wijn..
het nadeel hieraan is dat je dat o je middel terug gaat vinden Knipoog

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:40

even een stukje over restless legs. (bron= wikipedia)
Mogelijk zou restless-legssyndroom veroorzaakt zijn door een relatief tekortschieten van de zenuwcellen die signalen doorgeven met dopamine, wellicht doordat de 'ontvangende' zenuwcellen er minder gevoelig voor worden. Er lijkt een erfelijke aanleg voor de aandoening te bestaan. De ijzerhuishouding is in een deel van de gevallen niet op orde.

Denk er wel aan dat de symptomen van restless legs zijn (bijna) dezelfde zijn, als die van een slecht bloedafvoer van, het oppervlakkige systeem van het been naar het hart. Als de pijn verzacht na het bewegen van je voeten, of de pijn verlicht bij het omhoog leggen van je been. Hoeft het niet te betekenen dat je last hebt van restless legs. Je kunt dan ook last hebben van lekkende kleppen in de oppervlakkige systeem van je been (de vsm of vsp) en ook spataderen hebben hier een grote rol bij.

@Petsbloem: Als je weer met de vliegtuig op vakantie gaat, of je kunt een lange tijd niet lopen (denk aan een busreis van enkele uren) trek dan even een steunkous aan. Die raden wij iedereen aan die met de vliegtuig op vakantie gaan! Dit ivm de grote drukverschil in de cabine van het vliegtuig en de grote kans op trombose vorming in het been!
Het zal je echt helpen. Je kunt een steunkous krijgen via het ziekenhuis. Maar bij de ANWB winkel kun je ook travel kousjes krijgen. die dingen kosten nog geen 20 euro en het bespaart je een hoop elende. ( de kous aantrekken als je uit bed stapt, de dag van de vlucht)
Laatst bijgewerkt door Mias op 21-12-08 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:42

je kunt een stuk zeep in je bed neerleggen bij je benen in de buurt. tis een oud middel baat niet schaad niet.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:42

Ik weet dat ze er bij een Pijnpoli iets aan kunnen doen.
Maar er zijn maar 3 van die poli's die dat doen.
1 ervan is Bronovo in Den Haag

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:21

Bij mij is het ontzettend stress gerelateerd en wordt het ook erger als ik er aan denk. Voor mij werkt het beste dus om het zoveel mogelijk te negeren en stress te vermijden.. Maar ja dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:46

smout schreef:
je kunt een stuk zeep in je bed neerleggen bij je benen in de buurt. tis een oud middel baat niet schaad niet.

dit heb ik vaker gehoord van mensen. Ik vind het heel erg raar, maar aangezien meerdere mensen er goede resultaten mee hebben gehaald, proberen waard toch?

Ik heb het nooit 's nachts, maar altijd op de bank, dan kruip ik juist in bed en is het over Knipoog Voor mij vaak een teken dat ik moe ben en moet gaan slapen.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:50

heb jaren lang op een revalidatie afdeling gewerkt , hier hadden wij veel resultaat mee met clienten met deze klachten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:06

heb jij enig idee hoe het werkt smout?

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:41

Mijn moeder heeft ook regelmatig Restless Legs (gelukkig niet zo heel erg) en bij haar helpt Rivella.
Elke dag een glaasje Rivella drinken.

Vraag me niet waarom, maar bij haar werkt het.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:47

Ellepel, happy birthday!

TS, helaas herken ik dit: Wat onwijs irritant en klote voor je.

het is zeker waar dat magnesium en vitamine B je zou kunnen helpen; mij heeft dit goed gedaan. Verder: Check eens of je 's nachts je mobie; aan hebt, een digitale wekker naast je bed, een DECT-telefoon; en als je darmflora is ontregelt Veel groenvoer eten, veel water drinken, minder suikers en een probioticakuur.

Misschien is er een goede homeopaat in de buurt die ook regulier arts is en jou kan uitmeten en kan repertoriseren waar de oorzaak ligt.

Sterkte!

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:45

mijn moeder doet een stuk groene zeep in bed(dus onder de dekens, schijnt echt te werken

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:42

Ik heb een keer in de VIVA gelezen (of een ander blad) dat iemand ook dat had. Volgensmij legde zij er natte handdoeken op, dat hielp ook.
Sterkte ermee, lijkt me echt ontzettend vervelend! Ach gut

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:49

Wat er bij mij tegen helpt is inderdaad bananen eten. Zodra ik m'n benen begin te voelen eet ik er een.
In een banaan zit vrij veel magnesium en dit helpt bij ontspanning.
Je zou ook puur magnesium kunnen halen ( poeder of tabletten) maar dit werkte bij mij niet zo goed.
Verder slaap ik tegenwoordig met een kussentje tussen m'n benen of onder m'n knieën.
En als ik er echt last van heb dan doe ik mijn benen omhoog, dat geeft ook even ontspanning.

Ik denk dat je voor het grootste deel zelf moet uitzoeken wat er werkt en wat niet.
Als medicijnen had ik onder andere een middel gekregen wat ook bij parkinson gebruikt wordt.
Dit gebruik ik alleen als ik ook echt een paar nachten niet meer slaap aangezien ik hier wel duf van wordt.

Toen het bij mij vast gesteld is deed ik ook veel aan sport enzo.
Ik ben meer opgaan letten dat ik niet meer teveel doe op een dag. En die rust werkt ook wel.

Sterkte hiermee ik weet hoe lastig het is!!!!