'Blauwe' handen, wie nog meer?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

'Blauwe' handen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:17

Tsja.... ik krijg ontzettend vaak reacties over de kleur van mijn handen. Als 't wat kouder weer buiten is, ookal heb ik dikke handschoenen aan, dan zijn mijn handen nogal erg rood met allemaal blauw/paarse vlekken. Mensen vinden het vaak zelfs erg 'eng' Clown

Ik heb het soms ook zonder dat ik er zelf erg in heb: dan heb ik het zelf niet koud, ook niet aan mijn handen, maar dan zijn ze toch rood/blauw.

Het doet trouwens nooit pijn oid hoor. En volgens de dokter kan het ook weinig kwaad. Ik weet alleen niet precies wát het is; ik denk zelf dat het heeft te maken met een slechte doorbloeding in de handen oid... weet wel dat er zogenaamde 'winterhanden' bestaan, net als dat je wintertenen kan hebben, maar volgens mij zijn wintertenen altijd erg pijnlijk, en mijn handen doen verder geen zeer als ze zo'n kleur hebben...

Maar ik vroeg me dus af; hebben meer mensen dit? en weet iemand wat het precies is en hoe het heet?

p.s. Mijn handen voelen trouwens áltijd wel koud aan; ookal heb ik er zelf geen last van. Zelfs in de zomer heb ik 'koude' handen.... vaak wordt ik dan ook als een soort 'koelelement' gebruikt voor vriendinnen die 't eventjes te warm hebben Clown

Ter illustratie enkele foto's die ik vanmiddag heb gemaakt van m'n handen; vooral op de ingezoomde foto is het redelijk duidelijk te zien, al lijkt het op de foto veel minder erg, door de flits. In werkelijkheid zijn mijn handen echt donkerrood met allemaal blauwe vlekken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

HindaFree

Re: 'Blauwe' handen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:18

ja heb het ook wel eens... nu schijn ik iets met me spieren te hebben dat de bloed toevoer niet helemaal klopt dus ga eerdaags na de maseur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:19

Ik ben geen arts oid. maar vols mij heeft dat te maken met je aderen. Hoe meer ze op de oppervlakte liggen hoe blauwer de handen. Maar ik kan me ook vergissen hoor!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:22

Misschien cyanose. Daar spreek je ook van als men bijvoorbeeld niet genoeg zuurstof opneemt uit de longen. Daardoor is er zuurstof tekort. Dat kun je vaak zien aan blauwe vinger e.d. Maar ik weet niet of dat door adervernauwing ook kan ontstaan...

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:22

Ik heb daar ook last van. Soms zijn ze zelfs paars.
En ook in de zomer gewoon koude handen haha ik ken het allemaal Knipoog ( wordt ook gebruikt als airco)
Volgens mij kan het ook weinig kwaad.
En ja als het winterhanden waren geweest dan zou dat wel zeer doen.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:24

Is dan de doorstroming van je bloed wel goed?

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:25

Ik heb ook wel eens last van paarse handen. Als ik hele koude handen heb worden mij vingers paars Clown
In de zomer worden ze blauw als ik het heel warm heb en dan heb ik hele dikke aders.
Maar heb er idd ook geen last van

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 17:26

Joolien schreef:
Ik ben geen arts oid. maar vols mij heeft dat te maken met je aderen. Hoe meer ze op de oppervlakte liggen hoe blauwer de handen. Maar ik kan me ook vergissen hoor!

Klinkt logisch, maar aan de andere kant; ik heb bij veel bejaarde mensen gezien dat idd de aderen best op de oppervlakte liggen, en dat het dan iets blauw uitslaat. Echter ziet dit er toch vaak wat anders uit naar mijn mening.... maar wellicht is het vrijwel hetzelfde, geen idee....

@ MarjonTampon; dat klinkt ook apart......... even apart trouwens als je boktnaam Tong uitsteken hahaha wie kiest nou 'tampon' om achter je naam te zetten Clown

@ Lot1987: een lotgenoot dus Lachen inderdaad; soms is het idd zelfs meer paars dan blauw, en soms ziet het er ook wel écht extreem uit hoor, moet ik eerlijk zeggen... krijg er dan ook altijd veel reacties op.
Zelfs vorig jaar op wintersport: ik kom in de supermarché (frankrijk) met dikke ski-handschoenen aan, die ik pas bij de kassa uit trek om een pakje sigaretten af te rekenen. Op het moment dat ik de handschoenen uit doe, ontstond er dus echte paniek bij het kassa-vrouwtje; die zat in het Frans al vanalles te roepen over ambulance e.d. die was écht ontzettend geschrokken Ach gut

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:27

Ik heb ook altijd koude handen. Heb ook een keer of 5 a 6 per week "dode" vingers. Een stuk of 5 per keer. Ook in de zomer heb in ze. Dit zijn inderdaad geen winterhanden.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:45

Ik heb die kleuren ook Ja. Oranje vlekken, paarse stukken en mijn vingers worden rood óf wit. Mijn benen hebben het ook als ze koud zijn (bovenbenen).

Ik heb wel extreem snel koude handen. Ze worden ook al gauw pijnlijk met koud weer. Mijn huisarts, dermatoloog en accupuncturist (een heel team haha) zeggen dat het Syndroom van Raynaud is. Dat kan verder geen kwaad, klinkt enger dan het is Haha!.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:47

Mijn handen zijn ook altijd enorm paars en blauw! Zitten ook allemaal witte en oranje vlekken op dan. Heb het van mijn moeder geerft, die heeft het ook heel erg.

Dit schijnt ook gewoon bij heel veel mensen voor te komen en normaal te zijn Knipoog

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:51

Ik heb dat ook,maar alleen als ik het koud heb.Ik heb het ook op m'n benen,dat ik blauwerige vlekken heb

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:54

Die van mij zien er ook zo uit in de winter. Vind het zelfs nog mee vallen Haha!
Mijn vrienden zijn er aan gewend haha vreemden kijken soms vreemd op ja~!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:56

Ik heb dat ook. Maar een ding weet ik zeker het komt niet doordat mijn aderen ver aan de oppervlakte liggen. Infussen prikken lukt namelijk nooit in mijn handen. Uiteindelijk wordt altijd uitgeweken naar mijn ellebogen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:01

Dat heb ik ook Ja
Ik heb eigenlijk verder nergens last van hoor. Soms zijn ze echt heel erg blauw, en soms minder maarja, vrienden kijken er niet raar van op hoor. Tong uitsteken

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:01

Ik heb helemaal hetzelfde als jou! Altijd koude rode/blauwe handen, als jij erop drukt wordt het dan ook wit/geel en blijft 5sec staan?

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:04

Yinari schreef:
Ik heb die kleuren ook Ja. Oranje vlekken, paarse stukken en mijn vingers worden rood óf wit. Mijn benen hebben het ook als ze koud zijn (bovenbenen).

Ik heb wel extreem snel koude handen. Ze worden ook al gauw pijnlijk met koud weer. Mijn huisarts, dermatoloog en accupuncturist (een heel team haha) zeggen dat het Syndroom van Raynaud is. Dat kan verder geen kwaad, klinkt enger dan het is Haha!.

klopt!
ik heb het ook, mijne lopen met dit weer altijd wit aan met blauw oranje vlekken en paarse nagels, mijn vinger zijn op zon moment gewoon bloedleeg. dat komt doordat je aders gaan verkrampen door de kou en er dus geen bloed meer doorheen gaat.. je schijnt er over heen te groeien en zo niet dan heb je pech haha zijn geen medicijnen voor en het is gewoon lastig ( of nouja ik heb er wel last van, doet zeer en mijn handen zijn altijd helemaal stijf in de winter )

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:06

Mijn moeder heeft het anders, daarbij vallen stukken van de vingers gewoon weg, die zijn spierwit (net dood) en gevoelloos. Na een tijdje komt kleur en gevoel weer terug en dat doet zeer.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:42

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:52

Ik heb ook best snel blauw/paarsige handen in de kou. Als ik dan weer binnen kom waar het warm is worden ze heel snel knalrood en doet het echt even zeer voor ze uiteindelijkw eer op temperatuur zijn.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:56

Ik heb precies! hetzelfde. Vaak heb ik ook hele blauwe nagels Scheve mond. En wat Yinari ook zij, er zit soms ook oranje tussen, alsof je er met een markeerstift vlekjes op hebt getekend Nagelbijten / Gniffelen.

Van het Syndroom van Raynaud heb ik nog nooit gehoord, ik ga het eens opzoeken Ja.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:57

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elynia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:08

Mijn handen zien er ook altijd zo uit, ze zijn altijd koud, of het nu winter of zomer is en of ik het nu warm of koud heb Lachen
Handschoenen helpen ook niets, heb er nu 2 paar aan als ik buiten kom, maar dan nog als ik ze uit doe
heb ik blauw/paars/rode handen.. Ik heb het trouwens ook bij m'n voeten
Stoor mij er niet echt aan, familieleden van mij hebben het ook.
Iets met een slechte doorbloeding dacht ik. Maar mijn vrienden schrikken er al lang niet meer van,
zijn het gewoon dat ik het altijd zo koud heb. Ze gebruiken mij als airco Clown

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:14

Lieset

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:19

Ik heb ook vrijwel altijd koude handen. Ook in de zomer. Volgens mijn huisarts heeft dit te maken met een slechte doorbloeding. Is verder niet veel aan te doen.