[MW] Hebben meer mensen last van 'faalangst'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Margot_

[MW] Hebben meer mensen last van 'faalangst'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:28

Doei!

Ik heb al vanaf groep 7 last van faalangst, het wordt nou weer steeds erger.
Momenteel zit ik in de 4e klas. Ik heb zeker 80% van de kenmerken die op deze site staan:

http://www.digischool.nl/llbeg/counsel/ ... langst.htm

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn hier, die er ook last van hebben.
En hoe jullie er mee om gaan/er wat aan doen.. Lachen

groetjes, Margot

dormy

Re: [MW] Hebben meer mensen last van 'faalangst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:38

Ja ik heb faalangst. Altijd al gehad. Ik weet eigenlijk niet hoe ik er mee om ga. Ik weet dat ik het heb en het is soms wel vervelend maar ik heb zoiets van "het hoort bij mij". Ik heb wel geprobeerd er vanaf te komen maar het lukt niet. Het is ook een familiekwaal volgens mij, want mijn moeder en oma hebben er ook (nog steeds) last van Tong uitsteken

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:40

okee.

naja, mijn 'relaties, prestaties en zelfbeeld' zijn giga slecht/laag

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:40

Ik meld me ook Lachen Heb het eigenlijk vanaf groep 8. Bij een spreekbeurt oid krijg ik een knalrode kop en de meeste symptomen wat er op de site van de TS stond Lachen En ik kan er niet mee omgaan. Als er bijv in de klas iets mij word gevraagd door de leraar, dan kom ik al niet meer uit mn woorden weg.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 22:42

ik leef zo met je mee!
naja fijn dat er 'lotgenoten zíjn' Lachen

ik ga nou slapen Doei! Tong uitsteken
dus ik reageer vadaag niet meer Clown

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:46

Ja het is soms best vervelend als je last hebt van faalangst. Mensen vinden me niet sociaal of een kneusje omdat ik gewoon stil (en in mezelf) ben en zeker in een menigte niks zeg.

Maar ik kan mezelf niet veranderen, en hoe vervelend het ook is, ik heb me erbij neergelegd.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:16

Ja hier nog 1tje, ik heb last van sociale faalangst en prestatie faalangst.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:19

dormy schreef:
Ja het is soms best vervelend als je last hebt van faalangst. Mensen vinden me niet sociaal of een kneusje omdat ik gewoon stil (en in mezelf) ben en zeker in een menigte niks zeg.

Maar ik kan mezelf niet veranderen, en hoe vervelend het ook is, ik heb me erbij neergelegd.

ik heb me er ook wel bij neergeld,
maar als het verholpen kan worden, graag Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:36

Ben bijna afgestudeerd op het onderwerp. Nou ja weet er iig veel van op beroepsmatig vlak, maar had er vroeger ook echt last van. Ik heb enorme hoeveelheden aan werkboeken en oefeningen liggen voor liefhebbers. MAAR uiteindelijk zijn er een aantal dingen erg belangrijk. Leren loslaten van het idee, perfect te moeten zijn. Of stoppen met je kwaliteiten te vergeljken met een ander of te labelen als goed, beter, fout of wat dan ook.Soms weet je gewoon iets niet of kan je iets minder goed dan een ander. Zolang je je daar op blijft concentreren ipv de dingen die jij als persoon wel kan blijft de onzekerheid en faalangst de kop opsteken. Zo kun je bijvoorbeeld wel stil zijn, maar daardoor veel gevoel hebben voor je omgeving en iemand zijn die heel goed kan luisteren. Vroeger had ik er ook enorm veel last van(sociale faalangst) Nu jaren later, heb ik geleerd me niet anders of beter voor te willen doen dam wie ik ben. En nu.. Ik geef zelfs cursussen en voorlichting in grote groepen over dit pnderwerp. Bye bye faalangst. Natuurlijk ben ik En je verandert dit echt niet zomaar, maar als je bewust keuze gaat maken gaat het echt beetje bij beetje vooruit! Kom je er niet uit, praat er eens met iemand over. Je zult merken dat dit echt kan opluchten.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:45

Ik heb het ook. Zo ongeveer alle symptomen van bovenstaande link zijn wel op mij van toepassing Nagelbijten / Gniffelen
Bij mij komt het volgens mij gewoon voort uit ontzettend weinig zelfvertrouwen..
Ik heb er tegen mijn eindexamen vorig jaar trainingen voor gevolgd: 1 op school zelf en 1 met paarden Lachen
Vooral die laatste was een ontzettend fijne training, en na afloop kon ik ook echt een tijdje de wereld aan zeg maar. Of het voelde in ieder geval zo, ik had er zoveel minder last van!
Maar nu ik ben gaan studeren dit jaar ben ik echt weer in het gat gevallen, vooral omdat ik geen idee meer heb waar ik aan toe ben en wat ik overal van moet verwachten en.. In ieder geval lees ik nog wel eens de zelfreflectie door die ik bij die training heb moeten maken, en het helpt wel.. maar helaas, 't is nog niet optimaal Nagelbijten / Gniffelen

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 20:53

therapiën, boeken, curcussen.......
mijn mentor op school weet het al,
en mijn gymleraar kwam er zelf achter
(lang verhaal hoor) en in de eerste klas heb ik daar veel
last van gehad, want ik ben toen opgestroomd
van vmbo-tl naar havo/vwo, dus moest ik flink aan de slag
en mezelf bewijzen. En de leraren die ik heb gehad,
waren ook niet heel aardig tegen mij, ik was bijvoorbeeld
"te dom om engelse teksten' te lezen,
op de basisschool was ik 'te slecht in begrijpend lezen.

Het was allemaal té slecht, nooit eens 'wat goed',
nee altijd té slecht Nagelbijten / Gniffelen

een trauma is een groot woord, maar mijn zelfvertrouwen is
heel laag, ik ben altijd negatief, 'dat kan ik toch niet',
mijn cijfers lijden er nou ook onder.... mn zelfvertrouwen
is weer ver te zoeken, terwijl ik nou alleen nog maar complimenten krijg, van 'wat goed!' of 'wat lief!' [sociale kant]
mensen proberen mij wel te helpen, maar ik heb faalangst
en daar komt nog bij dat ik giga eigenwijs kan zijn Lips are sealed

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:28

dormy schreef:

Zucht, zo herkenbaar.. Jammer genoeg heb ik me er nog steeds niet bij neergelegd. En elke keer loop ik weer tegen het punt dat ik mezelf dan zo lekker de grond in ga stampen..

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:33

Ik heb er ook verschrikkelijk veel last van.
Veelal als ik iemand moet uitleggen op wat voor manier ik iets doe.. dan denk ik dat het standaard `fout` is.. Dat heb ik vooral aan school overgehouden want mijn manier was altijd `slecht` nooit eens "goh dat jij daaraan gedacht hebt, goed joh!" nee het was altijd "nee zo moet dat niet, dat is slecht" hmpf..
Maargoed eigenlijk merk ik het wel bij veel dingen die ik doe dat ik daar onzeker over ben en ook echt wel "bang" ben om het fout te doen... Kan dan ook vrij slecht kritiek hebben. Ik accepteer het wel dat iemand dat zegt ofzo, maar stiekem maak ik mezelf daar van binnen heel erg druk over..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:56

kritiek krijgen betekent ook dat je misschien wel eens heel goed naar jezelf mag kijken. Ik heb ervaren dat bij faalangst ook een groot stuk vluchten hoort. de confrontatie eigenlijk niet aandurven. Op het moment dat je echt voor jezelf gaat staan, kun je ondanks minder mooie kanten van jezelf wel trots op jezelf zijn.
niet rennen maar leren hoe je met confrontaties omgaat, ook al is het doodeng het is de aller aller beste oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:07

Ja, al behoorlijk lang als ik terugdenk... en ik kan ook ontzettend slecht tegen kritiek- vroeger tijdens zwemles als m'n zwemjuffrouw zei 'Nikki iets meer zo-en-zo', dan was ik al bijna ontroostbaar, huilen en drama... achteraf best erg Haha! Ook met paardrijles, als het eens een keer misging of ik viel... kon ik harder janken om het feit dat ik het idee had dat ik gewoon 'gefaald' had dan omdat het pijn deed.

Maar het blijft zo, en met kritiek omgaan gaat me nu misschien iets beter af maar ik kan er niet echt goed mee overweg hoewel ik het wel probeer... het is zoals Bitterbal ook zegt: je accepteert het, en ik wil er ook wat mee doen, maar eigenlijk zit ik er heel erg mee. Bij mij is het echt een 'zie je wel, ik kan het niet' of een 'ik ben niet goed genoeg'-gevoel. Of 'ik leer het ook nooit'. Kritiek voelt als een hele harde klap altijd, omdat ik eindelijk eens een idee heb dat ik iets goed doe, en dan toch weer... nee, je kan er niets van. En ik weet ook wel dat dat niet is wat mensen zeggen, maar toch komt het zo over, alsof ik er niets van kan en toch nooit iets goed zal kunnen doen. En dus wil ik graag vooruitgaan en blijven leren en ontwikkelen en dus wil ik graag kritiek krijgen, maar aan de andere kant kan ik er niet goed mee omgaan... hoop ik for some reason dat ik een keer perfect ben of iets perfects doe maar dat kan helemaal niet Clown Heel stom maar ik kan 't niet goed onder woorden krijgen.

En ik voel me gauw aangevallen. Zoals wat celticpony nu zegt is een opmerking die ik in eerste instantie al verkeerd interpreteer terwijl het niet zo bedoeld is, maar dan komt op mij alweer over alsof mensen die niet met kritiek kunnen omgaan niet genoeg naar zichzelf kijken en zichzelf goed vinden. Terwijl dat helemaal niet bedoeld wordt, maar ik voel me ook heel gauw aangevallen Bloos

Met volleybal merk ik het echt ontzettend erg. Als ik een bal verpest dan kijk ik meteen vanuit m'n ooghoeken naar iedereen uit m'n team, want god wat moeten die me nu wel een kluns vinden.. en dan raak ik zenuwachtig en gespannen want nu MOET het goed gaan en dan gaat het weer verkeerd en nog zenuwachtiger en nog meer spanning en oh straks wordt ik eruit gehaald want ik kan het ook niet- en dan wordt je er de volgende set, of die daarna uitgehaald 'zie je, ik speelde poedersuiker.'

Het stomme is dat ik helemaal niet iets heb zoals wat mensen hier zeggen.. dat hun in het verleden is verteld dat hun manier 'slecht' was, dat ze voor 'dom' werden versleten oid... ik was een redelijk goede leerling denk ik, kreeg vaak complimenten en heb een klas overgeslagen. Maar ik heb gewoon nooit echt met complimenten kunnen omgaan, zodra ik een compliment kreeg en ik glimlachte voelde ik me al een afgrijselijke opschepper.

Oh en inderdaad... presenteren, of hardop iets moeten voorlezen... of een vraag hardop in de klas moeten stellen aan een leraar... mensen wat een drama. Ik haalde liever een 4 voor een proefwerk dan dat ik in de klas hardop m'n vraag moest stellen, want hardop praten in de klas waar iedereen het kan horen is gewoon eng. Ik zit nu niet meer op de middelbare school maar als ik terug zou gaan zou ik 't nog niet durven... knalrood, stotteren, zweten, het heel warm krijgen ineens... echt heel stom.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:31

@wildwings, nee dat is idd niet zoals ik het bedoel Ach gut
want juist kritiek is zo willekeurig als de persoon die het je geeft! juist naar jezelf kijken, kan ook betekenen dat je sterk voelt bij de keuzes en dingen die je doet, ongeacht wat een ander ervan vindt. heeft niets met arrogant te maken, maar met zelfvertrouwen en dat is nou juist wat zo hard ontbreekt...helaas

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:33

Ik ken het probleem van faal angst.
Vaak zijn het juist perfectionisten die daar het meeste last van hebben.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:18

WildWings: goed verhaal!

ik ben geen perfectionist, mijn probleem is dat, omdat ik altijd
zeg dat ik het toch niet kan, of nooit zal leren,
ook gewoon niet leer, want dan heb ik het gevoel,
als ik de onvoldoende krijg, dat hij klopt, van
'ik heb toch niet geleerd', dan ben ik niet bang om te
'falen', omdat het zowiezo mislukt, als ik wél leer
én dan heb ik een onvoldoende, heb ik zeer veel momenten
van zelfhaat, want dan héb ik er wat voor gedaan, en lukt
het niet, door een blackout bijvoorbeeld.....
dit geldt overigens alleen voor geschiedenis Nagelbijten / Gniffelen

en over dat volleybal,

morgen heb ik dus weer een volleybal toernooi... en ik zit écht in een
vet goed team, mijn gymleraar is ervan overtuigd dat ik ook zo goed ben,
maar áls er dan een bal verkeerd gaat door mij, dan kijk ik ook angstig
rond naar mijn team van 'onee, nou krijg ik vast de schuld'...
ik ben 'bang' voor wat mensen van mij denken en hoe ze zullen reageren....

ik kan ook altijd heel goed opschieten met leraren op één of andere manier,
ik kan goed met ze praten, maar die zien meestal ook vrij snel, dat mijn
denkwijze ofwel 'houding' bijzonder is, mijn gymleraar had mij na 4 lessen al door,
die heeft mij ook heel erg geholpen! mijn mentor daarentegen niet, die weet het wel,
heeft aan mijn moeder beloofd dat hij met me ging praten, nou is dat gesprek er nog niet geweest..

ik weet ook helemaal niet hoe ik moet reageren op complimenten,
ik heb bijv. mijn mentor een kerstkaartje gegeven, die zei 'dankjewel, wat aardig'
mijn gymleraar heb ik ook 1 gegeven die zei 'ooh wat lief, wat aardig van je!, hij moest zelfs blozen'
en ik sta daar met zo'n 'glimlachje' en kan niet eens het woord 'dankjewel' uit mijn keel krijgen...

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:22

Met sporten heb ik het ook ja. Ja
Ik speel unihockey sinds begin dit jaar, en 't is nou eenmaal zo dat ik minder goed ben dan anderen en 't bij mij allemaal wat langzamer gaat, maar opzich ga ik wel hard vooruit. Maar als ik een keer 1 oefening verkloot, kan ik de rest van de training wel op m'n buik schrijven. Omdat ik dan denk van 'zie je wel, ik kan het niet' gaat de rest ook niet meer. Daar tegenover is het bij mij zo dat als het een paar keer wel goed gaat of ik een mooie actie maak, de hele training ook gelijk een stuk beter gaat Lachen

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:29

Annemarie: dat heb ik ook wel hoor, ik heb ook wel momenten dat ik gewoon een beetje trots op mezelf ben! Lachen

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:34

ik ben nooit getest of dat soort dingen maar veel van wat op die site staat heb ik wel(weet niet of t faalangst is hoor! Knipoog )
maar ik maak me ook altijd overal druk voor en zenuwachtig en met sport heb ik er ook last van ja want ik vind het super leuk
maar heb vaak van die dagen dat ik niet lekker in me vel zit en daardoor minder presenteer dan dat eigelijk moet enz.

@annermarie heb ik ook echt last van en dan word je rood en van margot dan weet je echt niet wat je zeggen moet nee! Bloos

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:46

je kunt op veel verschillende manieren faalangst hebben,
maar ik vind het wel grappig-toevallig dat wij allemaal
in dit topic bijna hetzelfde hebben

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:50

en hier nog 1 met een erge vorm van faalangst.
Al hoewel ik moet zeggen dat het de laatste jaren wel ietsies beter is geworden.
Ik zal er altijd wel last van blijven houden maar een klein voorbeeld,
Vroegah durfde ik amper wat te zeggen, ik had een zogenoemde, geen mening. Dit alleen om dat ik bang was dat mensen mij raar zouden aan kijken of ik de wind van voren zou krijgen.
Nu heb ik dmv een hele goede vriendin van mij, die dr bekje behoorlijk op t goede plek heeft!!, 'geleerd' dat ik ook best wel mijn mening mag zeggen en dat de reacties daarop best mee vallen!!
Maar het blijft wel hoor..
In alles wel denk ik.

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 19:59

ik heb ook een zeer goede mening hoor!
en ik ben daarbij nog eigenwijs, mij overtuigen is ook heel moeilijk
bij mijn vrienden enzo, nergens last van,
bij vreemden,heeeeel veel last Nagelbijten / Gniffelen

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:14

Ik wou net zeggen, op plekken waar ik me op m'n gemak voel kan ik best goed m'n mond open trekken (vroeger niet, is iets van de laatste paar jaar) Ja